Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: «نسیان» درد امروز تمام سرزمین ماست و امروز کل سرزمین ما دچار «نسیان» شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه ثامن سید محمد بهشتی در آیین افتتاحیه نمایش فیلم «نسیان» در گروه هنر و تجربه که شب گذشته در محل موزه سینما برگزار شد، اظهار داشت: اسم خیلی دقیقی برای این فیلم انتخاب شده است و هیچ اسم بهتری را نمی شد برای این فیلم تصور کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به موضوع فیلم نسیان در بررسی پروژه بازسازی بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر امام رضا (ع) ادامه داد: این فیلم دست را دقیقا بر مشکل اصلی گذاشته است، در این گونه مواقع ما معمولا دنبال مقصر میگردیم و مثلا از شهرداری یا وزارت مسکن یا غیره به عنوان مقصر یاد می کنیم در حالی که تقصیر متوجه نسیان و فراموشی است.


رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید کرد: نسیان تنها بافت فرسوده حرم مطهر را در بر نگرفته بلکه کل سرزمین ما دچار نسیان شده است، نمیدانیم کجا زندگی می کنیم و که هستیم.


بهشتی «نسیان» را بیماری مهلک و خطرناک جامعه امروز ما دانست و تصریح کرد: اینطور نیست نسیان تنها به دریاچه ارومیه یا تالاب گاو خونی رحم نکرده باشد بلکه این بیماری چنان مهلک است که حتی به بافت پیرامون حرم امام رضا (ع) که مقدس ترین جا برای تمام ایرانیان در طول تاریخ بوده نیز رحم نمی کند.


وی خاطر نشان کرد: نسیان چنان ما را در تاریکی فرو می برد که نمی فهمیم چه اتفاقی می افتد، این اتفاقات پشت کوه و دور از چشم ما رخ نداده، بلکه جلوی روی جامعه بوده است، سالی چند میلیون نفر مردم ایران به مشهد می روند و این افراد نمی توانسته اند این اتفاق ها را نبینند، اما هیچ کس صدایی نداده و اعتراضی نکرده است.


رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید کرد: نسیان تنها در مدیریت شهری مشهد و مردم مشهد نبوده است بلکه همه ما دچار نسیان شده ایم، این نسیان عملا باعث شده زخمهایی به شهر مشهد و بافت پیرامون حرم وارد شود که نمی تواند مداوا نشود، زیرا تقدس این مکان هیچگاه از بین نرفته و تا قرن های آینده هم از بین نمی رود. تنها اتفاق این است که داغ بزرگی از زخم زبان برای نسل ما به دلیل کارنامه بدی که به جا میگذاریم باقی خواهد ماند.


بهشتی گفت: اما خبر خوب این است که این نسیان در مسیر بر طرف شدن است و نشانه آن نیز همین فیلم می باشد، این اولین بار در تاریخ سینمای ایران است که چنین فیلمی با نگاه جامعه شناسانه به اتفاقات شهرسازی ساخته می شود. اتفاقات زیادی از این دست افتاده ولی هیچ کدام از آنها تا کنون به عنوان موضوع فیلم نبوده که بتواند جامعه را از نسیان نجات بدهد.


وی با اشاره به اینکه هوشیار کردن مردم توسط این فیلم مهمترین هدف سازندگان آن بوده است، تصریح کرد: ان شاالله این فیلم کمک کند تا خسارات بسیار زیادی که در سطح کشور از جانب نسیان به وجود آمده، رفع شود و آن روز زمانی خواهد بود که ما از نسیان به در آمده و دوباره به یاد بیاوریم.


حسن آخوندپور کارگردان فیلم «نسیان» نیز در این مراسم با توضیح در خصوص روند ساخت این فیلم از عوامل و کارشناسانی که در تهیه این فیلم مشارکت داشتند تقدیر و تشکر کرد.


شایان ذکر است در این مراسم که با حضور مهدی حجت معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران، پیروز حناچی معاون فنی- عمرانی شهردار تهران، محمد امین قانعی راد استاد برجسته جامعه شناسی کشور و رییس پیشین انجمن مطالعات اجتماعی، محمد حسن طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور، حمید عرفانیان جم مشاور معاون وزیر راه و شهرسازی، فرزانه صادق‌ مالواجرد مدیر کل دفتر معماری و طراحی شهری وزارت راه و شهرسازی، حسین دهباشی مستندساز برجسته کشور، نصرالله جهانگرد معاون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و فرهاد اصلانی استاد و مستندساز برجسته کشور برگزار شد، از خانواده زنده یاد خادم الرضا حاج علی عطارزاده و زنده یاد بانو مریم کربلایی دو نفر از درگذشتگان ساکن بافت پیرامونی حرم مطهر امام رضا (ع) که در تهیه این فیلم نیز نقش داشتند توسط رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۷۲۱۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تله‌کابین می‌تواند به رونق گردشگری کرمانشاه کمک کند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: معتقد هستیم پروژه‌ای از جمله تله‌کابین می‌تواند به رونق گردشگری کرمانشاه کمک کند و از آن حمایت خواهیم کرد، اما در صورتی که هرکدام از مسیرهای پیشنهادی بخواهد مانعی برای ثبت جهانی طاق‌بستان باشد، با آن مخالفت خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، داریوش فرمانی امروز _ دوشنبه دهم اردیبهشت _ در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت پرونده تله کابین طاق بستان، اظهار کرد: پاییز سال گذشته دفتر امور پایگاه‌های جهانی و ملی وزارت میراث فرهنگی پس از بررسی‌های انجام شده مخالفت خود را با اجرای تله کابین در طاق بستان اعلام کرد، اما به دنبال آن از طریق استان رایزنی‌هایی با وزارتخانه صورت گرفت تا یک نظر قطعی و نهایی را برای همیشه در خصوص این پرونده اعلام کنند.

وی افزود: مسئولان وزارت میراث فرهنگی از شهرداری کرمانشاه درخواست کردند تا مشاور پروژه جزئیات سه مسیر پیشنهادی خود را برای احداث تله کابین در طاق بستان در اختیار دفتر ثبت و حریم آثار و حفظ و احیا میراث معنوی و طبیعی وزارتخانه قرار دهد تا آن‌ها نیز کار کارشناسی دقیقی روی این پروژه داشته باشند و نظر نهایی خود را اعلام کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه پروژه تله کابین کرمانشاه در وزارت میراث فرهنگی هنوز در حال کارشناسی است، خاطرنشان کرد: آخرین نشست میان مدیرکل ثبت و حریم آثار وزارت میراث فرهنگی با کارشناسان و مشاوران شهرداری کرمانشاه هفته گذشته برگزار و مقرر شد یک اصلاحیه نهایی را روی نقشه پروژه داشته باشند و آن را دوباره به وزارت میراث فرهنگی تحویل دهند.

فرمانی اضافه کرد: مسئولان وزارت میراث فرهنگی در تلاش هستند تا راهکاری برای اجرای این پروژه پیدا کنند که البته این امر مستلزم ارائه جزئیاتی دقیق از نقشه مسیرهای پیشنهادی شهرداری برای احداث تله کابین است.

وی تاکید کرد: معتقد هستیم پروژه‌ای همچون تله‌کابین می‌تواند به رونق گردشگری کرمانشاه کمک کند و از آن هم حمایت خواهیم کرد، اما در صورتی که هرکدام از مسیرهای پیشنهادی بخواهد مانعی برای ثبت جهانی طاق بستان باشد، با آن مخالفت خواهیم کرد.

کد خبر 749074

دیگر خبرها

  • افتتاح هتل در ارومیه
  • بازدید معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها وزارت میراث‌فرهنگی از پروژه جداره‌سازی خانه گردشگری ارومیه
  • عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت موقتاً متوقف شد
  • توجه به بسته‌بندی صنایع‌دستی در اولویت قرار بگیرد
  • بازدید معاون امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از قلعه بدلبو ارومیه
  • ادای احترام معاون وزیر میراث‌فرهنگی به مقام شامخ شهدای هشت سال دفاع مقدس
  • از باستان‌شناسی خلیج‌فارس غافل مانده‌ایم
  • ادای احترام معاون وزیر میراث‌فرهنگی به مقام شامخ شهدای هشت سال دفاع مقدس در ارومیه
  • خلیج فارس هویت و میراث گرانبهای سرزمین ایران است
  • تله‌کابین می‌تواند به رونق گردشگری کرمانشاه کمک کند