Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا ، مهدی حسینی نژاد شامگاه دوشنبه در نشست شورای همیاران آب استان کرمان در محل استانداری با بیان اینکه باید از ظرفیت معدنی این استان استفاده شود و خام فروشی نداشته باشیم افزود: اکنون با توجه به پیگیری استاندار کرمان و برنامه های وی در تکمیل زنجیره فولاد و مس اتفاق خوبی افتاده زیرا استان هم اکنون در تولید کنستانتره، مس کاتد و گندله رتبه نخست کشور را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: نرخ رشد 11.5 درصدی در برنامه ششم توسعه برای استان کرمان در حوزه صنعت و معدن پیش بینی شده و این استان برای رسیدن به آن 141 میلیون مترمکعب آب و چهار هزار و 600 مگاوات برق نیاز دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: همچنین در پایان برنامه ششم توسعه 238 میلیون مترمکعب آب مورد نیاز صنعت این استان است که در صورت توجه به این حوزه می تواند به صنعت کشور رونق بخشد.

وی افزود: رویکرد استان کرمان در وضعیت بحرانی آب نگاهی ویژه به حوزه صنعت و معدن است.

حسینی نژاد عنوان کرد: استاندار کرمان وضعیت موجود صنعت و معدن را با وفاق و نگاه ویژه در این استان پیگیری می کند و طرح همیاران آب و صرفه جویی آب و نگاه ویژه به حوزه صنعت و معدن از جمله برنامه های استان کرمان بر اساس سند برنامه ششم توسعه است.

وی گفت: استان کرمان 3.4 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را دارا است و 39.7 درصد آن در حوزه صنعت و معدن بوده است و در پایان برنامه ششم توسعه قرار است به 48 درصد افزایش یابد.

** 120 درصد آبهای تجدید ناپذیر کرمان مصرف می شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان نیز در این نشست با بیان اینکه 120 درصد آبهای تجدید ناپذیر استان کرمان مصرف می شود و با متوسط ایران و جهان سازگار نیست گفت: 6.4 میلیارد مترمکعب آب زیرزمینی مصرف این استان که 5.5 آن تجدید پذیر است.

ابراهیم علیزاده افزود: مصرف آب استان کرمان منجر به کسری سالاانه شده و با طرح همیاران آب مقداری التیام یافته است.

وی بیان کرد: برای آب آشامیدنی مورد نیاز مردم در مرکز استان کرمان نیز دچار چالش هستیم و در تابستان مجبور به جیره بندی آب هستیم و افت آب در برخی نواحی به 35 متر می رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان گفت: این استان در 15 سال گذشته تا 2 میلیارد مترمکعب کسری مخزن آب داشته است.

وی افزود: چالش اساسی در آب روستایی و شهری با محدودیت اعتبار روبرو هستیم بیش از 97 درصد آب آشامیدنی استان کرمان از منابع آب های زیرزمینی برداشت می شود و از نظر کمی و کیفی مشکل دارد.

علیزاده خاطرنشان کرد: با اجرای طرح احیا و همیاران آب سه هزار و 476 حلقه چاه برابر با 237 میلیون متر مکعب از برداشت زیرزمینی کم شده است و استان کرمان در تامین آب شرب در اجرای طرح های آب شرب دچار عقب ماندگی است.

وی گفت: از سال 93 در دولت یازدهم طرح جامع آب شرب را با همکاری وزارت نیرو، مجمع نمایندگان و استاندار کرمان آغاز کردیم اما مشکل اعتبارات دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان افزود: انتقال آب از سد صفارود به مرکز استان کرمان 70درصد پیشرفت دارد تونل 38 کیلومتری بزرگترین تونل خاورمیانه در حال اجرا است که 15 کیلومتر حفاری شده است و تصفیه خانه در حال اجرا است.

وی تصریح کرد: برای تامین آب کرمان باید تا 2 سال آینده آب صفارود به کرمان برسد اما مشکل نقدینگی وجود دارد و این پروژه در حال تعطیلی است لذا به همت مجمع نمایندگان استان کرمان، بانک صنعت و معدن و 10 بانک این پروژه را فاینانس داخلی کرده اند.

علیزاده گفت: وزارت نیرو تضمین کرده که 25 میلیون مترمکعب آب را از دریای عمان خرید تضمینی کند اما در لایحه بودجه قرار داده نشده است لذا باید با رایزینی در مجلس شورای اسلامی ردیف اجرایی گرفته شود.

وی با بیان اینکه بیش از 500 میلیون تومان به پیمانکاران انتقال آب از سد صفارود بدهکاریم افزود: برایبرای منبع تامین آب کرمان از سد صفارود باید حتما اعتبار ویژه ای ترتیب بدهید تا مرکز استان دچار چالش نشود.

استان معدنی کرمان به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی طرح همیاران آب را از سال 93 با همکاری استاندار کرمان، دستگاه های اجرایی و کارشناسان مربوط به مرحله اجرا گذاشت و این طرح تا به امروز دستاوردهای خوبی داشته و در استان کم آب کرمان که سالها دچار خشکسالی است موجب صرفه جویی خوبی شده است.

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۷۲۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای ۱۶ واحد صنعتی و معدنی در چهارمحال و بختیاری

رئیس سازمان صمت استان چهارمحال و بختیاری از احیای ۱۶ واحد صنعتی و معدنی در سال گذشته خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، فضل‌الله رحمتی در نشست کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری و کمیته هماهنگی اشتغال استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: امسال در راستای تحقق شعار سال تأمین مواد اولیه و تسهیلات مورد نیاز تولید از اولویت‌های اجرایی صمت است.

وی با تأکید بر افزایش 12 درصدی تولید محصولات صنعتی مهم در مجموع گفت: چهارمحال و بختیاری در یک سال اخیر با تولید 134 هزار و 656 تن انواع محصولات فولادی شاهد رشد 6 درصدی این کالا و در زمینه لوازم خانگی 25 درصد رشد داشته است. این استان با تولید نزدیک به 10 میلیون مترمربع چادر مشکی 19 درصد رشد داشته است.

رئیس سازمان صمت استان  چهارمحال و بختیاری همچنین با اشاره به رشد 10 درصدی تولید نخ پلی استر و 8 درصدی روغن نباتی گفت: رشد در حوزه صنعت بیانگر رونق تولید است. با افزایش 27 درصدی استخراج مواد معدنی، وصول حقوقی دولتی معادن هم 92 درصد رشد داشته است.

وی همچنین به تولد دوباره 16 واحد صنعتی و معدنی راکد در یکسال اخیر اشاره کرد و گفت: با احیا این واحدهای صنعتی 375 شغل ایجاد شده است. این طرح‌های احیاء شده در زمینه انواع پارچه پلی‌استر و پنبه، سیم و کابل مسی، ژنراتور، کنستانتره پروتئینی سویا، انواع کمد و قفسه فلزی، سوله و اسکلت، انواع شمش فولادی، ادوات کشاورزی، خمیر مایه، سنگ لاشه، تیرچه بلوک، بسته بندی خشکبار و خمیرمایه است.

انتهای پیام/7540

دیگر خبرها

  • پیگیری راه اندازی موزه معدن در کرمان
  • ۴۰۰۰ همت برای تحقق نرخ رشد ۸ درصدی در اقتصاد کشور نیاز است
  • رشد۱۲ درصدی تولیدکالاهای مهم و استراتژیک صنعتی چهارمحال و بختیاری
  • تولید ۱۳۴ هزار و ۶۵۶ تن انواع محصولات فولادی
  • احیای ۱۶ واحد صنعتی و معدنی در چهارمحال و بختیاری
  • خوداتکایی ۹۵ درصدی در صنعت شوینده و بهداشتی
  • وزیر صمت به سمنان سفر می‌کند/ افتتاح ۴ پروژه اقتصادی
  • نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت آغاز شد/ امسال ۲۷ هزار کادر درمان و ۷۰ هزار معلم جذب خواهند شد
  • نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت آغاز شد/ امسال 27 هزار کادر درمان و 70 هزار معلم جذب خواهد شد
  • نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت آغاز شد/ تکلیف جذب کادر درمان مشخص شد