Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- امام حسن عسگری(ع) یازدهمین پیشوای شیعیان جهان با تدبیر و روشنگری، پیروان خویش را برای پذیرش مساله غیبت حضرت مهدی(عج) آماده کرد و با هدایت های حکیمانه به خرافه پرستی ها و همچنین شبهه افکنی های جریان های انحرافی پایان بخشید و حقایق راستین دین اسلام را پیش چشم همگان آشکار ساخت.

سیره و روش ائمه اطهار(ع) از زاویه های مختلفی قابل بررسی است و یکی از مولفه های مهم زندگی این بزرگواران دفاع از عقاید، معارف و فرهنگ اسلام حقیقی به شمار می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنان در این رهگذر کوشش های فراوانی را به کار بستند و در سخت ترین شرایط در برابر کجروی ها و انحراف ها ایستادند.

امام حسن عسگری(ع) به عنوان یازدهمین پیشوای شیعیان در دوران امامت خویش علاوه بر طاغوت ستیزی، همواره با فرقه هایی که به تحریف اسلام می پرداختند مبارزه می کرد. این امام بزرگوار در هشتم ربیع الثانی 232 هجری در شهر مدینه دیده به جهان گشود. «ابومحمد» کنیه این امام همام و «صامت، هادی، رفیق، زکی، سراج، مضی، شافی، نقی و عسگری» از لقب های ایشان به شمار می روند.

حجت الاسلام «محسن عرفاتی» مدیر طرح و برنامه شبکه قرآن و معارف صدا وسیما و پژوهشگر امور دینی با بررسی ویژگی های شخصیتی و اجتماعی امام حسن عسگری(ع) این حضرت را فقیه و عالم نسبت به مسایل روز آن دوران دانست و اشاره کرد: این امام همام با وجود حکمفرما بودن خفقان شدید در جامعه، همواره سعی داشت تا سطح علمی و بصیرت شیعیان را ارتقا بخشد و زمینه را برای پذیرش دوره غیبت امام زمان(عج) در اذهان مردم و جامعه فراهم کند. در ادامه دیدگاه های وی را از نظر می گذرانیم.

** فعالیت های علمی امام حسن عسگری (ع) در رد شبهه های مخالفان
امام حسن عسگری(ع) کوشش های علمی فراوانی را در دفاع از اسلام ناب محمدی و با روشنگری در ارتباط با شبهه های موجود انجام داد و با تمام محدودیت هایی که از طرف خلیفه های عباسی برای او وجود داشت، شاگردان بسیاری را تربیت کرد. خرافه پرستی و شبهه پراکنی ها درباره اعتقادهای مسلمانان در جامعه آن روز بسیار گسترش یافته بود که در این راستا امام(ع)‌ با برگزاری جلسه های علمی، مردم را نسبت به مسایل روز و حقایق آشنا می ساخت و با جذب آنان در راه مبارزه با حاکمان جور به هدایت و روشنگری می پرداخت.

** آماده سازی شیعیان برای دوران غیبت حضرت مهدی(عج)
آماده سازی شیعیان برای دوره غیبت امام مهدی(عج) از جمله فعالیت های امام حسن عسگری(ع) به شمار می رفت و ایشان وظیفه داشت تا مردم را برای دوران غیبت فرزند بزرگوارش آماده کند. عباسیان که حدیث ها و روایت های مستند در ارتباط با میلاد دوازدهمین پیشوای شیعیان(عج) را در دست داشتند، مراقبت از امام حسن عسگری(ع) را به اوج خود رساندند و امام(ع) را مجبور به حضور پی در پی در دربار می‌کردند و حتی به بهانه ‌های مختلف ایشان را به زندان می‌بردند و تحت نظارت مأموران مخفی خود قرار می‌دادند. مراقبت‌های شدیدی درباره رفت و آمدهای امام (ع) و شیعیان به وجود می آمد که با رفتار هوشمندانه و تدبیرهای خاص ایشان، نقشه دشمنان در آزار و اذیت شیعیان و دوستداران آن حضرت(ع) خنثی شد. با توجه به اینکه امام حسن عسگری(ع) سال های زیادی را در زندان عسکریه بسر می برد تمامی کارها و نامه های خویش را به وسیله وکلا یا همان نوابین انجام می داد.

این آماده سازی در طول تاریخ امامت به وسیله ائمه اطهار(ع) انجام گرفت و زمینه سازی برای پذیرش مساله غیبت تداوم یافت و در دوران امام هادی (ع) و امام حسن عسگری (ع) و با نزدیک شدن زمان تولد حضرت مهدی (عج) این نیاز جدی تر شد. نشر حدیث ها و معارف مربوط به عصر غیبت و ویژگی های آن از جمله مبحث هایی بود که امام (ع) با یاران و نمایندگان خود مطرح می کرد تا به اطلاع مردم رسانیده شود.

** ایستادگی امام حسن عسگری (ع) در برابر جریان های انحرافی
امام حسن عسگری (ع) با روشنگری های خویش، اندیشه های انحرافی و مخالفان دین الهی را رسوا می ساخت و با آگاهی کامل از این جریان ها به هدایتگری پیروانش می پرداخت و بدین وسیله گروه های زیادی از مردم را از سرگردانی نجات می داد. امام حسن عسگری (ع) در خصوص گروه منحرفان بارها اعلام موضع کرد و افراد زیادی را که گرفتار انحراف های دینی شده بودند رهایی بخشید. امام یازدهم(ع) در زمان امامت خود بدنه اجتماعی شیعه را به عنوان یک جریان سیاسی برای تشکیل جامعه به خوبی مدیریت کرد. وی که همواره در تمام دوران زندگی خویش تحت فشار بود از هر فرصتی برای ارتباط و هدایت شیعیان بهره می‌برد.

دستگاه حکومت بنی عباس از امامت امام زمان(عج) وحشت داشتند و می‌دانستند جانشین امام حسن عسگری(ع) بزرگمردی است که جهان را پر از عدل و داد می‌کند، از این رو با تحت نظر گرفتن ایشان از همان ابتدا در فکر نابودی حضرت مهدی(عج) بودند. با وجود حفاظت های شدید دستگاه حکومتی امام حسن عسگری(ع) با ایستادگی در برابر حاکمان وقت در جهت حفظ و گسترش اسلام کوشید. به دنبال افشاگری ها و فعالیت های ارزنده آن امام همام(ع)، معتمد عباسی دستور از میان بردن امام یازدهم(ع) را صادر کرد.

** تاکید امام حسن عسگری (ع) به زیارت اربعین
امام حسن عسگری(ع) همواره شیعیان را به حفظ یادبود مراسم زیارت اربعین تشویق می کرد زیرا بقای شیعه را در گرو پیوند با زیارت اربعین امام حسین(ع) می دانست چراکه نهضت سید و سالار شهیدان(ع) عامل بقا و حیات دین اسلام است این امام همام می خواست که نهضت کربلا تا همیشه زنده بماند. امام حسن عسگری (ع) با تاکید بر زیارت اربعین سعی داشت تا شعارها و نهضت عاشورا در طول تاریخ گم نشود و شیعه مانند دیگر فرقه ها در شرایط سخت از میان نرود. امام حسن عسگری (ع) اتحاد و انسجام مسلمان و شیعیان را پیرامون نهضت امام حسین(ع) جستجو می کرد و بزرگی امروز شیعه و رهایی از سختی های دوران غیبت را مرهون واقعه عاشورا می دانست.

** شیوه های رفتاری و عملی امام حسن عسگری(ع)؛ عاملی موثر در کاهش آسیب های اجتماعی
توجه به زندگی ائمه معصومان(ع) بسیاری از آسیب های اجتماعی را که جامعه امروزی در آن گرفتار هستند، ترمیم می کند. شناختن راه و روش امامان و بزرگی هدف آنان می تواند از به وجود آمدن جریان های تکفیری جلوگیری به عمل آورد و آنها را به اسلام ناب برگرداند. امام حسن عسگری(ع) با درس آموزی و اتخاذ برنامه های راهبردی سبب پیمان گروه های مختلف مردم شد و با یادآوری حوادث مهم تاریخی همچون اربعین سعی در اصلاح آسیب های موجود در آن روزگار داشت که استفاده از روش ایشان به عنوان الگویی موثر خواهد توانست، تاثیر معنوی و اخلاقی زیادی در میان مردم و جامعه امروزی به جای بگذارد.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مریم همتی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9117**2059**9131
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۷۲۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصفهانی ها عزادار شهادت امام ششم شیعیان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکزاصفهان؛ ارادتمندان اهل بیت (ع) در مصیبت شهادت امام ششم شیعیان همچون دیگر شیعیان جهان سوگوار وعزادار رئیس مکتب جعفری هستند.
قرائت قرآن، حمل پرچم عزا، زیارت قبور شهدا، توزیع نذورات بین مردم و عزاداران بخشی دیگر از برنامه‌های سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در اصفهان است.
امروز همچنین مداحان درسوگ شهادت امام جعفر صادق (ع) نوحه سرایی می‌کنند.
امام جعفر صادق، امام ششم شیعیان، در هفدهم ربیع الاول سال ۸۳ هجری قمری در مدینه متولد شد. کنیه ایشان ابو عبدالله و لقب شان صادق است.

دیگر خبرها

  • دوره شیخ صدوق دوره انتقال از عصر حضور ائمه (ع) به دوره غیبت
  • دوره شیخ صدوق دوره انتقال از عصر حضور ائمه(ع) به دوره غیبت
  • شیخ صدوق بیش از هزار سال پرچمدار مکتب امام صادق(ع) و سایر اهل بیت(ع) بوده است
  • اصفهانی ها عزادار شهادت امام ششم شیعیان
  • فتنه با لباس مشکی تا انحراف در دین/تقیه سازو کار امام صادق بود
  • عزاداری در سوگ امام ششم شیعیان در گوشه وکنار استان
  • دیدار رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با رهبر شیعیان مالی
  • وظیفه شیعیان در دوران غیبت زمینه‌سازی و آماده کردن شرایط برای ظهور امام زمان(عج) است
  • ارزش‌های دین اسلام و انقلاب را باید تبلیغ و تبیین کنیم
  • خنثی‌سازی فتنه مدعیان دروغین مهدویت توسط امام صادق (ع)