Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عبدالمهدی بخشنده امروز در نشست خبری که با موضوع تشریح جزئیات لایحه بودجه سال 97 در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار داشت: از 11 فصل لایحه بودجه سهم‌بری داریم که از جمله آن فصل کشاورزی، آب، حمل‌ونقل، بنادر، کشتیرانی و محیط‌ زیست است و کلاً بودجه‌ای که دولت تقدیم مجلس کرده، در بخش تملک دارایی سرمایه‌ای کل کشور هم ملی و هم استانی، حدود 60 هزار میلیارد تومان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: بدون احتساب درآمدهای اختصاصی که نسبت به قانون بودجه سال 96 حدود 15 درصد کاهش دارد، در وزارت جهاد کشاورزی اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای، ملی اعم از ستاد وزارتخانه و دستگاه‌های تابعه در قالب 10 فصل، 31 برنامه و 117 طرح به ارزش 2 هزار و 340 میلیارد تومان است که نسبت به اعتبار مشابه‌مان در قانون بودجه سال 96، 47 درصد کاهش نشان می‌دهد، اما اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ملی وزارت جهاد کشاورزی در پیوست شماره یک لایحه بودجه و همچنین ردیف‌های متفرقه جمعاً حدود 7 هزار و 200 میلیارد تومان است.

بخشنده این را هم گفت که این لایحه بودجه نسبت به بودجه سال 96 با فرض اینکه از ردیف 2 میلیارد دلاری مربوط به محیط‌زیست، آبخیزداری و پسماند 30 درصد اختصاص دهند، آن موقع بودجه وزارت جهاد حدود 18 درصد نسبت به سال 96 افزایش نشان می‌دهد، اگرچه ممکن است مجلس بعداً بگوید سهم آبخیزداری این‌قدر نیست.

وی با اشاره به اختصاص برخی ارقام از منابع صندوق توسعه ملی به بخش کشاورزی نیز خاطرنشان کرد: 300 میلیون دلار با کمک رئیس‌جمهور، معاون اول و رئیس سازمان برنامه و بودجه از منابع صندوق توسعه ملی اختصاص یافته که برای سیستم‌های آبیاری نوین، هزینه خواهد شد.

معاون اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در سال 96 نیز منابع خوبی برای پیشبرد سیستم‌های آبیاری تحت فشار در اختیار داشته‌ایم، تصریح کرد: 1250 هکتار زمین تا پایان سال به سیستم‌های آبیاری نوین مجهز می‌شود و در سال 97 یک ردیف دیگری معادل 850 میلیارد تومان برای سیستم آبیاری نوین، در نظر گرفته شده است و امیدواریم در سال 97، 200 هزار هکتار آبیاری تحت فشار را توسعه دهیم.

وی همچنین در مورد اتمام طرح شبکه آبیاری دشت زابل گفت: 46 هزار هکتار شبکه آبیاری در دشت زابل سیستان و بلوچستان قرار است که به اتمام برسد و دولت که از بودجه سال 97، 350 میلیون دلار معادل 1225 میلیارد تومان به این امر اختصاص داده است که ان‌شاءالله این پروژه به سرانجام برسد.

بخشنده همچنین به این نکته اشاره کرد که در برنامه ششم توسعه برای بخش کشاورزی تکلیف کرده‌اند که در طول 5 سال، 10 میلیون هکتار عملیات آبخیزداری انجام شود که امیدواریم از محل 2 میلیارد دلار بتوانیم به تکالیف‌مان عمل کنیم. مضاف بر اینکه حدود 100 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای مبارزه با بیابان‌زایی مناطق مختلف کشور، به‌ویژه ریزگردهای خوزستان، هزینه خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تکلیف قانون برنامه ششم در مورد توسعه کشت گیاهان دارویی، گلخانه‌ها و کشاورزی حفاظتی خاطرنشان کرد: توسعه باغات در اراضی شیب‌دار نیز از دیگر مواردی است که در برنامه ششم به آن توجه شده و برای هر 4 مورد ردیف جدیدی در بودجه سال 97 پیش‌بینی شده که امیدواریم تخصیص‌های خوبی هم به آن داده شود.

بخشنده کمک‌های فنی و اعتباری برای بازسازی و نوسازی قنوات کشاورزی را یکی دیگر از بحث‌های مهمی دانست که امسال در دستورکار قرار گرفته است؛ چراکه قنوات به‌عنوان بخشی از آبیاری تحت‌الارضی با تبخیر بسیار کمتر می‌تواند به بخش کشاورزی کمک کند که برای بازسازی قنوات در سال 96، 70 میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که این رقم برای سال 97، 28 درصد رشد دارد، حتی ما گفته‌ایم، از بخش‌های دیگر وزارتخانه کاسته و به این بخش اضافه کنند.

او همچنین از رشد 46 درصدی بودجه برای بخش‌های تجهیز و نوسازی اراضی زیر سدهای مخزنی، بندهای انحرافی مستقل و اراضی و شالیزارهای شمال کشور خبر داد و گفت:‌ بودجه مربوط به توسعه کشاورزی حفاظتی و کمک‌های فنی ـ اعتباری مربوط به افزایش تولید محصولات زراعی و گلخانه‌ای از 25 میلیارد تومان در سال 96 به 80 میلیارد تومان در سال 97 رشد داشته است.

یکی از سازمان‌هایی که همواره کمبود بودجه در آن مشهود بوده و سبب لطمه دیدن دام و طیور کشور شده است سازمان دامپزشکی است که معاون حجتی گفت: امسال در لایحه بودجه سال 97، بودجه سازمان دامپزشکی از 66 میلیارد تومان در سال 96 به 90 میلیارد در سال 97 افزایش یافته است و با توجه به اینکه این سازمان وظایفی در مورد بهداشت اماکن دامی برعهده دارد، انتظار می‌رود، بودجه آن افزایش یابد.

وی همچنین از افزایش یارانه نهاده‌ها در راستای قیمت تمام‌شده تولید در سال 97 خبر داد و گفت: یارانه‌ای که به کود شیمیایی، بذر، واکسن، نهال و سموم و علف‌کش‌ها اختصاص می‌یابد در سال96، 450 میلیارد تومان بود که این رقم در لایحه بوده سال 97 به 540 میلیارد تومان رسیده است، مضاف بر آنکه اعتبار مربوط به ساماندهی، تولید و خرید تضمینی چای کشور در سال 96، 100 میلیارد تومان بود که سال آینده به 125 میلیارد تومان خواهد رسید.

خبرنگار فارس از معاون وزیر در مورد وضعیت اختصاص بودجه به خرید تضمینی گندم و یارانه آرد و نان پرسید و اینکه به نظر می‌رسد این رقم جمعاً در سال 97، 5 هزار میلیارد تومان بود که کاهش خواهد داشت، اما بخشنده در پاسخ گفت: در بودجه سال 96، ردیف مربوط به اعتبارات خرید تضمینی گندم که در حقیقت یارانه آرد است 8 هزار و 200 میلیارد تومان بوده که ازاین رقم 6 هزار میلیارد تومان آن تخصیص یافته است که 3 هزار و 300 میلیارد تومان آن از خزانه تخصیص یافته، 2 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت فروخته شده و 700 میلیارد تومان نیز از طریق اوراق خزانه اسلامی تأمین شده است.

وی بابیان اینکه امسال 11 هزار و 400 میلیارد تومان از کشاورزان گندم خریداری کرده‌ایم، افزود: سازوکار ما برای خرید تضمینی گندم در سال 97 که از ابتدای اردیبهشت آغاز می‌شود تغییر چندانی نخواهد کرد.

خبرنگار فارس پرسید با گذشت 4 ماه از آغاز کشت گندم چرا هنوز دولت نرخ خرید تضمینی گندم را اعلام نکرده، گفت: وزارت جهاد کشاورزی، مردادماه پیشنهاد افزایش 8 تا 9 درصدی قیمت خرید تضمینی گندم و سایر محصولات ازجمله چغندر، گندم، کلزا، را داده است که تاکنون به نتیجه نرسیده و حتی روز گذشته جلسه‌ای در شورای اقتصاد تشکیل شده بود که معاون اول رئیس‌جمهور در مورد تأخیر تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی که مکرراً وزیر جهاد کشاورزی آن را پیگیری می‌کند، تذکر داد و از آقای نوبخت خواست که در اسرع وقت آن را اعلام کند.

وی پیش‌بینی کرد که نرخ خرید تضمینی گندم به‌اندازه‌ای که بانک مرکزی اعلام می‌کند که شاخص بهای تولید بالا رفته، باید افزایش یابد اما از طرفی دولت در منابع مالی خود با محدودیت مواجه است.

معاون حجتی همچنین به این نکته اشاره کرد که در بودجه سال آینده در ردیف‌ها، 5 هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم پیش‌بینی شده که 3 هزار و 300 میلیارد تومان آن از محل درآمد ردیف‌های یارانه‌ای است و هزار و 700 میلیارد تومان از ردیف‌های عمومی در نظر گرفته می‌شود. مضاف بر اینکه در بند (ه) تبصره 5 بودجه سال 97، دولت پیش‌بینی کرده است که 9 هزار و 700 میلیارد تومان اوراق اسناد خزانه اسلامی به فروش برسد که صراحتاً در آنجا اجازه گرفته شده که بخشی از پول را برای خرید و قیمت تضمینی تأمین کند و کسری پول گندم را دولت از این محل تأمین نماید و در کل پیش‌بینی ما این است که در سال 97 با تمام محدودیت‌ها همچنان خودکفایی گندم را داشته باشیم و گندم وارد نکنیم.

بخشنده همچنین در مورد تأثیر افزایش قیمت حامل‌های انرژی ازجمله گازوئیل بر قیمت محصولات کشاورزی گفت: از کل گازوئیل مصرفی کشور، 9.5 درصد آن در بخش کشاورزی صرف می‌شود که 3.3 میلیارد لیتر است که عمدتاً صرف چاه‌های آب و حمل‌ونقل کامیون‌ها برای جابه‌جایی محصولات کشاورزی می‌شود؛ چراکه 120 میلیون تن محصول کشاورزی از تولید تا بازار با کامیون جابه‌جا می‌شوند که افزایش قیمت گازوئیل تأثیر مستقیم بر آن دارد.

وی پیش‌بینی کرد که دولت از محل افزایش قیمت گازوئیل در سال آینده در صورت تصویب 17 هزار میلیارد تومان درآمد خواهد داشت که قرار است آن را در بخش اشتغال هزینه کند و نرخ سود تسهیلات را کاهش دهد که از این رقم 2 تا 3 هزار میلیارد آن به بخش کشاورزی اختصاص می‌یابد.

معاون برنامه‌ریزی اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی همچنین از اختصاص 45 درصد از وام 1.5 میلیارد دلاری اشتغالزایی برای بخش روستایی و عشایری که از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یافته خبر داد و گفت: این رقم چیزی حدود 2 هزار و 300 میلیارد تومان است که 750 میلیارد تومان آن در اختیار بانک کشاورزی و 750 میلیارد تومان آن در اختیار صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی قرار دارد.

بخشنده در پایان گفت: اعتبارات هزینه‌ای ملی وزارت جهاد کشاورزی و دستگاه‌های تابعه در لایحه سال97، 1470 میلیارد تومان است که نسبت به بودجه 96، 14.5 درصد رشد دارد و بودجه بخش کشاورزی 18.3 درصد رشد نشان می‌دهد.


عبدالمهدی بخشنده معاون وزیر جهاد کشاورزی


نشست مطبوعاتی بخشنده معاون وزیر جهاد کشاورزی

انتهای پیام/ب

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۷۲۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد اقتصادی اردبیل بالاتر از میانگین کشوری است

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل گفت: رشد اقتصادی استان اردبیل ۳.۷ درصد است که این رقم بالاتر از میانگین کشوری است. - اخبار استانها -

داود شایقی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردبیل، اظهار داشت: استان اردبیل در شاخص بهره‌وری نیروی کار رتبه پنج کشور را دارد و نرخ بیکاری در این استان 12.9 درصد است.

وی تصریح کرد: نرخ شهرنشینی در این استان 68 درصد بوده و نرخ روستانشینی نیز 32 درصد محاسبه شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل به جذب صد درصد اعتبارات هزینه‌ای و جبران پرداختی کارکنان اشاره کرد و گفت: با توجه به اعمال فوق‌العاده ویژه کارکنان در سال گذشته، تمام تلاشمان را انجام دادیم تا پایان سال گذشته کمبود اعتبارات را در این زمینه جبران کرده و با پیگیری‌های هفتگی تأمین اعتبار و پرداختی را به حساب کارکنان انجام دهیم.

شایقی در مورد توزیع اعتبارات عمرانی نیز افزود: سال گذشته 2 هزار و 224 میلیارد تومان برای پروژه‌های سفر و پیشران توسعه استان اعتبار اختصاص یافت هر چند که سفر دوم رییس جمهور به استان اردبیل انجام نشده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: از این میزان اعتبار برای راه آهن اردبیل یک‌هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافت که 200 درصد بیشتر از رقم پیش‌بینی شده 730 میلیارد تومان بوده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل اضافه کرد: برای باند دوم راه‌‌های استان از پارس‌آباد تا سربند، سربند به سمت مشگین، بیله‌سوار به گرمی، رضی به امیرکندی، سرچم به تونل حیران و سایر طرح‌های توسعه بزرگراهی بیش از 640 میلیارد تومان منابع تخصیص یافته است.

شایقی بیان کرد: برای سدهای معیشتی استان و پروژه‌های زیربنایی بخش کشاورزی 256 میلیارد تومان از محل منابع ملی اختصاص یافت و از اعتبارات استانی نیز 46 میلیارد تومان در نظر گرفته شد تا شاهد تکمیل و بهره‌برداری 46 سد معیشتی در سطح استان باشیم.

وی از اختصاص 124 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل بیمارستان نجف‌زاده خبر داد و یادآور شد: صد درصد اعتبارات این حوزه در نظر گرفته شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل در ادامه سخنان خود تصریح کرد: برای سایر پروژه‌های فرهنگی شامل تکمیل مجتمع‌های فرهنگی، هنری عنبران، هشتجین و سایر پروژه‌های این حوزه امسال 25 میلیارد تومان تخصیص یافته که امیدواریم شاهد تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه‌ها باشیم.

شایقی تکمیل کتابخانه‌ها، مدارس و توسعه فاضلاب‌های شهری را از دیگر پروژه‌های اولویت‌دار استان برشمرد و گفت: در این زمینه نیز تخصیص منابع به صورت ویژه در اولویت برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌ها قرار گرفته است.

 تحقق شعار سال با تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام 

دبیر شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اردبیل افزود: در تحقق شعار سال فضای عمومی استان اردبیل، فضای همت و تلاش مضاعف است تا میانگین رشد اقتصادی استان از 3.7 دهم درصد نیز بالاتر برود.

شایقی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: امسال سعی خواهیم کرد تا در کنار جهت‌دهی مناسب به رشد اقتصادی و اشتغال استان زمینه و بستر جهش تولید را با رویکرد مناسب مهیا کنیم.

وی به زیرساخت‌های فراهم شده اعم از تدوین سند آمایش استان، توسعه شهرستان‌ها و اشتغال 330 روستا با نگاه عدالت‌محور اشاره کرد و ادامه داد: همه این اسناد فرصتی را فراهم کرده تا ما بتوانیم فعالیت‌های اقتصادی مؤثر را با نگاه جهش تولید، کاهش نرخ بیکاری و اشتغال مؤثر انجام دهیم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل اضافه کرد: در بودجه سال 1403 که به تصویب مجلس رسیده برای استان اردبیل منابع اعتباری خوبی پیش‌بینی شده تا با تلاش مؤثر مدیران، جذب اعتبارات ملی را در تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام شاهد باشیم.

شایقی بیان کرد: 645 میلیارد تومان اعتبار سال گذشته بین شهرستان‌ها توزیع شده که 14 شاخص مد نظر بوده و فراتر از شاخص جمعیتی سعی کردیم تا جهت‌دهی مناسبی را در تکمیل پروژه‌‌های نیمه‌تمام و مؤثر انجام دهیم.

وی در ادامه سخنان خود یادآور شد: با وجود اینکه 50 درصد جمعیت استان اردبیل در شهر اردبیل ساکن هستند اما توزیع اعتبارات به نحوی بوده که تنها 21 درصد اعتبارات سهم شهرستان اردبیل بوده و مابقی در بین سایر شهرستان‌ها با توجه به محرومیت آنها توزیع شده است.

دبیر شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اردبیل تصریح کرد: در کنار محرومیت، جمعیت بیکار، فاصله از مرکز استان، جمعیت روستایی و کمبود زیرساخت‌های زیربنایی در توزیع اعتبارات مد نظر قرار گرفته تا شاهد جبران برخی عقب‌ماندگی‌ها و عدم توسعه نامتوازن باشیم.

شایقی گفت: در توزیع اعتبارات سال‌جاری نیز سعی ما بر این خواهد بود تا محرومیت در اولویت نگاه توزیع اعتبارات بوده و ممنوعیت آغاز پروژه‌های جدید را نیز مورد توجه قرار دهیم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل افزود: سعی ما بر این است تا از خرد شدن اعتبارات جلوگیری کرده و توزیع اعتبارات به نحوی باشد تا پروژه‌های اولویت‌دار و پیشران استان در کوتاه‌ترین زمان به سرانجام برسد.

انتهای پیام/131

 

دیگر خبرها

  • سهم ۱۷.۸ درصدی هزینه‌های جاری در بودجه شهرداری قم
  • یک هزار تن کلزا با نرخ تضمینی در فارس خریداری شد
  • آغاز خرید گندم و کلزا در مناطق گرمسیری استان کرمانشاه
  • خرید تضمینی گندم به بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن رسید
  • کشاورزان کماکان چشم انتظار اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم
  • رشد اقتصادی اردبیل بالاتر از میانگین کشوری است
  • کشاورزان خوزستانی گندم را به مراکز سرپوشیده تحویل دهند
  • افزایش ۵۳ درصدی خرید گندم در خوزستان ‌
  • خرید تضمینی ۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان فارس
  • خرید تضمینی گندم در فارس به ۶۰ هزار تن رسید