Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@03:04:28 GMT

«مبانی و ساختار فلسفه میان‌فرهنگی» منتشر شد

تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۲۷۴۷۷۰

«مبانی و ساختار فلسفه میان‌فرهنگی» منتشر شد

کتاب «مبانی و ساختار فلسفه میان‌فرهنگی» شامل مجموعه مقالات حمیدرضا یوسفی با انتخاب مقالات و ترجمه‌ صدیقه موسوی خوانساری منتشر شد.

به گزارش ایسنا، این کتاب توسط انتشارات پگاه روزگار نو در ۳۰۴ صفحه و با قیمت ۱۸ هزار تومان به چاپ رسیده است.

در معرفی این کتاب عنوان شده است: کتاب «مبانی و ساختار فلسفه میان‌فرهنگی» درآمدی است بر ساختار و نگاه تحلیلی-تاریخی تفکر میان‌فرهنگی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این کتاب حمیدرضا یوسفی کوشیده تا خواننده را با زبانی ساده با حوزه‌های فرهنگ‌شناسی، فلسفه میان‌فرهنگی، حقوق بشر و اصل رواداری میان‌فرهنگی آشنا سازد. یوسفی نگاه میان‌فرهنگی را یک رویکرد و نگرش نوین برای بازگردان تفکر به میدان زندگی تلقی می‌کند. وی معتقد است با تکیه به تفکر که ریشه در ضمیر بشر دارد، می‌توانیم زمینه‌ مناسبی برای تعاملات میان‌فرهنگی در همه‌ زمینه‌های ممکن علمی و غیرعلمی به‌وجود بیاوریم و گامی جدی و اعتدال‌جویانه در مسیر تفاهم فرهنگ‌ها و ملت‌ها برداریم.

یوسفی با صراحت و بدون حب‌وبغض مشرق‌زمین را گهواره تفکر و تمدن می‏‌داند، بدون آنکه در مورد فلسفه‌ غرب دچار پیش‏‌داوری شود. او معتقد است که فلسفه‌ اسلامی از افلاطون، ارسطو و متفکران دیگر فلسفه یونان عبور کرده و چون رودخانه‏‌ای پرخروش راه خود را در بستر تاریخ و زمان باز کرده است. او همچنین بر این باور است که ردپای نظریات بدیع فیلسوفان مسلمان را تا به امروز می‏‌توان در آثار اروپاییان مشاهده کرد، اما در مورد این موضوع سکوت می‏‌شود.

یکی از نقطه‌نظرهای اساسی یوسفی این است که آنچه ما ایرانیان را از اصل و ریشه‏‌های‏مان دور کرده است، نگرش یک‌بعدی و استعمارزدگی و چشم امید دوختن به غرب برای یافتن راه‏‌حل برای رسیدن به موفقیت است. بدیهی است که این طرز تفکر باعث دور شدن ما از تفکری شده است که جایگاه آن در فرهنگ و تمدن اسلامی-ایرانی بر همه‌ اندیشمندان روشن و آشکار است. او تأکید می‏‌کند که تفکرهراسی در کالبد ایران یک‏صدسال گذشته رخنه کرده و نسل جوان و دانشجوی ایرانی را بیش از همه دچار رخوت و سستی فکری کرده است تا جایی که بدون آشنایی با نحوه‌ تفکر مغرب‌زمین و بدون شناخت و رویارویی با آن، سعادت و موفقیت خود را در جامعه‌ غرب می‏‌دانند و در آرزوی رسیدن به آن مدینه‌ فاضله، به فرهنگ و ریشه‏‌های خود پشت می‏‌کنند؛ حال چه در ایران بمانند و چه جلای وطن کنند.

او در تمام آثار خود روی این مهم تأکید دارد که باید برای گفتمانی عقلانی با اندیشمندان اروپایی ابتدا به درک و فهم زوایای فرهنگ خود بپردازیم. خودباختگی فرهنگی، نادیده گرفتن هویت تاریخی، ناچیز دانستن میراث بزرگ علمی و فلسفی و به فراموشی سپردن خردورزی که ریشه در هویت تاریخی و ملی ما ایرانیان دارد، باعث سردرگمی و بی‏هویتی و تقلید کورکورانه از دیگران شده است. این تفکر نازا و نگاه تک‌بعدی در ایران تفکر تقلیدی را نهادینه کرده است. به همین دلیل او در آثار خود با ذهنی پر از دغدغه دنبال راه‌حلی برای برون‌رفت از این بحران خودساخته می‏‌گردد.

یوسفی معتقد است که نگاه و جوهر تفکر ما نیاز به یک رویکرد اصولی و اساسی دارد. ما باید به خویشتن خویش برگردیم، خود و هویت خود را در آیینه‌ تاریخ تفکر در ایران اسلامی بازنگری کنیم، بدون آنکه اسیر تعصبات ملی، قومی و دینی شویم. ما باید روشن‌گرایانه و روادارانه با خود و با دیگران از در گفت‏‌و‏گو درآییم، بدون آنکه در این راستا هویت دینی و فرهنگی خود را از نظر دور کنیم یا آن را کم‏رنگ جلوه دهیم. کسانی که در تعامل با فرهنگ‏‌های دیگر می‏‌کوشند تا هویت فرهنگی خود را پنهان و یا انکار کنند، نزد دیگران بی‏‌منزلت و بی‏‌قدر خواهند بود. اگر جوانانی که راهی اروپا و آمریکا می‏‌شوند با ابتلا به بیماری ازخودبیگانگی فرهنگی به ایران باز گردند، نیرو و همت خود را صرف پیاده کردن اصول فرهنگی مغرب‌زمین در ایران خواهند کرد و اگر هم بازنگردند، همواره نگاهی ارباب-رعیتی به وطن و هم‏وطنان خود دارند. هر دو روش و هر دو نوع دید از منظر یوسفی چیزی جز حقارت فرهنگی به همراه ندارند و تا کنون نداشته‏‌اند.

این مقالات بیان‏گر دغدغه‏‌های متفکری است که نزدیک به ۳۰ سال از زندگی خود را در اروپا گذرانده است. در آنجا همه‌ تحصیلات خود را تا عالی‏‌ترین سطح به پایان رسانده، صاحب سبک شده و به درجه‌ استادی دانشگاه رسیده است. تفکر جسورانه و راه‏‌های دست یافتن به تفکری خلاق و مبتنی بر استقلال و خودباوری از شاخصه‏‌های آثار اوست.

دکتر حمیدرضا یوسفی استاد فلسفه میان‌فرهنگی و تاریخ‌نگاری فلسفه در دانشگاه کبلنر آلمان است. او همچنین بنیانگذار مؤسسه‌ «ترویج تفکر میان‌فرهنگی» و مؤسس و سرویراستار برخی مجلات علمی در آلمان است. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۷۴۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتمام واکسیناسیون مرحله اول فلچ اطفال اتباع خارجی در کردستان

جهانبخش یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: برنامه جهانی ریشه کنی فلج اطفال و حفظ دستاوردهای آن از مهم ترین برنامه‌های سازمان جهانی بهداشت است.

وی گفت: هر چند تلاش ها برای تحقق اهداف برنامه همچنان تداوم دارد، ولی افزایش تردد به داخل کشور از کشورهای همسایه نشان دهنده خطر بالای ورود ویروس به کشورمان است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت امور بهداشتی دانشگاه ادامه داد: عملیات ایمن سازی تکمیلی سال ۲۰۲۴ میلادی در مناطق غیر گرمسیری در مرحله اول از روز یکشنبه دوم الی سه شنبه چهارم اردیبهشت ماه سال جاری همزمان با سراسر کشور شروع و به اتمام رسید و مرحله دوم نیزاز سی‌ام اردیبهشت لغایت یکم خرداد ماه اجرا خواهد شد.

دکتر یوسفی خاطرنشان کرد: در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی کردستان طرح ایمن سازی تکمیلی فلج اطفال از دوم اردیبهشت ۱۴۰۳ با هدف ریشه‌کن کردن کامل این بیماری در کودکان زیر ۵ سال مهاجران خارجی اجرا و بیش از ۷۵ درصد واکسیناسیون شده‌اند.

کد خبر 6093768

دیگر خبرها

  • تشکل‌های دانشجویی در شناسایی مسائل و اعتباربخشی سیاست‌ها کمک کنند
  • معلمان در شکل دهی ساختار فرهنگی جامعه نقش بسزایی دارند
  • رتبه‌بندی برترین دانشگاه‌های آسیا منتشر شد/ جایگاه ایران کجاست؟
  • جمع آوری ۹۰ تن پسماند و نخاله ساختمانی در پویش مسیر سبز ایران پاک
  • دور دوم انتخابات بسیار تعیین‌کننده است/ لزوم اصلاح ساختار بودجه
  • اندیشمندان دنیا به تغییر ساختار قدرت در جهان اتفاق‌نظر دارند
  • فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر منتشر شد
  • فراخوان پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر منتشر شد
  • اتمام واکسیناسیون مرحله اول فلچ اطفال اتباع خارجی در کردستان
  • شهید مطهری طلایه دار مبانی فکری انقلاب اسلامی بود