Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد شریعتمداری در نشست شورای سیاستگذاری هشتمین همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن با اشاره به رشد 11 درصدی تولید فولاد خام کشور نسبت به سال 2015، افزود: در این حوزه قدم‌هایی خوبی برداشتیم و توانستیم سهم خود را در فولاد جهان به 1.1 فولاد برسانیم که این مهم نشانگر تلاش و جدیت در فعالیت‌های فولادی کشور است، اما همچنان برای رسیدن به توازن در زنجیره فولاد باید کار بیشتری انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تأمین زیر ساخت‌های صنعت فولاد کشور نیازمند 19 میلیارد یورو منابع است

وی تأمین زیر ساخت‌های صنعت فولاد کشور را موضوع روز این صنعت دانست و تصریح کرد: برای این منظور به 19 میلیارد یورو منابع نیاز داریم که بخش عمده ای از آن برای توسعه ریل و برق است. برای اینکه بتوانیم ظرفیت استفاده از ریل را که امروز 28 میلیون تن است تا سال 1404 به 101 میلیون تن افزایش دهیم به 10میلیارد یورو سرمایه گذاری نیازمندیم.

طرح جامع فولاد رونمایی شود

شریعتمداری به اهداف طرح جامع فولاد اشاره کرد و گفت: این یک طرح ایستا نیست و نیازمند به روز‌رسانی در جهت اهداف کلان پیش بینی شده است. معتقدم این طرح که با دیدگاه‌های همه صاحب نظران تدوین شده است می تواند در همایش فولاد رونمایی شود و در معرض دید همه صاحب نظران قرار بگیرد.

هدف گذاری برای تولید 5 هزار مگاوات برق جدید در طرح جامع فولاد

وزیر صنعت، معدن و تجارت از تأمین آب و برق و دیگر زیر ساخت‌ها به عنوان نیازهای اصلی تولید فولاد نام برد و افزود: در طرح جامع فولاد تولید 5 هزار مگاوات برق جدید هدف گذاری شده است که 5 میلیارد یورو برای این موضوع نیازاست. از سوی دیگر تأمین آب از اولویت‌های مهم توسعه فولاد است که باید در این راستا نیز قدم‌های بیشتری برداریم.

شریعتمداری با اشاره به اینکه بین ظرفیت تولید سنگ آهن و ظرفیت فولاد کشور فاصله جدی وجود دارد، یادآور شد: طرح جامع فولاد باید ایجاد توازن و رفع چالش‌ها در زیر ساخت‌ها و آمایش سرزمین برای اجرای طرح های فولادی در آینده را دنبال کند و اعمال مدیریت جامع در تمامی شاخص‌های تأثیر گذار صنعت فولاد را در دستور کار قرار دهد.

در طرح جامع برای تجهیز معادن حدود 600 میلیون یورو نیاز داریم

وی با اشاره به آثار بین المللی برگزاری این همایش، تصریح کرد: جذب سرمایه از موضوعات اصلی معدن است. در طرح جامع برای تجهیز معادن حدود 600 میلیون یورو نیاز است و در زمینه فولاد نیز 8.5 میلیارد یورو منابع مالی نیاز داریم.

وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت با تأکید بر ضرورت جذب سرمایه گذاری خارجی و ایجاد مشارکت‌های بین المللی در حاشیه برگزاری این همایش، یادآور شد: با وجودی که در همه زمینه‌ها ظرفیت ایجاد شرکت‌های مشترک وجود ندارد اما فولاد این ظرفیت را دارد و منافع متعددی از ناحیه این مشارکتها نصیب کشور خواهد شد. از سوی دیگر برای بالا بردن قدرن چانه زنی در حوزه سیاسی نیز به جوینت وینچرهای قوی نیاز داریم.

شریعتمداری با بیان اینکه حدود 100 میلیون تن ظرفیت جدید در حوزه کنسانتره، گندله، فولاد خام و آهن اسفنجی در قالب 73 طرح جدید قابل تحقق خواهد بود، گفت: از دیگر چالش‌های صنعت فولاد تأمین سنگ آهن و رکود بازار داخلی است که آینده پژوهی در موضوع فولاد و محصولات جایگزین به عنوان یکی از موضوعات مهم این همایش می تواند در دستور کار قرار بگیرد.

وی با اعلام اینکه به موضوع آینده صنعت فولاد و نقش تکنولوژی‌های نو در رقابت با فولاد به عنوان کالای جایگزین می‌توان در این کنفرانس پرداخت، تصریح کرد: موضوعاتی مانند آثار استفاده از روش‌های نوین ارتباطی IT و ICT ، کاهش هزینه‌های مبادله و بالا بردن بهره وری می تواند در قالب مقاله ارایه و با غنی سازی آن‌ها‌ ارتباط نزدیکتری میان دانشگاه‌ها دراین گونه حوزه‌ها برقرار شود.

حضور بخش خصوصی واقعی در حوزه فولاد

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه نتوانستیم در بسیاری حوزه‌ها خصوصی سازی واقعی را شکل دهیم، گفت: اما در حوزه فولاد می توانیم بخش خصوصی را درگیر کنیم که این مسوولیت به بخش دولتی و خصولتی بر می‌گردد چرا که حضور بخش خصوصی واقعی در این حوزه، اکسیری حیات بخش است.

شریعتمداری با تأکید بر نقش مهم دولت در سرمایه گذاری تصریح کرد: به نقش دولت بی توجه نیستیم که اگر این بخش نبود سرمایه گذاری‌های بزرگ با پیشرفت‌های امروزی امکان پذیر نبود.

دولت مکلف به توانمندسازی بخش خصوصی است

وی دولت را مکلف به توانمندسازی بخش خصوصی دانست و گفت: با الگوگیری از برخی کشورها باید بخش خصوصی واقعی را بسازیم، حوزه فولاد می تواند در این زمینه قدم‌های خوبی بردارد چراکه در جریان برخی خصوصی سازی‌ها زنجیره ارزش در بسیاری زمینه‌ها از بین رفت.

شریعتمداری در ادامه یادآور شد: میزان اثر بخشی این‌گونه همایشها باید مورد سنجش قرار بگیرد و زمینه‌هایی که دارای پتانسیل‌های اصلی در منطقه و جهان هستیم محور برگزاری نشست‌های علمی و کارشناسانه و ایجاد تجمع‌های بین المللی شود.

سومین نشست شورای سیاستگذاری همایش فولاد و معدن ایران با حضور معاون معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت،‌معدن و تجارت، مدیرعامل سازمان ایمیدرو، تشکل‌ها و فعالان بخش فولاد و معدن کشور برگزار شد.

انتهای پیام

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۷۵۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تولید در صنعت فولاد کشور

به گزارش تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای نادر سلیمانی رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان صنعت فولاد افزود: تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، جز آخرین کشور‌های تولیدکننده فولاد بودیم و در رتبه ۱۲۰ جهانی قرار داشتیم، اما امروز با افزایش توان تولیدی، توانسته ایم از کشور‌هایی مانند فرانسه و ایتالیا پیشی بگیریم. سلیمانی در این باره می‌گوید: این یکی از دستاورد‌هایی است که در صنعت فولاد کشور به همت تولیدکنندگان رقم خورده است، همچنین ۴۵ میلیون تن ظرفیت بالقوه تولید فولاد کشور است که امسال ۳۳ میلیون تن آن تولید شده است. به گفته فعالان صنعت فولاد کشور، تولید داخلی در این صنعت دو برابر نیاز داخل است. سعیدیان تولیدکننده فولاد می‌گوید: محصولات فولادی ایران از نظر کیفیت، قابل رقابت با فولاد‌های دنیاست. بر اساس اعلام انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور، در یازده ماهه سال گذشته، ۲۹ میلیون تن فولاد خام در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل‌تر (۱۴۰۱) افزایش ۵ و هشت دهم درصدی را نشان می‌دهد. به گفته یکی از تولیدکنندگان فولاد، ایران زمانی بزرگترین واردکننده فولاد در خاورمیانه محسوب می‌شد، اما هم اکنون جز بزرگترین صادرکننده فولاد دنیا است. با وجود محدودیت‌های انرژی در صنایع، تولیدکنندگان فولاد کشور، برای دستیابی به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد تا سال ۱۴۰۴، عقب نمانده اند. تولیدکننده دیگری می‌گوید: در حوزه انرژی، برق و گاز با محدودیت‌هایی مواجه هستیم، اما با افزایش بهره وری و با مدیریت تولید، توانستیم تولید را افزایش دهیم و مهمتر از آن، سرمایه گذاری‌های جدی در خود تامینی و توسعه داشته باشیم. طبق آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور، مجموع صادرات فولاد ایران در یازده ماهه ۱۴۰۲، بیش از ۱۱ میلیون تن بوده است.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تشکیل پرونده تخلف برای ۳ واحد خبازی در قائمشهر
  • افزایش تولید در صنعت فولاد کشور
  • اقدامات ایمیدرو در سالی که گذشت
  • بیش از ۵۱۶ هزار متر حفاری اکتشافی در کشور
  • شناسایی ۴ واحد صنفی گرانفروش در تنکابن
  • استقرار اورژانس هوایی در بام نفت ایران
  • اشتغال صنعتی گناباد ۱۱۷ درصد افزایش یافت
  • ترافیک افتتاح های معدن و صنایع معدنی در راه است
  • طرح‌های معدن و صنایع معدنی متعددی امسال افتتاح می‌شود
  • توسعه حوزه صنعت، معدن، کشاورزی و گردشگری را در دستور کار داریم