Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-07@11:38:40 GMT

رخدادهای مهم در ترکیه در سال 2017

تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۲۷۶۲۰۸

رخدادهای مهم در ترکیه در سال 2017

ترکیه اگرچه سال ۲۰۱۷ را با یک حمله مرگبار تروریستی در قلب استانبول و چهره مشوش، وحشت زده و گریان صدها ترکیه‌ای و توریست آغاز کرد اما با توجه به سیر حوادث در این سال میلادی به نظر می‌رسد که این کشور با آرامش نسبی وارد سال ۲۰۱۸ شود.

ایران آنلاین / رخدادهای مهم در ترکیه در سال ۲۰۱۷ :

حملات مرگبار تروریستی ژانویه

در اولین ساعات سال نو میلادی ۲۰۱۷ در استانبول در یک کلوب شبانه در منطقه بشیکتاش حمله تروریستی انجام گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آن حمله مرگبار یک فرد با در دست داشتن سلاح بدون وقفه به اطراف خود شلیک کرد و در این حمله ۳۹ نفر کشته و ۷۹ نفر زخمی شدند.

در نزدیکی دادگاه ازمیر نیز یک حمله تروریستی انجام گرفت که در آن یک مامور پلیس و یکی از کارکنان دادگاه کشته شدند.

افزایش تنش‌ها میان ترکیه و اروپا/ لغو سفرهای اروپایی مقامات ترکیه

سفر بکر بوزداغ، وزیر دادگستری وقت ترکیه و نیهات زیبکچی، وزیر اقتصاد این کشور به آلمان در راستای کمپین تبلیغاتی رجب طیب اردوغان لغو شد.

همچنین به هواپیمای مولود چاووش‌اغلو وزیر خارجه ترکیه اجازه فرود در هلند داده نشد.

از سوی دیگر قرار بود وزیر امور خانواده و سیاست‌های اجتماعی ترکیه در جمع ترک‌های مقیم هلند سخنرانی کند که به وی نیز اجازه داده نشد. در پی این اتفاق ترک‌های مقیم هلند تجمع اعتراض آمیز برگزار کردند که پلیس آن کشور با توسل به زور آنها را متوقف کرد.

پایان عملیات سپر فرات

عملیات سپر فرات که در ۲۴ اوت ۲۰۱۶ با همکاری نیروهای ائتلاف از سوی نیروهای مسلح ترکیه آغاز شده بود به طور رسمی پایان یافت.

رفراندوم ۱۶ آوریل

ترکیه در ماه آوریل رفراندوم اصلاح قانون اساسی و تبدیل سیستم سیاسی به ریاست جمهوری را برگزار کرد که در این روز مردم ترکیه با آرای خود در این باره تصمیم گرفتند. در همین راستا بر اساس نتایج به دست آمده ۵۱.۴۱ درصد رای آری و ۴۸.۵۹ درصد رای خیر در صندوق‌های رای به دست آمد. در ۲۷ آوریل نتایج قطعی از یک روزنامه رسمی منتشر شده و پس از آن اجرا شد. یکی از نکات قابل توجه در این رای گیری این بود که در شهرهای بزرگ از جمله استانبول و ازمیر رای خیر بیشتر از رای آری بود.

پس از برگزاری این رای گیری احزاب اپوزیسیون از جمله حزب مردم جمهوری خواه و حزب دموکراتیک خلق اعلام کردند که تخلفاتی در برگزاری این رفراندوم انجام شده است. با وجود تاکید این احزاب بر اینکه باید آرای برگه‌های مهروموم نشده لغو شده و بازشماری آرا انجام گیرد اما شورای انتخابات این درخواست را رد کرد.

ریاست اردوغان بر حزب عدالت و توسعه

پس از اجرای اصلاحات قانون اساسی رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه پس از ۹۷۹ روز بار دیگر بر مسند ریاست حزب عدالت و توسعه نشست. در ماه می در کنگره حزب حاکم، اردوغان عضویت خود را در این حزب احیا کرد و در حزب عدالت و توسعه که به عنوان پنجمین فرزند خود معرفی می‌کند، به ریاست رسید.

تلاش برای استرداد گولن

وزیر وقت دادگستری ترکیه برای تجدید درخواست استرداد فتح‌الله گولن، روحانی در تبعید و مخالف دولت ترکیه به آمریکا رفت و با مقامات آن کشور گفتگو کرد.

راهپیمایی عدالت

نماینده پارلمان حوزه استانبول حزب مردم جمهوری خواه انیس بربراوغلو به دلیل انتشار تصاویری درباره کامیون‌های متعلق به سازمان اطلاعات ترکیه در سوریه و اقدام علیه امنیت کشور به ۲۵ سال حبس محکوم شد. پس از این اتفاق کمال قلیچدار اوغلو، رییس حزب مردم جمهوری خواه ترکیه در اعتراض به بازداشت بربراوغلو راهپیمایی عدالت را آغاز کرد.

سالگرد کودتای ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶

در سالگرد کودتای ۱۵ ژویئه ۲۰۱۶ مراسم مختلفی در سراسر ترکیه برگزار شد. رجب طیب اردوغان در شب ۱۵ ژوئیه خواستار برگزاری شب زنده داری برای دموکراسی شد.

پایان راهپیمایی عدالت

کمال قلیچداراوغلو راهپیمایی عدالت خود را پس از گذشت ۲۵ روز راهپیمایی با حضور در منطقه مال‌تپه استانبول و برگزاری مراسمی به پایان رساند.

تغییر کابینه حزب عدالت و توسعه

تغییرات و جابه‌جایی‌هایی در کابینه دولت انجام گرفت. در همین راستا وزیر دادگستری تغییر یافت.

ادامه محاکمه اعضای سازمان فتو و عوامل کودتای ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶

در راستای ادامه محاکمه اعضای سازمان فتو و کودتاچیان روند محاکمه ۴۸۶ مظنون حادثه پایگاه هوایی آکینجی آغاز شد.

تاسیس حزب"خوب"

مرال آکشنر، از اعضای برجسته حزب جنبش ملی‌گرا با جدا شدن از این حزب، حزب جدیدی با نام حزب خوب تشکیل داد. این چهره‌ شاخص حزب جنبش ملی گرای ترکیه که حزب جدید سیاسی را در این کشور تاسیس کرده، اکنون خود را به عنوان رقیب رجب طیب اردوغان معرفی کرده است.

تعلیق ارائه خدمات کنسولی از سوی آمریکا در ترکیه

یکی  از کارکنان کنسولگری آمریکا در استانبول به جرم جاسوسی و همچنین تلاش علیه امنیت ترکیه بازداشت شد. در پی این اقدام آمریکا تمام خدمات ارائه ویزا به شهروندان ترکیه را در نمایندگی‌های این کشور در ترکیه به تعویق در آورد. در مقابل ترکیه نیز اقدام مشابه را انجام داد.

تشکیل جلسه سازمان همکاری‌های اسلامی به پیشنهاد اردوغان

در پی تصمیم دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا مبنی شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسراییل، رجب طیب اردوغان از کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی به عنوان رییس دوره‌ای این حزب خواستار برگزاری یک جلسه فوق‌العاده در استانبول شد. در این جلسه کشورهای اسلامی قدس شرقی را به عنوان پایتخت فلسطین به رسمیت شناختند. / ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۷۶۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی کنگره حضرت رضا (ع) با شعار عدالت / دنیای امروز به درک عدل و ترسیم الگوی رضوی نیاز دارد

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) با حضور سعیدرضا عاملی دبیر کنگره جهانی، عبدالحمید طالبی رییس سازمان علمی فرهنگی استان قدس و زهره خوارزمی مسئول بخش بین الملل کنگره ظهر امروز، هجدهم اردیبهشت ماه در کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد.

در ابتدای نشست، طالبی با ارائه کلیاتی از برنامه‌های دهه کرامت و اشاره به فرمایشات رهبری در ابتدای سال گفت: بارزترین فعالیت درعرصه علمی کنگره جهانی حضرت رضا (ع) است، سپس حرکتی مردمی هفده ساله کاروان زیرسایه خورشید در ۳۱استان و ۶۳هیئت شهری و بخشی با پرچم مقدس حضرت امام رضا(ع) خادمان حرکت و زیارتی از دور برای عاشقان فراهم می‌کنند. این هیئت‌ها در ۱۲کشور هم اعزام می‌شوند.

کنگره‌ای با قدمت ۴۰ ساله و توقفی ۳۰ ساله

وی افزود: اختتامیه جشنواره گنجینه مهر هم توسط موسسه آفرینش‌ها برگزار می‌شود. رونمایی از تازه‌های نشر رضوی توسط آستان قدس و به نشر همزمان با نمایشگاه کتاب انجام می‌شود و همینطور اهدای بیست هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های سراسر کشور و خدمت‌های دیگر تبلیغی و … مثل تجهیز ۵۵۰چاهک آبرسانی در سیستان و بلوچستان خواهیم داشت.

در ادامه سعیدرضا عاملی عنوان کرد: این کنگره قدمت چهل ساله دارد، اما توقف سی ساله را برای اجرایش شاهد بودیم، خوشبختانه در این مدت یک سال و نیم موفق به برپایی چهل پیش نشست داخل و خارج ایران شدیم که سی کشور هم با ما آن را همراهی کردند.

وی با بیان اینکه عنوان کنگره پنجم و شش کنگره آینده دیدگاه‌ها و رویکرد تمدنی حضرت رضا (ع) به مسائل است، توضیح داد: اولین کنگره با موضوع «عدالت برای همه و ظلم به هیچکس» است که امروز اساسی‌ترین مسئله جهان معاصر است. امروز ما در غزه نزدیکترین جنایت و کشتار علیه انسانیت را می‌بینیم، دنیا نیاز به آموزش در زمینه کشتار جمعی دارد و این ظلم امتدادش دیده می‌شود که در اروپا و آمریکا دانشجویان به پا خواستند. این بیداری محصول بیداری است.

عاملی اظهار داشت: از دیدگاه امام رضا به این موضوع مهم پرداخته شده و از نظر ایشان عدل اساس همه چیز هست. مطالعات نشان داده از ۱۸۲۰تا ۲۰۲۰میزان نابرابری اجتماعی از بیست درصد به هشتاد درصد رسیده است؛ لذا این کنگره تلاش دارد موضوع را با رویکرد معرفتی، جامعه شناختی، علوم سیاسی و روابط بین الملل به مسئله عدالت و ظلم بپردازد.

نگاه کنگره امام رضا (ع) به چالش های جهانی

وی با اشاره به چند شاخص غذا، آب، مسکن، آموزش، گفت: کنگره حضرت رضا ناظر بر چالش‌های جهانی حرکت می‌کند و داعیه دارد تا از طریق سرمایه اجتماعی رضوی فضایی برای مبارزه با مظالم جهانی فراهم کند. کنار امام رضا که پرچم برافراشته همه مسلمانان جهان است، تلاش داریم کاری پیش ببریم.

وی افزود: ما در حاشیه یکی از پیش نشست‌ها در انگلیس دیدیم شیعیان معلم انگلیسی پیمایشی بین معلمان انجام دادند که مهمترین الگو برای تربیت کودکان چیست و ۷۶درصد عنوان کردند که با تعالیم امام رضا می‌توانند فرزند تربیت کنند.

خوارزمی نیز در صحبت‌هایی گفت: ۲۰۰مقاله در سطح ملی و بین المللی برای کنگره دریافت شده است. در سطح بین الملل تلاش کردیم گفتمان سازی رضوی در مسیر زیست و گفتگو کردن رخ دهد. مخاطبین ما عموما شیعه هم نیستند در ابتدا ۱۱۶جلد کتاب در اختیار محققان قرار گرفت و استفاده کننده از اساتید دانشگاه‌های بزرگ جهان بودند.

وی با اشاره به اینکه از همه قاره‌ها تا نژاد‌ها و ادیان شرکت کننده دارند، گفت: یونان، رم، واتیکان، برزیل، عراق، بغداد، کویت، روسیه، امریکا، مراکش، لبنان و …. محفل گفتگو داشتیم. امام رضا هم اهل احتجاج و گفتگو با غیر بودند.

خوارزمی با تاکید بر اهمیت امتداد اجتماعی در این کنگره گفت: الان کتاب‌هایی در برخی کشور‌ها درباره امام رضا منتشر و در برخی مدارس کشور‌ها هم اتفاقاتی افتاده و الان از چندین کشور درخواست ارتباط رسانه‌ای داشتند. امیدواریم زمینه خوب فرهنگی در این عرصه بین همه دنیا ایجاد

در ادامه عاملی گفت: کنگره بیست و چهارم و بیست و پنجم اردیبهشت با پیام رهبر معظم انقلاب و سخنرانی رییس جمهور و سه مرجع آیت الله جوادی و ایت الله مکارم و آیت الله سبحانی سخنران خواهند بود و در اختتامیه هم با سخنرانی برخی مسئولین و اندیشمندان با برپایی بیست نشست در این دو روز در مشهد مقدس خواهد بود.

۳ شاخصه مهم پنجمین کنگره جهانی امام رضا (ع)

وی افزود: شاخصه‌های مهم این کنگره بین المللی بودن و ارتباط ادیان و صحبت درباره عدالت است. صد مقاله کامل منتشر و خلاصه مقالات هم منتشر می‌شود کنگره بدون کاغذ برای صرفه جویی خواهد بود همه چیز الکترونیک است و افراد با گرفتن کد با موبایل متون را دریافت می‌کنند تمتم اطلاعات بدون کاغذ است.

عاملی افزود: محل کنگره آستان قدس خواهد بود، اما نشست‌ها در بنیاد علمی فرهنگی آستان قدس برپا می‌شود.

دانشگاه تهران، شریف، حوزه های علمیه و نهادهای فرهنگی با ما مشارکت داشتند .

عاملی در پاسخ به سوال خبرنگار انا درباره انتشار مقالات برگزیده گفت: تمام مقالات بطور کامل و خلاصه ها انتشار الکترونیک پیدا می کند.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار انا مبنی بر ادامه یافتن ارتباطات بین المللی گفت: این یک تدبیر مهم است که با همفکری تولیت آستان قدس قرار شده فرهنگستان علوم رضوی چنین کاری را انجام دهدو از دل کار دانشمندان برجسته بیرون بیایند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برپایی کنگره حضرت رضا (ع) با شعار عدالت / دنیای امروز به درک عدل و ترسیم الگوی رضوی نیاز دارد
  • امشب؛ دهمین گفتگوی زنده تلویزیونی رئیسی با مردم
  • اردوغان: اسرائیل توافق آتش‌بس در غزه را بپذیرد
  • چرا ترکیه روابط تجاری با اسرائیل را تعلیق کرد؟ | هدف اردوغان از اقدام دیرهنگام
  • اعتراض به شهردار استانبول در مترو برای تروریستی خواندن حماس
  • چرا ترکیه روابط تجاری با رژیم صهیونیستی را تعلیق کرد؟
  • نماینده آیت الله سیستانی در ترکیه؛ تأکید بر وحدت و گفت و گوی دینی و نقش مثبت رهبران مذهبی / آینده شیعیان ترکیه، روشن است
  • گشتی در اقتصاد ایران | جاماندگان سهام عدالت برای اعتراض به کجا مراجعه کنند؟
  • فرار یاران محمدی از بحران با یک گل
  • پیروزی آدانا دمیراسپور با محمدی در استانبول