مدیریت زلزله در بناهای تاریخی تنها با مشارکت بینالمللی میسر است
تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۲۷۸۶۷۶
فرهنگ > میراث و تمدن - همشهری آنلاین:
عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان با تأکید بر ضرورت تدوین توصیه نامه برای زلزله، تصریح کرد که در این مورد و به دلیل تعداد اندک متخصصین داخلی نیازمند استفاده از تجارب بین المللی هستیم.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مهرداد حجازی عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان این مطلب را امروز سهشنبه 5 ديماه در نشست تخصصی زلزله و میراث فرهنگی که به همت پژوهشکده ابنیه و بافتهای فرهنگی -تاریخی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، برگزار شد مطرح کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او به مواردی در خصوص چارچوب یک توصیه نامه برای مدیریت زلزله در بناهای تاریخی اشاره کرد و افزود: تهیه توصیه نامه برای مدیریت زلزله در بناهای تاریخی ایران نیازمند تعریف یک پروژه فراملی با حضور معدود متخصصان ایرانی و نامحدود متخصصان خارجی (با استفاده از تجارب خارجی) است.
وی با تأکید بر ضرورت استفاده از تجارب بینالمللی در این زمینه افزود: برگزاری دورههای آموزشی ادواری برای مرمتگران و برای مهندستان در این راه یک ضرورت است.
به گفته حجازی این توصیه نامه را تنها دو کشور که نام آنها را بیان نکرد در اختیار دارند.
وی تصریح کرد: ما به اندازه انگشتان دست متخصص ایرانی و به تعداد نا محدودی متخصص خارجی داریم و هیچ راهی نداریم برای دستیابی به یک استراتژی کلی یک پروژه فرا ملی انجام دهیم زیرا نه تجربه داریم و نه پول.
او گفت :دو کشور ی که موفق به نوشتن توصیه نامه شده اند بر اساس منشور اسکارسای آن را تدوین کرده اند زیرا که راهی به جز این نیست و این منشور حاصل بیست سال زحمت متخصص علمی است.
سازندگان بناهای تاریخی زلزله را می شناختندمهناز اشرفی رییس پژوهشکده ابنیه و بافت های فرهنگی - تاریخی نیز در این نشست گفت :زلزله بم 14سال پیش اتفاق افتاد و در این سالها پژوهشکده ابنیه و بافت های فرهنگی تاریخی و حفاظت و مرمت آثار فرهنگی تاریخی برنامه های زیادی را در این راستا برگزار کرده و امسال نیز با توجه به زلزله کرمانشاه برگزاری این نشست ضروری به نظر می رسید.
او با اشاره به اینکه بحث زلزله برای ما امری آشنا است و اهمیت تاریخی دارد ، افزود : حتی برخی از شهرهای جدید روی خرابه های ناشی از زلزله های گذشته بنا شده اند.
اشرفی با انتقاد از اینکه در سالهای گذشته بعد از وقوع زلزله همواره اسکان موقت دغدغه بوده که البته تمامی سازه های ساخته شده برای اسکان موقت نیز به اسکان دائم تبدیل شده اند گفت :نمونه این موارد را هنوز در بوئین زهرا می توان دید .
وی تأکید کرد :در بازسازی های بعد از زلزله باید علاوه بر آثار فرهنگی تاریخی به میراث ناملموس نیز توجه کرد زیرا که تنها میراث کالبدی دارای اهمیت نیستند.
اشرفی با بیان اینکه مقاوم سازی در برابر زلزله در بنای مدرن با تاریخی متفاوت است و نمی توان رفتار یکسانی در مورد هر دو داشت تصریح کرد :بناهای تاریخی ایران در بسیاری از زلزله ها مقاومت کرده سالم مانده اند و این نشان می دهد که سازندگان این بنا ها زلزله را می شناختند و اصول و تمهیدات خاصی را در نظر داشته اند و حال ما باید این اصول را بشناسیم و در مورد آن تحقیق کنیم.
هیچ اثر تاریخی کرمانشاه تخریب نشده استرشیدی کارشناس دفتر فنی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه دیگر سخنران این نشست نیز به ارایه گزارش از وضعیت ابنیه و مجموعه های تاریخی استان کرمانشاه پرداخت و گفت : وقوع زلزله در بیست و یکم آذرماه سال 96بسیاری از خانواده های کرمانشاهی را داغدار کرد و آسیب های جبران نا پذیری به آنها زد که خوشبختانه با کمک های مردمی تا به امروز مختصری از این مشکلات رفع شده است.
او افزود :بناها و مجموعه های تاریخی استان کرمانشاه پس از زلزله تحت تأثیر زلزله قرار گرفته و آسیب هایی به آنها وارد شده که خوشبختانه در هیچ یک از مناطق علیرغم شدت زلزله آثار به طور کامل تخریب نشدهاند.
وی تصریح کرد :بخش هایی از بناهای تاریخی این استان که تأثیر پذیر تر بوده اند آسیب هایی دیده اند که قابل مرمت هستند .
این کارشناس در ادامه به آثاری نظیر تاق گرا ، بنای زیج منیژه یا طاق، محوطه قلعه گبری ، بناهای عمارت خسرو ، کاروانسرای عباسی قصر شیرین ، ارگ تاریخی گیلانغرب و ... اشاره کرد که همگی پابرجا هستند و در برخی موارد آسیب های خیلی جزئی دیده اند .
منصور ضیایی فر عضو هیأت علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله ایران دیگر سخنران این نشست با اشاره به مواردی در خصوص پایدار سازی لرزه ای نظیر انسجام ، مقاومت ، شکل پذیری ، انعطاف پذیری و میرایی گفت :اگر این تکنیک ها رعایت شود طول عمر لرزه ای سازه بالا میرود.
او با اشاره به ضرورت پایدار سازی بناهای میراث فرهنگی در مقابل زلزله گفت :در بحث زمین لرزه و بناهای میراث فرهنگی باید برخی از موارد نظیر اینکه طراحی شده بر اساس تجربه و شهود از خطر لرزه ای ، در معرض فرسایش و دستکاری های نا پخته و تغییر در فضای خطر لرزه ای در زمان حاضر را مد نظر داشت.
وی افزود: پایدار سازی بناهای میراث فرهنگی در مقابل زمین لرزه بر اساس حفظ ارزش های تاریخی آنها در وجوه مختلف (اصالت ، معماری، زیبایی ، باستان شناسی و...)صورت می گیرد و حفظ این ارزشها برای سالیان دور ممکن است نیازمند دستکاری های نا خواسته در بنا و کاسته شدن از ارزش های تاریخی موجود بنا شود.
ضیایی با اشاره به اینکه این کار توسط تاریخ دانان ، باستان شناسان، هنرمندان ، معماران، سیاستمداران، مسئولین جهانگردی و زلزله شناسان، مهندسان ژئوتکنیک و مهندستان سازه انجام میگیرد تصریح کرد :احتمال تقابل در دیدگاههای دو گروه در پایدار سازی لرزهای بناهای تاریخی وجود دارد.
در همین زمینه: اسکان ۴ هزار زلزلهزده استان کرمان لغو طرح زوج و فرد از در منازل در روز پنجشنبه ۳۰ آذر محیط زیست هم قاچاق خاک را تأیید کرد فالوده و قوتو | میراث معنوی و ثبت ملی از کرمان نوروز، یک انقلاب اجتماعی استمنبع: همشهری آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۷۸۶۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سعدآباد پرحاشیه
همشهری آنلاین - محمد باریکانی: ؛ مجموعه تاریخی - فرهنگی سعدآباد تهران اما در چندماه اخیر با حاشیههای بسیار مواجه شده است. از قطع درختان سعدآباد توسط مدیران این مجموعه به بهانه فرسودگی و ایجاد خطر برای بازدیدکنندگان تا تعطیلی و تخلیه موزه مرکز اسناد و وضعیت نامعلوم هاردهای حاوی میلیونها عکس و سند تصویری سعدآباد که ۳۰سال برای ذخیرهسازی آنها زمان گذاشته شده بود، تبدیل این موزه به دفتر کار مدیر، یافتن یک شیء زیر خاک که مدیران سعدآباد در همهمه قطع درختان مدعی شدند قاچاقچیان آثار تاریخی در این مجموعه آن را برای بیرونبردن از سعدآباد زیر خاک کردهاند و هنوز هم در دست بررسی است که آیا قدمت آن قاجاری است یا پهلوی و معاصر، تا آبگرفتگی شدید موزه ظروف سلطنتی سعدآباد که به تعبیر برخی رسانهها پشتبام آن را تبدیل به استخر کرد و آسیبهای بسیاری به بنای ساختمان این مجموعه که به کاخ اشرف شهرت داشت وارد کرد، همگی حاشیههای بزرگترین و وسیعترین مجموعه تاریخی-فرهنگی شهر تهران در ماههای گذشتهاند. پرونده شکایت شهرداری از قطع درختان سعدآباد همچنان در جریان است و همین چند روز قبل بود که بازپرس دادسرا برای تکمیل تحقیقات درخصوص تعداد درختان قطعشده به این مجموعه رفت و شهرداری تهران در انتظار اعلام نظر دستگاه قضایی است.
قبض آب ۷میلیارد تومانیمجموعه تاریخی-فرهنگی سعدآباد چندین منبع تامین آب دارد؛ رودخانه دربند و - آنطور که صدای میراث اعلام کرده است - حقابه پسقلعه و چندین قنات و چندین چاه آب؛ اما هزینهای که این مجموعه برای مصرف ۲سال آب شرب شهری از دو کنتور موجود در تمام این مجموعه زیرنظر وزارت میراث فرهنگی باید پرداخت کند، بهگفته وزیر میراث فرهنگی، ۷میلیارد تومان است. براساس آنچه در رسانهها منتشر شده است، ۳نشتی آب وسیع در سعدآباد و آبیاری باغات و فضای سبز این مجموعه با آب شهری موجب شده است که قبض آبی نجومی برای مجموعه تاریخی-فرهنگی سعدآباد بیاید و این مجموعه ماهانه ۳۵۰میلیون تومان بدهی آب داشته باشد.
هزاران لیتر آب بر پشتبام موزه ظروف سلطنتی سعدآبادروزنامه همشهری اما مهمترین آسیب واردشده به مجموعه تاریخی-فرهنگی سعدآباد را که آبگرفتگی شدید این مجموعه در هفتههای گذشته بود، زیر ذرهبین برده است؛ اتفاقی که موجب شد جریان آب ۳روز مداوم بر پشتبام ساختمان موزه ظروف سلطنتی جریان داشته باشد و به دیوارها و بنای این مجموعه سرایت کند و سالن خلیجفارس آن را که سایت صدای میراث خبر از وجود یکی از مخازن مهم این مجموعه در آن داده بود، دچار آسیب پلمب کند.
اما ماجرا چه بود؟ بارشهای اواخر فروردینماه سالجاری که چند روز ادامه یافت، به همراه خرابی منبع انبساط آب واقع بر پشتبام موزه ظروف سلطنتی سعدآباد، موجب نشتی هزاران لیتر آب در ۳روز متوالی - آنطور که صدای میراث گزارش داده بود - شد؛ اما این آب چگونه به پشتبام ساختمان موزه و سپس به پشت دیوارهای سالنهای موزه رسید و از سقف داخلی وارد محوطه موزهای شد و کف سالن خلیجفارس را گرفت و پشت دیوارهای داخلی مجموعه جمع شد؟
بیتوجهی به یک هشداراسفندماه سال گذشته نامهای با قید فوریت در اتوماسیون اداری مجموعه تاریخی-فرهنگی سعدآباد قرار گرفت که به موجب آن شیرین شعبانی، رئیس موزه ظروف سلطنتی سعدآباد به حسین علوی، مدیر وسیعترین مجموعه تاریخی-فرهنگی شهر تهران، خبر داد که خطر آبگرفتگی این مجموعه جدی است. او درخواست اعزام کارشناس برای رفع ایرادات در ساختمان موزه ظروف سلطنتی سعدآباد را ارائه کرد.
شعبانی اما به صدای میراث گفته است که مدیر سعدآباد به این نامه توجه نکرد تا آنکه آبگرفتگی این مجموعه بهدلیل خرابی منبع انبساط و بارشهای فروردینماه سالجاری خسارات زیادی به این ساختمان و سالنهای آن وارد آورد.
ویدئوهایی که در اختیار روزنامه همشهری نیز قرار گرفته است، شامل تصاویر عجیبی از داخل سالنهای آبگرفته موزه ظروف سلطنتی است؛ تصاویری که نشاندهنده تجمع زیاد آب پشت دیوارهای موزه است بهطوریکه آب با یک فشار دست از داخل دیوارها به بیرون نشت میکند.
ارزشهای تاریخی موزه ظروف سلطنتی سعدآبادشیرین شعبانی، مدیر سابق موزه ظروف سلطنتی سعدآباد: موزه ظروف سلطنتی سعدآباد دومین موزه مجموعه تاریخی-فرهنگی سعدآباد به لحاظ تعداد آثار است. بیش از ۸۰هزار شیء تاریخی در مخازن و این موزه وجود دارد. ظروف موزه در چهار بخش مختلف قاجار، پهلوی اول، پهلوی دوم و ظروف اهدایی تقسیمبندی میشوند که ظروف دوره قاجار شامل ظروف نقره و با روکش نقره و همچنین ظروف دارای روکش ضخیم طلا در دورههای بعدی هستند. ظروف مربوط به جشنهای ۲۵۰۰ساله نیز در این مخازن وجود دارند. البته میان این ظروف آثاری هست که تنها یک عدد از آنها در جهان وجود دارد و قابل قیمتگذاری نیستند؛ ظروفی که به کارخانههای معروف دنیا مانند لیموژ، باواریا، رزنتال سور و غیره سفارش داده شدهاند و شاید در مواردی تنها یک قطعه یا یک دست برای ایران تولید شدهاند. ظروف اهدایی هم به مناسبتهای مختلف به خاندان پهلوی اهدا شدهاند. این موزه دارای آثار منحصربهفردی است؛ ازجمله ظروف کریستال، چینی و ظروف فلزی مشتمل بر ظروف نقرهای و دارای روکش نقره بسیار باارزش، و همچنین آثار و ظروفی با روکش طلا با چندین میکرون ضخامت. آثار موزه ظروف سلطنتی تحت حسابرسی دقیق اموال دولتی است. این آثار البته هنوز صورتجلسه کامل ندارند و برخی از اموال موجود در مخازن هم هنوز ثبتنهایی نشدهاند. بخشی دیگر البته در مرحله ثبت قرار دارند. یک مخزن از آثار گنجینه موزه ظروف سلطنتی سعدآباد در سالن خلیجفارس و همان سالنی است که دچار آبگرفتگی شد. مخزن موجود در این سالن بهدلیل آبگرفتگی دچار رطوبت شدید شده و ممکن است آثار موجود در آن آسیب ببینند؛ درحالیکه ۸سال زحمت کشیده شده است تا ۸۰هزار شیء ارزشمند این مجموعه ساماندهی شوند.
کد خبر 846780 برچسبها وزارت میراث فرهنگی و گردشگری فرهنگ - میراث فرهنگی تهران