Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- غلامحسین ابراهیمی دینانی فیلسوف متالله معاصر در آیین گرامی داشت او که از سوی انجمن مفاخر برگزار شد گفت: اگر ایرانی ها نبودند معلوم نبود چه بر سر اسلام می آمد شاید تاریخ اسلام مملو از داعشی ها می شد.

این فیلسوف و دین پژوه که به واسطه مطالعات ژرف در حکمت اشراق و تحلیل آثار سرسلسله آن شهاب الدین سهروردی مشهور است شامگاه امروز و به بهانه زادروز اش و نیز نیم قرن تلاش در واکاوی علم فلسفه و اعتلای فرهنگ از سوی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران در محل این انجمن مورد تقدیر قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رحمانی فضلی وزیر کشور نیز لحظاتی در این مراسم حضور یافت و با اهدای یک هدیه از دینانی قدردانی کرد.
دینانی در این آیین اظهار داشت: به آسانی می توان گفت که تمام فیلسوفان اسلامی یا ایرانی بوده اند یا ریشه ایرانی داشته اند حتی در علم حدیث که اعراب مدعی آن هستند بازهم صاحب هر 6 کتاب «صحیح» ایرانی بوده اند این غیر از شیخ کلینی شیعه صاحب کتاب الکافی است .
صحاح ستّه یا کتابهای صحیح شش‌گانه، معتبرترین کتب حدیث نزد اهل سنت است. این کتاب‌ها پس از قرآن کریم مهمترین منابع دینی است که در دسترس اهل سنت است و توسط علمای اهل سنت مطالعه و استفاده می‌شود. عبارت اند از:
صحیح بخاری، صحیح مسلم، سنن ابوداود، سنن ترمذی، سنن نسائی ، سنن ابن ماجه.
این فیلسوف که سه بار برنده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران بوده است افزود: من از دیدگاه قوم پرستی و ناسیونالیسم صحبت نمی کنم بلکه از دیدگاه فرهنگی صحبت می کنم، همه می دانیم در تاریخ چه کسانی کتابها و آثار فرهنگی ایرانی را به آتش کشیدند و همانها دشمنان امروز ایران هم هستند.
صاحب کتب دفترعقل و آیت عشق، درخشش ابن رشد در حکمت مشاء و فلسفه و ساحت سخن، تصریح کرد:
ایران مهد تمدن بشر بوده است، زمانیکه اروپا در توحش بسر می برد ایران در اوج تمدن سازی و گسترش فرهنگ بود.
استاد بازنشسته رشته فلسفه دانشگاه تهران ادامه داد: در اروپا تنها یونان به واسطه فیلسوفان بزرگ اش شناخته می شد اما سایر کشورها در جهل و توحش بودند.
عضو پیوسته فرهنگستان علوم در سخنرانی خود به مدح زبان فارسی نیز پرداخت و گفت: ما فیلسوفان اسلامی معاصر ایران نه اینکه عربی نمی دانیم بلکه به عمد آثار خود را به فارسی می نگاریم تا تکریم ، تداوم و بروز توانمندی زبان فارسی باشد.
در گرامی داشت که در محل انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران برگزار شد حسن بلخاری رییس این انجمن ، غلامرضا اعوانی عضو پیوسته فرهنگستان علوم ، نجفقلی حبیبی عضو هیات علمی دانشگاه تهران ، منوچهر صدوقی سها عضو انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، احمد رضا خضری عضو گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی در بیان شخصیت علمی ابراهیمی دینانی سخنرانی کردند.
غلامحسین ابراهیمی دینانی متولد 5 دی ۱۳۱۳ در روستای دینان، از توابع درچه، اصفهان فیلسوف ایرانی است. عمده شهرت وی به علت پژوهش در حکمت اشراق و احیای اندیشه های شیخ شهاب الدین سهروردی است.
از او تالیفات بسیاری در دو حوزه فلسفه و دین پژوهی منتشر شده است.
او علاوه بر سالها تدریس فلسفه در دانشگاه تهران اکنون کلاس های آزاد فلسفه در مراکز علمی را دایر دارد و سالها سلسله ای از مباحث فلسفی را با عنوان معرفت در شبکه چهار تلویزیون ایران برگزار می کند.
وی دانش اندوخته حوزه های علمیه در اصفهان و قم و نیز دکترای فلسفه از دانشگاه تهران است.
دینانی از شاگردان علامه محمد حسین طباطبایی فیلسوف نامی قرن بوده است.
فراهنگ** 1003** انتشار: طاهره نبی اللهی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۷۹۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفته بزرگداشت فردوسی از ۲۱ اردیبهشت آغاز می‌شود

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای محمود شالویی افزود: یکی از این برنامه‌ها همایش ملی حکیم ابوالقاسم فردوسی است که با معرفی آثار برتر در حوزه فردوسی پژوهی به پایان می‌رسد.
وی افزود: نقش ویژه و تأثیرگذار حکیم ابوالقاسم فردوسی بر تمدن ایرانی و اسلامی بر کسی پوشیده نیست و این حکیم و شاعر بزرگ ایرانی مایه عزت ایرانیان است.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: فردوسی بزرگ منادی صلح، صفا، صمیمیت و وحدت و پیوند میان ملت هاست و باید برنامه‌های پاسداشت و بزرگداشت بیشتری در سطح ملی و بین المللی برای این شاعر و حکیم نامدار برگزار شود تا جهانیان، بیشتر با فردوسی آشنا شوند.

شالویی درباره همایش فردوسی گفت: روز ۲۶ اردیبهشت ماه در دو نوبت صبح و عصر در دانشگاه فردوسی مشهد، همایش علمی با ارائه ۴۰ سخنرانی و مقاله تخصصی برگزار می‌می شود و در روز ۲۷ اردیبهشت، نشست بین المللی با حضور اندیشمندان جهانی در فضای مجازی ساماندهی و اجرا خواهد شد.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: تشکیل انجمن نقالان نوجوان یکی از مصوبات کارگروه بزرگداشت فردوسی است.
وی افزود: تشکیل بنیاد فردوسی و برگزاری همایش «خوسف» تا «طوس» به جهت اهمیت ابن حسام خوسفی و ارتباط او با اندیشه فردوسی از دیگر اقدامات در دست کار است.

بخش دیگر این مراسم با سخنرانی محمد حسین زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه یافت که او با اشاره به برنامه‌های متنوع هفته بزرگداشت فردوسی گفت: امسال و در هفته بزرگداشت حکیم فردوسی چند فعالیت ویژه انجام خواهد شد که از جمله آن‌ها اعطای نشان فردوسی به حماسه سرایان، حماسه پژوهان و حماسه آفرینان است و همچنین نشست‌های تخصصی مختلف با همکاری دانشگاه‌های استان در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.

سیدجواد موسوی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی نیز در پایان با اشاره به حضور فعال این نهاد در هفته بزرگداشت فردوسی گفت: برگزای آیین‌های سنتی، پاسداشت هفته کرامت در ایام بزرگداشت فردوسی، راه اندازی کاروان‌های هنری و برگزاری شب شعر از آرامگاه فردوسی تا آرامگاه خیام نیشابوری از جمله فعالیت‌های این اداره کل در هفته بزرگداشت حکیم طوس است.
هفته بزرگداشت فردوسی سال گذشته در تالار وحدت با معرفی فردوسی پژوهان برگزار شد.

دیگر خبرها

  • آمار هولناک از فوت بیماران ایرانی به دلیل نبود داروهایشان!
  • کنگره ملی طب ایرانی، فرصتی برای احیای میراث کهن و ارتقای سلامت جامعه
  • اعلام اسامی راه‌یافتگان پیچینگ ملی مستند کوتاه انجمن سینمای جوان
  • فیلم/ بخشی از ترورهای کور داعشی‌های دهه ۶۰
  • اعلام اسامی راه‌یافتگان پیچینگ ملی مستند کوتاه انجمن سینمای جوانان ایران
  • مجتهدی فلسفه غرب را در بستر تاریخ غربی و ایران آموزش می‌داد
  • حسن صباح جزو مقدسات نیست/ ممنوعیت تماشای سریال "حشاشین" موجه نیست
  • به جای واکنش احساسی، چهره واقعی اسلام را به دنیا نشان دهیم
  • هفته بزرگداشت فردوسی از ۲۱ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • نخستین کنگره ملی ایران شناسی برگزار می‌شود