Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه از امان، ایمن الصفدی وزیر امور خارجه اردن روز سه شنبه در دیدار تارو کانو وزیر امور خارجه ژاپن در امان بار دیگر بر مخالفت خود با تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در خصوص انتقال سفارت آمریکا به قدس تاکید کرد و افزود سرنوشت قدس باید در مذاکرات مستقیم مشخص شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرگزاری «پترا»‌ی اردن با اعلام این خبر افزود الصفدی و کانو در این دیدار درباره «پیامد‌های این تصمیم آمریکا» گفتگو کردند.

وزیر امور خارجه اردن در این دیدار تاکید کرد: «اردن این تصمیم را نقض قطعنامه‌ها و قوانین بین المللی می‌داند و قدس از مسائل نهایی است که باید درباره سرنوشت آن از طریق مذاکرات مستقیم و بر ااساس قطعنامه‌های بین المللی مرتبط تصمیم گیری شود.»
وی بر «ضرورت پایبندی به قطعنامه‌های بین المللی که هر گونه اقدام یکجانبه را با هدف تغییر وضعیت حقوقی و تاریخی موجود و تحمیل واقعیتی جدید بر این سرزمین باطل و بی اساس می‌داند» تاکید کرد.

الصفدی بر «اهمیت یکپارچگی تلاش‌های بین المللی برای آغاز تلاش‌هایی جدی و موثر به منظور حل این منازعه بر اساس راه حل تشکیل دو کشور که تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس اشغالی را در مرز‌های چهارم ژوئن ۱۹۶۷ به عنوان تنها راه تحقق صلح در منطقه تضمین می‌کند» تاکید کرد.

کانو وزیر امور خارجه ژاپن نیز تاکید کرد «کشورش سفارت خود را به قدس منتقل نخواهد کرد و ژاپن قدس را از مسائل وضعیت نهایی می‌داند که سرنوشت آن باید از طریق مذاکرات مستقیم مشخص شود.»

وی بر ضرورت «حمایت از راه حل دو کشور و فعالسازی تلاش‌ها برای تحقق آن» تاکید کرد.

وزیر امور خارجه ژاپن دوشنبه نیز با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در رام الله در کرانه باختری رود اردن دیدار کرده بود. تارو کانو و محمود عباس در این دیدار درباره روابط ژاپن و فلسطین و راه‌های تقویت آن و تازه‌ترین تحولات اوضاع در اراضی فلسطینی و منطقه گفتگو کردند.

محمود عباس رای مثبت ژاپن به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره قدس و ادامه حمایت این کشور از اقتصاد فلسطین و نهاد‌های فلسطینی را ارزشمند توصیف کرد.

عباس بر علاقه مندی تشکیلات خودگردان فلسطینی به تقویت روابط با ژاپن تاکید کرد.

وزیر امور خارجه ژاپن نیز در این دیدار بر موضع کشورش در حمایت از روند سیاسی بین فلسطینیان و اسرائیلی‌ها مبتنی بر اصل راه حل تشکیل دو کشور تاکید کرد.

تارو کانو گفت: «ژاپن به حمایت مادی و اقتصادی از مردم فلسطین و نهاد‌های ملی فلسطین ادامه می‌دهد.»

وزیر امور خارجه ژاپن روز یکشنبه سفره دوره‌ای شش روزه‌ای را به منطقه خاورمیانه آغاز کرد.

تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل موجی از محکومیت‌های بین المللی گسترده را به دنبال داشت.
شرق بیت المقدس پیش از آنکه در سال ۱۹۶۷ توسط اسرائیل اشغال شود از نظر اداری وابسته به اردن بود.

اسرائیل که معاهده صلح با اردن را در سال ۱۹۹۴ امضا کرده است نظارت اردن بر مقدسات اسلامی در شهر قدس را به رسمیت می‌شناسد.

اسرائیل در سال ۱۹۶۷ قدس شرقی را اشغال کرد و در سال ۱۹۸۰ قدس را پایتخت ابدی و تنها پایتخت خود اعلام کرد، اما جامعه بین المللی و آمریکا آن را به رسمیت نشناختند.

فلسطینی‌ها می‌خواهند شرق قدس را به عنوان پایتخت کشور آینده خود قرار دهند.

قدرت‌های جهانی هشدار داده بودند این اقدام آمریکا تلاش‌های صلح در منازعه اسرائیلی فلسطینی را که از چند دهه پیش ادامه دارد از بین خواهد برد و موجب برانگیخته شدن خشم مردم در سراسر منطقه می‌شود.

ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود به انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس وعده داده بود، اما ژوئن گذشته برای دادن فرصت به دستیابی به صلح آن را به تعویق انداخت.

کنگره آمریکا در سال ۱۹۹۵ قانونی را مبنی بر «ضرورت به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت کشور اسرائیل» تصویب کرد و انتقال سفارت از تل آویو به قدس را خواستار شد.

با وجود اینکه تصمیم کنگره الزام آور است، اما بندی را شامل می‌شود که به روسای جمهور آمریکا اجازه می‌دهد انتقال سفارت را برای حفظ منافع امنیت ملی برای شش ماه به تعویق بیندازد.

روسای جمهور آمریکا به طور منظم دستور تعویق انتقال سفارت را دو بار در سال امضا می‌کردند و می‌گفتند شرایط برای این اقدام هنوز فراهم نشده است.

 انتهای پیام/

دیدار وزیر خارجه اردن و ژاپن درباره پیامد‌های تصمیم آمریکا درباره قدس

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۸۱۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سودان: چاد از طریق امارات به واکنش سریع کمک می‌کند

سودان در واکنش به سخنان وزیر امور خارجه چاد این کشور را به دخالت در نبرد جاری در سودان متهم کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، سودان به طور رسمی اعلام کرده بود که امارات با ایجاد یک پل هوایی به چاد، کمک‌های تسلیحاتی خود را از طریق این کشور آفریقایی در اختیار نیروهای واکنش سریع قرار می‌دهد.

« محمد صالح نظیف» وزیر امور خارجه چاد سه شنبه هفته گذشته در گفت‌وگو با شبکه تلویزیون ماهواره‌ای الجزیره به شدت حمایت کشورش از نیروهای واکنش سریع را کرد و از نظام حاکم بر سودان خواست در زمینه ادعای خود مدرک ارائه دهد.

« حسین عوض» وزیر امور خارجه سودان در واکنش به اظهارات اخیر همتای چادی خود گفت: سودان مدارکی در اختیار دارد که نشان می‌دهد فرودگاه‌های چاد پذیرای بیش از 400 هواپیمای حامل کمک‌های تسلیحاتی امارات برای نیروهای واکنش سریع بوده‌ است.

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه سودان ، وی تاکید کرد: حمایت چاد از نیروهای واکنش سریع اظهر من الشمس است.

وزیر امور خارجه سودان گفت: چاد فرودگاه‌های « ام جرس» و « ابشی» را برای فرود هواپیماهای اماراتی اختصاص داده که حامل کمک‌های تسلیحاتی برای نیروهای واکنش سریع هستند.

به نوشته روزنامه سودان تریبون، حسین عوض اظهار داشت: بیش از 400 پرواز حامل سلاح و تجهیزات نظامی به فروودگاه‌های چاد انجام شده که توسط سازمان هواپیمایی سودان و سازمان‌ها و نهادهای بین المللی در زمینه هوا نوردی جزئیات این پروازها به دقت ضبط و ثبت شده‌ است.

نبرد دیپلماتیک میان سودان و امارات

وی افزود: یگان‌های ارتش با شماری از کاروان‌های تسلیحاتی که از چاد وارد سودان شده بودند برخورد کرده‌ و مقامات ذی صلاح در  روزهای اخیر ورود خودروهای نظامی به چاد از طریق بندر « دوآلا» در کشور آفریقایی کامرون را رصد کرده‌اند که مقصد نهایی این خودورها نیروهای واکنش سریع است.

وزیر امور خارجه سودان دولت آنجامنا را به اعزام مزدور به کشورش متهم و تصریح کرد: تعداد زیادی از مزدوران چادی که در کنار نیروهای واکنش سریع علیه ارتش می جنگیدند کشته و شماری از آنان  به اسارت در آمده‌اند و این در حالی است که نیروهای واکنش سریع با انتشار فیلم‌های ویدئویی کشته شدن این مزدوران را به دولت چاد تسلیت گفته است.

وزیر امور خارجه سودان گفت: مقر فرماندهی نیروهای واکنش سریع در چاد است و در آنجا روند جذب مزدور و شبه نظامی و دریافت پول انجام می‌شود، مجروحان نیروهای واکنش سریع در بیمارستان‌های چاد بستری و در صورت نیاز به خارج اعزام می‌شوند.

وی از دولت چاد خواست از دامن زدن به نبرد در سودان و جنایات هولناکی که نیروهای واکنش سریع مرتکب می‌شوند، دست بردارد و تصریح کرد: هزینه  خصومت با مردم سودان سنگین است و هرکس آتشی در سودان برافروخت از آن مصون نخواهد ماند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جدیدترین واکنش اردن درباره حملات رژیم صهیونیستی به رفح
  • میزبانان لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۴ مشخص شدند
  • سوریه:آمریکا صلاحیت اظهار نظر درباره حقوق بشر را ندارد
  • حماس: سرنوشت صهیونیست‌ها در رفح هم چیزی جز شکست نیست
  • زمان مذاکره تمدید قرارداد استقلالی‌ها مشخص شد
  • گروه‌بندی فوتبال المپیک مشخص شد/ امباپه و مسی در پاریس؟
  • ساعت‌های سرنوشت‌سازی پیش روی مذاکره‌کنندگان در قاهره است
  • زمان مذاکره تمدید قرارداد استقلالی ها مشخص شد
  • سودان: چاد از طریق امارات به واکنش سریع کمک می‌کند
  • هندبال قهرمانی جوانان آسیا/ حریفان ایران مشخص شدند