Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک وکیل دادگستری با بیان اینکه پیشگیری بهتر از درمان است به ویژه در حوزه مالی و بانکداری، گفت: بانک مرکزی برای صدور مجوز در کنار اینکه به سرمایه موسسان توجه می‌کند باید به خود مسئولان و تخصص آنها نیز توجه کند که آیا موسسان صلاحیت و تخصص لازم را در این زمینه دارند یا خیر؟

حسین ساعتچی یزدی در گفت‌وگو با ایسنابا اشاره به نقش پیشگیرانه قوه‌ قضائیه و بانک مرکزی در خصوص موسسات مالی غیرمجاز، گفت: در حوزه بانکداری مسائل مختلفی قابل طرح است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسائل و مسئولیت اجرایی آنها در یک قسمت بر عهده بانک مرکزی است؛ چرا که مجوز را ابتدا بانک مرکزی صادر می کند و این موضوع عمدتا مربوط به بانک مرکزی است. ولی در بحث پیشگیری از وقوع جرم مسائلی هم در حوزه قوه‌ قضائیه مطرح است.

وی افزود: آنچه باید به آن توجه شود این است که پیشگیری بهتر از درمان است به ویژه در حوزه مالی و بانکداری. این پیشگیری مربوط به رعایت موازین قانونی در صدور مجوزهاست. بانکداری موضوع تخصصی است. بانک مرکزی برای صدور مجوز در کنار اینکه به سرمایه موسسان توجه می‌کند باید به خود مسئولان و تخصص آنها نیز توجه کند که آیا موسسان صلاحیت و تخصص لازم را در این زمینه دارند یا خیر؟ موسسان باید از مسائل اقتصادی باخبر باشند؛ چرا که تنها پول نمی‌تواند اداره این موسسات را به سرانجام برساند.

این وکیل دادگستری ادامه داد: گاهی این موسسات مجوزهای غیراصولی اخذ می‌کنند و بلافاصله بعد از تاسیس هم وارد بازارهای غیرمالی می‌شوند و رابطه‌ای عمل می‌کنند. نظارت بانک مرکزی در اینجا می‌تواند مشخص کند که آن موسسه به چه میزان از مسیر خارج شده و انحراف دارد. پس این نظارت و پیشگیری در اینجا در حوزه بانک مرکزی است، نظارت باید به معنای واقعی باشد نه یک نظارت تشریفاتی.

ساعتچی یزدی با اشاره به وظایفی که معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه‌ قضائیه در این‌باره دارد، تصریح کرد: این معاونت در راستای وظایفی که دارد باید مسائل مختلف را از طریق رسانه مطرح کند تا مردم بتوانند مطلع شوند. این معاونت در این خصوص می‌تواند با همکاری رسانه اطلاع‌رسانی کند و موثر واقع شود تا از وقوع جرائم و تخلفات در این حوزه جلوگیری شود. باید بین بانک مرکزی و معاونت پیشگیری از وقوع جرم در اینباره همکاری بیشتری صورت گیرد.

وی افزود: معاونت پیشگیری باید از طریق رسانه به مردم آگاهی دهد، چرا که وقتی مردم به بانکی مراجعه می کنند که سود بسیار بالایی دارد باید متوجه شوند که این تفاوت سود نامتعارف می‌تواند منکراتی را ایجاد کند. به عقیده من پیگیری‌ها باید از همان ابتدا باشد، یعنی از سوی بانک مرکزی از ایجاد قارچ گونه اینگونه موسسات جلوگیری شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۸۲۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۱۹ درصدی آموزش فنی و حرفه‌ای در استان مرکزی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان مرکزی با اشاره به اینکه در سال گذشته تلاش بر توسعه تعلیم مهارت پایه بوده است گفت: قریب به شش میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ساعت آموزش ارائه شده که نسبت به سال ما قبل ۱۹ درصد رشد داشته است.

رستمی ادامه داد: آینده مشاغل و مشاغل آینده همواره مورد توجه است و در خصوص مشاغل آینده در سال گذشته قریب به شش هزار دانشجو و دانش آموز در این حوزه مورد تعلیم قرار گرفتند.

او افزود: در حوزه آینده مشاغل به شاغلین بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی توجه شده تا این افراد بتوانند با تغییرات فناوری و اتفاقات پیش رو بازآموزی و دوره‌های ضمن خدمت را بگذرانند.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان مرکزی تأکید کرد: در سال جدید نیز با توجه به شعار سال، توسعه سطح مهارت مورد توجه و تأکید است تا رشد ۱۵ درصدی حاصل شود. 

رستمی با اشاره به اینکه سه طرح عمرانی و آموزشی امسال افتتاح می‌شود گفت: در این طرح‌ها، رشته‌ها و کارگاه‌های جدید مدنظر است که دانش بنیان بوده و تغییرات فناوری در آن مورد توجه است. 

او با اشاره به رشته‌های مختلف فرهنگ، صنعت، خدمات و کشاورزی ادامه داد: با توجه به بافت صنعتی استان تلاش بر این است که بتوان در حوزه صنعت بنگاه آموزش مهارتی را توسعه داد. 

رستمی گفت: طبق قانون رده سنی کارآموزان حداقل ۱۵ سال است که در سال گذشته طرح تابستانه مهارت برای دو هزار دانش آموز اجرا شد.

دیگر خبرها

  • جامعه نخبگان مورد توجه مسئولان قرار گیرد
  • مسئولان به جامعه نخبگان توجه داشته باشند
  • پیگیری تامین منابع مالی طرح کمربندی قم در دیدار با رئیس بانک ملی ایران
  • هشدار استاندار گیلان به مسئولان مانع تراش در مسیر سرمایه گذاری
  • هشدار صندوق بین‌المللی پول در مورد شکنندگی مالی
  • برای درمان بواسیر باید به چه موضوعاتی توجه کرد؟
  • رشد ۵۸۳ درصدی درآمد حوزه سرمایه‌گذاری شهرداری قم
  • رشد ۱۹ درصدی آموزش فنی و حرفه‌ای در استان مرکزی
  • تغییر در ترکیب هیئت پذیرش شرکت‌های استارت‌آپی/پذیرش دانش‌بنیان‌ها در حوزه های مختلف
  • مسئولان به جای صندلی «مداخله‌جویی» روی صندلی «حکمرانی» بنشینند