Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: نتظامی در دوران حضور خود در معاونت مطبوعاتی، باب تغییرات بسیاری را در این حوزه باز کرد، بسیاری از برنامه های او عملی شد و برخی نیز نیمه کاره ماندند، باید منتظر ماند و دید سلطانی فر چه خط مشی را در این زمینه در پیش می گیرد.

به گزارش خبرنگار حوزه رسانه خبرگزاری شبستان، در روزهای گذشته حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در توئیتی اعلام کرد به زودی دکتر محمد سلطانی معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی نوشت: « قرار است به زودی دکتر محمدسلطانی فر معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد بشوند، سوابق موثر علمی و حرفه ای ایشان نوید بخش توسعه و ارتقا سطح کیفی رسانه هاست.»

 

 

 

 

پس از آن توئیت، طی تماس خبرنگار شبستان با روابط عمومی وزارت ارشاد اعلام شده بود حکمی در این زمینه صادر نشده اما چون این خبر از جانب شخص حسین انتظامی منتشر شده است قطعا مورد تایید است. تا امروز که سیدعباس صالحی امروز با حکمی به این تغییر رسمیت داد. در حکم وزیر ارشاد آمده است: «نظر به سوابق و تجربیات ارزنده جنابعالی در حوزه مطبوعات و رسانه های عمومی به موجب این حکم به سمت «معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی» منصوب می شوید.

امید می رود با استعانت از خداوند متعال و بهره گیری از کلیه ظرفیت های موجود و نیروهای کارآمد در گسترش فعالیت های موثر خبری و تحلیلی، حمایت مادی و معنوی از مطبوعات و اصحاب رسانه و تشکل های صنفی، تامین آزادی های مطبوعاتی در چارچوب قانون و شکوفایی رسانه ای موفق و موید باشید.»

 

دکتر محمد سلطانی فر متولد 1340 در تهران است و دکترای علوم ارتباطات اجتماعی دارد. او استادیار تمام وقت گروه ارتباطات واحد علوم و تحقیقات از سال ۱۳۷۸ تاکنون،  مدیر تحقیقات رسانه‌ای مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام وعضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران است.او پیش از این رئیس مرکز تحقیقات و مطالعات رسانه ها بود.

 

سلطانی فر، مدیر مسئولی روزنامه انگلیسی زبان TEHRAN TIMES –، مدیر گروه مطالعات رسانه‌ای مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت‌نظام، مدیر انتشارات نشریات سازمان تبلیغات اسلامی ، مدیر مسئول روزنامه انگلیسی زبان IRAN NEWS – و مدیر مسئول هفته نامه آلمانی زبان IRAN ZEITUNG -   بخشی از سوابق مطبوعاتی وی است. او همچنین مدیر مسئول روزنامه صبح اقتصاد بوده و مولف چندین کتاب در همین حوزه است.

 

 

 

 

بنابراین گزارش دکتر حسین انتظامی که بیش از  4 سال سکاندار معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد بود، متولد 1346 در مشهد است. او  دکترای مدیریت استراتژیک دارد و پایه ریزی  و تاسیس روزنامه جام جم، تاسیس همشهری آنلاین و چاپ روزنامه همشهری عصر از اقدامات مهم او در حوزه مطبوعات بوده است.انتظامی سوابق مطبوعاتی بسیاری از جمله  مدیرعاملی همشهری، مدیرمسئولی جام‌جم، عضویت در هیات مدیره انتشارات سروش، بنیاد اندیشه اسلامی و خانه روزنامه‌نگاران جوان  را در کارنامه کاری خود دارد.

 

انتظامی در دوران حضور خود  در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد حمایت های بسیاری از مطبوعات و رسانه های کاغذی به عمل آورد. او بارها به صورت رسمی اعلام کرد که وی در کسوت معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در مقابل موج از بین رفتن مطبوعات کاغذی منفعل نخواهد بود.

 

او در روزهایی که بسیاری از فعالان حوزه نشر و مطبوعات نگرانی های بسیاری در خصوص گران شدن تعرفه واردات کاغذ داشتند، بعد از بررسی و پیگیری های فراوان با تقدیر از همکاری و مساعدت وزارت صنعت که تدابیر لازم را برای تثبیت بازار فراهم کرده، اعلام کرد با نگاه مثبت دولت به حوزه نشر و مطبوعات، موضوع افزایش تعرفه واردات کاغذ منتفی شد تا شایعاتی که در این زمینه موجب بلاتکلیفی واردکنندگان شده بود، خود به خود منتفی شود.

 

انتظامی همچنین از دسترسی آزاد به اطلاعات حمایت کرد و گفت: آزادی دسترسی به اطلاعات یکی از پایه های اصلی آزادی بیان و فعالیت حرفه ای است و مطابق این قانون دستگاه های دولتی موظفند هرآنچه برای مردم ایجاد حق یا تکلیف می کند را در اختیار مراجعه کنندگان قرار دهند. او معتقد بود راه مبنایی مبارزه با فساد، شفافیت و دسترسی آزاد به اطلاعات است و با این شیوه است که می‌توان جلوی ایجاد رانت اطلاعاتی را گرفت.

 

 

 

وی طرح رتبه‌بندی روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری را پایه ریزی کرد و  اعلام کرد مبنای ایجاد نظام رتبه‌بندی، تحقق عدالت رسانه‌ای است و گفت ارائه خدمات مختلف معنوی و مادی از جمله پرداخت یارانه مستقیم، یارانه طرح اشتراک، آگهی‌های دولتی و سایر برنامه‌ریزی‌ها، بر اساس نتایج طرح‌های رتبه‌بندی صورت می‌گیرد.

 

حسین انتظامی همچنین از حامیان جدی بحث بیمه خبرنگاران از سوی رسانه ها بود، پیش از آمدن او و در طول چهار سال تنها 5 هزار نفر از خبرنگاران بیمه شده بودند و این در حالی است که در سال 96 ، یعنی چهار سال بعد از حضور او در این سمت، ۱۶ هزار نفر از سوی رسانه ها در سراسر کشور بیمه شده بودند.

 

او در سال نخست حضورش در معاونت مطبوعاتی،  نمایشگاه مطبوعات را برگزار نکرد و علی جنتی وزیر وقت اعلام کرد به دلیل نوپا بودن دولت،  در سال 92 فرصتی برای برپائی نمایشگاه مطبوعات نخواهند داشت. از حاشیه های دوران حسین انتظامی نیز حضور نیافتن تعدادی از رسانه ها(رسانه های دارای خط مشی متفاوت از دولت) در نمایشگاه مطبوعات در دوران معاونت او بود.حسین انتظامی سال بعد در آستانه برگزاری نمایشگاه مطبوعات اعلام کرد : امسال  تغییرات به سمت کمال پیش رفت و اصلی ترین آن این است که کار مردم باید به خودشان واگذار شود و این رویکرد عمومی دولت است.

 

انتظامی همچنین در حوزه آگهی ها نیز تغییرات اساسی ایجاد کرد، او سال ۹۵ اعلام کرذ توزیع آگهی های دولتی با هدف رعایت عدالت در بین نشریات از طریق نرم افزار انجام می شود و هیچ دستگاه دولتی مطلقا اجازه ندارد به نشریات آگهی بدهد.

 

وی معتقد بود تعداد نشریات در برخی مناطق کشور به مرحله اشباع رسیده و دادن مجوز به نشریات جدید تخریب کار دیگران است.او معتقد بود باید دایره دخالت را کاهش داد، کسانی که اهل کارآفرینی هستند و تخصص لازم را دارند باید حمایت و افراد غیرحرفه ای از چرخه کار رسانه خارج شوند.

 

به گزارش شبستان امروز، بعد از چهار سال و بعد از گذشت فراز و فرودهای دوران حضور حسین انتظامی  در این معاونت که انصافا تغییرات مثبت و اساسی اش به حواشی و کمبودها می چربد، او از معاونت مطبوعاتی وزارت ارشار می رود و بناست محمد سلطانی فر که سابقه مطبوعاتی و علمی اش کم از او نیست بر این سمت گمارده شود. باید منتظر برنامه های مورد نظر و اعلام سیاست های او ماند و دید آیا سلطانی فر نیز به عنوان فردی که خود از دل خانواده مطبوعاتی و رسانه ای برآمده است حمایت های جدی از اهالی رسانه و مطبوعات را دنبال خواهد کرد. 

 

 

 

 

پایان پیام/298

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۸۲۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف هزار کیلوگرم کودشیمیایی قاچاق در قصرشیرین

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، سرهنگ جلیل سلطانی گفت: ماموران پلیس امنیت اقتصادی هنگام گشت زنی در گمرک پرویزخان موفق به شناسایی چند دستگاه خودرو و محل‌های دپو کودشیمیایی قاچاق شدند.
وی افزود: در بازرسی‌های انجام گرفته از خودرو‌های توقیفی و محل‌های دپو، ۲۰ کیسه کودشیمیایی ۵۰ کیلوگرمی  در مجموع  به ارزش ۱۴۰ میلیون ریال کشف شد.
سرهنگ سلطانی در پایان از تشکیل پرونده‌هایی در این خصوص و ارسال آن به مراجع قضائی خبر داد.

دیگر خبرها

  • سندروم فتوشاپ‌سازی از سلبریتی‌ها
  • سندروم فتوشاپ سازی از سلبریتی‌ها
  • شارلاتان‌بازی نشریات توقیف‌شده به روایت اصلاح‌طلبان
  • سلبریتی‌ها و سندروم فتوشاپ سازی
  • سلبریتی‌ها و سندروم فتوشاپ سازی/ در حاشیۀ بیماری ترانه علیدوستی
  • سلبریتی ها و سندروم فتوشاپ سازی/ در حاشیۀ بیماری ترانه علیدوستی
  • بیانیه مطبوعاتی سفارت ایران در فرانسه در ارتباط با وقایع بخش کنسولی
  • همراه‌ داشتن کدام داروها در عمره و حج ممنوع است؟
  • کشف هزار کیلوگرم کودشیمیایی قاچاق در قصرشیرین
  • حضور دروازه‌بان استقلال در دادسرای فرهنگ و رسانه