Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - نصب و راه اندازي سامانه نظرسنجي الکترونيک، ايجاد ميز خدمت، ارايه آموزش همگاني به مردم در زمينه حقوق و تکاليفشان از طريق وسايل نوين ارتباطي از جمله مهمترين اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستاي صيانت از حقوق شهروندي بوده است.
به گزارش شاتا، کميته صيانت از حقوق مردم با حضور معاونت توسعه مديريت و منابع(رييس)، مديرکل دفتر مديريت عملکرد (دبير)، رييسِ سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان، رؤساي مراکز حراست، نوسازي و تحول اداري، دفاتر حقوقي و امور مالي وزارت صنعت، معدن و تجارت، به‌منظور ايفاي وظايفي از جمله تعيين مصاديق اختصاصي حقوق متقابل مردم و دستگاه، تهيه برنامه عملياتيِ صيانت از حقوق مردم، بازنگري در قوانين و مقررات در جهت ثبت حقوق مردم در ستاد و تمام واحدهاي تابعه و وابسته به اين وزارتخانه تشکيل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در همين راستا دبيرخانه اين کميته (دفتر مديريت عملکرد) اقداماتي همچون انجام بازرسي ميداني در حوزه صيانت از حقوق شهروندي و برگزاري دوره‌هاي آموزشي مرتبط با پيشگيري از فساد و صيانت از حقوق مردم را نيز انجام داده است.
اقدامات تخصصي و عمومي
معاونت‌ها و دفاتر تخصصي اين وزارتخانه بر اساس وظايف ذاتي، برنامه‌هايي با اولويت اصلاح قوانين، دستورالعمل و رويّه‌ها و سامانه‌اي کردن امور را عملياتي کردند که اهمّ اين اقدامات در حوزه تجارت و بازرگاني، صنعت و توليد و معادن ارايه مي‌شود. ضمن اينکه واحدهاي عهده‌دار وظايف عمومي (منابع انساني و مديريت، روابط‌عمومي، فرهنگي و حقوقي) نيز عملکرد متنوعي در اين حوزه داشته‌اند.
سنجش رضايتمندي
اين موضوع با نصب و راه اندازي سامانه نظرسنجي الکترونيک انجام پذيرفته و همچنين در تمامي ساختمان‌هاي حوزه ستادي در محل ورودي بر روي ديوايس‌هاي مربوطه نصب شده است و نتايج ساليانه اجراي طرح نظرسنجي از ارباب رجوع در واحدهاي تابعه وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز انجام پذيرفته است.
در اين راستا فرم‌هاي مورد عمل متناسب با انواع فعاليت و خدمت دستگاه اجرايي تدوين شد و در دسترس مراجعين در پورتال اين وزارتخانه قرار گرفت و تمامي فرآيندها و خدمات به همراه فرم‌ها و شناسنامه مصوب خدمات با کليه اطلاعات براي بازديدکنندگان قابل دسترسي است.
بررسي، بازنگري و اصلاح مستمر فرآيندهاي اداري و حذف رويه هاي زايد يا مخل در خدمت رساني مطلوب و روان به مراجعين از ابتداي سال، برنامه ريزي ها و روند جريان کاري مشخص شده و بنا بر ضرورت در بروز رساني شناسنامه خدمات و اصلاح فرآيندهاي مرتبط با خدمات وزارتخانه با همکاري معاونت هاي حوزه ستاد، موسسات و سازمان هاي تابعه، بررسي شناسنامه و اصلاح فرآيند ها در حال انجام و پيگيري است.
بهبود فضاي کسب و کار و رفع موانع
اقداماتي همچون ، اصلاح ضوابط، مقررات، فرايندها و دستورالعمل ها ،کاهش تعداد مجوزهاي کسب و کار ، صدور مجوزها ، بررسي نتايج هيات مقررات زدايي و تسهيل مجوزهاي کسب و کار(وزارت صنعت ، معدن و تجارت به عنوان دستگاه برگزيده در دومين همايش ملي بهبود محيط کسب و کار معرفي و مورد تقدير قرار گيرد ) ، رسيدگي به موضوعات حقوقي ، تشکيل کارگروه هاي تسهيل و رفع موانع توليد انجام پذيرفته است .
ايجاد ميز خدمت با رعايت الزامات مندرج در دستورالعمل اجرايي
ميز خدمت با هدف تکريم ارباب رجوع و دستيابي آسان و سريع به خدمات دولتي در عمده ساختمان‌ها و ورودي سازمان‌هاي وابسته ايجاد شده است .
ارايه آموزش همگاني به مردم در زمينه حقوق و تکاليفشان در ارتباط با دستگاه اجرايي از طريق وسايل ارتباط
در جهت ارايه آموزش به کارکنان دولت مجوز برگزاري دو دوره حقوق شهروندي و حقوق شهروندي در نظام اداري براي ستاد ، استان‌ها و واحدهاي وابسته از کميته سرمايه انساني دريافت شده است که اين موضوع براي اجرا به استانها و دستگاه هاي وابسته ابلاغ و براي برگزاري ستاد در دستور کار قرار گرفته است .
در رابطه با آموزش مردم دو سامانه نرم افزار موبايل شاتا نيوز و نرم افزار موبايلي اطلاع رساني خدمات بر روي بستر تلفن همراه راه اندازي شده است.
نرم افزار موبايل شاتا نيوز همانند سامانه شاتا نيوز کليه اخبار تخصصي وزارت بر روي بستر موبايل نمايش مي دهد و نرم افزار موبايلي اطلاع رساني خدمات تمامي مراحل خدمات قابل ارايه در بخش‌هاي صنعتي ، معدني و تجاري به همراه مراحل و الزامات جهت اطلاع شهروندان معرفي مي‌کند.
ايجاد دسترسي آسان به اطلاعات مورد نياز و درخواست شده از سوي مردم
با معرفي نماينده وزير در حوزه پاسخگويي و دسترسي آزاد به اطلاعات ، داده هاي مورد نياز در اختيار خدمت گيرندگان وزارت در سامانه پاسخگويي قرار گرفته و به منظور معرفي نمايندگان معاونت هاي حوزه ستادي و سازمان‌هاي استاني مکاتبات لازم انجام که براي نمايندگان معرفي شده در سامانه پاسخگويي به سوالات شهروندان نام کاربري تعريف شده است .
نقطه نظرات پيشنهادي به سازمان اداري و استخدامي کشور پيرامون تصويبنامه حقوق شهروندي در نظام اداري ارسال شده و تاکيد بر تعامل بين دستگاههاي اجرايي و ارايه تجارب موثر اين اداره کل در خصوص نقطه نظرات اصلاحي اعلام شده است.
براي تحقق حقوق شهروندي بايد به عوامل فرهنگي، مذهبي، تاريخي، سياسـي و اقتصـادي در جامعـه توجـه شود.مشخص کردن گستره حقوقي، حقوق شهروندي ، افزايش سطح آگاهي عمومي نسبت به حقوق و مسئوليت هاي شهروندي، توسعه دانش و مهارت شهروندي، شناسايي و پذيرش تفاوت ها، توسعه نگرش شهروندي، قانون مداري، مسؤوليت پذيري، انتقادگري و انتقادپذيري، تشريح قيدهاي کلي در برخي از فصول قانون اساسي و فراهم آوردن زمينه ها و حمايت هاي لازم از فعاليت نهادهاي مدني، گروه ها، تشکل ها، انجمن ها و ... از آن جمله هستند.
تقويت شيوه هاي همکاري و کار گروهي، تصميم گيري به شيوه شورايي، توانمندسازي افراد براي استدلال و نقد کردن، تقويت مهارت هاي موثر ارتباطي، مديريت مشترک فعاليت ها و کارهاي محلي، حضور فعال در کارها و فعاليت هاي محلي و ارتقاء فرهنگ گفتمان و دفاع از ايده ها و مواضع ديگر روش ها و راهکارهاي ايجاد و تقويت مهارت شهروندي هستند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۸۴۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی سامانه نظارت و شفافیت مدارس غیردولتی تا مهر

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در شهریه مدارس غیردولتی حامی خانواده‌‌ها هستیم، گفت: سامانه نظارت بر مدارس غیردولتی تا سال تحصیلی جدید ایجاد می‌شود. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، رضا مراد صحرایی در حاشیه مرکز پاسخگویی ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران درباره ثبت‌نام دانش‌آموزان برای سال تحصیلی جدید و سیاست ارتقای کیفیت مدارس دولتی اظهار کرد: ارتقای کیفیت آموزش و تقویت مدارس دولتی در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است و اقدامات متعددی در این راستا در حال انجام است از جمله نحوه سازماندهی نیروی انسانی که مدارس دولتی در اولویت قرار دارند، نحوه تخصیص سرانه‌های دانش آموزی که اولویت با مدارس دولتی است همچنین در نوسازی اولویت با مدارس دولتی است.

وی افزود: امسال 19 هزار مشاور و مربی پرورشی برای مدارس دولتی عادی استخدام می‌کنیم و حتما باید سطح کیفیت مدارس بالا برود، یک عقب‌ماندگی نسبتا طولانی داریم که به سرعت امیدوار هستیم، جبران شود.

خانواده‌ها به مدارس کمک کنند

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: از خانواده‌ها تقاضا دارم که کمک کنند و مدیران مدارس به کمک آنها نیاز دارند اگر انجمن اولیا و مربیان در مدرسه قوی شکل بگیرد برای ارتقای مدرسه و سطح کیفیت آن نقش جدی ایفا خواهند کرد.

صحرایی درباره شهریه مدارس غیردولتی عنوان کرد: شهریه این مدارس طبق قانون تعیین می‌شود و آموزش و پرورش مبلغ تعیین نمی‌کند و مطابق الگویی که در قانون پیش‌بینی شده است، اقدام می‌کنیم و در این موضوع به طور جدی سعی می‌کنیم حامی خانواده‌ها باشیم و نظارت جدی ایفا کنیم.

وی افزود: امسال طبق قانون سامانه‌ای راه‌اندازی خواهد شد که تمام هزینه‌ها شفاف در آنجا ذکر می‌شود و یکی از مسائل این است، عددی که به عنوان شهریه مصوب تعیین می‌شود غیر از شهریه‌ای است که در مدارس دریافت می‌شود، اگر این سامانه با سرعتی که مورد انتظار است راه‌اندازی شود و امیدوارم به آغاز سال تحصیلی جدید برسد دیگر هیچ پولی گرفته نخواهد شد مگر طبق سامانه و در این سامانه هزینه‌ها شفاف خواهد شد و اگر مدرسه‌ای شهریه اضافه دریافت کرده باشد، شهریه اضافه به خانواده برگردانده می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش درباره رفاهیات معلمان و تاسیس سازمان رفاهی معلمان گفت: لایحه پیش‌نویس تاسیس سازمان رفاهی و اقتصادی معلمان تقدیم دولت شد و چندین جلسه در کمیسیون‌های مرتبط بحث شد اما موانع قانونی دیگری برای تاسیس سازمان جدید وجود دارد که این موارد در کمیسیون سرمایه انسانی دولت بحث و مقرر شد که این پیشنهاد به شورای عالی اداری برود و با ارتقای وضعیت موجود چنین سازوکاری طراحی شود.

صحرایی ادامه داد: تا زمانی که سازمان رفاهی و اقتصادی معلمان تاسیس بشود، ما پیامد آن را در شرایط فعلی دنبال می‌کنیم به عنوان مثال امکاناتی که در اختیار داریم شبکه بشود و معلمان از سراسر کشور بدانند که در کدام شهرها مراکز رفاهی وجود دارد که بتوانند سفر کنند و تهیه این سامانه ملی در دستور کار قرار گرفته است و در عید نوروز بیش از دو میلیون و چهارصد هزار نفر در مراکز رفاهی و در مدارس اسکان داده شدند.

وی درباره روند صندوق آوری صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: در اجرای ارزش مالکانه گام موفقی را برداشت و به تازگی سهم بازنشستگان را به سرعت پرداخت می‌کند همچنین قرار است، شرکت‌های زیان‌ده تعیین تکلیف شوند.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در برنامه هفتم حکمی تصویب شد تا 80 درصد صندوق ذخیره فرهنگیان در طول برنامه بورسی شود و این مقدمه اصلی شفاف شدن وضعیت است.

صحرایی درباره گزینش فرهنگیان و توجه به سلامت روان بیان کرد: به طور کلی مسئله گزینش معلم و انتخاب معلم نیکو، کار مهم و جدی است که دولت‌ها باید به آن توجه کنند و همه اجزای دولت هم باید به این موضوع توجه کنند، انتخاب صحیح و خردمندانه معلم مبتنی بر استعداد و علاقه موضوع بسیار مهمی است که در دستور کار ما بوده است، سال گذشته با شیوه جدیدی الگوی نوین جذب و گزینش معلمان را مبتنی بر کانون‌‌های ارزیابی پایه گذاری کردیم، برای امسال این تجربه را در اختیار داریم و به شیوه صحیح‌تر و دقیق‌تر و سریع تر این کار را انجام خواهیم داد.

وی گفت: امسال بزرگترین استخدام تاریخ کشور رخ خواهد داد و 72 هزار و 19 معلم جدید در سه گروه مربیان پرورشی، معلمان ابتدایی و دبیران و هنرآموزان استخدام خواهیم داشت و این غیر از حدود بیست هزار فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی است یعنی 90 هزار معلم جدید اگر کل ظرفیت‌ها استفاده شود، اول مهر به مدارس می‌روند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی سامانه نظارت و شفافیت مدارس غیردولتی تا مهر
  • تسریع روند راه‌اندازی سامانه راهبردی ناوگان آتش‌نشانی تبریز
  • تأیید سوابق تحصیلی برای تمام داوطلبان ضروری است
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون با آزمایش مولکولی
  • راه‌اندازی سامانه مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای خودرو در اردبیل
  • شورای شهر تأثیر مثبتی بر توسعه حقوق شهروندی دارد
  • امکان ایفای تعهدات صادراتی، از طریق بانک سامان
  • پایگاه اورژانس ۱۱۵ بانوان در کردستان