Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - هفته نامه سلامت - ترجمه مريم سادات کاظمي: «بادنجان» يا «بادمجان» يکي از بهترين سبزي هايي است که هر عدد آن به طور متوسط 200 تا 220 گرم وزن دارد. رنگ، اندازه و نوع آن با توجه به گونه هاي مختلف گياه متفاوت است، اما شايع ترين نوع مصرفي آن، پوستي به رنگ بنفش و گوشتي سفيد و نرم دارد. بادمجان سبزي اي است که کالري کمي دارد و حاوي مقادير مناسبي از فيبرهاي غذايي، مواد معدني و ويتامين هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بادمجان بومي جنوب آسياست و کشت آن در هندوستان به 800 سال پيش از ميلاد حضرت مسيح (ع) بر مي گردد سپس اين محصول به چين رسيد و 500 سال پيش از ميلاد حضرت مسيح (ع) بود که نخستين کاربردهاي بادمجان مورد توجه مردم چين قرار گرفت. در قرون وسطي اسپانيا و در قرن پانزده ميلادي فرانسه کشت بادمجان را آغاز کردند. در حال حاضر هم آسيا به خصوص کشورهاي چين، هند و ايران توليدکننده اصلي اين سبزي هستند و ايتاليا، اسپانيا، روماني، اوکراين و فرانسه نيز در رتبه هاي بعدي قرار دارند.
ارزش غذايي
موثر در کاهش وزن: 18 کيلوکالري در هر 100 گرم باعث شده بادمجان جزو کم کالري ترين سبزيجات محسوب مي شود. همچنين سرشار از فيبرهاست و احساس سيري سريع در پي دارد. بادمجان حاوي ماده اي به نام ساپونين است که مانع از جذب چربي ها مي شود، البته به شرط اينکه هنگام طبخ روغن زيادي به کار نرود.
منبع آنتي اکسيدان: آنتي اکسيدان هاي موجود در بادمجان (مانند ويتامين هاي C و E، سلنيوم و کاروتنوييدها) در مقابله با پيشرفت انواع سرطان ها و برخي بيماري هاي قلبي- عروقي نقش دارد. آنتي اکسيدان ها با محفاظت از سلول هاي بدن در برابر آسيب هاي ناشي از راديکان هاي آزاد، خطرات مرتبط با پير شدن را کاهش مي دهند.

تسهيل هضم: مصرف بادمجان به بهبود عملکرد روده ها کمک مي کند. فيبرهاي محلول موجود در آن (مانند پروتوپکتين ها و پکتين ها) فعاليت باکتري هاي کولون را افزايش مي دهد. همچنين بادمجان مانند ملين طبيعي عمل مي کند و در بهبود يبوست و کاهش خطر ابتلا به سرطان کولون نيز موثر است.
ديورتيک طبيعي: اين سبزي سرشار از مواد معدني و به خصوص پتاسيم (يک ديورتيک بسيار موثر) است. بادمجان به پاکسازي بدن کمک مي کند و عملکرد کليه ها را به طور موثري بهبود مي بخشد. توصيه مي شود افرادي که از احتباس آب بدن، احساس سنگيني پاها و نفخ رنج مي برند حتما بادمجان را در برنامه غذايي خود بگنجانند.
مقابله با کلسترول: مطالعات بسياري نشان مي دهد بادمجان از افزايش چربي ها و کلسترول خون پيشگيري مي کند. پکتين موجود در آن در روده باريک به حالت ژله اي تبديل و به مولکول هاي کلسترول متصل مي شود. مصرف بادمجان به خصوص در تنظيم فشار خون موثر است.
ضدديابت: بادمجان، سبزي عالي براي بيماران ديابتي است. درواقع، اين سبزي موجب مهار آنزيم هاي آلفاميلاز و آلفاگلوکوزيداز لوزالمعده مي شود که نشاسته را به گلوکز تبديل مي کنند. همچنين با جلوگيري از عملکرد اين آنزيم ها، هضم کربوهيدرات هاي دريافتي کندتر مي شود و از افزايش قند خون پس از غذا نيز پيشگيري خواهدشد.
ارزش تغذيه اي بالا: بادمجان آبپزشده منبع خوبي از منگنز براي خانم هاست. اين ماده معدني مانند فعال کننده بسياري از آنزيم هاي موثر در متابوليک بدن نقش دارد و همچنين به پيشگيري از آسيب راديکال هاي آزاد کمک مي کند. مس نيز ديگر ماده معدني موجود در بادمجان است که علاوه بر تاثير در آنزيم هاي مختلف، براي ساخت هموگلوبين و کلاژن نيز ضروري است. بسياري از آنزيم هاي حاوي مس قدرت دفاعي بدن را در مقابله با راديکال هاي آزاد تقويت مي کنند. بادمجان پخته سرشار از ويتامين B1 نيز است. اين ويتامن کوآنزيم ضروري براي توليد انرژي به خصوص پس از مصرف کربوهيدرات هاست.
حساسيت به بادمجان
افرادي که به بادمجان حساسيت دارند، ممکن است پس از خوردن سيب زميني و انواع فلفل نيز دچار علائم حساسيت شوند. معمولا بلافاصله پس از ميل کردن غذاي حاوي بادمجان علائم حساسيت ظاهر مي شود، اما در مواردي با تاخير بروز مي کند. مقدار زياد هيستامين موجود در آن باعث بروز حساسيت مي شود که خارش دهان، لب ها و گلو مهمترين علائم آن است که به عنوان آلرژي خوراکي شناخته مي شود و در شرايطي مانند آلودگي هوا تشديد مي شود. تورم لب ها نيز علامت شايع ديگري است، اما در موارد وخيم تر، گرفتگي گلو و احساس ناراحتي معده هم ديده مي شود. تماس پوست کودکان با بادمجان مي تواند باعث بروز کهير و جوش هاي پوستي شود.
بهترين انتخاب
تازگي بادمجان مهم ترين نکته در کيفيت مطلوب آن است. بادمجان خوب کاملا سفت، يکدست وب دون لکه است و پوستي صاف، بنفش تيره و کاملا براق دارد. يادتان باشد بادمجان هاي کوچک گوشتي نرم تر، پوستي نازک تر و دانه هاي کمتري دارند و چندان طعم تلخي نخواهندداشت.
شرايط نگهداري
بادمجان در دماي محيط پس از 2 روز کيفيت خود را از دست مي دهد، اما در محيط سرد مانند قسمت جاميوه اي يخچال ماندگاري خوبي دارد و 5 تا 7 روز کاملا تازه مي ماند. البته نبايد آن را در کيسه پلاستيکي نگه داشت زيرا حالت تعريق دارد. نگهداري طولاني مدت بادمجان باعث چروک شدن پوست و له شدن گوشت آن مي شود و هضم مشکل تري خواهدداشت. اگر قصد نگهداري بادمجان را در فريزر داريد مي توانيد آن را به دو نيم برش بزنيد و به مدت 5 دقيقه در آب جوش همراه با کمي آبليمو بگذاريد و پس از بسته بندي در کيسه هاي بدون منفذ، 6 تا 8 ماه در فريزر داشته باشيد.
ايتاليايي ها روش جالبي براي نگهداري بادمجان دارند؛ بادمجان را به شکل برش هاي ضخيمي همراه با آبليمو و عسل مي پزند، سپس در روغن زيتون با مقداري سير، ريحان و چاشني هايي مانند گشنيز، چيلي و... مي گذارند که 4 تا 6 هفته بدون فساد باقي مي ماند. گاهي نيز بادمجان را در بطري هاي شيشه اي حاوي روغن زيتون و سير، ريحان و ادويه هاي فراوان کنسرو مي کنند.
آماده سازي و طبخ مناسب
پس از شستن و پوست گرفتن بادمجان، روي آن را نمک بپاشيد يا در نمک بغلتانيد. اين کار باعث مي شود علاوه بر جذب کمتر روغن، عامل تلخي طعم بادمجان نيز خارج شود. البته پيش از سرخ کردن روي بادمجان آب بگيريد و آن را خشک کنيد. براي اينکه در اين فاصله بادمجان تيره و سياه نشود، کمي آبلميو نيز روي آن بريزيد. گذاشتن بادمجان در آب جوش پيش از سرخ کردن يا زدن کمي روغن روي يک طرف برش هاي بادمجان نيز به کاهش جذب روغن کمک مي کند.

پخت در آب جوش: اين روش براي تهيه پوره بادمجان عالي است و افرادي که تمايلي به غذاهاي سرخ شده ندارند، مي توانند با خيال راحت از طعم آن لذت ببرند. براي اين کار، ابتدا بادمجان ها را بشوييد. آنها را از طول به دو قسمت يا اگر خيلي درشت بود، به 4 قسمت برش بزنيد و در قابلمه بزرگي از آب جوش بيندازيد. اجازه دهيد حدود 15 دقيقه بجوشد. سپس از آب بيرون بياوريد و در کاسه اي کاملا آنها را له کنيد و همراه چاشني هاي مورد علاقه تان کنار ديگر غذاها يا به تنهايي بخوريد.
سرخ کردن: بادمجان را به اندازه دلخواه برش بزنيد. در آبکش بگذاريد، روي آنها نمک بپاشيد و اجازه دهيد حداقل 30 دقيقه بماند. اين کار براي گرفتن طعم تلخي و کاهش جذب روغن لازم است. اگر عجله داريد، ماهيتابه اي را کاملا گرم کنيد و مقداري روغن بريزيد و برش هاي بادمجان را در چند دقيقه حرارت دهيد تا طلايي شود. به اين روش بادمجان ها خيلي سريع آماده مي شوند، اما روغن فراواني دارند زيرا بادمجان خام همه مايعات اطرافش از جمله روغن را جذب مي کند. در اين صورت حتما بادمجاني سرخ شده را روي دستمال جاذب بگذاريد تا مقداري از روغن کم شود. براي جذب کمتر روغن مي توانيد پيش از سرخ شدن آنها را 2 تا 3 دقيقه در آب جوش يا 30 ثانيه در مايکروويو قرار دهيد.
پخت در فر: براي کبابي کردن بادمجان در فر، آنها را به دو نيم برش بزنيد. روي پوست بادمجان با چاقو يک شيار ايجاد کنيد، به طوري که پوست جدا نشود. کمي روغن زيتون و در صورت تمايل کمي سبزيجات معطر در ظرف بريزيد. سپس به مدت 30 دقيقه در فر با دماي 30 درجه سانتي گراد بگذاريد. پس از پخت، پوست بادمجان به راحتي جدا مي شود.
باربيکيو: با اين روش مي توانيد خيلي سريع بادمجان را براي تزيين کنار ديگر غذاها کبابي کنيد. براي اين کار، بادمجان ها را حلقه اي برش بزنيد. چند دقيقه اي در آب جوش بگذاريد؛ البته اين بار نه براي کاهش جذب روغن، بلکه تسريع در سرعت پخت، بادمجان ها را روي توري مناسب باربيکيو بچينيد و هر طرف را حدود 5 دقيقه حرارت دهيد.
بهترين همراهان بادمجان
بادمجان يکي از سبزيجاتي است که همخواني فراواني با ديگر سبزي ها مانند کدو مسمايي، فلفل، کوجه فرنگي و... دارد. ادويه هايي مانند فلفل سياه و پاپريکا، همچنين پنير، گوشت بره، گوساله و ماهي نيز طعم دلچسبي به بادمجان مي دهند. براي اينکه کودکان بهتر بادمجان را بخورند، آن را به شکل پوره همراه با بعضي ديگر از سبزيجات آماده کنيد. بادمجان به دليل مقدار زياد آب براي تامين رطوبت مورد نياز بدن به خصوص در دوران کودکي و سالمندي مناسب است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۸۴۶۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | ناگفته‌های دردناک و تلخ زنان سیستان و بلوچستان درباره آب؛ آواره‌ایم!

264 215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899049

دیگر خبرها

  • ناگفته‌های کهگیلویه و بویراحمد در گفتن نگین
  • توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی یک ضرورت است
  • ببینید | ناگفته‌های دردناک و تلخ زنان سیستان و بلوچستان درباره آب؛ آواره‌ایم!
  • ناگفته‌هایی از مزایده زباله در ایران / پول‌سازی ۱۰ میلیارد دلاری آشغال‌ها در سال
  • ضرورت توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی
  • بادمجان شکم‌پر را با این روش خوشمزه درست کنید
  • با مصرف این غذاها از شر حشرات در فصل تابستان خلاص شوید!
  • یک ترفند ساده و سریع: چگونه بادمجان شیرین رو از بادمجان تلخ تشخیص بدیم (فیلم)
  • کشت و برداشت بادمجان در خانه با کمک سطل پلاستیکی (فیلم)
  • ببینید | ابراز عشق سرمربی پرسپولیس به دو غذای ایران؛ اولی کشک بادمجان، دومی چیست؟