Web Analytics Made Easy - Statcounter

از زمانی که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در این کشور دست به بعضی اصلاحات زده است، برای توصیف اقدامات او از عنوانی مثل تجدد آمرانه استفاده می‌شود. این اصطلاح برای بسیاری از ایرانی‌ها آشناست. از تجدد آمرانه قبلا نیز برای توصیف رفتارهای رضاخان استفاده شده بود. اما به راستی بن سلمان تا چه اندازه با رضاشاه قابل مقایسه است؟

فرارو در این زمینه سراغ صادق زیباکلام رفته است؛ کسی که اظهارنظر متفاوت و جنجالی اش درباره رضاشاه را بسیاری از ما دیده یا خوانده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهمترین شباهت اقدامات بن سلمان و رضاشاه در این است که هردوی آنها به تغییرات و اصلاحاتی دست زدند که از بالا صورت گرفته است. موتور این نوسازی نهادهای اجتماعی نیستند بلکه دولت است. ما در علوم سیاسی به این نوع اصلاحات، نوسازی آمرانه می‌گوییم.

زیباکلام ادامه می‌دهد: وجه دیگر تشابه این است که رضاشاه نسبت به نخبگان سیاسی قاجار که تا قبل از او اعمال قدرت می‌کردند، فوق العاده بدبین بود و رجال قاجار را عامل عقب ماندگی می‌دانست. او معتقد بود قاجارها هیچ خدمتی به مملکت نکرده‌اند و فقط به فکر منافع خود بوده‌اند. بن سلمان هم تا حدودی همین نگاه را نسبت به بسیاری از نخبگان سیاسی عربستان دارد. سومین وجه تشابه تجدد رضاخان با بن سلمان در نحوه برخورد این دو است. رضاشاه بسیار با نخبگان سیاسی زمان خود با تحکم و آمرانه برخورد می‌کرد. بن سلمان هم همانطور که می‌بینیم این رفتار تحکم آمیز را دارد.

او معتقد است: اصلاحات اخیر بن سلمان با تجدد آمرانه رضاشاه یک وجه اشتراک دیگر نیز دارد. البته بهتر است در این وجه اشتراک بن سلمان را با سیدضیاء مقایسه کنیم. بعد از کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹، سیدضیاءالدین طباطبایی به نخست وزیری رسید و بلافاصله سران قاجار را بازداشت کرد. نزدیک به صد نفر از بزرگان قاجار بازداشت شدند. سیدضیاء هم گفت که بازداشت شدگان به خاطر خیانت به کشور محاکمه خواهند شد اما در نهایت ادله ای برای ارائه به دادگاه وجود نداشت. از سوی دیگر فضای حاکم بر آن دوران ایران از نظر آزادی و دموکراسی بسیار پیشرفته‌تر از امروز عربستان بود. یعنی حکومت ایران نمی‌توانست افراد را به صورت مخفیانه محاکمه کند بلکه باید علنی محاکمه می‌شدند. سیدضیاء هم اتهام مشخصی نسبت به سران قاجار نداشت. بنابراین سیدضیاء دست به همان کاری زد که بن سلمان انجام می‌دهد. او از بازداشت شدگان قاجاری مبالغی برای آزادی شان می‌گرفت.

زن مساله مشترک تجدد رضاه شاه و بن سلمان

این استاد دانشگاه می‌گوید: وجه اشتراک دیگر ولیعهد عربستان با شاه پهلوی تصمیمات آنها درباره زنان است. رضا شاه معتقد بود زنان باید با اصلاحات، نوسازی و مدرنیته نقش جدی داشته باشند و همپای مردان تحصیل و فعالیت کنند. در آن مقطع زنان ایرانی با پوشیه در ملاء عام ظاهر می‌شدند و هیچ گونه صحبتی با مردان نمی‌کردند.

رضاشاه هم به سمت کشف حجاب رفت. او تصور می‌کرد تا زمانی که زنان با پوشیه و روبنده وجود دارد، امکان ندارد که زنان بتوانند فعالیت کنند. بن سلمان هم مشابه همین کار را انجام می‌دهد. هرچند او حجاب را منع نکرده است اما اجازه رانندگی به زنان و کار کردن را به زنان داده است. به اعتقاد زیباکلام، از دیگر وجوه تشابه بن سلمان با رضا شاه در این است که هیچ کدام از آنها به آزادی بیان و فعالیت گروه‌های سیاسی اعتقادی ندارد. هردوی این افراد از منظر شیوه حاکمیتی خود اقتدار گرا هستند.

فرق بن‌سلمان و رضاخان

او در بیان مقایسه تجدد رضاشاه و بن سلمان می‌گوید: رضاشاه وقتی نوسازی را شروع کرد تنها نبود. در کنار رضاشاه کسانی مثل ذکاء الملک فروغی، حسن تقی زاده، علی اکبر داور و عبدالحسین تیمورتاش بودند که به مدرنیزه کردن کشور اعتقاد داشتند. بسیاری از ایده‌ها مثل تاسیس دانشگاه هم از سوی این افراد مطرح شد. اما بن سلمان ظاهرا در این زمینه تنهاست و گویا شبیه به گروهی که در ایران با رضاشاه فعالیت می‌کردند، در عربستان وجود ندارد که بن سلمان از آن به عنوان بازوی اجرایی خود عمل کند. در عین حال دانشجویان و زنان از اقدامات بن سلمان پشتیبانی می‌کنند و بن سلمان توانسته در جهان عرب وجهه فردی را پیدا کند که به دنبال پیشرفت و ترقی است.

مفتی‌های عربستان بزرگترین تهدید بن سلمان

این استاد دانشگاه بزرگترین مشکل و تهدیدی پیش روی بن سلمان را علمای وهابی عربستان و جریانات فکری سلفی می‌داند و می‌گوید: آنها مخالف هرگونه از این اقدامات بن سلمان هستند. مفتی‌های عربستان اکنون به خاطر محبوبیتی که بن سلمان برای خود کسب کرده و هم به خاطر قدرتی که در دست دارد، خیلی جا برای مانور ندارند، اما بدون رهبران عربستان، در اولین فرصتی که پیدا کنند مقابله و رویارویی خود را با بن سلمان نشان می‌دهند.

زیباکلام در ارتباط با نتیجه‌بخشی اصلاحات بن‌سلمان می‌گوید: بخشی از این اصلاحات که با زنان ارتباط دارد، حتی اگر به نتیجه نرسد بازگشت ناپذیر است. حتی اگر بن سلمان هم در قدرت نباشد، مفتی‌های عربستان نمی‌توانند بعد از چند سال دوباره بگویند زنان دیگر حق رانندگی ندارند. اما آزمون نهایی برای بن سلمان، اصلاحات سیاسی است. اینکه زنان بتوانند رانندگی کنند یا اجازه کار داشته باشند اصلاحات اجتماعی است. اما اصلاحات واقعی اصلاحات سیاسی است، یعنی اینکه آیا بن سلمان اجازه انتخابات آزاد در عربستان را صادر می‌کند یا خیر؟ آیا او آزادی مطبوعات می‌دهد؟ آیا او حاضر می‌شود از قانون تمکین کند و بالاتر از قانون حکومت نکند؟ آیا او اجازه می‌دهد از او انتقاد شود؟ این سوالات آزمون نهایی برای اصلاحات بن سلمان است. با اصلاحات سیاسی است که بن سلمان می‌تواند اصلاحات اجتماعی را نیز عمیق تر کند، در غیر اینصورت همین اصلاحات اجتماعی هم ناقص باقی می‌ماند.

تجدد بن سلمان آمرانه‌تر است

زیباکلام معتقد است: وقتی اجازه گسترش تحصیلات در عربستان صادر می‌شود یا به زنان اجازه حضور فعال در اجتماع داده می‌شود، میزان مطالبات افزایش پیدا می‌کند و مطالبات دانشجویان و زنان سعودی رفته رفته سیاسی می‌شود. آنجاست که اگر بن سلمان نخواهد به اصلاحات سیاسی تن دهد با مشکلات زیادی رو به رو می‌شود. یعنی بن سلمان حاضر نیست در برابر مطالبات لایه‌های اجتماعی به وجود آمده پاسخگو باشد. این دقیقا عین داستانی است که در زمان پهلوی‌ها اتفاق افتاد؛ یعنی مدرنیته صورت گرفت اما آنها حاضر نبودند به مطالبات جدید تن دهند. او در پایان می‌گوید: تجدد بن سلمان آمرانه تر از تجدد رضاشاه است اما اگر او نخواهد به حوزه اصلاحات سیاسی ادامه پیدا کند، جامعه عربستان با بحران رو به رو می‌شود.

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۸۵۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال ایران از پاسخ حماس به طرح سیاسی پایان جنگ علیه غزه

به گزارش خبرگزاری مهر، ناصر کنعانی ضمن استقبال از پاسخ جنبش حماس به طرح سیاسی ارائه شده برای توقف ماشین نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه، این هوشمندی سیاسی مقاومت را جلوه دیگری از قدرت میدانی آن توصیف کرد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از طرح ارائه شده برای احقاق حقوق ملت فلسطین شامل توقف فوری و پایدار حملات و جنایات رژیم صهیونیستی، رفع محاصره ظالمانه علیه نوار غزه، آزادی زندانیان فلسطینی، خروج کامل و بی قید و شرط نیروهای اشغالگر اسرائیلی از نوار غزه و بازسازی خرابی‌های جنگ حمایت می‌کند.

به گزارش ایرنا، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) دوشنبه شب ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ از موافقت خود با پیشنهاد مصر و قطر درباره آتش‌بس خبر داد.

کد خبر 6098839

دیگر خبرها

  • استقبال ایران از پاسخ حماس به طرح پایان جنگ علیه غزه
  • استقبال تهران از پاسخ حماس به طرح سیاسی پایان جنگ علیه غزه
  • ببینید | فوری؛ ترور محمد بن سلمان ناکام ماند!
  • استقبال ایران از پاسخ حماس به طرح سیاسی پایان جنگ علیه غزه
  • ماجرای یک مناسبت جدید و مهم در تقویم عربستان
  • ببینید | چند پرسش و پاسخ مهم برای دختران جوان و زنان!
  • چه عواملی در مشارکت سیاسی زنان نقش دارد؟
  • ایران در سوگ شهادت صادق آل محمد(ص)
  • مردم گم شده در دعوای سیاسی بر سر تورم!/یک ضربه دیگر بر بار شیشه/بازی بن‌سلمان با کارت فلسطین
  • خراسان شمالی غرق در ماتم عزای صادق آل محمد