Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - کوالالامپور-ايرنا- بحران کشتار و آوارگي مسلمانان روهينگيايي در سال 2017 ، يکي از مهمترين عوامل تشديد کننده معضل قاچاق انسان در منطقه جنوب شرق آسيا بود.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا، تايلند به عنوان يکي از اعضاي `آسه آن` در سال 2017 ، عرصه بزرگترين محاکمه‌ مربوط به قاچاق انسان بود که در اين دادگاه 103 نفر به اتهام به فعاليت‌هاي قاچاق انسان محکوم شدند که يک ژنرال عالي رتبه ارتش تايلند به 27 سال زندان در ميان آنها وجود داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تحقيقات، بازجويي و محاکمه عاملان قاچاق انسان از سال 2015 و در پي کشف گورهاي دسته جمعي در جنگل‌هاي بين مرزي تايلند و مالزي آغاز شد. بسياري از اجسادِ 30 گورِ کشف شده متعلق به مسلمانانِ روهينگيايي بود که در پي کشتار و آزار و اذيت‌هاي سيستماتيک و گسترده تندروهاي بودايي ميانمار از اين کشور گريخته بودند.
حملات وحشيانه ارتش و گروههاي بومي افراطي ميانمار عليه روهينگيايي ها سبب شده تا آنها به هر راهي براي نجات جان خود دست بزنند که يکي از آن‌ها اعتماد به سودجويان قاچاق انسان در اين منطقه است.
بر اساس آمار رسمي، بيش از 6700 نفر از مسلمانان روهينگيا در خشونت هاي اخير در ميانمار جان خود را از دست داده و افزون بر 830 هزار نفر از خانه و کاشانه خود فرار کرده و به بنگلادش پناه بردند.
در واقع ميانمار به عنوان عضوي از اتحاديه کشورهاي جنوب شرق آسيا موسوم به «آ.سه.آن» متعهد به جلوگيري از قاچاق انسان است، اما عملا سياست هاي ويرانگر آنها عليه روهينگيايي ها بسترهاي اين پديده شوم را در منطقه تقويت کرده است.
قاچاق انسان با توجه به تأثيراتِ اقتصادي و اجتماعيِ آن، يکي از عمده ترين چالش هاي توسعه‌ کشورهاي جنوب شرق آسيا به شمار مي‌رود.
به گزارش «انجمن کميسيون جمعيت و عمران مجلس‌هاي کشورهاي آسيايي» موسوم به «اي.اف.پي.پي.دي» يکي از انواع عمده قاچاق انسان در حوزه‌ کشورهاي جنوب شرق آسيا کار اجباري ا‌ست.
اين کشورها به دليل اين‌که از عرضه‌کننده‌هاي اصلي پوشاک، غذا و فنآوري هستند داراي استعداد نهاني در مورد کار اجباري هستند.
در عين حال با اين‌که برخي از کشورهاي اين منطقه قوانيني براي مقابله با قاچاق انسان وضع کرده‌اند، باورهاي غيرکارشناسي نسبت به اين‌که اين قوانين صرفا ابزاري براي مقابله با بهره‌برداري جنسيِ حاصل از قاچاق انسان است، باعث شده تا در اجراي قانون مقابله با کار اجباري، اخلال ايجاد شود.
علاوه براين به غير ازکامبوج هيچ يک از کشورهاي آ.سه.آن از امضاکنندگان کنوانسيون مربوط به پناهندگان سازمان ملل در سال 1951 نيستند و به همين دليل اين کشورها خود را ملزم به رعايت حقوق پناهندگان نمي‌دانند که «اي.اف.پي.پي.دي» آن را از دلايل سهولت ارتکاب به قاچاق انسان مي‌داند.
براساس گزارشي از بانک جهاني که در اوايل ماه نوامبر(آبان) سال ميلادي جاري( 2017) منتشر شده بيش از شش ميليون نفر کارگر مهاجر در کشورهاي عضو «آ.سه.آن» زندگي مي‌کنند که اکثر آنها به صورت غيرقانوني و ازطريق قاچاق براي کار در بازار سياه وارد اين کشورها شدند.
فيليپين از اعضاي «آ.سه.آن» بزرگترين کشور صادر کننده‌ نيروي کار در جهان به شمار مي‌رود که بسياري از نيروهايش به صورت غيرقانوني در کشورهاي «آ.سه.آن» کار مي‌کنند.
اندونزي ديگر کشور اين اتحاديه است که از سال 2012 تا سال 2017 با حدود 1500 پرونده قاچاق انسان روبه‌رو بوده‌ست.
بر اساس آمار ارائه شده 2014 بانک جهاني ، در مالزي بيش از يک ميليون مهاجر غيرقانوني وجود دارد که حدود 15 درصد نيروي کار در مالزي را تشکيل مي‌دهند.
طبق گزارش اين بانک ،کشورهاي اندونزي، نپال، بنگلادش، ميانمار، هند، پاکستان و فيلپين به ترتيب از مهم‌ترين تأمين کننده‌هاي نيروي خارجي در مالزي هستند که در کنار آن ويتنام، چين، تايلند، سري‌لانکا، کامبوج و لائوس نيز به اين کشورها اضافه مي‌شوند.
بتازگي برخي گروههاي حقوقي نيز از دولت مالزي خواستند با تشکيل کميسيون تحقيقي پيرامون گورهاي دسته جمعي در منطقه `وانگ کليان` و دلايل پرداخته نشدن به اين موضوع پس از کشف آن، بررسي هاي جامعي صورت گيرد.
`وانگ کليان` شهر مرزي مالزي و تايلند است که در ايالت `پرليس` مالزي قرار داردو نام آن از سال 2015 به دليل پيدا شدن گورهاي دسته جمعي اتباع ميانمار (روهينگيايي ها) و بنگلادشي ها بيشتر در رسانه ها مطرح شد.
روزنامه `نيو استريت تايمز` از جمله رسانه هاي مالزيايي است که اواخر هفته جاري با انتشار يافته هاي تيم تحقيقي خود براي بار ديگر مسئله گورهاي دسته جمعي را به موضوع تازه اي در مالزي تبديل کرد.
يکي از اصلي ترين يافته هاي تيم تحقيقي `نيو استريت تايمز` اين است که اردوگاه مرگ قاچاقچيان انساني در مالزي ماهها پيش از اعلام آن در روز 25 ماه مه کشف شده بود اما اعلام آن چند ماه بعدانجام .
مقامات مالزيايي پس از کشف اردوگاههاي قاچاق انسان و گورهاي دسته جمعي توسط تايلندي ها در روز نخست ماه مه سال 2015، بررسي ها در داخل مرزهاي مالزي را آغاز کردند و 24 روز پس از آن از کشف 24 گور دسته جمعي و همچنين برخي اردوگاههاي قاچاق انسان خبر دادند.
طبق گزارش دفتر مقابله با مواد مخدر و جرايم سازمان ملل نيز، از مجموع 9 کشور در جنوب شرق آسيا و اقيانوسيه، 68 درصد قربانيان قاچاق انسان کودکان و 32 درصد از آن‌ها افراد بالغ هستند.
معضل قاچاق انسان به گونه‌اي در اين منطقه از جهان گسترش يافته که اعضاي «آ.سه.آن» کنوانسيون مبارزه با قاچاق انسان را در نوامبر سال 2015 تصويب کرده و از ماه مارس 2017 نيز به موقع اجرا گذاشتند.
طبق گزارش‌هاي سازمان ملل حدود 11 ميليون نيروي کار اجباري در منطقه‌ جنوب شرق آسيا و اقيانوسيه وجود دارد که نيمي از کل اين جمعيت در جهان را تشکيل مي‌دهد.
برخي کارشناسان اجتماعي از پديده قاچاق انسان و کاراجباري به عنوان برده‌داري نوين و ازجنوب شرق آسيا به عنوان عرصه توسعه اين نوع برده داري ياد کرده اند.
آساق****241**1599** انتشار: مريم شفيعي
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۸۸۰۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارورسازی ابرهای کشورهای همسایه ربطی به بارش سیل‌آسای ایران ندارد

صادق ضیاییان در نشست علمی بارش‌های سیل‌آسا طی فروردین در جنوب و جنوب شرق کشور افزود: نکته مهم این است که مدل‌های هواشناسی وقوع بارندگی شدید جنوب کشور و کشورهای حاشیه خلیج فارس را از قبل پیش‌بینی کرده بودند. از آنجایی‌که مدل‌های هواشناسی هیچ گونه اطلاعاتی از دخالت در افزایش یا کاهش بارش نظیر بارورسازی ابرها را ندارند همچنین قابلیتی در آن‌ها بسط داده نشده است تا بتواند بارندگی عظیم در ایران، عمان و امارات متحده عربی به‌ویژه دبی است.

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی  ادامه داد: وسعت شکل‌گیری این سامانه و علل وجودی آن چنان پهناور بود که چندین هزار کیلومتر را در تراز میانی جو و سطح زمین شامل می‌شده است ایجاد چنین سامانه پیچیده‌ای نیاز به صرف انرژی بسیار زیاد دارد که از دست بشر خارج است.

وی درباره علت بارش‌های سنگین در جنوب و جنوب شرق کشور گفت: علت بارش سنگین در جنوب و جنوب شرق کشور را می توان شکل گیری بندال امگا با مراکز کم ارتفاع واقع در اروپا و منطقه جنوب کشور، شکل‌گیری رودباد با سرعت پایین (این نوع رودباد می تواند هوای مرطوب را برای مدت بیشتر در منطقه نگه دارد شکل) به همراه استقرار واچرخند در غرب اقیانوس هند و چرخند روی شبه جزیره عربستان دانست که سبب تغذیه خوب رطوبتی از روی شمال غرب اقیانوس هند، دریای عمان دریای عرب دریای سرخ و خلیج فارس به جنوب کشور شد.

ضیاییان اضافه کرد: عوامل توپوگرافی منطقه نیز در انباشت و صعود مکانیکی رطوبت نقش مهمی داشتند.

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی با اشاره به صدور هشدار قرمز برای بارش‌های سیل آسا در جنوب و جنوب شرق کشور اظهار کرد: ما سه روز قبل از بارش اقدام به انجام این کار کردیم که ریسک بزرگی بود. به غیر از ایران فقط کشور قطر از بین کشورهای حاشیه خلیج فارس اقدام به انجام این کار کرد.

 وی اضافه کرد: احتمال داشت برخی از پیش‌بینی‌ها به وقوع نپیوندد اما چون اولویت اول سازمان هواشناسی نجات جان انسان‌هاست، ما اقدام به صدور این هشدار کردیم. استان سیستان و بلوچستان ۲۷۰ میلیمتر فارس ۹۱.۵ میلیمتر هرمزگان ۱۲۳ میلی‌متر کرمان ۷۹ میلی‌متر و بوشهر۵۶ میلیمتر بارش دریافت کردند. در کل بارش‌های دریافت شده عدد درشتی بوده است.

ضیاییان تاکید کرد: لازم است طراحی‌های بومی مناطق را رها نکنیم این در حالیست که در جنوب کشور آب انبارها بسته شده است. با توجه به تبخیر بالا در این مناطق ممکن است سدها پاسخگو نباشند ولی نوع معماری می‌تواند موجب کاهش تبخیر و انباشت آب شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • بارورسازی ابرهای کشورهای همسایه ربطی به بارش سیل‌آسای ایران ندارد
  • استفاده از خودروهای برقی، دوگانه سوز و هیبریدی راهکار برون رفت از بحران ناترازی بنزین 
  • آیا بارورسازی ابرها در کشورهای همسایه باعث بارش سیل‌آسا در ایران شد؟
  • ۴۲ راه روستایی و یک راه فرعی در بلوچستان همچنان بسته است
  • تشدید مجازات قاچاق اسلحه و مهمات
  • انتقال شرکت‌های مهم چینی به مالزی
  • اولین گل ماسکرانو برای بارسلونا پس از 7 سال و انجام 319 بازی (لالیگا - 26 آوریل، 2017) / فیلم
  • خطوط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا توسعه می‌یابد
  • توسعه خطوط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا
  • وزیر صمت: خطوط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا توسعه می یابد