Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئول نهضت سوادآموزی شهرستان قدس گفت: هدف از تشکیل نهضت سواد آموزی ارتقاء سطح سواد و آموزش های حداقلی به شهروندان بی سواد و جامعه هدف است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اسداله شمسیان ، مسئول نهضت سواد آموزی شهرستان قدس در گفت وگو تفصیلی با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری پایگاه خبری تحلیلی قدس خبر به‌مناسبت هفته نهضت سواد آموزی اظهار داشت: هدف از تشکیل نهضت سواد آموزی ارتقاء سطح سواد و آموزش های حداقلی به شهروندان بی سواد و جامعه هدف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در خصوص اهداف و دوره های نهضت سواد آموزی بفرمایید؟

شمسیان: در سواد آموزی در حال حاضر سه دوره برنامه ریزی شده که یک این دوره سواد آموزی شامل افراد واجد شرایط سنی 10تا49 سال و افرادی که دارای سواد کمتر از سوم ابتدایی یا کلا بی سواد هستند مب باشد و این افراد در دوره ی سواد آموزی ثبت نام می شوند و پس از دیدن دوره های کامل 400 ساعته آموزشی گواهی معادل سوم ابتدایی دریافت خواهند کرد و بعد دوره ی تحکیم رو خواهند گذارند برای افرادی کم سواد یعنی دارای مدرک بالاتر از سوم ابتدایی و یا چهارم که قصد ادامه تحصیل داشته باشند، این افراد در این دوره ثبت نام می شوند و یک سری کتاب های ویژه به آن ها داده می شود که در واقعه برای استقرار و مرور مطالب، حفظ آموخته های قبلی و در دوره انتقال سواد آموزان را از دوره ابتدایی متوسطه انتقال می دهیم که افراد واجد شرایط این دوره افرادی هستند از دسته سواد آموزان دوره ی سواد آموزی یا دوره ی تکمیلی نظام قدیمی نهضت یا قبولی سوم یا چهارم یا حتی پنجم بعد از سالهای 92 هستند که این افراد به شرط اینکه در رنج سنی 10 تا 49 سال قرار گرفته شده باشند واجد شرایط  می باشند و پس از طی دوره ای که تعریف شده است دارای مدرک ششم ابتدایی خواهند شد.

آیا برای تشویق افراد تسهیلات یا خدماتی در نظر گرفته شده است؟
شمسیان: برای تشویق سواد آموزان برنامه ای ویژه ای طراحی شده است از جمله مراسمات مختلف همراه با اهدایی جوایز، تحویل و توزیع اقلام آموزشی مانند کتاب، دفاتر بصورت رایگان و اقلام آموزشی به بطور کلی در اختیار آنها قرار داده می شود.
در دوره ای سواد آموزی طی سنوات گذشته در سالهای اخیر صدو سی هزار تومان بعنوان پاداش سواد آموزی به افرادی که در دوره های سواد آموزی شرکت کرده اند اهدا می شود.

آیا مسئولین شهرستان قدس هم در راستای گسترش سواد آموزی در جامعه نقشی ایفا کرده اند؟

شمسیان: بله نقش خوبی ایفا کردند و امیدواریم حمایت ها پیوسته ادامه یابد و تلاش ما بر این است خدمات بهتری را ارائه کنیم، کمیته های مختلفی در این مبحث ایجاد شده است و همچنین شورای پشتیبانی شهرستان تحت عنوان شورای سواد آموزی در شهرستان که ریاست این شورا بر عهده ای فرماندار شهرستان و دبیر شورا رئیس آموزش و پرورش و اعضای آن امام جمعه شهرستان، کمیته امداد امام (ره)، بهزیستی، ثبت احوال، جهاد کشاورزی، اداره کار و رفاه اجتماعی و دستگاههای مختلف مرتبط با این مجموعه می باشند، در این شورا تصمیماتی گرفته می شود که برخی از آنها هم جنبه ای رفاهی و آموزشی برای سواد آموزان را دارد.

در خصوص آمار تعداد بی سواد ها در شهرستان قدس بفرمایید؟
شمسیان: در ارتباط با تعداد افراد بی سواد بنا به مشکلاتی که در ارائه آمار وجود دارد، طبق آمار اعلام شده حدود 9 درصد اقلیت شهرستان را بی سواد اعلام کردند و البته این آمار طبق سرشماری سال 1390 می باشد که هنوز آماری از سال 1395 به این مجموعه اعلام نشده است.
طبق آمار اعلام شده حدود 32 هزار نفر بی سواد هستند که همه ای این افراد واجد شرایط سواد آموزی نیستند، طبق آمار سرشماری سال 1390 تعداد 10622 بی سواد واجد شرایط بودند که تعداد 472 در همان سال با سواد شدند.

طبق آمار سالهای گذشته تعداد باسواد ها در سال 1391 تعد 1761نفر باسواد شدند، در سال 1392 تعداد 2933نفر با سواد شدند، در سال 1393 تعداد 1216نفر و  در سال 1394 تعداد 263 نفر،  در سال 1395 تعداد 140نفر مانده ی بی سوادان شهرستان حدود3837نفر می باشد و این آمار متعلق به سالهای گذشته است.

دیدگاه مسئولین نسبت به تعداد آمار بی سوادان در شهرستان قدس این است که این آمار روبه کاهش نیست چرا که این شهرستان مهاجر پذیر است و معمولان از دیگر شهرستان های کشور به این جا مهاجرت می کنند و تعداد بی سوادهای آن هم کم نیست و این آمار بنظر نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه ممکن است افزایش یافته باشد.

مردم از چه طریقی می توانند در کلاسهای سواد آموزی شرکت کنند؟
شمسیان: برای ثبت نام و شرکت راههای مختلفی وجود دارد یکی از آن ها مراجعه حضوری افراد به اداره آموزش و پرورش و مراجعه به واحد کارشناس سواد آموزی آموزش پرورش شهرستان قدس که با ارائه کارت ملی ثبت نام انجام می پذیرد و دیگر در رابطه با جذب و شناسایی افراد مدارس هستند که عمده افراد جامعه هدف ما و شهروندان ما هر کدام به نوعی با مدارس ما در ارتباط هستند و فرم هایی را طراحی کردیم و در اختیار مدیران مدارس قرار داده ایم و بخشنامه شده است که در فصل ثبت نام دانش آموزان این فرم ها به آن ها داده می شود و آن ها اطلاعات تحصیلی خودشان را در فرم ها درج میکنند بعد افراد کم سواد یا بی سواد شناسایی می شود و پس از آن به کارشناسی سواد آموزی مدیریت شهرستان انتقال داده می شود و راست آزمایی می شوند تا توسط سامانه پس از آن که بی سوادی یا کم سوادی آن ها تشخیص داده شد و واجد شرایط بودند ثبت نام می شوند و تحت آموزش قرار میگیرند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۸۸۱۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۸ درصدی تعداد کارگاه‌های فعال استان مرکزی

ایسنا/مرکزی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: تعداد کارگاه‌های فعال استان مرکزی نسبت به سال ۹۹، افزایش هشت درصدی را نشان می دهد.

جمشید امیدی ۱۱ اردیبهشت در جشنواره امتنان استان مرکزی(تجلیل از کارگران، گروه های کار و واحدهای نمونه) اظهار کرد: هر قدر کارگر و کارآفرین بیشتر تلاش کنند و هر قدر زمینه تلاش موثر برای اینها فراهم شود توفیقات بیشتری نصیب کشور و ملت خواهد شد.

وی افزود: فراخوان برگزاری جشنواره امتنان استان مرکزی از ۱۰ مهرماه سال گذشته آغاز شد و تا اول آذرماه ادامه داشت که در نهایت منجر به ثبت‌نام ۴۴۰ کارگر، ۵۹ گروه کار و ۱۲۱ واحد در سامانه این جشنواره شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی تصریح کرد: پس از پایان مهلت ثبت‌نام، کمیته ارزیابی تشکیل و بر اساس اسناد و مدارک بارگذاری شده، ۱۰۸ مورد بازدید میدانی هم صورت گرفت.

وی گفت: هشت واحد برتر استانی، سه کارگر نمونه و دو گروه کار نمونه به تعداد هشت نفر به عنوان برگزیدگان این جشنواره انتخاب شدند که در هفته کار و کارگر تجلیل می‌شوند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی افزود: این استان در سنوات گذشته کارگر ملی نداشت اما امسال کارگر نخبه ملی و واحد نمونه ملی از استان مرکزی انتخاب شده است.

امیدی بیان کرد: اشتغال ایجاد شده در استان مرکزی( آمار شاغلین ۱۵ سال به بالا) در سال ۹۶ به ۴۲۵ هزار نفر رسیده بود اما این آمار تا سال ۹۹ به ۳۷۴ هزار نفر رسید و روند نزولی داشت که یکی از مهمترین علل آن شرایط کرونا بود، اما این آمار در سال ۱۴۰۱ به ۳۸۹ هزار و ۷۲۰ نفر رسید و ۱۵ هزار و ۷۲۰ اشتغال
از سال ۹۹ تا ۱۴۰۱ به استان اضافه شد و آمار سال ۱۴۰۲ تا پایان فصل بهار امسال اعلام می‌شود.

امیدی خاطرنشان کرد: نرخ بیکاری استان مرکزی در سال ۱۴۰۰ به هفت و هشت دهم درصد، در سال ۱۴۰۱ به هفت و سه دهم درصد و در سال گذشته به هفت درصد رسید.

وی اظهار کرد: نرخ مشارکت اقتصادی این استان در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، بدون تغییر به ۳۶ و ۶ دهم درصد و در سال گذشته به ۳۶ و سه دهم درصد رسید. یکی از علل پایین بودن نرخ مشارکت اقتصادی استان مرکزی، خارج شدن کارگران از محیط‌های کاری به دلیل سخت و زیان‌آور بودن مشاغل است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی افزود: تعداد کارگاه‌های فعال استان مرکزی نسبت به سال ۹۹، دارای افزایش هشت درصدی است.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • رشد ۸ درصدی تعداد کارگاه‌های فعال استان مرکزی
  • چرا بعد از رابطه جنسی غمگین می شوم و گریه می کنم؟
  • برگزاری نهمین دوره مسابقات روباتیک دانش‌آموزی
  • ۲۴۰ هزار سرباز در کشور مهارت تخصصی فرا گرفتند
  • مهارت آموزی کارکنان وظیفه در استان
  • مسابقه مناظره دانش‌آموزی توسط جهاد دانشگاهی مازندران در ساری برگزار شد
  • جمع‌آوری ۱۱۹۶ کودک کار در طرح مقابله با کلونی‌های آسیب‌پذیر
  • دوره آموزشی مدیران دبیرستان‌های شبانه‌روزی غرب کشور در سنندج
  • ثبت نام دور جدید مسابقات روبوتیکاپ دانش آموزی آغاز شد
  • مهارت آموزی ۲ هزار و ۱۹۸ نفر در فروردین امسال