Web Analytics Made Easy - Statcounter

از روز گذشته تا کنون یکی از اساتید دانشکده مهندسی عمران دانشگاه علم و صنعت در اعتراض به آنچه که اخراج غیرقانونی از دانشگاه و عدم تمدید قرار دادش عنوان می کنند، رو به روی ساختمان اصلی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری تحصن کرده است؛ استادی که ریاست دانشگاه اخراجش را کاملاً قانونی عنوان می کند و خودش این اتفاق را سیاسی تفسیر می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «تابناک»، چند سالی هست که با تشکیل هیئت عالی جذب در کشورمان، وظیفه جذب و معرفی استاد به دانشگاه ها و نیز پیگیری تبدیل وضعیت آنها بر عهده این نهاد گذاشته شده است و دانشگاه ها برای جذب استاد صرفاً به اعلام نیاز محدود شده اند؛ اتفاقی که جدا از محاسن و معایبی که می تواند داشته باشد به یک رویه قانونی تبدیل شده است و تمامی اساتید باید خود را با قوانین این نهاد هماهنگ کنند.

به رغم اینکه اکثر دانشگاه های سراسری کشور با شکل گیری هیئت عالی جذب خود را متعهد به اجرای قوانین مصوب این نهاد در امر فرایند جذب استاد کرده اند و به صورت مجزا فرایندی برای جذب ندارند، اخیراً یکی از اساتید دانشگاه علم و صنعت با برپایی تحصنی چند روزه که رو به روی ساختمان وزارت علوم انجام داده است، ادعایی مخالف رویه کلی موجود دارد.

این استاد دانشگاه که دکتر سعیدرضا مسّاح نام دارد، استاد اخراجی مقطع دکتری یکی از دانشگاه های کشور آمریکاست که در دهه 80 با موافقت وزارت علوم با تبدیل وضعیت خارج به داخل ادامه تحصیل خود در مقطع دکتری را در دانشگاه علم و صنعت طی می کنند و با اخذ مدرک دکتری در فراخوان جذب هیئت عالی جذب شرکت می کند.

پس از گذشت 5 سال از حضور این استاد در دانشگاه علم و صنعت و زمانی که بر اساس قانون بررسی مجدد صلاحیت او برای تمدید و یا تبدیل وضعیت باید انجام می شد، شرایط به گونه ای پیش می رود که در نهایت هیئت امنای دانشگاه از ادامه همکاری با وی صرف نظر می کنند و حکم اخراجش صادر می شود.

این استاد دانشگاه در رابطه با وضعیت علمی خود و مشکلی که برایش به وجود آمده است، به «تابناک»، گفت: بر خلاف برخی گمانه ها که من را یک استاد سفارشی معرفی می کنند، من از طریق فراخوان جذب قانونی که همه ساله توسط هیئت عالی جذب برگزار می شود، تقاضای خود را برای استادی اعلام کردم و با حضور در مصاحبه تخصصی و تیز عمومی توانستم در بین دیگر داوطلبان بالاترین نمره را کسب کنم.

مساح ادامه داد: بر اساس قانون اساتیدی که جذب دانشگاه ها می‌شوند، باید پس از گذشت 5 سال از زمان جذب دوباره صلاحیتشان بررسی شود و در این زمان اگر استانداردهای علمی کافی را نداشته باشند با آنها قطع همکاری می شود و اگر امتیازهای علمی آنها بالاتر باشد در مورد ارتقای آنها از استادیاری به دانشیاری تصمیم گیری می شود.

وی افزود: با اینکه من درخواستم را قبل از فرا رسیدن پایان 5 سال به دانشگاه ارسال کردم و آنها موظف بودند این درخواست را به هیئت عالی جذب ارسال کنند، این اتفاق نیفتاد و پرونده من بایگانی شد تا بعد از 15 ماه خودشان آن درخواست تغییر وضعیت من را بررسی کرده و رأی به قطع همکاری بدهند!

مسّاح در پاسخ به این سوال که گویا رئیس دانشگاه علم و صنعت اعتقاد دارد کارشان قانونی است و دیوان عدالت اداری نیز رأی را به نفع دانشگاه داده، گفت: این حرف دروغ است. رئیس دانشگاه به رأی بدوی دیوان عدالت اداری اشاره می کند و این درحالی است که رأی تجدید نظر به نفع من صادر شد. ضمن اینکه من می خواهم از شما بپرسم متخصص نظر دادن در مورد مسئله ای به این مهمی و تخصصی یک قاضی است یا هیئت عالی جذب که رسالتش بررسی همین مسائل است؟ چرا رئیس دانشگاه به نظر و رأی هیئت عالی جذب استناد نمی کند؟

این استاد دانشگاه در پاسخ به سئوال دیگری که در رابطه با علت این اختلاف و تلاش برای اخراج او صورت گرفته است، نیز تصریح کرد: من عضو بسیج اساتید و از نظر سیاسی اصولگرا هستم. جدا از موضوعات علمی من در دانشگاه آزادانه حرف های سیاسی و عقاید خودم را نیز می‌زنم که احساس می کنم این مسئله برای مسئولان دانشگاه رضایت بخش نبوده است.

 

جدا از اظهار نظرهای این استاد اخراجی دانشگاه علم و صنعت، سرپرست معاونت ارزشیابی هیئت عالی جذب نیز اواخر شهریورماه و در قالب نامه ای مکتوب خطاب به رئیس دانشگاه علم و صنعت به مواردی اشاره می کند که جز موضوع سلیقه و علت اخراج با بقیه ادعاهای این استاد دانشگاه همخوانی دارد.

در این نامه که به امضای غلامرضا لطیفی رسیده، تأکید شده است که بر خلاف مواد 10 و 12 آئین نامه ارتقاء پرونده وی در دانشگاه بایگانی می شود و پس از 15 ماه تأخیر و به دنبال گزارش بازرسان ویژه وزارت علوم بررسی وضعیت وی آن هم در دانشگاه و نه هیئت جذب انجام می شود.

در این نامه همچنین تأکید شده است که وظیفه جذب و لغو پیمان اعضاء به طور خاص به هیأت اجرایی جذب سپرده شده است و از این رو تمسک به نظر هیأت امنای و هیأت رئیسه دانشگاه برای اخراج این استاد وجاهت قانونی ندارد. بر اساس اعلام نظر هیئت عالی جذب، تخلف دانشگاه در رابطه با این استاد فراتر از این است و مسئولان دانشگاه علم صنعت نه تنها امتیازهای علمی کسب شده او را اعلام نکرده است، بلکه روش محاسبه آنها نیز وجاهت قانونی ندارد.

به نامه هيئت عالي جذب كه خطاب به رئيس دانشگاه علم و صنعت نوشته شده است، بايد نامه ضياء هاشمي سرپرست سابق وزارت علوم را نيز افزود كه در اين نامه نيز موضوع تبديل وضعيت اين استاد از پيماني به رسمي آزمايشي مورد تأكيد قرار گرفته است.

به نام بالا مي توان نامه سرپرست سابق وزارت علوم يعني ضياء هاشمي را نيز اضافه كرد كه در نامه خود خطاب به رئيس دانشگاه علم و صنعت خواسته بود، شرايط استخدامي دكتر مساح از پيماني به رسمي آزمايشي تغيير كند.

بنابر مطالب بالا، اکنون وضعیت این استاد دانشگاه در فرایندی عجیب و پیچیده قرار گرفته است و رسیدگی به آن با وجود مخالفت های پیاپی ریاست دانشگاه با ادامه همکاری او در این دانشگاه اختلاف ها را میان هیئت عالی جذب و هیئت رئیسه دانشگاه تشدید کرده است.

آنچه فارغ از شرایط این استاد باید به آن اشاره کرد و برای سرانجام عادلانه این ماجرا انتظار داشت، تمکین همه مسئولان درگیر با این موضوع به مر قانون است؛ قانونی که حتی اگر اشکالاتی داشته باشد برای همه یکسان است و نمی توان بر آن تفسیر و سلیقه شخصی را وارد کرد.

 

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۸۸۶۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهدوی: نامه تشکل ها به رهبری موضوع جدیدی نیست

احمد مهدوی گفت: نامه تشکل‌ها به رهبری موضوع جدیدی نیست و موارد آن تا حد زیادی مرتفع شده است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، احمد مهدوی ابهری، دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی در خصوص نامه تشکل‌ها به رهبری گفت: محتوای این نامه پیش از این نزد رهبری برده شده و اتفاقا موارد آن تا حدود زیادی مرتفع شده است.

مهدوی ابهری ادامه داد: موارد مطرح شده در خصوص عدم اطلاع انجمن‌ها از خطاب نامه و امضای آن کذب می‌باشد و این موضوع که امری کارشناسی و اقتصادی بوده ارتباطی به بورس کالا ندارد.

دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی افزود: رسانه‌ها به جای حاشیه‌سازی باید به دنبال همدلی باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری مراسم بازنشستگی و تجلیل از دکتر عراقی‌زاده
  • علی مطهری: حاندان مطهری همه به یک گونه فکر می‌کنند
  • ساز کوک دانشگاه و صنعت برای تأمین امنیت غذایی/ هزار دانشجوی طرح پویشی به هلدینگ زر می‌روند
  • ایجاد اشتغال پایدار از مسیر اتصال دانشگاه و صنعت می‌گذرد
  • ماده واحده «اصلاح ماده ۴ آیین‌نامه شورای تخصصی حوزوی» ابلاغ شد
  • ماده واحده «اصلاح ماده 4 آیین‌نامه شورای تخصصی حوزوی»
  • مصوبه شورای عالی انرژی درباره ممنوعیت تبلیغ کولرهای پرمصرف
  • مهدوی: نامه تشکل ها به رهبری موضوع جدیدی نیست
  • گانتس: تا این لحظه پاسخ رسمی درباره توافق تبادل دریافت نکرده‌ایم
  • صالحی عمران: نیازمند نظر کارفرمایان صنایع در تدوین برنامه‌های درسی هستیم