Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-29@16:36:56 GMT

تپه «پیسا» شهر همدان به موزه تبدیل شود

تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۲۸۸۹۳۰

تپه «پیسا» شهر همدان به موزه تبدیل شود

به گزارش ایسکانیوز، علی فتحی پیش از ظهر چهارشنبه در کمیسیون معماری شهرسازی شورای شهرهمدان با تأکید بر تعیین‌تکلیف حریم های شهر همدان با اشاره به اهمیت تاریخی «تپه پیسا»، گفت: با توجه به اینکه این تپه نخستین جایگاه قوم ماد بوده و پیشینه چندین هزار ساله دارد و از طرفی در نشستی اعلام شده که استانداری یک‌سوم هزینه تبدیل این منطقه به پارک را پرداخت می‌کند، انتظار می‌رود این موضوع به صورت کارشناسی و با زمان بیشتری مورد بررسی قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی فتحی افزود: با کاوش‌های گذشته آن‌هم در چند متر از محدوده تپه پیسا، نیمی از آثار ارزشمند و تاریخی موزه هگمتانه به این منطقه اختصاص دارد که به نظر می‌رسد اگر به موزه تبدیل شود، منطقی‌تر است؛ ضمن اینکه تبدیل این تپه به موزه و با کاوش های جدید، این منطقه را به قطب گردشگری تبدیل خواهد کرد.

کامران گردان، سخنگوی شورای شهر همدان نیز پیشنهاد داد: اطراف تپه پیسا برای حفاظت از قدمت چندین هزار ساله اش محصور شود.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهشهای شورای شهر همدان نیز گفت: کمک به حفاظت از منطقه تپه پیسا از اولویت ها محسوب می شود.

حمید بادامی‌نجات، گفت: اگر این تپه به مکان تفریحی یا موزه ای تبدیل شود، بهتر از رها شدن آن به صورت شکل فعلی است.

عضو شورای شهر همدان نیز در ادامه بر پیوست‌نگاری فرهنگی برای تمامی پروژه‌های شهری تأکید کرد و افزود: باید برای اعلام هرگونه دستورالعمل در سطح شهر تدبیرهای لازم صورت گیرد که در این بین، تبدیل تپه «پیسا» به پارک نیازمند اقدامات کارشناسی در زمینه های میراثی و فرهنگی است.

اکبر کاووسی‌ گفت: مسئله آلودگی تپه «پیسا» را نمی توان با پاک کردن صورت مسئله حل کرد و برخورد قهری نیز برای این منطقه آنچنان اثرگذار نخواهد بود و نمی توان اینگونه شهر را مدیریت کرد بلکه باید وضعیت این منطقه به صورت ریشه‌ای تعیین‌تکلیف شود.

رئیس کمیسیون نظارت، حقوقی و امور اداری شورای شهر همدان نیز گفت: باید افزودن آیتم‌هایی چون ضوابط املاک دارای سند متناسب با حد نصاب آیتم ها مشمول زمین های عادی شود کمااینکه پهنه ها و همچنین مشمول شدن ارتفاع و تراکم به سند بازآفرینی برای تکمیل طرح توانمندسازی تصویب شد.

سید مسعود عسگریان افزود: در بحث تعرفه‌ها تخفیف شامل مناطق توانمندسازی می‌شود، در حالی که مناطق بازآفرینی گسترش یافته و ضوابط توانمندسازی باید به مناطق ۳ و ۴ محول شود.

مدیر شهرسازی دفتر فنی عمرانی استانداری همدان نیز بر تعیین‌تکلیف نهایی تعامل شورا و شهرداری با سایر دستگاه ها تأکید کرد و گفت: مشخص شدن این شرایط برای توسعه شهر و عملکرد ارگانها، اثرگذار خواهد بود.

حسین صمدیان با تأکید بر اهمیت حفظ حرائم میراث فرهنگی، گفت: باید حرائم شهر با توجه به قوانین و مستندات موجود دسته‌بندی شود که در بحث حرائم میراث و با توجه به اهمیت موضوع، قوانین محکم و مدونی وجود دارد.

صمدیان عنوان کرد: وضعیت افزودن محدوده های حرائم شهر همدان باید به صورت کلی و حقوقی پیگیری شود، زیرا قانون تعیین حریم حفاظتی امنیتی اماکن و تأسیسات کشور لازم‌الاجراست که انتظار میرود بازخوانی قانون آن صورت گیرد.

وی همچنین گفت: بر اساس قانون دستگاه‌های متولی باید با لحاظ کردن حریم‌های خود، خسارت وارده را به صورت نقدی جبران کنند، البته جهت‌گیری اصلی این قانون و آیین‌نامه اجرایی آن اماکن نظامی و انتظامی است.

صمدیان بر پیگیری حقوقی مناسب از طرف شورا و شهرداری تأکید کرد تا وضعیت ضوابط استعلام ها و موارد اختلاف بسیاری از دستگاه ها مشخص شود.

وی با بیان اینکه شهرداری، مجری طرح جامع و تفصیلی شهر است، افزود: باید استعلام دقیقی از مستندات کلی و جایگاه قانونی در زمینه حرائم شهر همدان توسط راه‌وشهرسازی از شورای عالی معماری شهرسازی برای خروج از این بلاتکلیفی‌ها صوت گیرد که پاسخ آنها لازم الاجراست.

رئیس نظارت فنی بر صدور پروانه ساختمانی شهرداری همدان نیز گفت: حدود ۵۰ درصد شهر همدان تحت تأثیر محدویت حرائم شهر است که باید اطلاعات ارتفاع و تعداد طبقات واحدهای منتهی به این حرائم از ادارات ذیربط استعلام شود.

آرش خدابنده‌لو افزود: ارتفاعی که برای حرائم اماکن ارتباطی و زیرساختی تعلق می گیرد، بسیار کمتر از ضوابط شهرسازی است که زمان اخذ پروانه ها را دچار مشکل می کند.

وی اظهار داشت: متأسفانه ضوابط مدون، شفاف و روشنی برای حرائم شهر همدان اعلام نمی شود تا عموم مردم در جریان این وضعیت قرار گیرند و از طرفی در ضوابط تدوین شده، تناقص‌گویی هم وجود دارد.

‌خدابنده‌لو درخواست کرد تا محدوده حریم ها از مجموعه های ذیربط اخذ شود تا در نقشه شهر جانمایی کنیم و در طرح تفصلی شهر هم مشخص شود.

901

901

تپه «پیسا» همدان گردشگری موزه

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۸۸۹۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پائز و یک سورپرایز غیر والیبالی! (عکس)‌

به گزارش "ورزش سه"، موریسیو موتا پائز سرمربی تیم ملی والیبال ایران که صبح شلوغی را با خبرنگاران و اهالی رسانه داشت، پس از کنفرانس خبری به همراه وحید مرادی سرپرست تیم ملی و نایب رئیس فدراسیون از موزه ورزش ایران دیدن کرد.

این موزه زیبا که بخشی از آن به معرفی افتخارات قهرمانان ملی، جهانی و آسیایی ایران به سایر ملل و گردشگران می‌پردازد، باعث شد تا موریسیو پائز سرمربی تیم ملی والیبال ایران برای ساعاتی به گردش در این موزه و شناخت ورزش ایران بپردازد تا خستگی کنفرانس صبح از بدن او خارج شود.

پائز که در کنفرانس خبری با نوع صحبت هایش همه را امیدوار کرد، حالا از فردا شروعی دوباره در تمرینات تیم ملی والیبال ایران خواهد داشت و همان طور که در مصاحبه با خبرنگاران گفت، قصد دارد کار بزرگی را در لیگ ملتهای والیبال با تیم ملی ایران انجام دهد. گفته می شود در روزهای آتی چند بازیکن از اردوی تیم ملی والیبال توسط این مربی خط خواهند خورد.

دیگر خبرها

  • تصاویری از اجساد سالم؛ راز مومیایی خود به خود مردگان در یک منطقه چیست؟ (۱۶+)
  • ویدیو/ تکه‌ای از ماه که به سیارک تبدیل شد
  • نخستین موزه برق و روشنایی تبریز راه‌اندازی می‌شود
  • چرا تنها سایت موزه غرب کشور عاقبت به خیر نشد
  • موزه قجری در کاخ مخصوص
  • پائز و یک سورپرایز غیر والیبالی! (عکس)‌
  • کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد
  • بازدید ۷۰ هزار نفر از موزه‌ های حرم مطهر رضوی
  • ۷۰ هزار نفر از موزه‌های حرم مطهر رضوی دیدن کردند
  • توضیحات شهرداری درباره قطع درختان کنار باغ موزه قصر