Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - تعداد معاملات آپارتمان هاي مسکوني شهر تهران در آذر ماه امسال به 17 هزار و 800 هزار واحد رسيد که نسبت به ماه مشابه سال قبل 50.2 درصد افزايش نشان مي دهد.

به گزارش ايرنا و بر اساس گزارش جديد بانک مرکزي که روز چهارشنبه منتشر شد، متوسط قيمت خريد و فروش يک مترمربع زيربناي واحد مسکوني معامله شده از طريق بنگاه هاي معاملات ملکي شهر تهران در ماه آذر 50.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

9 ميليون ريال بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل 14.9 درصد افزايش نشان مي دهد.
گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران که برگرفته از آمارهاي خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است، توسط اداره بررسي ها و سياست هاي اقتصادي بانک مرکزي تهيه و منتشر مي شود.
* حجم معاملات مسکن
در آذر ماه امسال تعداد معاملات آپارتمان هاي مسکوني شهر تهران به 17 هزار و 776 واحد رسيد که در مقايسه با ماه مشابه سال قبل 50.2 درصد افزايش نشان مي دهد.
بررسي توزيع تعداد واحدهاي مسکوني معامله شده به تفکيک عمر بنا در آذر ماه سال 1396 حاکي از آن است که واحدهاي تا 5 سال ساخت با سهم 48.8 درصد بيشترين سهم از واحدهاي مسکوني معامله شده را به خود اختصاص داده اند.
اين سهم در مقايسه با آذر ماه سال قبل 3.7 درصد کاهش يافته و در مقابل به سهم واحدهاي با قدمت 6تا 10 سال و بيش از 15 سال افزوده شده است.
توزيع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در آذر حاکي از آن است که از ميان مناطق 22 گانه شهر تهران منطقه 5 با سهم 14.9 درصدي از کل معاملات، بيشترين تعداد قراردادهاي مبايعه نامه را به خود اختصاص داده است؛ همچنين مناطق 4 و 2 به ترتيب با سهم هاي 11.4 درصد و 9.9 درصد در رتبه هاي بعدي قرار گرفته اند.
در مجموع 74.1 درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران مربوط به 10 منطقه شهر (به ترتيب فراواني شامل مناطق 5، 4، 2، 8، 10،14، 7، 3، 1 و 15) بوده و 12 منطقه باقي مانده 25.9 درصد از تعداد معاملات را به خود اختصاص داده اند.
*تحولات قيمت مسکن
در آذر ماه ميانگين قيمت يک مترمربع زيربناي واحد مسکوني معامله شده از طريق بنگاه هاي معاملات ملکي شهر تهران 50.9 ميليون ريال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتيب 4.1 درصد و 14.9 درصد افزايش نشان مي دهد.
بيشترين رشد ميانگين قيمت در اين ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل به منطقه 5 معادل 24.4 درصد و کمترين ميزان رشد به منطقه 16 معادل 5.3 درصد تعلق دارد.
در ميان مناطق 22 گانه شهرداري تهران بيشترين ميانگين قيمت يک مترمربع زيربناي واحد مسکوني معامله شده معادل 106.4 ميليون ريال به منطقه يک و کمترين آن با 24 ميليون ريال به منطقه 18 تعلق داشته است که نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتيب 6.3 درصد و 7.1 درصد افزايش نشان مي دهند.
*تحولات 9 ماهه معاملات مسکن
در 9 ماهه نخست امسال تعداد معاملات آپارتمان هاي مسکوني شهر تهران به 131 هزار و 500 واحد مسکوني رسيد که در مقايسه با مدت مشابه سال قبل افزايش 12 درصدي را نشان مي دهد. در اين مدت متوسط قيمت يک مترمربع بناي واحد مسکوني معامله شده از طريق بنگاههاي معاملات ملکي در شهر تهران 47 ميليون ريال بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 8 درصد افزايش نشان مي دهد.
* دامنه هاي قيمتي مورد تقاضا
توزيع فراواني تعداد واحدهاي مسکوني معامله شده بر حسب قيمت يک مترمربع بنا در آذرماه سال 96 حاکي از آن است که واحدهاي مسکوني در دامنه قيمتي 30 تا 35 ميليون ريال به ازاي هر مترمربع بنا با سهم 10.6 درصد بيشترين سهم از تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده و دامنه هاي قيمتي 25 تا 30 ميليون ريال و 35 تا 40 ميليون ريال به ترتيب با سهم هاي 9.7 درصدي و 9.3 درصدي در رتبه هاي بعدي قرار گرفته اند.
در اين ماه توزيع حجم معاملات به گونه اي بوده است که 57 درصد واحدهاي مسکوني با قيمتي کمتر از متوسط قيمت هر مترمربع واحد مسکوني شهر تهران به فروش رفته اند.
* متراژهاي پرطرفدار
توزيع فراواني تعداد واحدهاي مسکوني معامله شده بر حسب سطح زيربناي هر واحد مسکوني در آذر ماه نيز نشان مي دهد بيشترين سهم از معاملات انجام شده به واحدهايي با زيربناي 60 تا 70 مترمربع معادل 14.3 درصد اختصاص داشته است.
واحدهاي داراي زيربناي 70 تا 80 و 50 تا 60 مترمربع به ترتيب با سهم هاي 13.2 درصد و 12.9 درصد در رتبه هاي بعدي قرار دارند. در مجموع در اين ماه واحدهاي مسکوني با سطح زيربناي کمتر از 80 مترمربع 49.4 درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص داده اند.
* ارزيابي قدرت خريد مردم
توزيع فراواني تعداد واحدهاي مسکوني معامله شده بر حسب ارزش هر واحد حاکي از آن است که در ميان دامنه هاي قيمتي مورد بررسي واحدهاي مسکوني با ارزش 1.5 تا 2 ميليارد ريال با اختصاص 11 درصد بيشترين سهم از معاملات انجام شده را به خود اختصاص داده اند.
واحدهاي داراي ارزش 2 ميليارد تا 2.5 ميليارد ريال و يک تا 1.5 ميليارد ريال نيز هر کدام با اختصاص 10.1 درصد و 8.9 درصد در رتبه هاي بعدي قرار گرفته اند.
در مجموع در اين ماه حدود 53.4 درصد از معاملات به واحدهاي مسکوني با ارزش کمتر از 4 ميليارد ريال اختصاص داشت.
*وضعيت اجاره بهاي مسکن
در آذر ماه شاخص کرايه مسکن اجاري در شهر تهران و در کل مناطق شهري نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتيب 10.8 درصد و 9.7 درصد رشد نشان مي دهد؛ ماهيت قراردادهاي اجاره مسکن که اغلب يکساله تنظيم مي شوند و نيز اثرپذيري شاخص اجاره بهاي مسکن از سياست هاي کنترل و مهار تورم سبب تغيير متناسب اجاره بها با تحولات نرخ تورم در کشور شده است.
سهم هزينه مسکن شامل اجاره بهاي مسکن اعم از شخصي و غيرشخصي در محاسبات شاخص کل بهاي کالا و خدمات مصرفي بر پايه سال 100=1395 معادل 33.1 درصد است.
اخبار اقتصادي ايرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام**9132*2025
خبرنگار: فرزانه سلامت بخش*ناشر: ليلا جودي
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۸۹۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سمنان پیشرو در نهضت ملی مسکن/ ۱۹ هزار واحد مسکونی در دست ساخت است

سید محمد رضا هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه در قالب نهضت ملی مسکن ۱۹ هزار و ۲۰۰ واحد ساختمانی در سراسر استان سمنان در دست ساخت است، تاکید کرد: تاکید دولت این است که بتوانیم این خانه‌ها را سریع‌تر تحویل مردم دهیم.

وی از نهضت ملی مسکن به عنوان یکی از طرح‌های خوب دولت سیزدهم برای رفع مشکل خانه دار شدن مردم یاد کرد و افزود: سمنان پیشگام تولید و تحویل مسکن در قالب طرح نهضت ملی است.

استاندار سمنان همچنین گفت: طرح‌های در دست ساخت نهضت ملی مسکن تا پایان سال در سراسر استان به بهره برداری خواهد رسید و شاهد تحویل واحدها به مردم خواهیم بود.

هاشمی با بیان اینکه اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان سمنان وضعیت مطلوبی دارد، ابراز کرد: در شش ماهه دوم سال قبل استان سمنان توانست در شاخص نهضت ملی مسکن، رتبه دوم کشور را کسب کند که این امر نشان از عزم جدی دولت در این استان برای تکمیل خانه‌های نهضت ملی مسکن است.

وی همچنین با بیان اینکه از ۶۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در استان ۳۰ هزار واحد سهم ایوانکی است، افزود: در نشست شورای مسکن استان تاکید ویژه ای بر ضرورت خدمت رسانی و تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز نهضت ملی مسکن ایوانکی صورت گرفته تا بتوانیم میزبان سرریز جمعیتی استان تهران باشیم.

کد خبر 6089639

دیگر خبرها

  • تحویل ۴ هزار واحد مسکونی در شهر پرند/ آورده ۷۰۰ میلیونی متقاضیان
  • استان‌ها‌ از مرحلۀ تأمین زمین ‌‌طرح ملی مسکن عبور کرد‌ند
  • سمنان پیشرو در نهضت ملی مسکن/ ۱۹ هزار واحد مسکونی در دست ساخت است
  • تحویل واحدهای مسکن ملی به متقاضیان تا پایان امسال
  • پیگیری برای پرداخت غرامت به خسارت دیدگان بخش مسکونی سیل در استان
  • ۵۵۵۸متقاضی واحدهای مسکن ملی درزنجان تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند
  • ۱۱۰۰ قطعه زمین نهضت ملی مسکن به متقاضیان گنابادی واگذار شد
  • آغاز ساخت هزار و ۶۸۰ واحد مسکونی در مراغه
  • آغاز ساخت یک هزار و ۶۸۰ واحد مسکونی در مراغه
  • جزئیات مصوبه ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بهای مسکونی