Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-01@10:26:52 GMT

کارت ملی هوشمند، کلید تحقق دولت الکترونیک

تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۲۹۱۷۸۱

کارت ملی هوشمند، کلید تحقق دولت الکترونیک

رئیس اداره ثبت احوال شهرستان درگز اظهار کرد: کارت هوشمند ملی آخرین دستاورد سازمان ثبت احوال است که اکنون در سراسر کشور در حال اجرا بوده و به عنوان کلید تحقق دولت الکترونیک از آن یاد می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از درگز خبر، اداره ثبت احوال، یکی از مهم ترین مراکز تولید و انتشار آمارهای جمعیتی است که امروزه با گسترش و پیشرفت سیستمهای کامپیوتری تقریبا تمام ادارات و نهادهای دولتی از خدمات ارائه شده توسط این سازمان بهره می برند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین مناسبت و با توجه به 99 ساله شدن سازمان ثبت احوال، خبرنگار درگز خبر گفتگویی را با مهدی عباسی رئیس اداره ثبت احوال شهرستان درگز ترتیب داده است که به شرح زیر می باشد:

درگز خبر: سلام، لطفا در مورد تاریخچه شکل گیری سازمان ثبت احوال توضیحاتی ارائه بفرمایید، چرا سوم دی به عنوان روز ثبت احوال نام گرفت؟

عباسی: سوم دی ماه روزی است که اولین سند سه جلدی و شناسنامه برای یک خانم به نام فاطمه ایرانی در سال 1297 در تهران صادر شد و به همین مناسبت این روز به نام روز ملی ثبت احوال در تقویم جمهوری اسلامی ایران ثبت شد.

درگز خبر: این سازمان در بدو تاسیس چه وظایفی را بر عهده داشت؟

عباسی: سازمان ثبت احوال در آغاز فعالیت خود چهار وظیفه اصلی ثبت ولادت، وفات، ازدواج و طلاق را بر عهده داشت که به مرور زمان به 9 وظیفه افزایش پیدا کرد و امروز، مراکز ثبت احوال در حال ارائه 25 نوع خدمت به مراجعه کنندگان هستند.

درگز خبر: اولین ثبت سند شهرستان درگز در چه سالی انجام شد؟

عباسی: پس از شکل گیری سازمان ثبت احوال، سبزوار اولین شهرستان استان خراسان بود که تشکیلات ثبت احوال را راه اندازی کرد و اولین سند سه جلدی شهرستان درگز در سال 1308 به ثبت رسید.

درگز خبر: آیا سند سه جلدی همان شناسنامه ای است که قدیمی ها از ان به عنوان سه جلد یاد می کردند؟

عباسی: خیر، سند سه جلدی که از آن به سند ثبت کل وقایع نیز یاد می شود یکی از اسناد رسمی دولتی است که با تولد هر فرد تنظیم شده و به موازات آن، شناسنامه برای افراد صادر می شود. در واقع سند سه جلدی اساس صدور تمام اسناد دیگر همچون، کارت ملی، شناسنامه المثنی و غیره است که در مواقع لزوم از آن استفاده می شود.

درگز خبر: در مورد تولید و انتشار آمارهای جمعیتی برای ما بگویید

عباسی: بر اساس قانون، متولی تولید و انتشار آمارهای جمعیتی سازمان ثبت احوال می باشد اما بنا به دلایلی که ذکر خواهد شد و با توجه به فراهم نبودن زیر ساخت و بستر مناسب برای این عمل، مرکز آمار ایران از طریق سرشماری عمومی نفوس و مسکن اقدام به انتشار آمار های جمعیتی می کرد.

درگز خبر: چرا سازمان ثبت احوال موفق به فراهم کردن بستر این کار نشد؟ چه مشکلاتی بر سر راه وجود داشت؟

عباسی: سازمان ثبت احوال تمام اسناد سه جلدی که از بدو تاسیس تاکنون منتشر شده است را در اختیار دارد، این اطلاعات، منبع بسیار خوبی برای انتشار ریزترین اطلاعات جمعیتی مربوط به هر نقطه است اما انجام صحیح این عمل تمهدیات خاصی را نیاز داشت که یکی از آنها همان چهار وظیفه اصلی سازمان یعنی ثبت طلاق، ازدواج، وفات و تولد در مهلت های قانونی است.

درگز خبر: لطفا در این مورد بیشتر توضیح دهید

عباسی: قانون برای ثبت چهار واقعه ای که ذکر شد مهلت مقرری تعیین کرده است، برای مثال جهت ثبت واقعه ولادت و اعلامیه های طلاق و ازدواج 15 روز و ثبت واقعه وفات 10 روز مهلت داده شده که در سیستم ثبت شود، چون اساس ارائه اطلاعات به روز همین چهار پارامتر هستند ولی علی رغم وجود قانون، این کار انجام نشد چرا که در گذشته وجود محدودیتهایی همچون، ایاب و ذهاب و مراجعت به روستاها و نبود سیستم های کامپیوتری، انجام این کار را با مشکل مواجه می ساخت.

درگز خبر: آیا چاره اندیشی برای رفع این مشکل صورت گرفت؟

عباسی: بله، قانون گذاران برای سهولت در انجام این کار ماده قانونی را تصویب کردند که مطابق با آن سازمان ثبت احوال کشور می تواند با توجه به وجود محدودیت های مذکور، در اجرای وظایفی که بر عهده دارد از همکاری نهادها و دستگاه ها بهره مند شود، اما در تبصره دو ماده 5 قانون ثبت احوال، نحوه این همکاری منوط به تصویب آئین نامه اجرایی این قانون بود که تا سال 85 به تصویب نرسید و سازمان ثبت احوال موفق به ثبت وقایع و تولید محتوا در مهلت قانونی نشد.

درگز خبر: بعد از سال 85 چه اتفاقی افتاد؟

عباسی: آئین نامه این قانون در سال 85 به تصویب رسید و بعد از آن تمام دستگاههای مرتبط همچون شهرداری، دهیاری، مرکز بهداشت، نیروی انتظامی و سایر دستگاه ها مکلف به همکاری در بحث اعلام وقایع حیاتی با این سازمان شدند، از زمان ابلاغ این دستور و عملیاتی شدن آن تغییر چشمگیری در ثبت وقایع در مهلت مقرر پیش آمد و اکنون ثبت وقایع حیاتی در زمان مقرر با 99.5 درصد عملکرد در کل کشور در حال انجام شدن است.

درگز خبر: با توجه به همکاری تمام دستگاههای مرتبط، علت بروز نیم درصد خطا در ثبت وقایع چیست؟

عباسی: بسته به شرایط جغرافیایی هر شهرستان یک سری مشکلات وجود دارد که باعث می شود در طول سال دو الی سه واقعه معوق بماند، برای مثال در شهرستان درگز وجود مشکلاتی از قبیل مسائل بهداشتی و عدم حضور پزشک متخصص سبب می شود عده ای از همشهریان، برای انجام زایمان به شهرستان های اطراف مراجعت کنند، وقتی واقعه ولادت در شهر دیگری اتفاق می افتد والدین کودک پس از دریافت گواهی ولادت از اداره ثبت آن شهر، به دلیل فراموشی یا مسائل دیگر، آن را بعد از گذشت 15 روز به اداره ثبت شهرستان تحویل دهند که همین مساله در عملکرد ثبت وقایع سبب بروز نیم درصد خطا می شود.

درگز خبر: از طرح اصلاح اساسی سیستم برای ما بگویید

عباسی: تا قبل از سال 1373 به دلیل عدم وجود سیستم های کامپیوتری، ثبت تمامی وقایع به صورت دستی انجام می شد، اما بعد از این تاریخ و همزمان با شروع طرح اصلاح اساسی سیستم، تمام اطلاعات اسناد سه جلدی، دسته بندی شده و در سیستم هایی که به همین منظور تهیه شده بود وارد شدند، ماحصل این عملیات ایجاد پایگاهی به نام پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور بود که بیش از 100 میلیون داده از اطلاعات اسناد سه جلدی که در کل کشور تنظیم شده بود را در خود جای داد.

درگز خبر: این طرح چه مزایایی برای سازمان ثبت احوال داشت؟

عباسی: طرح اصلاح اساسی سیستم، شروعی بود برای خروج ارائه خدمات سازمان از حالت سنتی به حالت سیستمی و مدرن، با اجرای این طرح تمام خدمات سازمان ثبت احوال از قبیل صدور اسناد سه جلدی، خلاصه فوت، ثبت طلاق و ازدواج به صورت سیستمی انجام شده و اسناد دستی از میان برداشته شد.

درگز خبر: آیا هدف اصلی طرح اصلاح اساسی سیستم، بحث پیشرفته شدن ارائه خدمات بود؟

عباسی: خیر، هدف اصلی این طرح تحقق وظیفه قانونی انتشار آمارهای جمعیتی بود که امروز با ثبت 99.5 درصد اطلاعات در مهلت قانونی، شاید بیش از 100 دستگاه دولتی و غیردولتی برای احراز هویت افراد در حال اطلاعات گیری از این پایگاه با کلید شماره ملی باشند.

درگز خبر: با توجه به وجود پایگاه اطلاعات کشوری و ارائه اطلاعات بهنگام، آیا ضرورتی بر ادامه سرشماری نفوس و مسکن وجود دارد؟

عباسی: سرشماری عمومی نفوس و مسکن هر 5 سال یکبار انجام می شود و از شروع عملیات جمع آوری اطلاعات تا پایش آن حدود 6 ماه زمان لازم است که این کار هم هزینه زیادی در بر دارد و هم اطلاعات به دست آمده بعد از گذشت 1 سال با توجه به خاصیت پویا بودن جمعیت، قابل اتکا نبوده و دستگاههایی که از این اطلاعات استفاده می کنند باید با تقریب و درصد، عملیات خود را پیش برند، بنابراین بهترین منبع برای دریافت اطلاعات بهنگام، پایگاه اطلاعات جمیعتی کشور است. اما این پایگاه فقط اطلاعات حیاتی را در بر دارد و برای کسب اطلاعات دیگر، از قبیل شغل افراد، میزان تحصیلات، میزان درآمد و غیره نیاز به آمارگیری از طریق اجرای سرشماری وجود دارد.

درگز خبر: چه لزومی برای هوشمند سازی کارت ملی وجود دارد؟

عباسی: کارت هوشمند ملی آخرین دستاورد سازمان ثبت احوال است که اکنون در سراسر کشور در حال اجرا بوده و به عنوان کلید تحقق دولت الکترونیک از آن یاد می شود، چرا که این کارت چند منظوره بوده و خدمات متنوع و گوناگونی بر روی آن قابل ارائه است.

درگز خبر: چه خدماتی قابل ارائه شدن بر روی کارت ملی هستند؟

عباسی: خدمات کارت هوشمند ملی در حال حاضر فعال نمی باشد ولی پیش بینی شده است که در سال های آینده دستگاه های مختلف به همدیگر مرتبط شوند و کارت ملی هوشمند به عنوان مرجع، مورد استفاده قرار گیرد.

درگز خبر: چه میزان از جمعیت شهرستان درگز وجد شرایط احذ کارت هوشمند ملی بوده و تاکنون صدور این کارت چند درصد پیشرفت داشته است؟

عباسی: 80 درصد جمعیت شهرستان واجد شرایط اخذ کارت ملی هستند که چیزی در حدود 63 هزار نفر می شود و از این تعداد به طور تقریبی 50 درصد افراد تاکنون برای صدور کارت هوشمند ملی اقدام کرده اند.

درگز خبر: چه مشکلاتی بر سر راه صدور کارت هوشمند ملی وجود دارد؟

عباسی: سازمان ثبت احوال از 5 سال گذشته صدور کارت هوشمند ملی را آغاز کرده و از آن تاریخ تاکنون امکانات بسیاری را برای سهولت هر چه بیشتر این امر فراهم آورده است، از طرف دیگر اعتبار کارت های ملی کاغذی رو به اتمام بوده و دیگر تمدید نمی شود اما با اینحال استقبالی آنچنانی از طرف مردم برای دریافت کارت هوشمند ملی انجام نشده است و اگر روزی ارائه کارت هوشمند ملی به دستگاه های دولتی الزامی شود، با هجوم مردم به سمت باجه های پستی و اداره ثبت احوال مواجه خواهیم شد که این مساله عامل بروز مشکلاتی از قبیل طولانی شدن پروسه دریافت کارت ملی می شود.

درگز خبر: در پایان چه توصیه ای به همشهریان عزیز درگزی دارید؟

عباسی: ضمن تشکر از مردم فهیم شهرستان درگز، از عموم همشهریان عزیز خواستاریم تا با مراجعه هر چه سریعتر به دفاتر پستی و صدور کارت هوشمند ملی ما را در ارائه هر چه بیشتر و بهتر خدمات دولت الکترونیک یاری نمایید.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۹۱۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبادل الکترونیک پرونده بیماران از اطاله دادرسی جلوگیری می‌کند

عباس مسجدی در جلسه شورای معاونین سازمان که با حضور دکتر سیدرضا مظهری رییس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، گفت: امکان دسترسی برخط به پرونده‌های بیمارستانی افرادی که برای تعیین خسارت به مراکز پزشکی قانونی مراجعه می‌کنند یکی از درخواست‌های جدی سازمان در سال‌های گذشته بود که خوشبختانه با همکاری مناسب وزارت بهداشت به تازگی امکان تبادل الکترونیک پرونده‌های بیماران محقق شده است.

وی افزود: درخواست پرونده‌های بیمارستانی از برخی مراجعین پزشکی قانونی که برای اعلام نظر کارشناسی نیاز به تکمیل پرونده دارند وقت زیادی از مردم تلف می‌کند، اما خوشبختانه با فراهم شدن امکان تبادل الکترونیک این پرونده ها، ضمن عدم نیاز به مراجعه حضوری مراجعین به مراکز درمانی برای دریافت تصاویر پرونده‌های بالینی، از اطاله دادرسی جلوگیری و سرعت در اظهار نظر کارشناسی افزایش می‌یابد.

دکتر مسجدی با اظهار امیدواری در خصوص ادامه دار بودن اجرای این طرح، خاطرنشان کرد: فراهم شدن این امکان برای کارشناسان سازمان در راستای پاسخدهی سریع­تر به مراجعین و تسهیل ارائه خدمت به آنان بسیار مهم است و مراجعین سازمان نیز که عمدتا افراد متألم و آسیب دیده هستند، از آن منتفع خواهند شد لذا امیدواریم زین پس همکاری‌های بین وزارت بهداشت و سازمان پزشکی قانونی کشور برای خدمت رسانی هرچه بهتر به مردم تداوم داشته باشد.

پیگیری‌های پزشکی قانونی برای تسهیل امور مراجعین قابل تقدیر است

در ادامه این جلسه دکتر سید رضا مظهری رییس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پیگیری و مطالبه پزشکی قانونی برای راه اندازی و فعال شدن سامانه دسترسی به پرونده‌های بیمارستانی مراجعین به منظور تسهیل امور مردم قابل تقدیر و قدردانی است.

وی افزود: موضوع تبادل اسناد بین وزارت بهداشت و سازمان پزشکی قانونی یکی از اهداف برنامه رگلاتور-اپراتور وزارت بهداشت در قالب برنامه پنج ساله هفتم است که به صورت پروژه‌ای مشترک با پزشکی قانونی اجرا خواهد شد.

دکتر مظهری اظهار داشت: در حال حاضر تمام زیر ساخت‌های لازم برای برقراری این تبادل فراهم شده است و پیش بینی می‌شود تا پایان ماه جاری (اردیبهشت ۱۴۰۳) امکان این دسترسی در مراکز پزشکی قانونی سراسر کشور فراهم شود.

به گفته رییس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در قالب این اقدام و از طریق این سامانه کارشناسان پزشکی قانونی که در خصوص میزان و نوع خسارت و آسیب‌های وارد شده به مراجعین اظهار نظر کارشناسی می‌کنند، می‌توانند به جزئیات پرونده‌های بیمارستانی و مراحل درمان او دسترسی داشته باشند و به این واسطه، پاسخدهی در زمان سریع تری به مردم صورت گیرد.

گفتنی است در این جلسه معاونین و جمعی از مدیران کل سازمان پزشکی قانونی کشور و دکتر حسن واعظی رییس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز حضور داشتند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حقوقی قضایی

دیگر خبرها

  • ◄ انتقاد رانندگان کامیون با سابقه از حذف مدرک دیپلم برای دریافت کارت هوشمند رانندگی
  • دفترچه­ سوالات آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ (نوبت اول)
  • کلید اولیه سؤالات کنکور 1403 + لینک سایت sanjesh.org
  • جابه‌جایی بیش از یک میلیون تن کالا از کهگیلویه و بویراحمد
  • هشدار جدی سازمان ملی مهاجرت به مهاجرین درباره پیامک سامانه «سهما» + جزئیات
  • مردمی کردن اقتصاد توسعه پایدار کشور را به دنبال دارد
  • ◄ کارت هوشمند رانندگان کامیون ؛ بخشنامه جدید و خوشحال کننده برای رانندگان
  • ◄ مدرک مورد نیاز برای کارت هوشمند رانندگی چیست + سند
  • ۲۰ شرکت حمل و نقل کالا در کهگیلویه و بویراحمد فعالیت دارند
  • تبادل الکترونیک پرونده بیماران از اطاله دادرسی جلوگیری می‌کند