Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به نقل از رسانه مالیاتی ایران، سیدکامل تقوی‌نژاد در نشست هم اندیشی با کارکنان دفاتر فنی و حسابرسی و خدمات مودیان سازمان امور مالیاتی کشور ضمن تقدیر و تشکر از تلاش های مدیران کل، معاونین و کارکنان دفاتر مذکور در انجام بهینه رسالت ها و ماموریت های سازمانی و با اشاره به جنبه های مادی و معنوی تلاش این مجموعه و به صورت عام کلیه همکاران سازمان که با وصول مالیات، گام مهمی در جهت پیشرفت و توسعه کشور برمی دارند، گفت: مدیران و کارکنان سازمان باید از دریچه مسئولیت اجتماعی و معنویت به کار و خدمت در نظام مالیاتی نگاه کنند که بخش مهمی از مشکلات اقتصادی کشور منوط به میزان کار و تلاش آنان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی نیروی انسانی سازمان را مهم ترین سرمایه سازمان توصیف کرد و گفت: سازمان امورمالیاتی کشور به لحاظ تعداد نیروی انسانی، تحصیلات دانشگاهی و پراکندگی جغرافیایی دستگاه منحصر به فردی است که در اداره امور کشور به ویژه عرصه اقتصادی، نقش و جایگاه کلیدی دارد و مدیران و کارکنان آن به دلیل مسئولیت های سنگینی که بر دوش دارند، جزو سرمایه های ارزنده نظام اداری و اقتصادی کشور محسوب می شوند.
تقوی نژاد بر ضرورت ارتقای جایگاه نظام مالیاتی در نزد افکار عمومی و مردم هم تاکید کرد و گفت: ما باید تلاش کنیم جایگاه نظام مالیاتی را در نزد افکار عمومی ارتقا دهیم و این کار با ارتقای سلامت نظام اداری، اخلاق مداری، مودی مداری و مبارزه جدی با فساد و تخلفات اداری امکان پذیر است.
رئیس کل سازمان امورمالیاتی کشور، یکی از سیاست اصلی سازمان را اعتماد آفرینی و مودی مداری عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: ایجاد اعتماد میان دستگاه مالیاتی و مودیان، کلیدی ترین سیاست نظام مالیاتی است و هرجا سازمان به مودیان اعتماد کرده، نتیجه مثبت و بازخورد خوبی را دریافت کرده است.
تقوی نژاد، مودی مداری را اصل نخست و سیاست بنیادین نظام مالیاتی برشمرد و ادامه داد: برخورد محترمانه و مناسب با مودیان و احترام به حقوق ایشان و آگاه سازی مردم نسبت به تکالیف قانونی شان، بسیار مورد اهمیت است و اقدامات متعددی در این راستا صورت گرفته است که همین امر به ارتقای جایگاه نظام مالیاتی در جامعه کمک شایانی می نماید.
وی با بیان اینکه ما باید تلاش کنیم تا جایگاه و تراز نظام مالیاتی را در ذهن مردم ارتقا ببخشیم، گفت: برای تحقق این هدف باید سلامت نظام اداری را متحول کرده و برای مردم جا بیندازیم که سازمان امورمالیاتی، یک سازمان کارآمد و بهره مند از همکارانی سالم وپاک دست است و اخلاق نیک و رفتار مناسب، حرف اول در این سازمان را می زند.
رئیس کل سازمان امورمالیاتی کشور، با بیان اینکه ما باید هزینه معنوی تخلف در سازمان را بالا ببریم، گفت: با کسی که حیثیت و آبروی سازمان را خدشه دار می سازد، با جدیت و قاطعیت برخورد خواهیم کرد.
وی در ادامه مقابله جدی، قاطع و بی رحمانه با فساد را نیز از دیگر برنامه های نظام مالیاتی برشمرد و گفت: فساد خط قرمز سازمان مالیاتی است و به هیچ وجه قابل اغماض نیست.
تقوی نژاد درخصوص ضرورت توجه به وضع معیشت همکاران نیز گفت: این موضوع تنها خواسته من از هیات دولت بوده و همواره به جد پیگیر اجرایی کردن آن هستم.
وی موضوع ارتقای دانش و اطلاعات تخصصی را بسیار حیاتی برشمرد و گفت: همکاران سازمان باید چه در رابطه با مهارت و دانش تخصصی مرتبط با رشته شغلی و چه در رابطه با سلامت کاری، دوره های لازم را طی کنند و همچنین سازمان می باید برای آگاهی مودیان از تکالیف و حقوق قانونی شان، برنامه های آموزشی را به اجرا درآورد تا دانش مالیاتی مردم ارتقا یابد که این امر باعث افزایش تمکین مودیان مالیاتی خواهد شد.
تقوی نژاد در ادامه افزایش کارایی و اثربخشی نظام مالیاتی، افزایش رضایت مندی مودیان و همچنین کاهش هزینه های عملیات وصول مالیات را از مهم ترین اهداف اجرای طرح جامع مالیاتی برشمرد و گفت: با اجرای طرح جامع مالیاتی، سیستم مالیاتی هوشمند خواهد شد که این امر امکان مدیریت بر فرایندهای مالیاتی و کنترل اطلاعات را تسهیل خواهد کرد.
وی اجرای عدالت مالیاتی را مهم ترین سیاست سازمان عنوان کرد و گفت: همه باید در تمامی مراحل کار از تشخیص تا وصول مالیات، این موضوع را سرلوحه کار قرار دهیم.
رئیس کل سازمان امورمالیاتی کشور افزود: مالیات جزو حقوق عمومی و بیت المال است و نباید در وصول مالیات، غفلت کرد و از طرفی هم مالیات حق الناس است و باید حقوق مودیان را نیز محترم بشماریم.
وی در خاتمه سخنان خود، خواستار توجه جدی همکاران به موضوع تسریع در رسیدگی و قطعی سازی پرونده های مالیاتی شد و گفت: جریان رسیدگی در سازمان می باید دچار یک تحول و انقلاب شود; ضمن اینکه رسیدگی ها می باید با تکیه بر اطلاعات شفاف پرونده انجام گیرد.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۹۲۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمان ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد اشخاص حقوقی و شرکت‌ها

به کارنامه مالی که در طی یک سال کاری شرکت یا شخص جهت محاسبه مالیات به سازمان امور مالیاتی ارائه می‌شود، اظهارنامه مالیاتی گفته می‌شود. به عبارتی دیگر، اشخاص یا صاحبان مشاغل هرساله موظف به پرداخت مالیاتی هستند که به آن مالیات تکلیفی نیز گفته می‌شود. برای این‌کار فرم‌های خاص مالیاتی در نظر گرفته شده است و این فرم توسط مودیان مالیاتی در سامانه مودیان یا موسسات خصوصی که باید گزارش بدهی مالیاتی از جمله مشاغل، شرکت‌ها و... را گزارش کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امروزه مالیات به عنوان بخش بزرگی از درآمد دولت به شمار می‌رود. مالیات به دو بخش مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می‌شود که هردو قسمتی از درآمد مالیات هستند. درآمد مالیاتی، درآمد دولت حاصل از مالیاتی است که از درآمد زمین، مالکیت، انتقال دارایی، سود، کالا و خدمات و ... اخذ می‌شود.

در این مقاله قصد داریم شما را با اظهرنامه مالیاتی و همچنین زمان ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد اشخاص حقوقی آشنا کنیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، با ما همراه باشید.

کدام دسته از افراد موظف به ارائه اظهارنامه مالیاتی هستند؟

به صورت کلی تمامی تجار یا کسبه‌ای که برای شرکت‌های خصوصی یا دولت کار نمی‌کنند و از فیش حقوقی برخوردار نیستند، باید اقدام به ارائه اظهارنامه مالیاتی در زمان مشخص شده کنند‌ . صاحبان کارخانجات و تولیدی‌ها، واحدهای کارگاهی، فروشگاه و تمامی افرادی که به نوعی کارفرمای خود هستند و کارت بازرگانی دارند، به گروه‌های ۳گانه تقسیم و باید اظهارنامه مالیاتی خود را در زمان مقرر در سایت آپلود کنند. این گروه ۳ گانه عبارت است از:

گروه اول: این گروه شامل افرادی است که در یال گذشته ارزش فروش کالا و خدمات آن‌ها بیش از ۳۰ میلیارد ریال باشد. صاحبان مشاغلی همچون بیمارستان، صرافی، بهره برداران معادن، کارخانجات، واحدهای تولیدی، افرادی که دارای کارت بازرگانی هستند و... در دسته این گروه قرار دارند.

گروه دوم: این گروه شامل افرادی است که در طی یکسال ارزش فروش کالا و خدمات آن‌ها بین ۱۰ تا ۳۰ میلیارد ریال باشد.

گروه سوم: افرادی که در دو دسته قبلی جای ندارند، در این دسته قرار می‌گیرند.

لازم به ذکر است، افرادی که در یکی از این سه گروه قرار گیرند، تا مدت ۳ سال امکان تغییر گروه را نداشته و باید تعهدات مربوط به گروه خود را پرداخت نمایند.

انواع اظهارنامه مالیاتی و مدارک لازم جهت ارائه اظهارنامه مالیاتی

پیش از آنکه به ارائه انواع اظهارنامه مالیاتی بپردازیم، می‌خواهیم مدارک لازم جهت پر کردن اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی را بیان کنیم. از این رو جهت اطلاع از مدارک لازم درجهت پر کردن فرم اظهارنامه و همچنین زمان ارسال اظهارنامه مالیات تکلیفی عملکرد اشخاص حقوقی، در ادامه با ما همراه باشید.

مجوزهایی که از سوی مراجع ذی صلاح برای شما صادر شده است. مدارک شرکت که شامل اساسنامه، آخرین تغییرات اساسنامه، شرکت‌نامه، موضوع فعالیت شرکت است. تهیه رونوشت از کارت ملی و شناسنامه اعضای هیأت مدیره و صاحبان امضا اسناد تعهد آور. تهیه اجاره نامه یا گواهی سند محل قانونی شرکت گواهی تراز نامه اشخاص حقیقی و حقوقی تهیه سود و زیان کلیه اشخاصی که بر طبق قانون، مکلف به تنظیم اظهارنامه هستند. میزان مبلغ درآمد داخل و یا خارج از کشور گواهی‌های گردش حساب مربوط به شعبه شرکت یا موسسه. تهیه صورت بهای تمام شده کالا یا خدماتی که به فروش رفته است. تهیه مانده سود و زیان دوره قبل و گردش حساب تعدیلات سنواتی شماره ثبت دفاتر قانونی سند مالیات پرداخت شده که به تایید سازمان امور مالیاتی کشور جهت کسر مالیات رسیده باشد. رمز عبور، کد کاربری، کد رهگیری پیش ثبت نام جهت ارسال اظهارنامه مالیاتی ارائه کارت بازرگانی ( درصورت دارا بودن) ارائه گواهی حساب سال‌های قبل مودی مالیاتی تهیه هر سندی که به تشخیص اداره دارایی نیاز باشد.

اظهارنامه مالیاتی در گروه‌های ۶ گانه قرار می‌گیرد که این ۶ گروه به شرح زیر است:

اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی موضوع ماده ۱۱۰ قانون مالیات های مستقیم اظهارنامه مالیات انحلال شرکت طبق مانده ۱۱۴ و ۱۱۶ قانون مالیات های مستقیم اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی گروه اول ماده ۹۵ قانون مالیات های مستقیم اظهارنامه مالیات بر درآمد املاک و مستغلات ویژه اشخاص حقیقی که درآمد املاک دارند مستند بر ماده ۵۷ و ۸۰ اظهارنامه مالیات بردرآمد اشخاص حقیقی گروه دوم ماده ۹۵ قانون مالیات های مستقیم اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی گروه سوم ماده ۹۵ قانون مالیات های مستقیم

زمان ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد اشخاص حقوقی

بر طبق ماده ۱۱۰ قانون مالیات‌های مستقیم، زمان ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد اشخاص حقوقی، حداکثر تا ۴ ماه پس از پایان سال مالی خواهد بود. از این رو مودیان باید در این مدت اقدام به ارسال اظهارنامه مالیاتی کنند. اگر پایان سال مالی را اسفند ماه در نظر بگیریم، آخرین زمان ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی و شرکت‌ها، حداکثر تا پایان ۳۱ تیرماه سال آینده خواهد بود.

همچنین کلیه اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل، می‌بایست اظهارنامه مالیاتی خود را تا پایان خرداد ماه به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند. اشخاص حقیقی در سه گروه تقسیم می‌شوند و هریک برای ارسال اظهارنامه اشخاص حقیقی باید مدارک مربوطه را به اداره امور مالیات کشور ارسال کنند.

جمع بندی

اظهارنامه مالیاتی نوعی سند رسمی است که در طی آن درآمد اشخاص حقیقی یا حقوقی به سازمان امور مالیاتی اعلام می‌شود. از این رو تمامی افراد حقیقی یا حقوقی که درآمد دارند،در پایان سال می‌بایست اظهارنامه مالیاتی خود را به صورت الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی ارسال کند. عدم انجام این‌کار به منزله تخلف به شمار می‌رود و می‌تواند برای افراد عواقب نامطلوبی در پیش رو داشته باشد.

به همین دلیل تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی یک وظیفه قانونی و اخلاقی به شمار می‌رود که باید از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی مورد اهمیت قرار گیرد و از طریق سایت سازمان امور مالیاتی اقدام به پرداخت آن نمایند. شما می‌توانید اطلاعات دقیق‌تر در زمینه اظهارنامه مالیاتی و همچنین زمان ارسال اظهارنامه مالیاتی عملکرد اشخاص حقوقی را در سایت صدگان مشاهده و مطالعه کنید و از قوانین مهم این امر به خوبی مطلع شوید.

دیگر خبرها

  • پیش‌شرط‌های مشارکت مردم در اقتصاد چیست؟
  • چگونه مالیات کمتری بدهیم؟
  • زمان ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد اشخاص حقوقی و شرکت‌ها
  • بهانه‌ طلافروشان برای عدم ثبت معاملات به پایان رسید | مبادلات طلا ساماندهی خواهد شد؟ | پاسخ سازمان مالیاتی به ابهامات صنف طلافروشان
  • بهانه‎ طلافروشان برای عدم ثبت معاملات به پایان رسید
  • اعتصاب طلافروشان برای فرار از شفافیت/ سامانه‌های مودیان و جامع تجارت به نفع فعالان قانونی است
  • وصول یک ماهه ۱۰۰۰ میلیارد مالیات از شرکتهای خام فروش صادراتی
  • نیمه پنهان مالیات‌ستانی
  • بیش از ۳۰ درصد کل مالیات کشور در سال گذشته توسط شرکت‌های خصولتی پرداخت شده است
  • تمدید مهلت تکمیل اظهار نامه مالیاتی