Web Analytics Made Easy - Statcounter

«معنای معنا: نگاهی دیگر»

نویسنده: رضا قنادان

ناشر: مهرویستا، چاپ اول 1396

232 صفحه، 10000 تومان

 

******

از وقتی که افلاطون (427-348 ق.م)، در کتاب دهم رساله جمهوری، حکم به اخراج شاعران از مدینه فاضله‌ای کرد که فیلسوفان رهبرش بودند، رابطه میان شعر و فلسفه چالشی بوده است. اما روند تاریخ آنقدر برخلاف خواست افلاطون پیش‌رفت، تا اینکه در دوران معاصر فیلسوفی همچون ریچارد رورتی (1931-2007) ادیبان را بر صدر نشاند و اعلام کرد که از این پس به‌جای کشیشان و معلمان اخلاق راهنمای زندگی انسان‌ها شاعران و رمان‌نویسان هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چیزی که در طول تاریخ رخ داده است، نمی‌تواند یک امری اتفاقی یا تصادفی قلمداد شود. لذا می‌توان از علت آن پی‌جویی کرد و پرسید چرا تاریخ نسبت به نظر افلاطون حرکت معکوسی در پیش گرفت؟ یک پاسخ شاید این باشد که هیچ‌گاه مدینه فاضله‌ای در تاریخ بشریت محقق نشد. شاید چنین چیزی هرگز هم به‌وجود نیاید. ظاهرا مدینه فاضله از آن خیالات خام و آرزواندیشی‌های سودایی متفکران بود و تاکنون هم همگان آن را با خود به گور برده‌اند. دلیل دوم این است که روز‌به‌روز معلوم شد ادبیات حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و انسان می‌تواند مطالب بی‌شماری از آن بیاموزد. لذا برای فهم و آموختن از ادبیات عرصه جدید و گسترده‌ای در ادبیات گشوده شد. اما این عرصه در دوره مدرن ایجاد شد. پیش از دوره مدرن، اثر ادبی فقط خلق می‌شد، اما امروزه پس از خلق اثر ادبی کارهای زیادی روی آن انجام می‌شود. در ابتدا اثر ادبی را باید فهمید و سپس آن را نقد و بررسی کرد. این مرحله باعث ایجاد دانش‌های گوناگونی شد که یکی از آن‌ها و شاید کانون همه آن‌ها نظریه ادبی و نقد ادبی است. این دو سخت در هم تنیده هستند.

این سرنوشت غرب بود، ولی ما وضع دیگری داریم. در سنت ما چنین مباحثی وجود نداشت. اما از ابتدای آشنایی ایرانیان با غرب – یعنی از دوران مشروطه – مباحث مربوط به نقد ادبی آغاز شد و به شدت مورد توجه و استقبال قرار گرفت. روز‌به‌روز این امر بیشتر شد و امروزه هم آثار فراوانی در این حوزه منتشر شده است. یکی از علل اقبال ایرانیان به این مباحث آن بود که ایران میراث درخشان و شکوهمندی در عرصه ادبیات دارد. اما این میراث عظیم دست‌نخورده باقی مانده بود و مورد نقد و بررسی‌هایی از نوع نقد ادبی مدرن قرار نگرفته بود. حالا با ابزار قدرتمندی به اسم نقد ادبی خوراک فکری خوبی پیدا شده بود. معلوم شد که ادبیات فارسی موضوعی بکر برای بررسی‌های ادبی مدرن است. گویی که نقد ادبی مدرن کلیدی بود برای بازکردن خزینه‌‌ای سنتی پر از جواهرات گران‌قیمت. برای این‌که چنین غایتی محقق شود، لازم بود که به عنوان مقدمه با مباحث نظریه ادبی مدرن آشنا شویم. برای این منظور آثار این حوزه به فارسی ترجمه شد. تالیفاتی هم صورت گرفت. اما پس از مدتی این روند به همین صورت باقی ماند و گویی که هدف اصلی فراموش شده باشد، در همین مقدمه ماندیم. جلوتر نرفتیم و به مباحث اصلی نرسیدیم. از این روی می‌بینیم که امروزه نشر کتاب‌های این حوزه رونق زیادی دارد، اما کمتر کتابی پیدا می‌شود که بخواهد نظریات مربوط به نقد ادبی را در مواجهه با متون ادب فارسی به‌کار گیرد. ارزش این کتاب در این وضعیت بهتر معلوم می‌شود؛ زیرا قصد و غرض اصلی نویسنده این کتاب آن است که برخی از آثار ادبی ایرانی را با نظریات نقد ادبی مدرن بررسی کند.

این کتاب از یک پیش‌گفتار و هشت گفتار تشکیل شده است. نویسنده در پیشگفتار نکات خوبی درباره اهمیت و ضرورت نقد ادبی برای فضای فکری و فرهنگی ایران می‌گوید. اگرچه نقد ادبی یک دستاورد مدرن است اما ریشه‌های آن به دوران کهن بازمی‌گردد. در گفتار اول ریشه‌های نقد ادبی در یونان بررسی می‌شود. در اینجا تمرکز بر افلاطون و ارسطو است. پس از آن، دو هزار و پانصد سال را یکباره کنار می‌گذاریم و در گفتار دوم بخشی از سرنوشت همین موضوع را در قرن بیستم مطالعه می‌کنیم. مباحث این بخش به نوعی تمهیدی است برای مباحث بخش‌های بعدی؛ زیرا نقد و بررسی‌هایی که در این کتاب انجام شده همگی مبتنی بر نقد ادبی قرن بیستم است. در بخش بعدی شعر مهم و مشهور مهدی اخوان ثالث (1307-1369)، "زمستان"، واکاوی می‌شود. این شعر، از زمان انتشار تا دوران حاضر، معنا و دلالت‌های سیاسی پررنگی برای ایرانیان داشته است. اما نظر نویسنده این است که چنین چیزی برای این شعر ضروری نیست و می‌توان خوانشی غیرسیاسی از آن داشت. این شعر فاخر وقتی که به‌دست آیندگان برسد، معنای سیاسی خود را از دست می‌دهد و معانی جدیدی برای آن مطرح خواهد شد. نویسنده در این بخش چرایی، چگونگی و سازوکار این نوع خوانش را توضیح می‌دهد. گفتار بعدی نیز بررسی شعری جالب از سیمین بهبهانی (1306-1393) است با نام "چراغ ... کتاب". این شعر بر اساس دیدگاه مشهور "زیبایی‌شناسی دریافت" تاویل می‌شود. به‌خاطر اهمیت این دیدگاه، نویسنده ابتدا آن را به تفصیل شرح می‌دهد و سپس روی آن شعر به‌کار گرفته می‌شود. گفتار پنجم نقد ویرایش احمد شاملو (1304-1379) از دیوان حافظ است. نویسنده نشان می‌دهد که شاملو با دست‌کاری اشعار حافظ به آن‌ها لطمه شدیدی زده و ارزش هنری آن‌ها را خراب کرده است. از قضا، اشعار حافظ به همان سبک و سیاق سنتی با ملاک‌های هنری مدرن بیشتر سازگار است تا آن‌چه که شاملو مدنظر دارد. موضوع و عنوان گفتار ششم "مارکسیسم ادبی" است. در این قسمت امکانات و قابلیت‌های این مکتب در نقد ادبی مدرن مطرح می‌شود. دو گفتار بعدی نقد برخی از پژوهش‌های زبانی و ادبی داریوش آشوری است. آشوری میان زبان علمی و زبان ادبی تمایزی قائل می‌شود و به ویژه در کتاب خود، "فرهنگ علوم انسانی"، آن را اعمال می‌کند و بر اساس آن واژه‌سازی کرده است. نویسنده نظریه و مباحث او را در این زمینه ساده‌انگارانه می‌داند و نقد می‌کند. در گفتار آخر نیز حافظ‌شناسی آشوری در کتاب "عرفان و رندی در شعر حافظ" به زیرتیغ نقد می‌رود. در اینجا نیز نظریات آشوری با این نگاه نقد می‌شوند که بر اساس مباحث نقد ادبی مدرن، به‌ویژه هرمنوتیک، اعتبار خود را از دست می‌دهند.

 

*دکترای فلسفه

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۹۲۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتابخانه ویژه دفاع مقدس در مازندران دایر می شود

به گزارش خبرنگار مهر، سکینه خاتون مهدیان پور» عصر دوشنبه در نشست حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران با بیان اینکه فعالیت در حوزه دفاع مقدس موجب افزایش غنای این حوزه خواهد شد، اظهار داشت: کتابخانه‌های عمومی برای تمام اقشار جامعه برنامه دارد.

وی با اشاره به وجود سه هزار و ۸۰۰ کتابخانه عمومی در کشور، افزود: ۱۲۳ کتابخانه عمومی در استان مازندران در دو حوزه روستایی و شهری فعال است که ۳۸ کتابخانه در روستاها فعالیت می‌کنند.

این مسئول با اشاره به تهیه تقویم فرهنگی سالانه در این اداره کل ادامه داد: یکی از موضوعات مورد تأکید در این تقویم ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است.

مهدیان پور با اشاره به برگزاری برنامه‌های متعدد در حوزه دفاع مقدس، رونمایی از کتاب «دایی» خاطرات رزمنده ایثارگر «علی یحیی‌پور»، کتابواره شهدای خلبان مازندران، برگزاری نمایشگاه‌های کتاب، مسابقات کتاب و کتابخوانی و جشنواره کتابخوانی رضوی را از جمله فعالیت‌های حوزه دفاع مقدس برشمرد.

مدیرکل کتابخانه‌های استان مازندران با بیان اینکه در سالجاری فعالیت‌های ما با محوریت دومین اجلاسیه ۱۰ هزار و ۴۰۰ شهید استان مازندران انجام می‌شود، تصریح کرد: به همت این اداره کل و با مشارکت برخی نهادها از پوستر نشان ادبی سرو سرخ در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان رونمایی شد.

وی با بیان اینکه نشان ادبی سرو سرخ فرصتی برای معرفی کتاب و نویسندگان گمنام حوزه دفاع مقدس استان مازندران است، تأکید کرد: این جشنواره با موضوع بررسی کتاب‌های جبهه مقاومت، شهدا، جانبازان و رزمندگان است که در ۱۰ سال اخیر به رشته تحریر درآمده است در بخش‌های خاطره نویسی و داستان و بخش ویژه‌ای که با عنوان نقش زنان مازندران در جنگ، برای این نشان ادبی درنظر گرفته شده برگزار می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های استان مازندران در پایان هم افزایی و تعامل بیشتر را عامل موفقیت در فعالیت‌ها برشمرد و پیشنهاد ایجاد کتابخانه ویژه دفاع مقدس را در مرکز فرهنگی موزه دفاع مقدس مازندران داد، خاطرنشان کرد: این کتابخانه اولین کتابخانه ویژه دفاع مقدس خواهد بود.

کد خبر 6085837

دیگر خبرها

  • نمایشگاه کتاب و ظرفیت «گردشگری ادبی»
  • نمایشگاه کتاب تهران «گردشگری ادبی» را ترویج می‌کند/ تهران می‌تواند «شهر خلاق ادبی» شود
  • روایتی از پیشتازی نصف‌جهان و اهالی آن در عرصه شعر و ادبیات
  • ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها
  • از روز جهانی کتاب و حق مولف تا نقش کتاب در سبد خانواده‌ها
  • معرفی سرگذشت رباعیات خیام و 4 کتاب دیگر
  • کتاب «اوستا علی» در ترازوی نقد اهالی فرهنگ خراسان جنوبی
  • نقدی بر پنج ترجمه از کتاب «فصوص الحکم» ابن عربی
  • خاطره جالب حسین طیبی از فارسی یاد دادن علیرضا بیرانوند به بازیکن پرتغالی (فیلم)
  • کتابخانه ویژه دفاع مقدس در مازندران دایر می شود