روزی که نام پرشیا و پرسه به ایران تغییر یافت
تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۲۹۳۱۱۷
«در روز ۶ دی ۱۳۱۳ شمسی دولت ایران طی اعلامیهای رسمی از کشورهای خارجی خواست در مکاتبات رسمی خود از واژههای پرشیا، پرس و پرسه به جای واژه ایران استفاده نکنند.»
به گزارش ایسنا، تاریخ ایرانی نوشت: «تا اوایل قرن بیستم، مردم جهان کشور ما را با عنوان رسمی پارس یا پرشین میشناختند اما در دوران سلطنت رضاشاه که بحث رجعت به ایران باستان و تاکید بر ایران پیش از اسلام قوت گرفته بود، حلقهای از روشنفکران باستانگرا مانند سعید نفیسی، محمدعلی فروغی و سیدحسن تقیزاده در حکومت پهلوی اول با حمایت مستقیم رضاشاه گردهم آمدند که به این منظور اقداماتی را انجام دادند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رضاشاه آن قدر به نفیسی اعتماد داشت که وی را مسئول تحصیل و تربیت ولیعهدش (محمدرضا) در دوران تحصیل سوئیس کرد که خاطرات حسین فردوست (دوست و همراه محمدرضا در سوئیس) به خوبی آن را روایت کرده است.
یادداشتی را که از نظر میگذرانید، مقالهای از سعید نفیسی در روزنامه اطلاعات است که بعد از رسمی شدن عنوان ایران، دلایل و توجیه تاریخی و فرهنگی این انتخاب را با عموم مردم در میان گذاشته است. متن کامل یادداشت سعید نفیسی که با عنوان «از این پس همه باید کشور ما را بنام ایران بشناسند» منتشر شده بود، به این شرح است:
«کسانی که روزنامههای هفته گذشته را خواندهاند شاید خبر بسیار مهمی را که انتشار یافته بود با کمال سادگی برگزار کرده باشند، خبر این بود که دولت ما به تمام دول بیگانه اخطار کرده است که از این پس در زبانهای اروپایی نام مملکت ما را باید «ایران» بنویسند.
در میان اروپائیان این کلمه ایران تنها اصطلاح جغرافیایی شده بود و در کتابهای جغرافیا دشت وسیعی را که شامل ایران و افغانستان و بلوچستان امروز باشد فلات ایران مینامیدند و مملکت ما را به زبان فرانسه «پرس» و به انگلیسی «پرشیا» و به آلمانی «پرزین» و به ایتالیایی «پرسیا» و به روسی «پرسی» میگفتند و در سایر زبانهای اروپایی کلماتی نظیر این چهار کلمه معمول بود.
سبب این بود که هنگامی که دولت هخامنشی را در سال ۵۵۰ پیش از میلاد یعنی در ۲۴۸۴ سال پیش کوروش بزرگ پادشاه هخامنش تشکیل داد و تمام جهان متمدن را در زیر رایت خود گرد آورد چون پدران وی پیش از آن پادشاهان دیاری بودند که آن را «پارسا» یا «پارسوا» میگفتند و شامل فارس و خوزستان امروز بود مورخین یونانی کشور هخامنشیان را نیز بنابر همان سابقه که پادشاهان پارسی بودهاند «پرسیس» خواندند و سپس این کلمه از راه زبان لاتین در زبانهای اروپایی به «پرسی» یا «پرسیا» و اشکال مختلف آن در آمد و صفتی که از آن مشتق شد در فرانسه «پرسان» و در انگلیسی «پرشین» و در آلمان «پرزیش» و در ایتالیایی «پرسیانا» و در روسی «پرسیدسکی» شد و در زبان فرانسه «پرس» را برای ایران قدیم پیش از اسلام (مربوط به دوره هخامنشی و ساسانی) و «پرسان» را برای ایران بعد از اسلام معمول کردند.
تنها در میان علما و مخصوصا مستشرقین معمول شده که کلمه ایران را برای تمام علوم و تمدنهای قدیم و جدید مملکتها و نژادها به کار بردند و از آن در فرانسه «ایرانین» و در انگلیسی «ایرانیان» و در آلمانی «ایرانیش» صفت اشتقاق کردند و این کلمه را شامل تمام تمدنهای ایران جغرافیائی امروز و افغانستان و بلوچستان و ترکستان (تاجیکستان و ازبکستان و ترکمنستان امروز) و قفقاز و کردستان و ارمنستان و گرجستان و شمال غربی هندوستان دانستند و به عبارت آخری یک نام عام برای تمام ممالک ایرانی نشین و یک نام خاص برای کشوری که سرحدات آن در نتیجه تجاوزهای دول بیگانه از شمال و مشرق و مغرب در نیمه اول قرن نوزدهم میلادی تعیین شده بود وضع کردند.
اما کلمه ایرانی یکی از قدیمترین الفاظی است که نژاد آریا با خود به دایره تمدن آورده است این شعبه از نژاد سفید که سازنده تمدن بشری بوده و علمای اروپا آن را به اسم هند و اروپایی و یا نژاد هندو و ژرمنی و یا هند و ایرانی و یا هند و آریائی خواندهاند از نخستین روزی که در جهان نامی از خود گذاشته است خود را به اسم آریا نامیده و این کلمه در زبانهای اروپائی «آرین» به حال صفتی یعنی منسوب به آریا و آری متداول شده است.
این نژاد از یک سو از سواحل رود سند و از سوی دیگر تا سواحل دریای مغرب را فرا گرفته یعنی تمام ساکنین مغرب و شمال غربی هندوستان و افغانستان و ترکستان و ایران و قسمتی از بینالنهرین و قفقاز و روسیه و تمام اروپا و آسیای صغیر و فلسطین و سوریه و تمام آمریکای شمالی و جنوبی را به مرور زمان قلمرو خود ساخته است تمام زبانهای ملل مختلف آن با یکدیگر روابط و مناسبات گوناگون دارد. تمام مظاهر فکر و تمدن آن با یکدیگر مربوط است. داستانها و معتقدات آن همواره با یکدیگر پیوستگی داشته و همواره کره زمین مظهر خیر و شر آن بوده است. در اوستا که قدیمترین آثار کتبی این نژادست ناحیهای که نخستین مهد زندگی و نخستین مسکن این نژاد بوده است به اسم «ایران وئجه» نامیده شده یعنی سرزمین آریاها و نیز در اوستا کلمه «ابریا» برای همین نژاد ذکر شده است. همواره پدران ما به آرائی بودن میبالیدهاند چنانکه داریوش بزرگ در کتیبه نقش رستم خود را پارسی پسر پارسی و آرائی (هریا) از تخمه آریائی میشمارد و بدان فخر میکند.
در زمانی که سلسله هخامنشی تمام ایران را در زیر رایت خود در آورده معلوم نیست که مجموعه این ممالک را چه مینامیدهاند زیرا که در کتیبههای هخامنشی تنها نام ایالات و نواحی مختلف قلمرو هخامنشی برده شده و نام مجموع این ممالک را ذکر نکردهاند. قطعا میبایست در همان زمان هم نام مجموع این ممالک لفظی مشتق از آرای باشد زیرا که تمام ساکنین این نواحی خود را آریائی مینامیدهاند و لفظ آریا در اسامی نجبای این ممالک بسیار دیده شده است. قدیمیترین سند کتبی که در جهان موجود است و ضبط قدیم کلمه ایران در آن میتوان یافت گفته آرا نوستن جغرافیادان معروف یونانی است که در قرن سوم پیش از میلاد میزیسته و کتاب وی از میان رفته ولی استرابون جغرافیادان مشهور یونانی از آن نقل کرده و وی آن را «آریانا» ضبط کرده. از این قرار لااقل در دو هزار و دویست سال پیش این کلمه معمول بوده است.
بنابراین قدیمیترین نام مملکت ما همین کلمه ایران بوده یعنی نخست نام ایریا که نام نژاد بوده است نام مملکت را آبریان ساختهاند و سپس به مرور زمان ابریان، آیران شده و در زمان ساسانیان ایران، ایران (به کسر اول و سکون دوم) بدل شده است و در ضمن اران (به کسر اول) نیز میگفتهاند. چنان که پادشاهان ساسانی در سکه و کتیبهها نام خود را پادشاه ایران و اران مینوشتهاند و از زمان شاپور اول ساسانی در سکهها لفظ انیران هم دیده میشود زیار که الف مفتوح در زبان پهلوی علامت نفی و تجزیه بود و انیران یعنی بجز ایران و خارج از ایران و مراد از آن ممالک دیگر بوده است که ساسانیان گرفته بودند.
در همین دوره ساسانی لفظ ایرانشهر یعنی شهر ایران (دیار و کشور ایران) نیز معمول بوده است و عراق را که در میان مملکت بدین اسم برده به اسم «دل ایرانشهر» مینامیدند. کلمه ایرانشهر را فردوسی و شعرای دیگر قرن پنجم و ششم ایران نیز به کار بردهاند. پس مراد از ایرانشهر تمام مملکت ساسانیان بوده است چنان که تا زمان حمدالله مستوفی قزوینی مولف نزهت القلوب که در اواسط قرن هشتم هجری بوده یعنی تا چهارصد سال پیش همین نکته رواج داشته است و وی حدود ایران را چنین معلوم میکند: از مشرق رود سند و کابل و ماوراءالنهر و خوارزم، از مغرب اران (ماوراء قفقاز) تا قلمرو روم و سوریه از شمال ارمنستان و روسیه و دشت قپچاق و دربند و از جنوب صحرای نجد بر سر راه مکه و خلیج فارس.
اما کلمه ایران که اینک در میان ما و اروپائیان معمول است و لفظ جدید همان کلمهای است که در زمان ساسانیان معمول بوده در دوره بعد از اسلام همواره متداول بوده است و فردوسی ایران و ایرانشهر و ایران زمین را همواره استعمال کرده و حتی شعرای غزنوی نیز ایرانشهر و ایران را در اشعار خود آورده و پادشاهان این سلسله را خسروان این دیار دانستهاند.
پس از این که اروپائیان مملکت ما را در عرف زبان خود پرس یا نظایر آن مینامیدند و این عادت مورخین یونانی و رومی را رها نمیکردند چه از نظر علمی و چه از نظر اصطلاحی به هیچ وجه منطق نداشت زیرا که هرگز اسم این مملکت در هیچ زمان پراس یا کلمهای نظیر آن نبوده و همواره پارس یا پرس نام یکی از ایالات آن بوده است که ما اینک فارس تلفظ میکنیم.
حق همین بود که ما از تمام دول اروپا خواستار شویم که این اصطلاح غلط را ترک کنند و مملکت ما را همچنان که ما خود همواره نامیدهایم ایران و منسوب آن را ایرانی بنامند. شکر خدای را که این اقدام مهم در این دوران فرخنده به عمل آمد و این دیاری که نخستین وطننژاد آرای بوده است به همان نام تاریخی و باستانی خود خوانده خواهد شد.
اینک در پایان این کار مهمی که به صرفه تاریخ ایران صورت گرفته است جای آن دارد که ما نیز در میان اصطلاح باستانی زمانی ساسانی و ادبای ایران را زده کنیم و مملکت ایران را هم پس از این ایرانشهر بنویسم و بگوییم زیرا گذشته از آن که یادگار حشمت و شکوه ساسانیان را زنده کردهایم و دیار اردشیر بابکان و انوشیروان را به همان نامی که ایشان خود میخواندهاند نامیدهایم که کلمه بسیط را به جای دو لفظ مرکب به کار بردهایم و امیدوارم که این پیشنهاد در همان پیشگاهی که پاسبان تمام بزرگیهای گذشته و آینده ایران است پسندیده و پذیرفته آید.
سعید نفیسی
تهران، ۱۰ دی ماه ۱۳۱۳»
انتهای پیام
منبع: ایسنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۹۳۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
لیموچی: پرسپولیس تمام شد، فردا بازی داریم!
به گزارش "ورزش سه"، آلومینیوم موفق شد در مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی پرسپولیس را شکست بدهد و به دور بعد راه پیدا کند. مهدی لیموچی در این مسابقه گل اول آلومینیوم را به ثمر رساند، در گفتوگو با ایرنا در خصوص این دیدار گفت: فکر میکنم همه علاقهمندان به فوتبال از دیدن این دیدار پرگل لذت بردند؛ بازیای که ما در آن دو بار عقب افتادیم، ولی توانستیم با اعتماد به نفس بالا بازی کنیم و موقعیت زیاد خلق کنیم. میدانستیم میتوانیم در این بازی برنده باشیم و کامبک بزنیم آن هم مقابل پرسپولیس که در این سالیان اخیر بهترین تیم ایران بوده است.
وی افزود: باید بگویم در مجموع تیم ما سرتر از پرسپولیس بود و آمار و ارقام نیز به خوبی نشان میدهد که ما در این بازی چقدر خلق موقعیت کردیم. نشان دادیم تیم ما لیاقت صعود به مرحله بعد را دارد و قطعا در ادامه نیز با انگیزه بیشتری در این رقابتها شرکت خواهیم کرد.
مهاجم آلومینیوم در واکنش به این سوال که چگونه دو بار اختلاف دو گل را مقابل پرسپولیس جبران کردند عنوان داشت: اتفاق خاصی رخ نداد. بین دو نیمه مجتبی حسینی به ما گفت که میتوانید به بازی برگردید فقط به خودتان و فوتبالی که بازی میکنید اعتماد داشته باشید. مهم این است که بتوانید گل اول را بزنید و بعد به بازی برمیگردید و همین نیز شد.
لیموچی درباره شانس قهرمانی آلومینیوم در جام حذفی عنوان کرد: اگرچه تیم خوب پرسپولیس را حذف کردیم و به جمع ۸ تیم برتر رسیدم اما خیلی زود است که از حالا در مورد فینال و قهرمانی صحبت کنیم. در جام حذفی هر بازی حکم یک فینال را دارد و ما باید بازی به بازی پیش برویم. قطعا به قهرمانی در این جام هر روز فکر میکنیم. امیدوارم با تلاش و همت کادرفنی، بچهها و مجموعه باشگاه به این هدف دست پیدا کنیم.
وی در واکنش به اینکه چه دلیلی دارد که پرسپولیس همواره مقابل آلومینیوم اراک به مشکل میخورد؟ گفت: فکر نمیکنم دلیل خاصی داشته باشد. ما امسال واقعا تیم خیلی خوبی داریم که همه تیمها را اذیت کردیم و از لحاظ فوتبالی تیممان نمایش خوبی دارد و نظم خوبی داریم که این امر باعث شده امسال دو بار تیم خوب پرسپولیس را شکست بدهیم. در بازی رفت نیز مستحق باخت نبودیم و موقعیتهای خوبی را روی دروازه این تیم در ورزشگاه خلق کردیم.
مهاجم آلومینیوم اراک در مورد دیدار حساس این تیم با فولاد خوزستان در رقابتهای لیگ برتر عنوان کرد: قطعا بازی خیلی سختی را پیش رو داریم. فولاد تیم ریشهدار، مردمی و پر امکانات در فوتبال ایران است که واقعا جایگاهش در جدول نباید این باشد. البته باید بگویم لیاقت تیم ما این است که در بین تیمهای بالای جدول باشد. هر بازی برای رسیدن به این هدف تلاش میکنیم و امیدوارم بتوانیم دل مردم اراک را شاد کنیم.
لیموچی در مورد حضور در آخرین اردو تیم ملی اظهار داشت: واقعا لذتبخش بود. هر بازیکنی دوست دارد تا پیراهن مقدس تیم ملی ایران را بر تن کند و خدا را شاکرم که این لطف شامل حال من هم شد. قطعا تلاش خود را بیشتر خواهم کرد تا این موضوع تداوم داشته باشد و حضور مستمری در تیم ملی داشته باشم. جا دارد از امیر قلعهنویی و کادرفنی تیم ملی تشکر کنم که به ما جوانان اعتماد کرده است و دارند نسل جدیدی را وارد تیم ملی میکنند. بازی در کنار بازیکنان باتجربه و فوقالعادهای که تیم ملی دارد خیلی خوب است و میشود از هر کدام چیزیهای زیاد یاد گرفت و از تجربیات آنها درس گرفت و به آینده فوتبالی خود اضافه کرد.
وی در پایان در خصوص پیشنهاد تیمهای لیگ برتری به این بازیکن عنوان کرد: اکنون تمام تمرکز من روی آلومینیوم اراک است و صحبت درباره این موضوع درست نیست. من تمام تلاشم را میکنم تا با آلومینیوم به موفقیت برسم و انشاءالله در آخر فصل به جای برسیم که لیاقت آن را داریم. قطعا اگر پیشنهادی باشد سر فرصت مناسب به آن فکر میکنم و تصمیم گیری میکنم ولی الان تمام تمرکزم برای باشگاه بزرگ آلومینیوم است و در آخر فصل همه چیز را به باشگاه میسپارم تا تصمیمگیری کنند.