Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-02@02:12:51 GMT

ماسک تنها راه مقابله با آلودگی هوا نیست

تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۲۹۳۱۴۳

ماسک تنها راه مقابله با آلودگی هوا نیست

مدیر بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: این روزها، شهروندان کلان شهرهای کشور طی دوره­ های طولانی با پدیده آلودگی هوا روبرو هستند که با رعایت نکاتی میتوانند از مضرات این آلودگی در امان بمانند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی اصغر حسنی در گفت‌وگو با نبض شهر، گفت: بروز پدیده وارونگی دمایی، عدم امکان جابجایی عمودی توده­ های هوا، سکون و نبود باد جهت جابجایی افقی توده­ های هوا منجر به عدم برونرفت آلاینده ها از سطح شهر شده و میزان آلاینده­ های هوا به شکل جدی بالا می­رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسنی خاطر نشان کرد: در این موارد طیف وسیعی از آلاینده­ ها در سطح شهر و در ناحیه تنفسی ساکنین متراکم می­گردد.

وی گفت: جهت سهولت سنجش، اندازه­ گیری و اعلام شرایط آلودگی، مراجع بهداشتی۵ آلاینده­ی معیار، شامل مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، دی اکسید نیتروژن، ازن و ذرات معلق را به عنوان شاخص­های آلودگی اندازه­ گیری نموده و میزان آلودگی شهر را با توجه به آلاینده­ای که بیشترین مقدار را داشته است اطلاع رسانی می­ نمایند.

مدیر بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به خطرات آلودگی هوای شهر برای کودکان، سالمندان و مبتلایان به بیماری­های قلبی و ریوی اظهار داشت: بروز آلودگی هوا سلامت تمامی ساکنین شهر را در معرض خطر قرار می­دهد و کاهش سطح اکسیژن هوا، نارسایی­ های تنفسی را تشدید نموده، عوارض و پیامدهایی را متوجه سیستم تنفسی و قلبی عروقی افراد می­نماید.

مهندس حسنی تصریح کرد: هرآلاینده شیمیایی در هوا عوارض و پیامدهای مختص به خود را دارد تحریک مجاری تنفسی،  آبریزش و سوزش چشم و عوارض مشابه در هنگام تماس آلاینده برای افراد ملموس است، اما ابتلا به طیف وسیعی از سرطان­ها، سکته­ های قلبی و مغزی از عوارض دراز مدت آلودگی هوا است.

مدیر بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: به طور کلی کاهش سطح سلامت، خستگی، اختلالات جسمی، روحی روانی و نیز کاهش میزان امید به زندگی در جوامع آلوده از اثرات بارز و اجتناب ناپذیر آلودگی هواست.

مدیر بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: درکسانی که زمینه ژنتیکی و استعداد ابتلا به عوارض مزبور را دارند امکان بروز با درصد بیشتری مطرح است.

وی با بیان اینکه در هنگام بروز آلودگی هوا میزان حضور در مناطق مرکزی و آلوده شهر خصوصا در مورد گروه­های حساس می­بایست محدود شود افزود: با توجه به اینکه این روزها عموما آلاینده معیار و اصلی در هنگام بروز آلودگی هوا، ذرات معلق هستند، استفاده از نوع خاصی از ماسک­ها (ff p۱,ff p۲) می­تواند تا حدی استنشاق ذرات معلق را محدود نماید. البته استفاده از ماسک به خودی خود تنفس فرد را تا حدودی با مشکل مواجه می­نماید و برای طیف خاصی از بیماران که تنگی نفس دارند توصیه نمی­شود.

حسنی تاکید نمود: ماسک­های کاغذی و پارچه ای معمولی اثر خاصی بر ذرات ۲ تا ۱۰ میکرومتر ندارند و در این روزها از انجام فعالیت­های فیزیکی و ورزشی سنگین پرهیز نمایند و به مقدار کافی آب و مایعاتی از قبیل شیر استفاده کنند.

وی ضمن اشاره به این موضوع که بخش عمده ­ای از آلاینده­ های هوا اکسیدان­ها هستند و با ورود به بدن، رادیکال­های آزاد تولید می­نمایند، اظهار داشت: پیشنهاد می­شود افراد از مواد غذایی با خاصیت آنتی اکسیدانی استفاده نمایند.

مدیر بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: استفاده از انواع میوه­ ها و سبزی­ها به خصوص میوه­ هایی که ویتامین A,E,C دارند، می­تواند بخشی از اثرات سوء آلاینده ها را خنثی نماید.

حسنی تاکید نمود: در روزهایی که تراکم آلاینده­ ها در هوای تنفسی زیاد است استفاده از وسایل نقلیه شخصی محدود شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۹۳۱۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملکرد فیلتر ممبران در دستگاه تصفیه آب

فیلتر ممبران که با نام فیلتر اسمز معکوس RO نیز شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین اجزای دستگاه تصفیه آب محسوب می‌شود که وظیفه‌ اصلی آن، حذف آلاینده‌ها و ناخالصی‌های موجود در آب با دقت بسیار بالا است. این فیلتر از یک غشای نیمه تراوا تشکیل شده است که با ایجاد سد مکانیکی، اجازه عبور مولکول‌های آب و ذرات بسیار ریز را می‌دهد، اما مانع عبور آلاینده‌هایی مانند نمک‌ها، فلزات سنگین، مواد شیمیایی، ذرات معلق، میکروارگانیسم‌ها و سایر آلاینده‌های موجود در آب خوراک دستگاه تصفیه آب می‌شود.

در ادامه به بررسی کاربرد و اجزای به کار رفته در فیلتر ممبران می‌پردازیم.

کاربرد های فیلتر ممبران در تصفیه آب

استفاده از فناوری فیلتراسیون غشایی در تصفیه آب، باعث بهبود استانداردهای کیفیت آب شرب و کاهش استانداردهای تخلیه فاضلاب صنایع می‌شود. به طور کلی، کاربردهای این فناوری در زمینه‌های تصفیه آب آشامیدنی، تصفیه فاضلاب صنعتی و نمک‌زدایی برجسته است.

1- تصفیه آب آشامیدنی

استفاده از فیلتر ممبران در تصفیه آب آشامیدنی به عنوان یک روش پیشرفته و موثر شناخته می‌شود. این فناوری، با استفاده از غشای نیمه تراوا، ذرات و آلاینده‌های مختلف را از آب حذف کرده و آن را به شیوه‌ای موثر تصفیه می‌کند. غشای نیمه تراوا، با منافذ بسیار ریز به ذرات بزرگتر از اندازه منافذ اجازه عبور نمی‌دهد. بنابراین آلاینده‌ها و باکتری‌های مضر از آب جدا می‌شوند.

این فیلترها همچنین به عنوان مانعی در برابر ورود ترکیبات شیمیایی مضر به آب تصفیه شده یا پرمیت عمل می‌کنند. با توجه به مکانیزم فیزیکی تصفیه غشایی، آب تصفیه شده به این روش برای مصارف آشامیدنی قابل استفاده است. به این ترتیب، استفاده از فیلترهای ممبران در تصفیه آب آشامیدنی بهبود چشمگیری در کیفیت آب ایجاد می‌کند.

2- تصفیه فاضلاب صنعتی

فیلتر ممبران به دلیل توانایی فوق‌العاده در حذف آلاینده‌ها، کاربرد گسترده‌ای در تصفیه پساب صنعتی دارد. این فیلتر با استفاده از غشای نیمه تراوا، طیف وسیعی از آلاینده‌ها را از فاضلاب صنعتی حذف می‌کند. استفاده از فیلتر ممبران در تصفیه فاضلاب صنعتی می‌تواند حجم پساب را تا 90 درصد کاهش داده و از ورود آلاینده‌ها به محیط زیست و منابع آبی جلوگیری کند.

3- نمک‌زدایی

شیرین سازی آب دریا یکی از ابزارهای مهم برای رفع کمبود منابع آب است. روش‌های نمک زدایی آب دریا شامل اسمز معکوس (RO)، تبخیر فلاش چند مرحله ای (MED) و تقطیر با هوای فشرده (VC) می‌شود. در میان این روش‌ها، فناوری فیلتر ممبران اسمز معکوس به مقرون به صرفه ترین ابزار نمک زدایی تبدیل شده است.

معرفی قطعات فیلتر ممبران

در ساختار کلی فیلتر ممبران، چندین اجزای مختلف وجود دارد که عملکرد ممبران در تصفیه آب را بهبود می‌بخشند. از جمله قطعات فیلتر ممبران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

غشای نیمه تراوا: این غشا دارای صفحاتی با منافذ بسیار ریز است که اجازه عبور ذرات بزرگتر از این منافذ را نمی‌دهند. غشای نیمه تراوا به صورت مارپیچی دور میله‌‌ای پلاستیکی پیچیده شده و داخل محفظه‌ای به نام پرشروسل قرار می‌گیرد. مجرای فاضلاب: پس از ورود آب ناخالص با آلاینده‌های مختلف به دستگاه تصفیه آب، ذرات با اندازه بزرگتر از 0001 میکرون امکان عبور از منافذ غشای نیمه تراوا را ندارند و وارد مجرای پساب می‌شوند تا از دستگاه خارج شوند. مجرای آب تصفیه شده یا لوله پرمیت: ساختار فیلتر ممبران به گونه‌ای طراحی شده است که فقط آب خالص می‌تواند از منافذ آن عبور کند. آب پس از عبور از غشا، بدون آلودگی وارد مجرای آب می‌شود و از دستگاه خارج می‌شود. واشر یا اورینگ: واشرها در دو طرف غشا قرار می‌گیرند و وظیفه‌ آنها، ایجاد آب‌بندی کامل است تا از نشت آب جلوگیری شود. خرید فیلتر ممبران تصفیه آب

برای خرید فیلتر ممبران تصفیه آب باید به نکات زیادی توجه داشته باشید. اولین مورد، نوع و کیفیت آن است. باید از فیلترهای ممبران با کیفیت و مطابق با کاربرد مورد نظرتان استفاده کنید. برای تصفیه آب دریا و آب لب شور ممبران‌های به‌خصوصی مثل ممبران 8 اینچ فیلمتک BW30-400 وجود دارد. همچنین، مهم است که به فروشندگان معتبر و با تجربه در این حوزه مراجعه کنید. وب سایت آبین با سال‌ها تجربه در زمینه عرضه تجهیزات تصفیه آب، به عنوان برترین مرجع برای خرید فیلتر ممبران محسوب می‌شود. علاوه بر این، کارشناسان آبین آماده ارائه خدمات مشاوره در زمینه انتخاب فیلتر ممبران مناسب، بسته به نیازهای عملیاتی کاربران هستند.

 

دیگر خبرها

  • ملاقات آی شو اسپید با ری میستریو و گرفتن ماسک ویژه از اسطوره WWE / فیلم
  • «اگزمای بهاره» چیست و برای مقابله با آن چه باید کرد؟
  • مرگ خاموش تخت جمشید و بیستون
  • وزیر بهداشت: اولویت در تامین دارو شرکت های دانش بنیان داخلی هستند/ خدمات درمانی برای کودکان تا ۷ سالگی رایگان شد
  • وضعیت آلودگی هوای تهران در روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • آلودگی هوا باعث تشدید بیماری‌های زمینه‌ای می‌شود
  • خودروهای آلاینده صوتی در تبریز توقیف می‌شوند
  • خودروهای آلاینده صوتی در تبریز توقیف می شوند
  • عملکرد فیلتر ممبران در دستگاه تصفیه آب