Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@05:44:40 GMT

لحظه ای نباید در تجهیز مراکز علمی درنگ کنیم

تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۲۹۳۹۱۹

لحظه ای نباید در تجهیز مراکز علمی درنگ کنیم

اعضای شورای اسلامی شهر تهران صبح امروز در بازدیدی که از پژوهشگاه زلزله شناسی ایران داشتند بر استفاده از توان علمی و پژوهشی کشور در بحث پیشگیری و مدیریت بحران تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر،  صبح امروز محسن هاشمی، مرتضی الویری و احمد مسجد جامعی به پیشنهاد مجید فراهانی رییس کمیته بودجه شورا از پژوهشگاه زلزله شناسی ایران بازدید به عمل آوردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجید فراهانی در خلال این بازدید که از آزمایشگاه های مجهز این پژوهشگاه نیز صورت گرفته بود گفت: این پژوهشگاه شامل ۴ پژوهشکده مجزا است و امکانات خوبی دارد که در صورت حمایت می تواند خدمات خوبی به مردم و جامعه صنعتی بدهد.

وی ادامه داد: این امکاناتی که امروز مشاهده کردید می تواند در راستای تست انواع سازه های صنعتی کمک کند و پروژه های وزارت نیرو و سد ها و وزارت نفت می توانند از خدمات این آزمایشگاه استفاده کنند تا ببیند سازه ها تا چه میزان استحکام در برابر زلزله دارد. برای مثال پالایشگاه تهران را در نظر بگیرید اگر در هنگام فعالیت زلزله ای رخ دهد و واحد آیزو ماکس آن صدمه ببیند فاجعه ای در منطقه ری اتفاق خواهد افتاد یا سدی که ساخته می شود اگر از طریق تست های مخرب بررسی نشود می تواند آسیب ببیند و سیل راه بیافتد. لذا چنین سازه هایی باید از طریق تست های چنین مراکز علمی بررسی شوند و این پژوهشگاه چنین امکانی را فراهم آورده است.

رییس کمیته بودجه شورا در ادامه افزود: اگر خواهان حاکمیت علمی در جامعه هستیم باید به این مراکز بها دهیم. و حضور ما (اعضای شورای پنجم) در این پژوهشگاه این پیام جدی را دارد که بیش از گذشته به جامعه علمی بها خواهیم داد.

وی تصریح کرد: اگر از زلزله نگران هستیم باید لوازم پیشگیری، مدیریت، پیش بینی و آمادگی در برابر زلزله را بر اساس نظرات علمی دانشمندان خودمان رافراهم آوریم.

فراهانی خاطر نشان ساخت: اگر ما نگران زلزله هستیم باید به مدیریت علمی بها دهیم. نگرانی مردم از طریق سیستم های علمی برطرف می شود. لذا ما در شورای شهر آماده هر گونه حمایت از چنین مراکز علمی هستیم؛ چه از نظر ارتباط با شهرداری ها، تدوین قوانین، ارتباط با وزارتخانه ها، دولت و مجلس شورای اسلامی.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: باید حمایت همه جانبه از این مراکز به عمل آید چه از طریق تامین اعتبار و چه از طریق تخصیص اعتبار. مدیریت شهری و شهرداری ها باید کاملا با مراکز علمی هماهنگ باشند و تسهیلات در اختیار پژوهشگاه قرار دهند. باید این مراکز حمایت شوند البته نه تنها از سوی مدیریت شهری بلکه از سوی سایر دستگاه ها.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز در این بازدید گفت: هزینه کرد برای این مراکز در مقابل هزینه هایی که امروز در بخش های گوناگون می شود ناچیز است اما می تواند از بروز خسارت های فاجعه بار جلوگیری کند. لذا نباد لحظه ای در تجهیز این مراکز علمی درنگ کنیم.

وی افزود : بعد از وقوع زلزله هزینه های بسیاری را متحمل می شویم و لذا یکی از مواردی که می تواند پیشگیری کند از چنین مسائلی، هزینه کرد برای چنین مراکز علمی است.

الویری افزود : باید جایگاه مراکز علمی و اهمیتی که این مراکز دارند درک شود.
 

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۹۳۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا در نشست خانه گفتگوی دانشگاه تهران اظهار کرد: درست است که علم با بخشنامه پیش نمی‌رود، هر چند که در جای خودش به بخشنامه هم نیاز دارد، باید نسبت فرهنگ با علم را تعریف کرد، باید مشخص کنیم که تاریخ و فرهنگ علم را چه می‌دانیم و از چه سطحی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: ما در دوران معاصر گرفتار بحران خودآگاهی هستیم، نزاع‌ها و اختلافات مستمر در جریان‌های مختلف داشتیم و شاید کمتر اتفاقی در جهان اسلام بوده که وارد ایران نشده باشد، ایران همواره محل تضارب اندیشه‌ها بوده است.

حجت الاسلام پارسانیا ادامه داد: لازم است به برخی از سوالات پاسخ دهیم، نسبت علم و عقل به لحاظ تاریخی چیست، پاسخ به این سوال هویت ما را شکل می‌دهد، علم چیست؟ تقسیم‌بندی علوم چگونه است؟ علوم انسانی چیست؟ آیا رشته فلسفه باید در دانشکده‌های ادبیات باشد؟ آیا علوم انسانی در مقابل علوم طبیعی است؟ علوم انسانی موضوعی است که با اراده انسان ایجاد می‌شود، اینها تأملات جدی است.

وی گفت: این چهل سال تجربه‌ای از غفلت‌ها و تلاش‌ها برای خودآگاهی بوده است، وقتی شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد، ایجاد علوم تاریخی خودمان را از منظر تاریخ تفکر مورد توجه قرار دادیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: با این حال اجازه ندادیم که مشخص شود علم در تاریخ ما به چه معناست و گفتگوی بین معانی و مفاهیم ایجاد شود. بنیادهای معرفتی ما با ابعاد اقتصادی سیاسی اجتماعی تناسب دارد اما باید ربط آنها را با محیط علمی جستجو کنیم، با ربط اجتماعی انقلاب اسلامی نقطه عطف ایجاد کردیم اما متاسفانه اینکه چه مقدار در بازگشت به مفاهیم معنوی و تقسیم بندی علوم درست عمل کردیم، مشخص نیست.

کد خبر 6091165

دیگر خبرها

  • توصیه‌ای که رهبر انقلاب برای پژوهشگاه رویان داشته‌اند
  • باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • پخش زنده صحن علنی مجلس شورای اسلامی
  • (ویدئو) لحظه وقوع زلزله آخرالزمانی ژاپن
  • هم اندیشی علمی مساله حجاب؛ حکمرانی نرم و سخت برگزار می شود
  • هم اندیشی مسئله حجاب؛ حکمرانی نرم و سخت برگزار می شود
  • (ویدئو) وضعیت عجیب این خودرو در لحظه وقوع زلزله
  • وضعیت عجیب این خودرو در لحظه وقوع زلزله ۶.۹ ریشتری ژاپن | ویدئو
  • نشست خبری معاون علمی رییس‌جمهور
  • پذیرش دانشجویان خارجی نمایشی از مرجعیت علمی مراکز دانشگاهی