Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@11:18:41 GMT

جشنواره موسيقي فجر از تهران تا شيراز

تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۲۹۵۹۰۱

جشنواره موسيقي فجر از تهران تا شيراز

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- در سي و سومين جشنواره موسيقي فجر و نيز در منتخبي از اجراهاي موسيقايي که هم‌زمان در قالب جشنواره موسيقي فجر شيراز برگزار مي‌شود، شماري از خوانندگان نامدار و جوان موسيقي ايراني روي صحنه خواهند رفت.

سي و سومين جشنواره موسيقي فجر بيستم تا سي‌ام دي ماه جاري در تهران برگزار مي‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


جشنواره امسال نيز با حضور هنرمندان و گروه‌هاي موسيقايي مختلف در گونه‌هاي سنتي، محلي، کلاسيک، پاپ و تلفيقي در تالارهاي وحدت، رودکي، برج آزادي، فرهنگسراي نياوران، ايرانيان و برج ميلاد تهران به نوا خواهد رسيد.
سال گذشته در بخش موسيقي با کلام ايراني اجراهاي متفاوتي روي صحنه رفت و شماري از خوانندگان بزرگ و نامدار موسيقي ايران نيز در جشنواره سال گذشته حضور داشتند و به نغمه‌سرايي پرداختند.
از مهم‌ترين اجراهاي موسيقي باکلام ايراني در جشنواره سال گذشته، مي‌توان از دو نوبت کنسرتِ ارکستر ملي ايران به رهبري استاد فريدون شهبازيان نام برد که موجب شد پس از سال‌ها خواننده خوش‌ صدا و توانمند موسيقي ايران،استاد عليرضا افتخاري، به جشنواره بيايد و همراه با ارکستر ملي ايران براي علاقه‌مندان خود نغمه سردهد.
همچنين اجراي گروه «چهارباغ» به خوانندگي استاد علي رستميان، خواننده قديمي و خوش‌نواي آواز ايران، نيز از مهم‌ترين کنسرت‌هاي جشنواره پارسال بود.
در کنار اين بزرگان، جوانانِ نغمه‌خوان موسيقي ايراني نيز حضور داشتند که آنان نيز با همراهي گروه‌هاي مختلف لحظه‌هاي موسيقايي خاطره‌انگيزي براي هوادارانشان خلق کردند. البته برخي از اين خوانندگان جوان و به‌نسبت جوان، امسال نيز در جشنواره موسيقي فجر حضور دارند.
در کنار تهران که جشنواره موسيقي فجر را ميزباني مي‌کند، اداره کل فرهنگ و ارشاد استان فارس نيز مانند چند سال گذشته، هم‌ زمان با جشنواره‌ موسيقي فجر، جشنواره موسيقي فجر شيراز را از 25 دي ماه تا دوم بهمن ماه در شهر شعر و ادب برگزار مي‌کند.
در اين جشنواره کوچک، منتخبي از هنرمندان سرشناس موسيقي ايران که برخي از آنان در جشنواره فجر نيز حضور دارند، به اجراي کنسرت مي‌پردازند.
در ادامه، اجراهاي خوانندگان مختلف موسيقي سنتي ايراني (موسيقي دستگاهي) که در جشنواره فجر سي و سوم و نيز جشنواره موسيقي فجر شيراز به روي صحنه مي‌روند، به‌طور موجز معرفي مي‌شود.
** اجراهاي ارکستر ملّي ايران با دو خواننده
سال گذشته ارکستر ملّي ايران که چند ماهي مي‌شد فريدون شهبازيان چوب رهبري آن را در دست گرفته بود، با دو اجراي رسمي و يک اجرا در اختتاميه، در جشنواره موسيقي فجر حضور داشت. در آن سه اجرا، عليرضا افتخاري خواننده ارکستر بود که اجراي خاطره‌انگيزش از «نيلوفرانه» و «شور عشق» با استقبال فراوانِ مخاطبان همراه شد.
امسال نيز زمزمه‌هايي شنيده شد مبني براينکه قرار است ارکستر ملي دوباره با عليرضا افتخاري در جشنواره حاضر باشد، که اين اتفاق رقم نخورد. در عوض، ارکستر ملّي ايران در جشنواره امسال با دو خواننده، دو اجراي جداگانه خواهد داشت؛ محمد معتمدي و سالار عقيلي، خوانندگاني هستند که ارکستر ملّي ايران را همراهي مي‌کنند.
در نخستين اجرا، سالار عقيلي در تاريخ پنجشنبه، 21 دي ماه (ساعت 18:30) ارکستر ملّي را همراهي مي‌کند. عقيلي چندي پيش نيز با اين ارکستر اجرايي را روي صحنه برد.
دومين اجراي ارکستر ملّي اما با خوانندگي محمد معتمدي همراه است. معتمدي در سال 91 با ارکستر موسيقي ملّي ايران به رهبري برديا کيارس کنسرت برگزار روي صحنه رفته بود، اما اجراي پيش روي او با ارکسترِ ملّي نخستين تجربه همراهي‌اش با اين ارکستر به رهبري فريدون شهبازيان خواهد بود. اين اجرا نيز دوشنبه، 25 دي ماه ساعت 18:30 در تالار وحدت برگزار مي‌شود.
** عليرضا افتخاري و حسين خواجه اميري در شيراز
هم‌زمان با جشنواره موسيقي فجر که در تهران برگزار مي‌شود، دو تن از استادان آواز ايران نيز در جشنواره شيراز رودرروي مخاطبانشان خواهند خواند.
حسين خواجه اميري (ايرج) و عليرضا افتخاري با گروه‌هاي خود در دو شب پشتِ سر هم در قالب جشنواره موسيقي فجر شيراز در اين شهر کنسرت اجرا مي کنند.
در اجراي نخست، استاد حسين خواجه اميري (ايرج) يکشنبه، يکم بهمن ماه ساعت 20:30 در تالار تشريفات مجتمع رفاهي دانشگاه شيراز روي صحنه مي‌رود. با توجه به چند اجراي اخير استاد ايرج که با همراهي گروه‌هايي به سرپرستي امير فيروزبخت و احسان فدايي برگزار شده، مي‌توان حدس زد که کنسرت پيش رو نيز با همراهي يکي از اين گروه‌ها و يا ترکيبي از آن‌ها باشد.
دوم بهمن ماه نيز در همان تالار و در همان ساعت 20:30، استاد عليرضا افتخاري که چند سال پيش نيز کنسرتي را در شيراز برگزار کرده بود، روي صحنه مي‌رود تا قطعه‌هايي از آثار محبوب خود را براي علاقه‌مندانش اجرا کند. البته هنوز اعلام رسمي نشده که عليرضا افتخاري با همراهي کدام گروه کنسرت خواهد داد.
** حسام‌الدين سراج
حسام‌الدين سراج نيز يکي ديگر از سرشناسان جشنواره موسيقي فجرِ امسال است. استاد سراج در سي و سومين جشنواره موسيقي فجر با همراهي گروه «سور» به سرپرستي مجيد مولانيا حضور خواهد داشت. سراج و مولانيا سال گذشته نيز کنسرتي را برگزار کرده بودند.
اجراي گروه «سور» و حسام‌الدين سراج دوشنبه، 25 دي ماه ساعت 21:30 در تالار وحدت برگزار مي‌شود.
** علي جهاندار و حسين پرنيا
استاد علي جهاندار، از مدرسان نامدار آواز، يکي ديگر از اجراهاي مهم جشنواره امسال را خواهد خواند. جهاندار که سال‌ها قبل آلبوم «ساکن جان» را با آهنگسازي پرنيا خوانده است، حال در جشنواره موسيقي فجر امسال نيز قرار است بار ديگر با همراهي گروه «همايون» به آهنگسازي و سرپرستي حسين پرنيا براي مخاطبان بخواند.
اجراي علي جهاندار و حسين پرنيا دوشنبه، 25 دي ماه ساعت 21:30 در تالار رودکي برگزار مي‌شود.
** عبدالحسين مختاباد
عبدالحسين مختاباد نيز از حاضران سرشناس جشنواره موسيقي فجر سي و سوم است؛ اين خواننده معروف موسيقي ايراني با ارکسترِ «نوبانگِ مهر» روي صحنه خواهد رفت. سرپرستي اين گروه را محسن حسيني، آهنگساز و نوازنده خوب سنتور برعهده دارد.
کنسرت گروه «نوبانگِ مهر» به خوانندگي عبدالحسين مختاباد، چهارشنبه، 20 دي ماه ساعت 21:30 در تالار وحدت برگزار مي‌شود.
** مظفر شفيعي
يکي ديگر از خوانندگان و مدرسان نامي آواز ايران نيز در جشنواره امسال حضور دارد. استاد مظفر شفيعي با همراهي گروه «صنم» به سرپرستي حسام اينانلو در جشنواره اجرا خواهد داشت.
حسام اينانلو که از نوازندگان کمانچه است، پيش از اين نيز کنسرت‌هايي را با شفيعي برگزار کرده است. آلبوم «ابوعطا» نيز نتيجه همکاري اين دو هنرمند است.
کنسرت مظفر شفيعي و حسام اينانلو پنجشنبه، 21 دي ماه ساعت 21:30 در تالار رودکي برگزار مي‌شود.
** محمد معتمدي و سالار عقيلي، اين بار در شيراز / سينا سرلک نيز در شيراز مي‌خواند
از ديگر اجراهاي خوانندگان موسيقي سنتي در قالب جشنواره موسيقي فجر شيراز، سه اجراي جداگانه است با صداي محمد معتمدي، سالار عقيلي و سينا سرلک.
عقيلي و معتمدي که با ارکستر ملي در سي و سومين جشنواره موسيقي فجر حضور دارند، در شيراز نيز روي صحنه خواهند رفت. البته مشخص نيست که اين دو خواننده با همراهي کدام گروه‌ها در اين کنسرت‌ها حضور مي‌يابند.
سينا سرلک نيز در جشنواره شيراز کنسرت مي‌دهد.
کنسرت سالار عقيلي پنجشنبه 28 دي ماه، ساعت 20:30 در تالار تشريفات مجتمع رفاهي دانشگاه شيراز برگزار مي‌شود.
محمد معتمدي نيز جمعه 29 دي ماه، ساعت 20:30 در تالار آمفي تئاتر دانشگاه شيراز روي صحنه مي‌رود و براي مخاطبانش خواهد خواند.
کنسرت سينا سرلک نيز ساعت 20:30 شنبه، 30 دي ماه در تالار آمفي تئاتر دانشگاه شيراز برگزار مي‌شود.
** اجراي ارکسترهاي «چکاوک» و «مهر» با حضور خواننده‌يي جوان
ارکستر «چکاوک» به سرپرستي رضا شايسته و با تنظيم مهرداد پازوکي، امسال در جشنواره فجر خواهد نواخت. طبق شنيده‌ها خواننده اين ارکستر، امير رفعتي است که چندي پيش نيز در جشن خانه موسيقي با ارکستر چکاوک روي صحنه رفت.
اين خواننده جوان موسيقي ايران، سال گذشته نيز در جشنواره موسيقي فجر حضور داشت و با همراهي ارکستر «مهر» قطعه‌هايي را اجرا کرد.
کنسرت ارکستر «چکاوک» که نخستين اجراي جشنواره امسال است، ساعت 18:30 چهارشنبه 20 دي ماه در تالار وحدت برگزار مي‌شود.
دومين کنسرت رفعتي نيز همانند پارسال با همراهي ارکستر`مهر » به سرپرستي ناصر ايزدي برگزار مي‌شود و مانند سال پيش محمد صرفه‌جو نيز خواننده ديگر اين ارکستر است که نيمي از قطعه‌ها را اجرا مي‌کند. اين کنسرت 24 دي ماه ساعت 21:30 در تالار وحدت برگزار مي‌شود.
** وحيد تاج و حميد متبسم
ديگر خواننده جوان موسيقي ايراني، وحيد تاج است که امسال نيز مانند سال گذشته در جشنواره موسيقي فجر حضور خواهد داشت. تاج در جشنواره سي و سوم در کنار حميد متبسم، آهنگساز و نوازنده سرشناس تار و سه‌تار کنسرت «تار و پود» را اجرا مي‌کند.
اين دو مرداد ماه امسال نيز کنسرت «تار و پود» را بر اساس «خسرو و شيرين» نظامي اجرا کرده بودند.
کنسرت «تار و پود» وحيد تاج و حميد متبسم چهارشنبه، 27 دي ماه ساعت 21:30 در تالار وحدت برگزار مي‌شود.
** اجراهاي مجتبي عسکري و حسين عليشاپور
از ميان خوانندگان جوان موسيقي ايران، دو تن ديگر نيز در سي و سومين جشنواره موسيقي فجر خواهند خواند.
مجتبي عسکري که سابقه همکار با مجيد درخشاني را دارد، پنجشنبه، 28 دي ماه ساعت 21:3 همراه با گروهي به آهنگسازي احسان ذبيحي‌فر روي صحنه تالار رودکي مي‌رود.
حسين عليشاپور هم که سال گذشته در جشنواره حضور داشت و در اختتاميه نيز خواند، امسال در کنار گروه «هم‌نوازان دلگشا» به سرپرستي سيامک جهانگيري، در آخرين روز جشنواره کنسرت مي‌دهد. کنسرت عليشاپور و گروه «هم‌نوازان دلگشا» جمعه، 29 دي ماه ساعت 21:30 در تالار رودکي برگزار مي‌شود.
** اجراهاي ديگر
چند اجراي ديگر نيز با حضور خوانندگان موسيقي ايراني در سي و سومين جشنواره موسيقي فجر برگزار مي‌شود. اين چند کنسرت عبارت است از:
- اجراي ارکستر «نغمه باران» به خوانندگي علي اميرقاسمي (سه‌شنبه، 26 دي، ساعت 21:30 در تالار وحدت)
- کنسرت گروه «ياربانگ» به خوانندگي پوريا اخواص (جمعه، 22 دي ماه، ساعت 21:30 تالار رودکي)
- اجراي گروه «اميرجاهد» به سرپرستي بهرام ساعد و خوانندگي علي ياري‌پور (يکشنبه، 24 دي، ساعت 21:30 تالار رودکي)
- کنسرت گروه «سرشک» به سرپرستي يحيي علوي و خوانندگي مهدي سالاري (شنبه، 23 دي، ساعت 21:30 تالار رودکي)
سي و سومين جشنواره موسيقي فجر از 20 تا 30 دي ماه در تهران برگزار مي‌شود. هم‌زمان با اين جشنواره، چند اجراي منتخب نيز در قالب جشنواره موسيقي فجر شيراز از 25 دي تا دوم بهمن ماه به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان فارس در مرکز اين استان روي صحنه مي‌رود.
گزارش*3067*1436*گزارش از: اميرحسين دولتشاهي*انتشار: داود پورصحت*
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۹۵۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دوقلوهای آواز ایرانی در شهر اصفهان به روی صحنه می‌روند

به گزارش خبرنگار مهر، گروه موسیقی آوا به خوانندگی برادران سعیدی در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ به مناسبت هفته اصفهان در هنرسرای خورشید و در قالب کنسرت به روی صحنه می‌رود.

در این برنامه که به همت دفتر موسیقی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برگزار می‌شود، امیرمهدی مقدم: عود، سیاوش عابدزاده: تار، امیر محمدرضایی: کمانچه، همایون سبزواری: گیتار بیس، معین طاهری: پیانو، پویان جمشیدی: دف و سازهای کوبه ای، ایمان بهلول: تنبک و سازهای کوبه ای، علیرضا فاتحی: ادوات کوبه ای، آواز برادران سعیدی را همراهی خواهند کرد.
تنظیم قطعات این کنسرت را نیز امیرمهدی مقدم برعهده دارد.

آخرین اثر منتشر شده برادران سعیدی قطعه «بوگو چیطو شد» بود که بر اساس لهجه اصفهانی بود. برادران سعیدی سابقه همکاری با علی رهبری، در پروژه بلبل‌های پارسی را در کارنامه خود دارند.

کد خبر 6090603

دیگر خبرها

  • پیکر مرتضی شفیعی در اصفهان خاکسپاری شد
  • اختتامیه دومین جشنواره شهید آوینی در دانشگاه شیراز برگزار می‌شود
  • وحید اسداللهی رِنگ‌های آذربایجانی را به تالار وحدت می‌آورد
  • رهبر ارکستر ملی موسیقی اصفهان درگذشت
  • دوقلوهای آواز ایرانی در شهر اصفهان به روی صحنه می‌روند
  • این صدا برای بچه‌های ایران است/ جزییات یک کنسرت باتربیت!
  • چرا پنج کنسرت در تهران لغو شد؟
  • سفر مدیرکل دفتر موسیقی برای تعیین تکلیف کنسرت‌های موسیقی
  • اولین کنسرت در خانه رئال مادرید؛ برنابئو، میزبان فستیوال «دیوانه موسیقی» / عکس
  • مرحله استانی دومین جشنواره سرود فجر بسیج در بوشهر برگزار شد