Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-06@13:12:38 GMT

جهانگیری: 10 هزار روستای جدید گازدار می‌شوند

تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۲۹۹۸۶۳

جهانگیری: 10 هزار روستای جدید گازدار می‌شوند

معاون اول رئیس جمهور گفت: در شروع دولت یازدهم تنها 4 هزار روستا امکان استفاده از گاز را داشتند اما در 4 سال اخیر این امکان برای 10 هزار روستای جدید مهیا شده است و در همین دولت باید تکمیل شود.

به گزارش مشرق، اسحاق جهانگیری در آیین افتتاح و بهره برداری و کلنگ‌زنی پروژه‌های گازرسانی کشور و اتمام عملیات بازسازی واحدهای آسیب‌دیده در روستاهای زلزله‌زده خراسان رضوی در روستای نصرآباد ضمن اشاره به زلزله‌های اخیر، برطرف کردن دغدغه مردم در قبال بلایای طبیعی خصوصا زلزله را وظیفه دولت دانست و گفت: دولت مصمم است که در مقطع فعلی با بسیج تمامی دستگاه‌ها بافت‌های فرسوده روستایی و شهری را استحکام‌بخشی و بازسازی کند و در یک دوره زمانی قطعا خواهیم توانست این کار را انجام دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: بنیاد مسکن موفق شده است که 2 میلیون از 6 میلیون واحد مسکونی در مناطق روستایی را بازسازی و استحکام‌بخشی کند بنابراین باید بازسازی 4 میلیون مسکن دیگر به سرعت انجام پذیرد.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه بافت‌های فرسوده شهری را از حساسیت بیشتری در برابر خطرات طبیعی و زلزله دانست و افزود: در شهرهای پرجمعیت وقتی یک اتفاق می‌افتد مردم به معابر عمومی می‌آیند و هرگونه امکان خدمت‌رسانی را محدود می‌کنند. اتفاقاتی که برای رفاه و ارامش مردم انجام می‌گیرد در زمان زلزله نباید خود تبدیل به مرکز مهم برای آسیب‌رسانی بیشتر شود. بنابراین باید استحکام‌سازی بافت شهری و بافت روستایی با سرعت و اراده ملی در همه سطوح کشور انجام گیرد.

وی افزود: کار مهمی که در این دولت بنا گذاشته شده است این بود که روستاهای کشور به عنوان مراکز اصلی تولید و زندگی مردم از امکانات رفاهی مناسبی برخوردار باشند، میزان بسیار زیادی از جاده‌های روستایی کشور آسفالت شده است.

جهانگیری ادامه داد: در سال 1395 به اندازه 10 سال گذشته آبرسانی بهداشتی برای روستاها انجام گرفته که متوسط دو سال گذشته سالی 250 تا 300 روستا بوده است، اما سال گذشته به تنهایی 2950 آبرسانی آشامیدنی و لوله‌کشی انجام و امسال نیز این کار ادامه پیدا می‌کند که امیدوارم سال 97 این کار تکمیل شود.

معاون اول رئیس جمهور گازرسانی به روستاها را کاری حیاتی دانست و افزود: ما با افتخار در دنیا اعلام می‌کنیم کشوری هستیم که از نظر سوخت‌های فسیلی گاز که پاک‌ترین آنهاست برای محیط زیست، بهترین شبکه‌ در کشور را ایجاد کرده‌ایم که از دورترین روستاها تا پایتخت کشور مردم بتوانند از گاز برای مسائل زندگی خودشان استفاده کنند.

وی افزود: در شروع دولت یازدهم 4 هزار روستا امکان استفاده از گاز داشتند، اما در 4 سال اخیر امکان استفاده از گاز برای 10 هزار روستای جدید مهیا شده است و در همین دولت باید تکمیل شود؛ امیدوارم هیچ روستایی نباشد که گاز نداشته باشد.

منبع: فارس ارسال به تلگرام

منبع: مشرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۹۹۸۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسویه بدهی گازی پتروشیمی ها به دلیل ماهیت مصارف قطعی تبصره هدفمندی یارانه‌ ها باید سریعا انجام پذیرد

پتروشیمی ها جزو صنایع بزرگ کشور محسوب می شوند که دولت نگاه ویژه ای به آن ها دارد. این صنایع سهم مهمی در اشتغالزایی برای کشور دارند. همچنین محصولات آن ها تحریم پذیر نیست. بنابراین، در شرایط تحریم به کمک کشور آمدند. اما در برخی موارد، شاهد بی اعتنایی پتروشیمی ها به منافع ملی هستیم.

به طور مثال، الان می بینیم که هلدینگ های بزرگ پتروشیمی از تسویه بدهی گازی خود به دولت اجتناب می کنند. این امر به معنای ناتوانی دولت در انجام وظایفش است که نارضایتی عمومی را به دنبال خواهد داشت.

حالا باید منتظر شویم و ببینیم که در کشاکش موجود بر سر بدهی گازی پتروشیمی ها به دولت چه تصمیمی اتخاذ می شود. آیا همان طور که دولت خوراک این صنایع را با قیمت مناسب تأمین می کند و حمایت ویژه ای از آن ها دارد، پتروشیمی ها نیز در خدمت جامعه و جلوگیری از بروز کسری بودجه دولت خواهند بود یا خیر.

به زعم بسیاری از کارشناسان، عدم تسویه بدهی پتروشیمی ها به دولت به معنای اعمال فشار مضاعف بر مردم عادی است. نظرات محمدصادق مهرجو، کارشناس ارشد انرژی را در خصوص بدهی گازی 60 هزار میلیارد تومانی پتروشیمی ها به دولت و لزوم تسویه آن جویا شدیم که در ادامه می خوانید.

تاثیر بدهی گازی 60 هزار میلیارد تومانی پتروشیمی ها بر بودجه دولت

مهرجو در ارتباط با بدهی گازی 60 هزار میلیارد تومانی پتروشیمی ها به دولت خاطرنشان کرد: در زمینه بدهی های گازی پتروشیمی ها باید بگوییم، دولت در لایحه بودجه روی درآمد حاصل از فروش گاز به پتروشیمی ها حساب ویژه ای باز کرده است و دولت یک سری هزینه های قطعی دارد که باید از محل درآمدهایش تأمین شود. عدم پرداخت بدهی پتروشیمی ها، دولت را در انجام وظایفش با مشکل مواجه می کند.

این کارشناس ارشد انرژی توضیح داد: دولت هزینه های ثابتی و مصارف قطعی در تبصره هدفمندی یارانه ها دارد و در صورت عدم تحقق مجبور به استقراض خواهد شد. در نهایت اثر کسری بودجه دولت و استقراض از بانک مرکزی به صورت تورم خود را نشان می دهد و بر زندگی مردم عادی اثرگذار است، بنابراین باید موضوع بدهی گازی پتروشیمی ها به دولت کاملا جدی تلقی و از راه های خاص و فوری حل و فصل شود.

 امکان ایجاد تلاطمات در ارزش سهام شرکت های پتروشیمی با برخورد قهری

وی ادامه داد: پتروشیمی ها نیز بخشی از دولت به شمار می روند و بخش هایی از صندوق های بازنشستگی وزارتخانه های دولتی در این هلدینگ ها سهامدار هستند. از سوی دیگر، این واحدهای صنعتی سهمی در اشتغالزایی و ارزآوری برای کشور و همچنین رونق بورس دارند. بنابراین، برخورد قهری با آن ها نتایج خوبی به دنبال نخواهد داشت و امکان ایجاد تلاطمات در ارزش سهام این شرکت ها ایجاد می کند.

این کارشناس ارشد انرژی توضیح داد: تمام آنچه در بالا توضیح داده شد، به این معنا نیست که پتروشیمی ها حق دارند بدهی گازی خود را به دولت نپردازند. وزارت نفت همواره تلاش کرده است خوراک مورد نیاز پتروشیمی ها را با قیمت منصفانه و با توجه به محدودیت های خاص تولیدی در کشور برای پتروشیمی ها تأمین کند. حالا که دولت به لحاظ مالی روی وصول این درآمدها حساب ویژه ای باز کرده است و برای تأمین هزینه مورد نیاز مصارف قطعی به درآمدهای حاصل از فروش گاز به این واحدها نیاز دارد، پتروشیمی ها نیز باید منصفانه به موضوع نگاه کنند و حداکثر همکاری لازم را با دولت داشته باشند.

مهرجو تأکید کرد: حل و فصل موضوع بدهی گازی پتروشیمی ها به دولت یک ضرورت است. زیرا عدم پرداخت این بدهی ها در نهایت به صورت کسری بودجه و تورم خود را نشان می دهد و همه کشور به نوعی در این موضوع متضرر خواهند شد. باید در این قضیه نگاه ملی را لحاظ کرد.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • توافق با عراق برروی بیش از ۵۰ محور درخصوص ایام اربعین
  • ورود نوشابه گازدار لیموناد سن ایچ، به بازار نوشیدنی‌ها
  • آبرسانی به ۹۰ روستای کهگیلویه و بویراحمد
  • ارزیابی نهایی خسارت آتش سوزی شفت از سوی متولیان بیمه
  • ۸۰۰ روستای خوزستان آسفالت شد
  • چه کسانی در دوم انتخابات مجلس می‌توانند شرکت کنند؟/ اعتبارنامه منتخبان مجلس و خبرگان رهبری با طراحی جدید ارائه خواهد شد/ همه شعب اخذ رای امکان برخط بودن را دارند و استعلام‌ها به صورت برخط انجام می شود/ از بین ۹۰ نامزد در دور دوم انتخابات مجلس، ۲۵ نفر هم ا
  • امیدواری ستاره آرسنال به قهرمانی: هر چیزی امکان دارد
  • تسویه بدهی گازی پتروشیمی ها به دلیل ماهیت مصارف قطعی تبصره هدفمندی یارانه‌ ها باید سریعا انجام پذیرد
  • عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است
  • اتمام پروژه‌های نهضت ملی مسکن تنها با مشارکت‌های مردمی امکان‌پذیر است