Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-16@17:51:13 GMT

خواص غذايي و درماني جوزهندي

تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۳۰۰۶۸۰

خواص غذايي و درماني جوزهندي

خبرگزاري آريا -

جوزهندي براي درمان و تسکين بسياري از دردها مفيد شناخته شده است. در طب سنتي، دانه و روغن جوزهندي را براي درمان بيماري‌هاي مربوط به اعصاب و سيستم گوارش تجويز مي‌کنند.
درخت جوزهندي با نام علمي Myristica fragrans از جنس درختان هميشه سبز است. جوزهندي ميوه‌ي درختي به همين نام است که مصرف آن به صورت خشک شده در مناطق گرمسيري رواج بسياري دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر دانه را از خارج، پوسته‌ي سختي به رنگ قهوه‌اي متمايل به خاکستري در برمي‌گيرد و شيارهاي عميقي دارد که با جدا کردن اين پوسته، دانه‌ي آن ظاهر مي‌شود.
دانه، سطحي چين‌خورده دارد و رنگ آن متمايل به خاکستري است. به طور کلي، جوزهندي در طولي حدود 5/2 سانتي‌متر و قطري حدود 5/1سانتي‌متر شکلي شبيه به تخم‌مرغ دارد.
آن چه جوزهندي را به يکي از طعم‌دهنده‌ها و ادويه‌هاي پُرمصرف در غذا، به خصوص در مناطق گرمسيري، تبديل کرده است، عطر و بوي تند و مطبوع آن است.
صرف‌نظر از نقش جوزهندي به عنوان ادويه در غذا، اين دانه خواص غذايي و درماني بسياري نيز دارد؛ جوزهندي منبع خوبي از ويتامين‌ها، املاح معدني، اسيدهاي آمينه، روي، آهن،‌ مس، کلسيم،‌ ژرمانيوم، فلاوونوئيدها و بسياري مواد مفيد ديگر است.
مخلوطي از چند قطره روغن جوزهندي و عسل حالت تهوع، سوءهاضمه و اسهال شديد را درمان مي‌کند
در گذشته، خردشده دانه‌هاي جوز را به عنوان طعم‌دهنده به بسياري از غذاها مي‌افزودند. همچنين براي برطرف کردن مزه نامطبوع داروها، آن را به تنتورها اضافه مي‌کردند. خواصي از جمله هضم‌کننده غذا، ضدنفخ، ضددرد، محرک، ضدميکروب، مقوي معده و ضداسپاسم (دل‌درد) براي آن قائل بوده و هستند.
امروزه از اين دانه استفاده بسيار زيادي مي‌شود و آن را در بسياري از کشورها در انواع نوشيدني‌ها، کيک‌ها و شيريني‌جات و حتي انواع سوپ‌ها مي‌ريزند. حتي اسانس آن در صنايع عطرسازي و آرايشي بهداشتي کاربرد دارد. دانه‌هاي جوز داراي روغني هستند که با روش فشردن از آن جدا مي‌شود و به نام کره جوز هندي شهرت دارد. اين کره به صورت نيمه جامد و به رنگ قهوه‌اي مايل به قرمز و با طعم و بوي جوز است.
* آرام‌کننده درد معده
براي درمان قولنج روده، جوزهندي را امتحان کنيد چرا که سال‌ها براي درمان سوءهاضمه، اسهال و باد روده مصرف مي‌شده است.
منبع:tebyan.net
گياه‌شناس معروف، آندرو گدرت، نويسنده کتاب «درمان بيماري‌هاي گوارشي» در اين‌باره مي‌گويد: اسانس و ساير ترکيبات شيميايي که در جوزهندي پيدا شده به فرد کمک مي‌کند تا دستگاه گوارشش منظم کار کند. براي بهبود هضم، مقداري (نبايد از نصف قاشق چاي‌خوري بيشتر باشد ـ چرا که مصرف مقدار زياد جوز موجب تهوع مي‌شود) جوزهندي را در يک کاسه شورباي آرد جو ريخته و به مدت چند هفته هرروز صبح ميل کنيد.
مسکن دندان‌درد
روغن جوزهندي مانند روغن دانه ميخک ساليان سال براي درمان دندان‌درد و درد لثه مصرف مي‌شده است. سارا اسنو، نويسنده کتاب «زندگي تازه» در اين‌باره مي‌گويد: «سعي کنيد يک يا دو قطره از روغن جوزهندي را روي لثه بماليد. روغن جوزهندي را مي‌توانيد از عطاري‌ها تهيه کنيد.
فايده ديگر روغن جوزهندي: تحقيقات نشان داده است که ترکيبات روغن جوزهندي به مبارزه باکتري‌هاي دهان و دنداني مي‌رود که موجب ايجاد حفره در دندان مي‌شوند.
لکه‌ زدايي از پوست
جوش‌هاي چرکي در حال ظهور را با اين داروي خانگي، از بين ببريد: در يک کاسه، مقداري جوزهندي را با شير ترکيب کنيد تا به شکل خميري ضخيم درآيد، کرم به دست آمده را روي قسمت مورد نظر پوستتان قرار دهيد، کرم بايد چند دقيقه روي جوش بماند، پس از گذشت زمان کافي، ان را تميز کنيد. گفته مي‌شود که جوزهندي، خاصيت ضد التهابي دارد که همراه با شير غني از ويتامين، پوستي لطيف و شاداب را به شما هديه خواهد کرد.
تسهيل‌کننده خواب
در صورتي که هنگام بستن چشم و خواب با مشکل مواجه مي‌شويد، يک فنجان شير داغ را با جوزهندي مخلوط کرده و ميل کنيد. شير حاوي تريپتوفان، اسيد آمينه‌اي است که به سروتونين براي ترويج خواب در بدن تبديل مي‌شود.
جوزهندي موجب مي‌شود که اثر سروتونين در بدن طولاني‌تر باقي بماند (بنابراين در مغز به مدت طولاني‌تري مي‌ماند).

ديگر خواص جوزهندي
* التهابات و دردهاي مفصلي و رماتيسمي با مصرف خوراکي جوزهندي و همچنين ماساژ موضع با روغن آن تسکين مي‌يابد.
* جوزهندي به حفظ سلامت سيستم ايمني بدن کمک مي‌کند.
* براي کاهش علائم آلرژي نيز مي‌توانيد جوزهندي بخوريد.
* سيستم قلبي، عروقي را تحريک مي‌کند و براي حفظ سلامت قلب مفيد است. همانند ميخک، جوزهندي داراي ترکيبي به نام «يوجينول» است که براي قلب مفيد مي‌باشد.
* به گزارش «ehow» در طب چين توصيه شده است که براي رفع معده درد و التهاب يا سوءهاضمه 3 تا 5 قطره اين روغن همراه با يک قاشق غذاخوري عسل به طور ناشتا ميل شود.
تحقيقات نشان داده است که ترکيبات روغن جوزهندي به مبارزه باکتري‌هاي دهان و دنداني مي‌رود که موجب ايجاد حفره در دندان مي‌شوند
* بي نظمي و درد قاعدگي را رفع مي‌کند.
* تقويت کننده ذهن است. بدن را آرامش مي‌دهد و سبب افزايش گردش خون مي‌شود.
* روغن آن از جمله ترکيبات مهم بيشتر داروهاي تسکين دهنده سرفه است. ضمن اين که در درمان سرماخوردگي نيز موثر است.
* براي درمان آسم مفيد است.
* اضطراب و افسردگي را رفع مي‌کند.
* عفونت و بيماري‌هاي کليه‌اي را درمان مي‌کند.
* خاصيت ضد باکتريايي و ضدعفوني کننده دارد که براي رفع کدري، چربي و چين و چروک پوست مفيد است.
* به نقل از «Ask.com» ماده‌اي به نام مايريستيسين (Myristicin) موجود در آن آنزيم‌هاي موجود در مغز را که در بروز بيماري آلزايمر موثر است از بين مي‌برد و براي بهبود حافظه مفيد است.
* مصرف مقدار کم آن نفخ معده را کاهش مي‌دهد، به هضم غذا کمک مي‌کند و اشتها را بهبود مي‌بخشد.
* در شل کردن عضلات موثر است.
* مخلوطي از چند قطره روغن جوزهندي و عسل حالت تهوع، سوءهاضمه و اسهال شديد را درمان مي‌کند.
* در طب هوميوپاتي، براي معالجه اضطراب و افسردگي به کار برده مي‌شود.
* در طب چيني براي درمان بيماري‌هاي کبد استفاده مي‌شود. تقويت کننده کبد است و سموم کبد را دفع مي‌کند.
* براي کنترل آکنه، 2 تا 3 دانه جوزهندي آسياب شده را با کمي شير مخلوط کنيد تا به شکل ضماد دربيايد. پس از شستن صورت با آب ولرم و خشک کردن، ضماد را به صورت بماليد و پس از 2 ساعت ابتدا با آب ولرم و سپس براي بستن منافذ با آب سرد بشوييد. اين ضماد به عنوان اسکراب براي رفع جوش استفاده مي‌شود.
* براي تسکين علايم سرماخوردگي با کمي آب، آرد و پودر جوزهندي ضمادي تهيه کنيد و روي پارچه کتان بماليد و روي سينه قرار دهيد.
* خستگي مفرط و استرس را رفع مي‌کند و قدرت تمرکز را افزايش مي‌دهد.
مصرف مقدار کم آن نفخ معده را کاهش مي‌دهد، به هضم غذا کمک مي‌کند و اشتها را بهبود مي‌بخشد
* براي تسکين درد مفاصل، عضلات، آرتريت، زخم و التهاب کمي از روغن آن را روي موضع بماليد.
* مصرف آن مانع بروز سنگ کليه مي‌شود.
* براي بهبود بخشيدن به سيستم گوارشي کمي پودر جوز هندي را روي صبحانه خود بپاشيد.
زياده‌روي نکنيد
نکته آخر اين که نبايد در مصرف اين گياه زياده‌روي کرد چون اسانس دانه داراي مواد محرکي است که مصرف مداوم و زياد آن باعث اختلالات قلبي، تند شدن حرکات قلب، سرخي صورت، سردرد و نوعي مسموميت مي‌شود. اين موضوع در سال‌هاي اخير مورد تحقيق و تاييد قرار گرفته و يکي از ترکيباتي که باعث اين مسموميت مي‌شود به نام ميريستي‌سين شناسايي شده است. بنابراين اگر از خواص اين گياه مطلع شديد، در مصرف آن زياده‌روي نکنيد و هميشه حد اعتدال را نگه داريد.
علاوه بر اين مصرف زياد آن سبب ايجاد مشکل در بخش کنترل احساسات در مغز شده و پس از مصرف بيش از حد، احساس نشاط به همراه سستي و رخوت در انسان پديد مي‌آورد که شبيه نوعي مسموميت است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۰۰۶۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه ارز درمانی بگیریم؟

طبق اعلام بانک مرکزی، متقاضیان ارز درمانی می‌توانند در صورت تشخصی پزشک داخلی و همچنین تایید از سوی وزارت بهداشت تا سقف ۱۰ هزار دلار ارز درمانی دریافت کنند.

به گزارش ایسنا، طبق اعلام بانک مرکزی، بیماران در صورت واجد شرایط بودن می‌توانند تا سقف ۱۰ هزار دلار یا معادل آن ارز درمانی دریافت کنند. بر این اساس، بیمارانی که نیازمند سفر به خارج از کشور برای درمان خود هستند، پس از طی شدن مراحل تشخیص پزشک، تخمین هزینه درمان، تایید وزارت بهداشت و وثیقه‌گذاری، می‌توانند ارز درمانی دریافت و برای طی شدن مراحل درمان خود به خارج از کشور سفر کنند.

تشخیص پزشک معالج داخلی: بیماران و متقاضیان ارز درمانی در مرحله اول باید از سوی پزشک معالج داخلی، در صورت نیاز به استفاده از تکنولوژی و روش درمان خارج از کشور مورد تایید قرار بگیرند.

تخمین هزینه درمان: در مرحله بعد باید از سوی مرکز درمانی خارج از کشور هزینه درمان متقاضی برآورد و تخمین شده شود.

تایید وزارت بهداشت: پس از مراحل فوق فرد متقاضی درمان باید از سوی معاونت درمان وزارت بهداشت، مورد تایید قرار گیرد.

وثیقه گذاری: در این مرحله متقاضی باید معادل ۲۰ درصد از ارز پرداخت شده با نرخ مرکز مبادله را به عنوان وثیقه، امانت‌گذاری کرده و ارز درمانی مورد نیاز خود را دریافت کند.

قابل ذکر است؛ سقف پرداخت ارز درمانی مبلغ ۱۰ هزار دلار یا معادل آن به ارزهای دیگر است. همچنین، ارز درمانی به دارندگان تابعیت و اقامت دائم خارج از کشور و اتباع خارجی مقیم ایران تعلق نمی‌گیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تأثیر معجزه آسای خاکشیر و عسل برای سلامتی بدن
  • با خواص شگفت انگیز کاهو آشنا شوید! از تقویت اسپرم تا پیشگیری از سرطان
  • خواص روغن ماکادمیا برای پوست و مو
  • 37 خواص عالی این میوه و آب آن برای زیبایی و درمان بیماری ها
  • زیره ریزه میزه خاصیت ازش می‌ریزه‌!
  • خواص شگفت انگیز ژل رویال معجزه قرن
  • چگونه ارز درمانی بگیریم؟
  • ترکیبی گیاهی برای لاغری، تقویت سیستم ایمنی و کاهش اضطراب
  • امحای سه تن مواد غذایی غیرقابل مصرف در فریمان
  • هدفونی که وزوز گوش را درمان می‌کند!