Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-28@13:41:57 GMT

علائم بیماری‌های مزمن روی پوست!

تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۳۰۱۱۵۲

تظاهرات پوستی بیماری های داخلی اهمیت فراوانی دارد و گاه تنها یک نشانه می تواند کلید تشخیص درست و رسیدن به ریشه بیماری باشد. ناطقان: در اینجا به علائم پوستی بیماری‌های مهم اشاره می‌شود که می‌تواند در شناخت و یادآوری لزوم مراجعه به پزشک در صورت بروز این علائم کمک کننده باشد.
خونریزی زیر پوستی: مرتبط با بیماری‌های غده پانکراس
در التهاب حاد پانکراس خونریزی زیر پوستی ناحیه پهلوی چپ یا دور ناف جزو علائم بسیار مهمتشخیص این بیماری هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرخی منتشر در ناحیه شکم، التهاب سیاهرگ ها، خشکی پوست، سفت شدن پوست، زخم‌های مزمن، پیشرفته و مقاوم به درمان در نقاط مختلف بدن و توده‌های مختلف پوستی سایر تظاهرات پوستی بیماری‌های پانکراس هستند.
قاشقی شدن ناخن: مرتبط با بیماری‌های گوارشی
بیماری‌های مری و معده در صورتی که باعث فقر آهن شوند می‌توانند تغییراتی در صفحه ناخن از قبیل: قاشقی شکل شدن ناخن و التهاب گوشه لب‌ها شوند. تاول‌های پوستی نیز می‌توانند علامتی از بیماری‌های تاولی گسترده‌ای باشند که مخاط دهان و مری را گرفتار می‌کنند. میکروب هلیکوباکتر که عامل اصلی بیمار زخم معده و اثنی عشر محسوب می‌شود می‌تواند همراه تظاهراتی پوستی همچون کهیر مزمن، بیماری روزاسه یا گلگونی پوست، التهاب عروق پوست یا خارش مزمن باشد
اگزما: مرتبط با افسردگی و اضطراب
ایجاد تکه‌های قرمز روی پوست و خشکی و خارش آن بخصوص در گردن و یا آرنج علائمی از اگزما است که تقریبا ۳۰ میلیون آمریکایی را درگیر خود کرده است. یک اتصال غیر قابل انکار بین افسردگی، اضطراب و اگزما وجود دارد. اما بیان این نکته که آیا این ارتباط، کاملا به نگرانی روحی و روانی بوجود آمده در شخص برای اینکه اگزما بر ظاهرش تاثیر می‌گذارد یا نه، مربوط می‌شود سخت است. در هر صورت مشترکات قابل توجهی بین این سه بیماری وجود دارد مانند این نکته که افرادی با داشتن این سه عارضه شانس بیشتری برای داشتن سطح پائین اسید چرب امگا ۳ دارند.
پسوریازیس: مرتبط با بیماری‌های قلبی
ایجاد لکه‌های خشن و فلس دار بر روی پوست از علائم پسوریازیس که یک بیماری خود ایمنی محسوب می‌شود. بنیاد ملی پسوریازیس در آمریکا اشاره می‌کند که مبتلایان به این بیماری ۵۸ درصد بیشتر از سایرین دچار بیماری‌های قلبی و ۴۳ درصد بیشتر دچار سکته مغزی می‌شوند. اختلال پوستی پسوریازیس اصلا اختلال دردناکی نبوده و درمان آن هم چندان دشوار نیست، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که پسوریازیس می‌تواند یک عامل خطرزای مستقل برای حمله قلبی خصوصا در افراد جوانی باشد که پسوریازیس شدید دارند.
روزاسه: مرتبط با آلزایمر
بین نوعی اختلال پوستی شایع موسوم به روزاسه و بیماری آلزایمر ارتباط وجود دارد. آلزایمر اختلال مغزی پیش رونده‌ای است که حافظه را تحلیل می‌برد و بر توانایی فرد در انجام کار‌های روزانه تاثیر می‌گذارد. سن، یکی از تعیین کننده‌ترین فاکتور‌ها در بروز این اختلال است هرچند بررسی‌ها حاکی از آن است که سن و سال تنها عامل مرتبط با آلزایمر نیست، چون مطالعات نشان داده مبتلایان به روزاسه ۷ درصد بیشتر در معرض زوال عقلی هستند و ۲۵ درصد بیشتر احتمال دارد به آلزایمر دچار شوند.
ویتیلیگو: مرتبط با مشکلات تیروئید
ویتیلیگو یک بیماری پوستی است که با از دست دادن رنگدانه‌های پوستی خود را نشان می‌دهد. در این بیماری سیستم ایمنی بدن به سلول‌های پوستی که رنگ دانه ملاتونین تولید می‌کنند، حمله می‌کند. ویتیلیگو می‌تواند با بیماری‌های خود ایمنی تیروئید بخصوص پرکاری تیروئید همراه شود. پوست افراد مبتلا به پرکاری تیروئید سفت، مخملی، خشن و گرم است، معمولا این افراد پوست خارش داری دارند، کف دستهایشان سرخ رنگ است، تورم خاصی در جلوی ساق پا دارند، پوستشان تیره‌تر می‌شود و گهگاه بیماری لک و پیس یا ویتیلیگو نیز در آن‌ها بروز می‌کند.
منبع: میزان برچسب ها: بیماری پوستی ، ناخن ، بیماری گوارشی

منبع: ناطقان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۰۱۱۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علائم سرطان روده بزرگ را بشناسیم

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر سیدامیر آل‌داوود اظهار کرد: امروزه سرطان‌های روده بزرگ جزء سرطان‌های شایع کشور بوده و موارد ابتلای آن نیز روز‌به‌روز در حال افزایش بوده و به همین رعایت موارد بهداشتی و پیشگیرانه بیشتر از هر زمان دیگری مورد تأکید است.

وی تصریح کرد: در اکثر موارد بیمار مبتلا به سرطان فاقد علائم بارز و آشکار بوده و همین موضوع بعضاً مردم را به اشتباه می‌اندازد و در شرایطی که حال عمومی و وزن و وضعیت اشتهایی خوبی دارند، آن علائم جزئی را جدی نمی‌گیرند و همین موضوع در آینده و در زمان آشکار شدن علائم وضعیت بدتری در فرد بیمار ایجاد می‌کند و بهتر است که با مشاهده هرنوع علائمی، هرچند کوچک، پیگیری و اقدام به‌موقع را داشته باشیم.

عضو هیأت علمی رادیوتراپی و انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رابطه با مهمترین علائم سرطان روده بزرگ، بیان کرد: این بیماری علائم و نشانه‌های متعددی دارد که مهمترین آن‌ها ایجاد مشکل در اجابت مزاج، خون در مدفوع و کاهش به یک باره وزن بوده، به خصوص مشکل اجابت مزاج طولانی شود، و فرد چند هفته مداوم یبوست و اسهال داشت باید وضعیتش مورد بررسی قرار بگیرد؛ همچنین در خصوص کاهش وزن هم باید بگوییم که این شرایط بیشتر در زمانی بوده که بیماری به حالت پیشرفته رسیده و باید آن ۲ مورد دیگر را جدی‌تر بگیریم.

دکتر آل‌داوود اضافه کرد: همچنین باید به موضوع دفع خون مخفی هم به‌طور ویژه توجه کنیم و عمدتاً فرد بیمار دچار کم‌خونی مزمن بوده و اگر علائم مشکوک در زمان طولانی مشاهده شد باید حتماً به پزشک مراجعه شود.

وی تأکید کرد: کسانی که سابقه خانوادگی در ابتلای به انواع سرطان‌ها، از جمله سرطان روده بزرگ دارند باید حتماً تحت غربالگری قرار بگیرند، حتی به افرادی هم هیچگونه سابقه خانوادگی در این خصوص ندارند هم توصیه می‌کنیم که پس از رسیدن به سن ۵۰ سال غربالگری سرطان روده را داشته باشند و تست‌های آن به ۳ روش تست بررسی خون در مدفوع، خون مخفی در مدفوع و انجام کولونوسکوپی بوده است.

متخصص پرتو درمانی و رادیوتراپی با بیان اینکه با توجه به کاهش سن ابتلا به سرطان در زمان بیماری نباید در خصوص فرزندآوری اقدام نماید و باید این کار بین ۲ تا ۳ سال پس از بهبود بیماری باشد، خاطرنشان کرد: همچنین باید اشاره کنیم که پس از بهبود بیماری امکان انتقال سلول سرطانی به جنین وجود ندارد و در این خصوص دغدغه‌ای بابت بارداری و نگرانی زوجین وجود ندارد و فقط همانطور که اشاره شد باید از بارداری در دوره درمان بیماری خودداری شود.

دکتر آل‌داوود افزود: همه ما باید در راستای پیشگیری از انواع سرطان‌ها از جمله سرطان روده بزرگ به مواردی همچون تحرک و فعالیت بدنی مناسب روزانه، عدم چاقی و افزایش وزن، عدم مصرف غذا‌های پرچرب به‌خصوص فست‌فودها، عدم مصرف سیگار و دخانیات و عدم مصرف نوشیدنی‌های الکلی توجه نماییم، موضوعی که در افراد با سابقه خانوادگی در این خصوص بیشتر از سایر گروه‌های جامعه مورد تأکید بوده و هست.

وی در پایان گفت: باید همچنین به در پیشگیری از سرطان به موضوع آموزش و افزایش سطح آگاهی جامعه هم توجه کرد و اگر به این مهم نیز توجه شود شاهد آمار بالای تعداد مبتلایان به انواع سرطان‌ها از جمله سرطان روده بزرگ و همچنین کاهش سن مبتلایان به این بیماری نخواهیم بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • همه چیز درباره روغن جادویی سی بی دی
  • انواع روغن‌های گیاهی؛ گنجینه ای از خواص و کاربردها
  • دلیل آبریزش دائمی بینی احتمالا «التهاب سینوسی مزمن» است
  • دلیل آبریزش دائمی بینی چیست؟
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان
  • چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟
  • علل پرش و اسپاسم عضلانی
  • شیوه صحیح استفاده از محصولات مراقبت پوستی برای تاثیرگذاری بیشتر
  • علائم سرطان روده بزرگ را بشناسیم
  • بیماری‌های خودایمنی که باعث ریزش مو می‌شوند