Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@04:35:52 GMT

13 خوراکي ضد سرطان

تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۳۰۱۶۳۱

13 خوراکي ضد سرطان

خبرگزاري آريا - برترين ها - ترجمه از هدي بانکي: چيزهايي که مي‌خوريد تاثير شگفت انگيزي بر بسياري از جنبه‌هاي سلامتي‌تان دارد، مانند احتمال ابتلا به بيماري‌هاي مزمني چون بيماري قلبي، ديابت و سرطان.
معلوم شده که بويژه ابتلا به سرطان بسيار تحت تاثير رژيم غذايي است. بسياري از خوراکي‌ها حاوي ترکيبات مفيدي هستند که مي‌توانند رشد سرطان را کاهش بدهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنين مطالعات زيادي وجود دارد که نشان مي‌دهد مصرف بيشتر يک سري از مواد غذايي مي‌تواند با کاهش احتمال بيماري‌ها ارتباط مستقيمي داشته باشد. در اين مطلب به تحقيقاتي که در اين زمينه انجام شده مي‌پردازيم و 13 خوراکي را که مي‌توانند احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهند نام مي‌بريم.
1. بروکلي
بروکلي حاوي سولفورافان است. سولفورافان ترکيبي گياهي در سبزيجات کلمي است که خواص بالقوه‌ي ضد سرطاني دارد. مطالعه‌اي نشان داده که سولفورافان، سايز و تعداد سلول‌هاي سرطان سينه را تا حدود 75 درصد کاهش مي‌دهد. همچنين آزمايشي که روي موش‌ها صورت گرفت نشان داد درمان موش‌ها با سولفورافان، به کُشتن سلول‌هاي سرطان پروستات کمک کرده و حجم تومور را تا 50 درصد کم کرده بود. برخي پژوهش‌ها نيز دريافته که مصرف بيشتر سبزيجات کلمي مانند بروکلي مي‌تواند منجر به کاهش ريسک سرطان روده‌ي بزرگ و معقد (کولورکتال) شود. از مروري بر 35 پژوهش نتيجه گرفته شد که خوردن سبزيجات کلمي با کاهش ريسک سرطان روده‌ي بزرگ و مقعد ارتباط دارد.

خوردن کلم بروکلي همراه با چند وعده‌ي غذايي در هفته مي‌تواند خواص ضد سرطاني داشته باشد اما بايد بدانيد که تحقيقاتي انجام نشده که تاثير بروکلي بر سرطان انسان را مستقيما مورد مطالعه قرار داده باشد، بلکه پژوهش‌هاي انجام شده محدود به آزمايشات حيواني و آزمايشگاهي هستند، بنابراين به مطالعات بيشتري نياز است.
2. هويج
مطالعات متعددي دريافته‌اند که خوردن هويج با کاهش ريسک انواع خاصي از سرطان ارتباط دارد. مثلا نتيجه‌ي پنج مطالعه نشان مي‌دهد خوردن هويح مي‌تواند ريسک سرطان معده با تا 26 درصد کاهش بدهد. مطالعه‌اي ديگر نشان داد مصرف بيشتر هويج منجر به کاهش 18 درصدي احتمال ابتلا به سرطان پروستات مي‌شود. در پژوهشي، رژيم غذايي 1266 فرد که يا سرطان ريه داشتند و يا سالم بودند مورد بررسي قرار گرفت و معلوم شد سيگاري‌هايي که هويج نمي‌‌خوردند، در مقايسه با آنهايي که بيشتر از يک بار در هفته هويج مي‌خوردند، سه برابر بيشتر در معرض ابتلا به سرطان ريه بودند.
سعي کنيد هويج را به عنوان ميان وعده‌اي سالم يا سايد ديشي خوشمزه، فقط دو يا سه بار در هفته وارد رژيم غذايي خود کنيد تا با مصرف هويج بيشتر، ريسک سرطان ريه را کاهش دهيد. همچنان يادتان باشد که اين مطالعات صرفا نشاندهنده‌ي ارتباط ميان مصرف هويج و سرطان هستند و ساير فاکتورها را که مي‌توانند در اين ارتباط نقش داشته باشند به حساب نياورده‌اند.
3. انواع لوبيا
لوبيا سرشار از فيبر بوده که طبق بررسي‌هاي انجام شده مي‌تواند در برابر سرطان کولورکتال از شما محافظت کند. در واقع، مطالعات گوناگوني نشان داده که افزايش مصرف لوبيا مي‌تواند ريسک بيماري‌ها را کم کند.
مطالعه‌اي که روي 1905 نفر با سابقه‌ي تومورهاي کولورکتال انجام شد دريافت آنهايي که بيشتر لوبيا مصرف مي‌کردند، احتمال عود تورمور براي‌شان کمتر بوده است.
در يک مطالعه‌ي حيواني که روي موش‌ها انجام شد، آنها با لوبياي سفيد و لوبياي سياه تغذيه شدند و سپس سرطان کولون در آنها ايجاد شد. نتيجه اين بود که رشد سلول‌هاي سرطاني تا 75 درصد مهار شده بود. طبق اين نتايج، خوردن چند وعده لوبيا در هفته مي‌تواند مصرف فيبرتان را افزايش داده و به کاهش ريسک سرطان کمک کند. اما باز هم فراموش نکنيد که مطالعات صورت گرفته، محدود به پژوهش‌هاي حيواني هستند و براي تست اين ارتباط روي انسان، به مطالعات بيشتري نياز است.

4. انواع بِري‌ها (berries)
بري‌ها سرشار از آنتوسيانين هستند. آنتوسيانين‌ها رنگدانه‌هايي گياهي هستند که خواص آنتي اکسيداني داشته و مي‌توانند ريسک سرطان را کاهش بدهند. در مطالعه‌اي، 25 فرد مبتلا به سرطان کولورکتال، با مصرف عصاره‌ي بيل بري (bilberry) به مدت 7 روز، درمان شده بودند. معلوم شد اين عصاره توانسته بود رشد سلول‌ها سرطاني را تا 7 درصد کاهش بدهد.
در مطالعه‌ي کوچک ديگري، تمشک سياه خشک شده و منجمد شده به بيماران دچار سرطان دهان خورانده شد و معلوم شد ميزان شاخص‌هاي خاصي از پيشرفت سرطان، مهار شده بود.
بر اساس اين يافته‌ها، گنجاندن يک يا دو وعده انواع بري‌ها در رژيم غذايي روزانه مي‌تواند پيشرفت سرطان را مهار کند.
5. دارچين
دارچين به خاطر خواصي که براي سلامتي دارد معروف است. مثلا مي‌تواند قند خون را پايين بياورد يا التهاب را تسکين بدهد. ضمنا، برخي از آزمايشات نشان داده که دارچين مي‌تواند توسعه‌ي سلول‌هاي سرطاني را مهار کند. يک تيوب تست نشان داد که عصاره‌ي دارچين مي‌تواند احتمال مرگ سلول‌هاي سرطاني را افزايش بدهد و تست تيوب ديگري نيز معلوم کرد عصاره‌ي دارچين، رشد سلول‌هاي سرطان سر و گردن را سرکوب کرده و از سايز تومور به ميزان قابل توجهي کاسته بود.
مصرف يک يا يک دوم قاشق چايخوري (2 تا 4 گرم) دارچين در رژيم غذايي روزانه مي‌تواند در جلوگيري از سرطان سودمند بوده و فوايد ديگري نيز نصيب‌تان کند، مانند کاهش قند خون و کاهش التهاب.
6. مغزها
تحقيقات نشان داده که خوردن مغزها مي‌تواند منجر به کاهش ريسک انواع خاصي از سرطان‌ها بشود. مثلا مطالعه‌اي، رژيم غذايي 19386 نفر را مورد بررسي قرار داد و دريافت خوردن مقادير بيشتري از مغزها باعث کاهش ريسک مرگ ناشي از سرطان شده بود. مطالعه‌ي ديگري که روي 30708 نفر و به مدت 30 سال صورت گرفت دريافت مصرف منظم مغزها، موجب کاهش ريسک سرطان کولورکتال، پانکراس و آندومتر شده بود. مطالعه‌ي حيواني نيز نشان داد تغذيه‌ي موش‌ها با گردو موجب کاهش احتمال سرطان سينه تا 80 درصد شده و تعداد تومورها را تا 60 درصد کم کرده بود.
اين نتايج نشان مي‌دهد افزودن يک وعده مغزها به رژيم غذايي روزانه مي‌تواند ريسک ابتلا به سرطان در آينده را کم کند.
7. روغن زيتون
روغن زيتون فوايد شگفت انگيزي دارد و عجيب نيست که بخش عمده‌ي رژيم غذايي مديترانه‌اي را تشکيل مي‌دهد. مطالعات گوناگون دريافته که مصرف بيشتر روغن زيتون مي‌تواند به محافظت در برابر سرطان کمک کند. مروري که روي 19 مطالعه انجام شد نشان داد افرادي که بيشترين مقدار روغن زيتون را مصرف مي‌کردند، کمترين ريسک ابتلا به سرطان سينه و سرطان سيستم گوارشي را نسبت به آنهايي که بسيار کم روغن زيتون مصرف مي‌کردند داشتند.

مطالعه‌ي ديگري، نرخ سرطان در 28 کشور در سراسر دنيا را مورد بررسي قرار داد و معلوم شد کشورهايي که بيشتر از بقيه روغن زيتون مصرف مي‌کردند، کمتر از بقيه دچار سرطان کولورکتال شده بودند.
جايگزين کردن ساير روغن‌هاي رژيم غذايي‌تان با روغن زيتون، يک راه ساده براي بهره بردن از فوايد آن است. مي‌توانيد از روغن زيتون در انواع غذاها و تمام روش‌هاي پخت و پز استفاده کنيد.
8. زردچوبه
زردچوبه نيز به دليل خواص زيادي که براي سلامتي دارد در تمام دنيا مشهور است. کورکومين که عامل فعال در زردچوبه است، ماده‌اي شيميايي است که ويژگي‌هاي ضد التهابي، آنتي اکسيداني و ضد سرطاني دارد. پژوهشي، تاثير کورکومين بر 44 بيمار دچار زخم کولون را مورد آزمايش قرار داد، اين زخم‌ها احتمال سرطاني شدن داشتند. بعد از 30 روز، مصرف روزانه 4 گرم کورکومين توانسته بود تعداد زخم‌ها را 40 درصد کاهش بدهد. يک تيوب تست نيز نشان داد کورکومين مي‌تواند پيشرفت سلول‌هاي سرطان کولون را با هدف گرفتن آنزيم خاصي که با رشد سرطان مرتبط است، کاهش بدهد.
ضمنا معلوم شده که کورکومين در کُند کردن رشد سلول‌هاي سرطان ريه، سينه و پروستات موثر است. براي کسب بهترين نتيجه مي‌توانيد روزانه دست کم يک دوم تا 3 قاشق چايخوري پودر زردچوبه مصرف کنيد. از زردچوبه براي طعم دادن غذاها همراه با فلفل سياه کمک بگيريد تا جذب کورکومين بيشتر شود.
9. مرکبات
خوردن مرکباتي چون ليمو شيرين، ليمو ترش، گريپ فروت و پرتقال مي‌تواند ريسک سرطان را کاهش بدهد. در يک مطالعه‌ي بزرگ معلوم شد افرادي که بيشتر مرکبات مصرف مي‌کردند، کمتر دچار سرطان‌هاي گوارشي و سيستم تنفسي شده بودند. مروري که بر 14 مطالعه صورت گرفت نيز نشان داد مصرف فراوان مرکبات، يا حداقل سه وعده در هفته، مي‌تواند ريسک سرطان معده را تا 28 درصد پايين بياورد.
اين پژوهش‌ها تصويه مي‌کنند گنجاندن چند وعده مرکبات در رژيم غذايي هفتگي مي‌تواند ريسک انواع خاصي از سرطان‌ها را کم کند.
10. بذر کتان
بذر کتان به دليل محتواي فيبر و چربي‌هاي سالم زيادي که دارد مي‌تواند پاي ثابت يک رژيم غذايي سالم باشد. برخي از پژوهش‌ها نشان داده‌اند که بذر کتان حتي مي‌تواند به کاهش رشد سرطان کمک کرده و سلول‌هاي سرطاني را نابود کند. در مطالعه‌اي که روي 32 زن مبتلا به سرطان سينه انجام شد، عده‌اي روزانه بذر کتان مصرف کرده بودند و عده‌اي ديگر نيز دارونما. در پايان آزمايش، گروهي که بذر کتان خورد بودند، شاخص‌هاي خاصي از رشد تومور در آنها کاهش پيدا کرده و ضمنا سلول‌هاي سرطاني بيشتري نيز نابود شده بودند. در مطالعه‌اي ديگر نيز که روي 161 مرد مبتلا به سرطان پروستات صورت گرفت، اين بيماران تحت درمان با بذر کتان قرار گرفتند و نتيجه اينکه رشد و پيشرفت سلول‌هاي سرطاني کاهش يافته بود.
بذر کتان سرشار از فيبر است که طبق مطالعات، در برابر سرطان کولورکتال خاصيت محافظت کنندگي دارد. سعي کنيد يک قاشق چايخوري بذر کتان را به رژيم غذايي روزانه‌ي خود اضافه کنيد. مي‌توانيد در انواع اسموتي‌ها، ماست و انواع غذاهاي پختني از بذر کتان استفاده کنيد.
11. گوجه فرنگي
ليکوپن ترکيبي در گوجه فرنگي است که عامل رنگ قرمز آن بوده و ضمنا خواص ضد سرطاني دارد. مطالعات گوناگوني نشان داده که افزايش مصرف ليکوپن و گوجه فرنگي مي‌تواند ريسک سرطان پروستات را کاهش بدهد. مروري که بر 17 مطالعه انجام شد نيز دريافت مصرف بيشتر گوجه فرنگي خام، پخته و ليکوپن همگي منجر به کاهش احتمال سرطان پروستات مي‌شوند. مطالعه‌اي که روي 47365 نفر انجام شد نيز نشان داد مصرف سس گوجه فرنگي باعث پايين آمدن احتمال ابتلا به سرطان پروستات مي‌شود. مي‌توانيد در رژيم غذايي روزانه‌ي خود، يک يا دو وعده گوجه فرنگي مصرف کنيد.

12. سير
آليسين، عنصر فعال موجود در سير است که معلوم شده مي‌تواند سلول‌هاي سرطاني را نابود کند. مطالعات گوناگوني دريافته که بين مصرف سير و کاهش ريسک انواع خاصي از سرطان ارتباط وجود دارد. مطالعه‌اي که روي 543220 فرد انجام شد نشان داد آنهايي که از سبزيجات خانواده‌ي آليوم، مانند سير و پياز و پيازچه زياد استفاده مي‌کردند، کمتر در معرض ابتلا به سرطان معده بودند.
مطالعه‌اي روي 471 مرد نيز نشان داد مصرف بيشتر سير با کاهش ريسک سرطان پروستات، ارتباط داشته است. مطالعه‌ي ديگري نيز دريافت افرادي که سير و سبزيجات برگ تيروه و پياز و ميوه زياد مي‌خوردند، کمتر در معرض ابتلا به تومورهاي کولورکتال بودند.
بر اساس اين يافته‌ها، گنجاندن 2 تا 5 گرم (تقريبا يک حبه) سير تازه در رژيم غذايي روزانه مي‌تواند فوايد زيادي از اين سبزي شگفت انگيز را نصيب‌تان کند.
13. ماهي‌هاي چرب
بعضي از پژوهش‌ها توصيه مي‌کنند مصرف چند وعده ماهي در رژيم غذايي هفتگي مي‌تواند ريسک سرطان را کاهش بدهد. مطالعه‌اي بزرگ نشان داد مصرف بيشتر ماهي مي‌ت.اند ريسک سرطان‌هاي گوارشي را کم کند. مطالعه‌ي ديگري که روي 478040 فرد بزرگسال انجام شد نيز دريافت خوردن ماهي، ريسک ابتلا به سرطان کولورکتال را کاهش داده بود اما گوشت‌هاي فرآوري شده اين ريسک را افزايش داده بودند. ماهي‌هاي چربي چون سالمون، ماکرل و آنچووي حاوي مواد مغذي مهمي چون ويتامين D و امگا 3 هستند که خاصيت ضد سرطاني دارند.
مثلا، کافي بودن سطح ويتامين D در بدن مي‌تواند از بروز سرطان پيشگيري کند. ضمنا اسيدهاي چرب امگا 3 نيز مي‌توانند از بروز بيماري‌هاي جلوگيري کنند. بهتر است در هفته دو وعده ماهي بخوريد تا مقادير کافي امگا 3 و ويتامين D به بدن برسانيد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۰۱۶۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این مواد خوراکی استخوان‌های بدن را تقویت می‌کنند

آفتاب‌‌نیوز :

با پیروی از رژیم غذایی تقویت‌کننده استخوان‌ها می‌توانید از استخوان‌هایی قوی و سالم بهره‌مند شوید و به پوکی استخوان مبتلا نشوید. اگر هم دچار این بیماری هستید، باز هم می‌توانید با مصرف خوراکی‌های مناسب و البته در کنار ورزش، این مشکل را حل کنید.

مواد خوراکی تقویت‌کننده استخوان‌های بدن

۱. سبزیجات

سبزیجات حاوی ویتامین C هستند که با تحریک سلول‌های استخوانی، بافت‌های استخوانی تشکیل داده و استخوان‌ها را محکم می‌کنند. سبزیجات سبز و زرد می‌توانند تراکم مواد معدنی استخوان‌ها را افزایش دهند.

۲. پروتئین

مصرف پروتئین به مقدار کافی برای داشتن استخوان‌های سالم بسیار مهم است. در حقیقت ۵۰درصد استخوان‌ها از پروتئین تشکیل شده است. مصرف کم پروتئین از جذب کلسیم می‌کاهد و استخوان‌ها را ضعیف و شکننده می‌کند. البته مصرف بیش از حد پروتئین هم موجب افزایش بیش از حد کلسیم در استخوان‌ها و نشت آن به درون خون و اسیدیته شدن بدن می‌شود. هر روز باید در برابر هر کیلو وزن بدن، ۲ گرم پروتئین مصرف شود. مثلا اگر فردی ۵۵ کیلوگرم وزن دارد باید روزانه ۱۱۰ گرم پروتئین مصرف کند.

۳. کلسیم

کلسیم مهم‌ترین ماده معدنی استخوان است و بیشتر مردم باید روزانه ۱۰۰۰میلی‌گرم کلسیم مصرف کنند که البته این مقدار در زنان مسن به ۱۲۰۰ میلی‌گرم در روز می‌رسد. دانه‌ها، پنیر، ماست، ماهی‌های ساردین و سالمون، حبوبات و عدس، بادام، برخی سبزیجات برگدار مانند اسفناج و کلم‌پیچ و ریواس مملو از کلسیم هستند.

۴. مصرف مقدار کافی ویتامین‌های D و K

وجود این دو ویتامین برای داشتن استخوان‌های قوی بسیار ضروری است.

 ویتامین D به جذب کلسیم در استخوان‌ها کمک می‌کند و کمبود آن موجب کمبود کلسیم و ضعف در استخوان‌ها می‌شود. ماهی‌های پرچرب مانند سالمون، ساردین، شاه‌ماهی و خال‌مخالی، گوشت قرمز، جگر و زرده تخم‌مرغ برای تامین ویتامین D مفیدند.

ویتامین K هم با افزایش تولید پروتئین استئوکلسین، به تشکیل بافت‌های استخوانی کمک می‌کند. کلم‌پیچ، اسفناج، بروکلی، جگر گاو، مرغ، لوبیا سبز و آووکادو سرشار از ویتامین K هستند.

۵. منیزیم و روی

علاوه‌بر کلسیم، منیزیم و روی برای تقویت استخوان‌ها مهم هستند. منیزیم موجب فعال شدن ویتامین D و افزایش جذب کلسیم می‌شود. شکلات تلخ، آووکادو، آجیل، حبوبات، توفو، غلات کامل و برخی از ماهی‌های چرب مملو از منیزیم هستند.

همچنین مقدار کمی روی برای تشکیل مواد معدنی استخوان‌ها لازم است. گوشت قرمز، دانه‌ها، آجیل، شکلات تلخ، لبنیات، تخم‌مرغ، غلات کامل، برخی از سبزی‌ها مانند کلم‌پیچ و لوبیا سبز حاوی روی هستند.

با مصرف مواد غذایی اشاره شده در این مقاله می‌توانید استخوان‌هایتان را تقویت کنید. البته فراموش نکنید که برای درمان یا پیشگیری از پوکی استخوان باید از غذا‌های پرنمک پرهیز کنید. مصرف بیش از حد نمک بدن را وادار به رهاسازی کلسیم می‌کند که برای استخوان‌ها مضر است؛ بنابراین از مصرف مقدار بالای سدیم پرهیز کنید. همچنین کافئین، مصرف افراطی ویتامین A و مصرف بیش از حد حبوبات و عدس برای افراد مبتلا به پوکی استخوان مضر است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • قبل از مصرف قهوه ژن‌های خود را بررسی کنید!
  • اگر می‌خواهید انرژی تان زیاد شود این خوراکی‌ها را ناشتا بخورید!
  • سم‌زدایی کبد با نخوردن این خوراکی پرطرفدار!
  • مصرف این خوراکی‌ها برای تقویت استخوان واجب است
  • این مواد خوراکی استخوان‌های بدن را تقویت می‌کنند
  • خواص توت خشک در کاهش فشارخون و بهبود عملکرد کلیه‌ها
  • کاهش ریسک ابتلا به سرطان با مصرف روزانه ۲ عدد گوجه فرنگی
  • هشدار به سیگاری ها؛ مرگ بیش از ۱۴ میلیون نفر بر اثر مصرف سیگار
  • کدام‌ سرطان‌ها با سیگار کشیدن سراغ ما می آیند
  • ریسک سرمایه‌گذاری در دریا باید کاهش یابد