Web Analytics Made Easy - Statcounter

فردی به نام کالین اندرسون، در توییتر خود اعلام کرد که براساس تحقیقی که انجام داده است متوجه شده ISPهای ایران اطلاعات کاربرانشان را در اختیار یک شرکت فعال در حوزه فیلترینگ هوشمند می‌ گذارند در واکنش به این توئیت، وزیر ارتباطات گفت: این اطمینان خاطر را می‌دهم که اطلاعات خصوصی مشترکان در اختیار هیچ شرکتی قرار نگرفته و نخواهد گرفت و در راستا حفظ حریم خصوصی کاربران پیش نویس لایحه حمایت از داده ها و حریم خصوصی در فضای مجازی نیز تدوین شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مانی آشتیانی خبرنگار

ایران آنلاین /  توییتی از فردی به نام کالین اندرسون، محقق در زمینه علوم کامپیوتری و بی طرفی شبکه‌ای، بحث بر سر امنیت اطلاعات کاربران ایرانی درفضای مجازی را در چند روز اخیر وارد فاز جدیدی کرده است. او در توییتر خود اعلام کرده که براساس تحقیقی که انجام داده متوجه شده ISPهای ایران اطلاعات کاربرانشان را در اختیار یک شرکت فعال در حوزه فیلترینگ هوشمند می‌ گذارند. بعد از این توییت بسیاری از کاربران در این شبکه اجتماعی با سوال از وزیر ارتباطات که براساس حقوق شهروندی به چه حقی اطلاعات آنها در اختیار این شرکت قرار میگیرد از او خواستار پیگیری این موضوع شده بودند.  محمد جواد آذری جهرمی نیز دقایقی بعد با رد کردن این خبر در جواب اعلام کرد "این اطمینان خاطر را می‌دهم که اطلاعات خصوصی مشترکان در اختیار هیچ شرکتی قرار نگرفته و نخواهد گرفت. این ادعا مستند نیست. بنا به بررسی انجام شده، شرکت مورد اشاره فعالیتی در خصوص پالایش هوشمند با شرکتهای اینترنتی ندارد" . همچنین شرکت مورد اشاره نیز با تکذیب این موضوع تاکید کرده که اطلاعات هیچ کاربری را از هیچ نهادی دریافت نمیکند و اطلاعات کاربران را نیز در اختیار گروهی دیگر نمیگذارد.

بحث درز اطلاعات و یا ارایه اطلاعات کاربران به گروهی خاص در یک هفته اخیر مورد بحث و جدل بسیاری در شبکه‌های مجازی بوده است. حتی وزیر ارتباطات و معاونان او  نیز در این خصوص در ابتدای هفته جاری و در سخنران‌هایشان در همایش سراسری مدیران وزارت ارتباطات تاکید کردند امنیت و حریم خصوصی کاربران از اهمیت بالایی برخوردار است و به هیچ وجه اجازه این را نمیدهند که کسی از این اطلاعات سواستفاده کند. از سوی دیگر نیز وزیر ارتباطات روز سه شنبه (۵ دی) در توییتر خود خبر از تدوین پیش نویس لایحه حمایت از داده ها و حریم خصوصی در فضای مجازی را  با همکاری پژوهشگاه قوه قضاییه داد. او همچنین تاکید کرد که این پیش نویس   در این هفته  برای اخذ نظرات  صاحب نظران به صورت عمومی منتشر می‌شود. به باور وی این لایحه می‌تواند رکن اساسی توسعه اعتماد الکترونیکی قرار گیرد.

با تمام برنامه‌ها و سیاست گذاری های که اخیرا برای حفظ امنیت و حریم خصوصی کاربران میشود این سوال پیش می آید که  تا چه حد این برنامه ها اجرایی و تا چه میزان کاربران به حفظ اطلاعاتشان توسط سرویس دهندگان ایرانی اطمینان دارند؟ یا اینکه اساسا برای بالا بردن حس اطمینان کاربران ایرانی به نگهداری اطلاعاتشان توسط شرکتهای ایرانی باید چه نکات و شرایطی فراهم شود؟

سامانه ای برای حفاظت از حریم خصوصی

توجه به حفظ اطلاعات کاربران توسط سرویس دهندگان ایرانی در چند ماه اخیر بیش از گذشته شده است. بالا گرفتن حساسیت نسبت به امنیت اطلاعات و حریم خصوصی کاربران زمانی بیش از بیش مورد توجه قرار گرفت که یکی از تاکسی‌یابهای انلاین برای اجرای حکم قوه قضاییه در توقف دسترسی رانندگان این سرویس به مسیریاب ویز، به رانندگانی که از این مسیریاب استفاده میکردند تذکر میداد. تذکری که این شایبه را به وجود آورد که این تاکسی یاب آنلاین بادسترسی غیر مجاز به اطلاعات روی گوشی راننده به حریم خصوصی آن‌ها وارد میشود. پس از این اتفاق  وزیر ارتباطات با منتشر کردن توییت های مختلف از شرکت های استارتاپی ایرانی خواست تا به حفظ حریم خصوصی و امنیت کاربرانشان بیش از بیش توجه کنند و در این زمینه شفافیت کامل را در نظر بگیرند. توجه به این مقوله در همایش سراسری مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پررنگ تر هم شد. جایی که محمد جواد آذری جهرمی با لحنی تند درز اطلاعات توسط یکی از اپراتورهای همراه را به باد انتقاد گرفت و تاکید کرد اپراتورها نباید اطلاعات مشتریان خود را در اختیار دیگران بگذارند و یا خودشان از آن استفاده کنند.

او همچنین در این همایش اعلام کرد «مواردی مشاهده شده از جمله اینکه شخصی هنگام ورود به شهر جدیدی اطلاعات شهرستان برای او پیامک می‌شود که این موضوع ممکن است نشانه‌ای از افشای اطلاعات برخی از مشترکان باشد.»او در همین همایش خود و معاونان و دیگر مدیران وزارت ارتباطات را مسوول امنیت اطلاعات کاربران در فضای مجازی عنوان و با تاکید بر اینکه باید تخلفات اعلام شود تا مردم امیدوار باشند ادامه داد: «از سازمان تنظیم مقررات خواسته‌ایم تا سامانه حریم خصوصی کاربران را ایجاد کند تا اگر اپراتوری تخلف کرد شکایت کاربران ثبت و در صورت لزوم به دستگاه قضایی ارجاع داده شود.»

در همین زمینه نیز حسین فلاح جوشقانی، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص راه اندازی سامانه حریم خصوصی کاربران اعلام کرد که این سامانه قرار است به سامانه فعلی رسیدگی و ثبت شکایات یا همان سامانه ۱۹۵ اضافه شود.

براساس اظهارت وی با توجه به رشد استفاده از سرویسهای اینترنتی داخلی لزوم توجه به حریم خصوص کاربران در این سرویس ها بیش از بیش احساس شده بنابراین در  اصلاح ساختار سازمان، طراحی ساختار ویژه‌ای را تحت عنوان اداره کل صیانت از حقوق مصرف کننده چه در حوزه کیفیت و چه در حوزه حریم خصوصی در نظر گرفته شده است.

راهی برای بازگرداندن اعتماد کاربران

در اختیار قرار دادن اطلاعات کاربران به شرکتهای و یا درز اطلاعات آنها  اتفاق جدیی نیست. اخرین اتفاق بزرگ در این زمینه هم تابستان سال گذشته برای یکی از اپراتورهای تلفن همراه رخ افتاد زمانی که رباتی در تلگرام با دریافت شماره‌ های مشترکان این اپراتور از سوی کاربر، اقدام به افشای اطلاعات خصوصی مشترک مورد نظر روی اپراتور ارتباطی مربوطه میکرد. نحوه کار این ربات به این صورت بود که کاربران تلگرام می‌ توانستند با مراجعه به آن و ارائه شماره خط، به اطلاعات خصوصی مشترک دارنده آن دسترسی یابند. تا یکی دو روز اول سر و صدای زیادی در این خصوص برپا شد اما در آخر داستان،  نه اپراتور درگیر در این ماجرا به آن تذکر داده شد نه به کاربران توضیح دقیق در خصوص اینکه  برای جلوگیری از این مشکل چه اقداماتی صورت گرفته است.

حالا با گذشت یک سال از این ماجرا و با توجه به رشد فعالیت سرویسهای اینترنتی ایرانی، توجه به مقوله امنیت اطلاعات کاربران به پاشنه آشیل این بازار تبدیل شده است. بسیاری از کارشناسان اعلام میکنند که در صورتی میتوان کاربران ایرانی را به استفاده از سرویسهای داخلی تشویق کرد که این سرویسهای مقدمات و اطمینان لازم به کاربرانشان در خصوص حفظ امنیت و حریم خصوصی آن ها را بدهند.

علی رزازیان، کارشناس امنیت در حوزه مجازی در گفت و گو با ایران با اعلام اینکه شرکتهای ایرانی اهمیت چندانی به مقوله امنیت اطلاعات کاربران خود نمی‌دهند میگوید:« در چند ماه اخیر یک شرکت تاکسی یاب آنلاین برای اجرای دستور قضایی که حکم به جلوگیری دسترسی رانندگان این سرویسهای به یک مسیریاب را داده بود  اقدامات عجیبی انجام دادند. اینکه این یک دستور قضایی بوده و باید اجرا میشده مورد بحث نیست اما موضوع مورد بحث مدل اجرای این دستور توسط این تاکسی یاب بود . به صورتی که اعتراض همه کاربران بلند شد و این شرکت متهم به نقض حریم خصوصی کاربران شد. » به باور وی این تاکسی یاب آنلاین میتوانست برای جلوگیری از همه این اعتراض ها در یک بیانیه ای قبل از اجرای دستور به صورت شفاف کاربرانش را درجریان اقداماتی که باید صورت میگرفته میگذاشت. این کارشناس امنیتی اعلام میکند که در حال حاضر اطلاعات کاربران  در اکثر سرویسهای داخلی بدون در نظر گرفتن نکات امنیتی جمع آوری میشود و مشخص نیست که اگر این اطلاعات هک یا لو رفت چه کسی پاسخگو است.

وی می‌افزاید: « در حال حاضر هیچ یک از سرویسدهندگان داخلی به صورت شفاف اعلام نمیکنند که اطلاعات کاربران را به چه صورت نگهداری میکنند و یا از این اطلاعات چگونه و در چه مواردی استفاده میشود. از سوی دیگر در سرویسهای داخلی به هیچ وجه مشخص نیست که اگر کاربری حسابش را در این سرویسها ببندند چه اتفاقی برای اطلاعاتی که در این سرویس ها دارد رخ میدهد.

رزازیان پیشنهاد میکند که برای بالا بردن اعتماد کاربران به استفاده از سرویسهای داخلی در گام اول باید تمام سرویس دهندگان ایرانی به صورت منظم و هر شش ماه یک بار گزارش شفافیت فعالیت خود را اعلام کنند به این صورت که چه نهادی و به چه دلیل  از ان ها در خواست دریافت اطلاعات  کاربران را داشته و آیا انها این اطلاعات را در اختیار این نهادها گذاشته اند یا نه، اتفاقی که در تمام دنیا از سوی سرویس دهندگان بزرگی مانند گوگل، فیس بوک و … رخ میدهد.

وی در ادامه میگوید:« سرویس دهندگان ایرانی باید به صورت دقیق به کاربران در مورد سطح دسترسی به اطلاعات را توضیح دهند اینکه اطلاعاتی که از آن ها خواسته میشود برای استفاده در چه بخشهایی و به چه دلیل دریافت میشود. همچنین از همه مهمتر اینکه این اطلاعات در چه شرایطی نگهداری میشود. اطلاع رسانی در خصوص تغیر در شرایط استفاده از برنامه از طریق ارسال ایممیل، پیامک و … نیز از دیگر کارهایی است که سرویس دهندگان ایرانی برای افزایش اعتماد کاربرانشان باید انجام دهند.»

رزازیان تصریح میکند تاز مانی که سرویس دهندگان ایرانی این نکات را در خصوص امنیت و حریم خصوص کاربرانشان رعایت نکنند نمیتوان انتظار داشت که استفاده از سرویسهای داخلی در کشور رشد پیدا کند. 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۰۱۸۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقیبی تازه برای گوگل؛ موتور جستجو ChatGPT احتمالاً این هفته معرفی می‌شود

به گزارش صدای ایران از دیجیاتو،به‌تازگی پستی در یک انجمن آنلاین منتشر شده که در آن به ساخت نام دامنه و گواهی امنیتی برای «search.chatgpt.com» اشاره شده است. البته در حال حاضر، این آدرس وجود خارجی ندارد و هیچ صفحه‌ای با آن باز نخواهد شد. علاوه بر این، «پیت هوانگ»، محقق هوش مصنوعی، در شبکه اجتماعی ایکس ضمن اشاره به این دامنه، به تاریخ ۹ می (۲۰ اردیبهشت) نیز اشاره کرده است.

در حال حاضر، اطلاعات بسیار کمی در مورد موتور جستجوی احتمالی ChatGPT وجود دارد که احتمالاً مانند Perplexity و Google Gemini، براساس سوالات پرسیده‌شده توسط کاربران کار خواهد کرد.

موتور جستجو ChatGPT رقیب جدی گوگل؟

انتشار این خبر، احتمالاً برای گوگل بسیار نگران‌کننده خواهد بود که در بیش از دو دهه گذشته، بر بازار موتور‌های جستجو تسلط داشته است و ۹۰ درصد از کل جستجو‌های جهانی را به خود اختصاص داده است. «سم آلتمن»، مدیرعامل OpenAI، ماه گذشته در طی مصاحبه‌ای با «لکس فردمن»، گفته بود که ChatGPT می‌تواند آینده جستجو باشد.

او در جریان مصاحبه خود گفته بود:
«اگر بتوانیم موتور جستجوی بهتری نسبت به گوگل بسازیم، فکر می‌کنم باید این کار را انجام دهیم. گوگل ۱۳ تبلیغ و ۱۰ لینک آبی به شما نمایش می‌دهد. اما چیزی که مرا بسیار هیجان‌زده می‌کند این است که شاید راه بسیار بهتری برای کمک به مردم در یافتن اطلاعات مدنظر خود وجود داشته باشد.»

موتورجستجو OpenAI می‌تواند رویکرد‌های متفاوتی را دنبال کند. به‌عنوان مثال، Perplexity از رویکرد چت‌بات استفاده می‌کند و کاربران می‌توانند از آن سؤال بپرسند و سپس نتایج جستجوی آنها توسط هوش مصنوعی نمایش داده می‌شود. گوگل جمینای نیز بیشتر از یک رویکرد چت‌محور بهره می‌برد و علاوه بر لینک جستجوی گوگل، تجزیه‌و‌تحلیلی را به کاربران ارائه می‌کند. طبق شایعات، به‌نظر می‌رسد که رویکرد OpenAI برای موتورجستجو ChatGPT به Gemini نزدیک‌تر خواهد بود.


دیگر خبرها

  • تیپ خاص ناصر حجازی در فضای مجازی داغ شد!
  • پایگاه بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران در دسترس قرار گرفت
  • آموزش حلقه مفقوده حریم خصوصی در اینترنت
  • تاکید پلیس بر‎اخلاق‎ ‎مداری‎کاربران‎ ‎مجازی‎ در‎انتخابات‎
  • حفاظت از داده‌های شخصی کاربران موجب رشد پایدار اقتصاد دیجیتال است
  • حفاظت از داده‌های شخصی کاربران مهمترین عامل اعتماد به سکو‌های داخلی
  • دستگیری عامل انتشار محتوای نامتعارف در فضای مجازی در رشت
  • آموزش حلقه مفقوده حریم خصوصی در اینترنت/ کشورها برای محفاظت از کودکان چه کردند؟
  • رقیبی تازه برای گوگل؛ موتور جستجو ChatGPT احتمالاً این هفته معرفی می‌شود
  • جنجال خانواده متوفی برای استفاده از اثر انگشت برای باز کردن قفل گوشی