Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-06@19:21:15 GMT

نصف کردن قرص‌ها تاثیرات خطرناکی دارد؟

تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۳۰۳۲۸۶

نصف کردن قرص‌ها تاثیرات خطرناکی دارد؟

به گزارش ایرنا، نصف کردن یا خرد کردن قرص ها و قاطی کردن آنها با غذا یا نوشیدنی ها برای بلعیدن راحت تر بوِیژه در سنین بالا، یک عادت گسترده و خطرناک است.

به عقیده انجمن ایتالیایی پیرشناسی و طب سالمندان Sigg، این عادت بد باید ترک شود چرا که با این کار ساختار دارو عوض شده و می تواند منجر به کاهش تاثیر و افزایش خطرات ناشی از مصرف آن شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



با نصف کردن قرص ها، نمی توان نیمه برابر و دوز دقیق آن را بدست آورد و اغلب کمی از دارو نیز به هدر می رود و بدین ترتیب کمتر از اندازه ای که پزشک تعیین کرده است، دارو جذب بدن می شود.
بر اساس آمارها این تغییر دوز، حتی با استفاده از وسیله مخصوص برای بریدن قرص ها، می تواند به 15 درصد برسد. البته بیشترین خطر در صورتی است که داروی مذکور باید دقیقا با اندازه تعیین شده توسط پزشک مصرف شود و حتی کمترین تغییر در آن می تواند تاثیرات سمی در بدن داشته باشد.

بنابراین باید عادت نصف کردن یا خرد کردن قرص ها و کپسول ها را کنار گذاشت چرا که تاثیر خود را از دست داده و مشکلات دیگری ایجاد می کنند. اغلب وقتی بیمار باید چند قرص را مصرف کند، این عادت وجود دارد که داروها را با همدیگر می بلعد که متاسفانه این کار نیز می تواند تاثیرات منفی به همراه داشته باشد و منجر به تداخل اثرات ماده اصلی داروها با یکدیگر شود.

این انجمن ایتالیایی توصیه می کند که قرص ها و کپسول ها را به همان شکل و اندازه که دارند مصرف شوند یا از دوزهای پایین تر استفاده شود و در نهایت اگر مشکل در بلعیدن قرص است، قطره، شربت یا پودر آن تجویز شود.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۰۳۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه به مصرف آب چاه به جای آب معدنی اشتباه است

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو با بیان اینکه آب‌های بسته‌بندی مزایایی مانند عدم وجود آلودگی‌های میکروبی و انگلی دارد، گفت: توصیه به مصرف آب چاه به جای آبهای بسته‌بندی شده غیرمسئولانه و غیرکارشناسی است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مهدی انصاری؛ مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو با بیان اینکه آب‌های بسته‌بندی دارای مزایای متعددی هستند، از عدم وجود آلودگی‌های میکروبی و انگلی بیماری‌زا، وجود محدوده‌های مجاز املاح و فلزات سنگین و آفت‌کش‌ها به عنوان بخشی از این مزایا یاد کرد و گفت: دلیل کنترل کیفیت این محصولات در محل تولید از منبع اصلی آب گرفته تا پایان فرایند است در حالی که برای آب چاه کنترلی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اظهارنظر در مورد اینکه مصرف آب چاه فقط منجر به بروز سنگ کلیه می‌شود، غیرمسئولانه و غیرکارشناسی است، افزود: آب چاه‌ها ممکن است آلودگی‌های زیادی داشته باشند که ممکن است به دلیل نزدیکی به مناطق مسکونی، کشاورزی، مراکز صنعتی و منابع دیگر آب‌های زیرزمینی متصل آلودگی به ترکیبات آلی، نیترات و سولفات داشته باشد.

وی ادامه داد: در تولید و عرضه آب‌های بسته‌بندی، فرآیندهای صنعتی رعایت شده و مجوزهای لازم پس از بررسی‌ها و آزمایشات متعدد اخذ می‌شود. هر محصول یک شرایط نگهداری دارد که توسط تولید کننده در بسته‌بندی محصول، اعلام می‌شود که مصرف کننده، فروشنده و توزیع کننده ملزم به رعایت الزامات انبارداری، حمل و نقل و نگهداری هستند.

غذای آلوده عامل 200 بیماری/ جزئیات بازرسی‌های بهداشتی از اصناف در تعطیلات نوروز

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو تاکید کرد: اگر شرایط نگهداری هر محصولی رعایت نشود، طبیعی است که شاید خطراتی برای مصرف کننده به همراه داشته باشد و این هم محدود به یک فرآورده مانند آب بسته‌بندی شده نیست. ظروف بسته‌بندی "پت" در ایران و دنیا، مختص آب‌های آشامیدنی نیست بلکه در نوشابه ها، روغن های خوراکی، برخی لبنیات و شیشه‌های شیرخوری کودکان نیز از مواد پت استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه روغن‌های زیروترانس مورد تایید سازمان غذا و دارو هستند، تاکید کرد: برای هر شاخص روش اندازه گیری وجود دارد که از دقیق‌ترین و حساس ترین روشها استفاده می‌شود و عبارت زیرو معنی عام داشته در حالی که به صورت فنی عبارت غیر قابل ردیابی(not detectable) اعلام می‌شود. باید اذعان نمود نمی توانیم و نباید علایق و سلایق شخصی خودمان را در رسانه‌ها عمومیت دهیم.

وی در خصوص کیفیت برنج‌های غیرایرانی موجود در بازار گفت: تمامی برنج‌های وارداتی در مبادی ورودی کشور و حتی در مبدا تولید نمونه برداری شده و آنالیزهای لازم بر روی آنها انجام می‌شود و تنها محصولاتی قابلیت عرضه به بازار مصرف را دارند که با ضوابط و مقررات ملی کشور مطابقت داشته باشند. لازم به ذکر است که تمام کالاهای سلامت از جمله آب‌های بسته‌بندی مورد نظارت و پایش مستمر سازمان غذا و دارو بوده و با هر گونه عدم انطباق با ضوابط موجود به صورت قانونی برخورد می‌شود. نظرات ارائه شده از سوی افراد غیرمسئول در حوزه سلامت غذایی، جنبه شخصی دارد و موضع ارگان‌های رسمی نیست. اطلاعات ارائه شده بر اساس اطلاعات بسیار محدود و ناقص یک آزمایشگاه بخش خصوصی، فاقد عمومیت بخشی به کل جامعه است.

لازم به ذکر است که اخیراً مدیر یک آزمایشگاه کنترل کیفیت مواد غذایی در یک برنامه تلویزیونی نسبت به مصرف آبهای آشامیدنی هشدار داده و گفته بود: بطری‌های پلیمری آب معدنی شرایط خاصی برای نگهداری دارند و مغازه داران آن را در نور آفتاب یا داخل فریزر قرار می‌دهند که این موضوع مواد موجود در بطری‌ها را در آب آزاد می‌کند و اگر مردم آب چاه بخورند نهایتاً سنگ کلیه می‌گیرند اما خیلی بهتر است!

وی همچنین ادعای تولید روغن‌های زیروترانس را نادرست خوانده و توصیه کرده بود که برنج‌های غیرایرانی نیز مورد استفاده کمتری قرار بگیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توصیه به مصرف آب چاه به جای آب معدنی اشتباه است
  • ۴ عادت مخرب که به‌تدریج جان شما را می‌گیرد
  • آب معدنی استفاده کنیم یا نه؟
  • تاثیرات شگفت انگیز مصرف روزانه پیاز
  • چه کسانی نباید آب زرشک بخورند؟
  • سمت راست سرتان درد می‌کند؟ این چند روش را امتحان کنید
  • پرِگابالین چیست و چرا می‌تواند خطرناک باشد؟
  • این ۴ عادت به تدریج جان شما را می‌گیرد
  • هشدار! این دارو معتادتان می‌کند
  • پرگابالین چیست و چرا می‌تواند خطرناک باشد؟