Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-28@16:27:36 GMT

قلعه امامه معروف به قلعه مازیار (+عکس)

تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۳۰۴۱۴۷

قلعه امامه معروف به قلعه مازیار (+عکس)

پول‌نیوز - امامه از روستاهای بزرگ دهستان رودبار قصران شهرستان شمیران استان تهران است. دراین روستا قلعه ای وجود دارد به اسم قلعه امامه که از مناطق زیبا و دیدنی اطراف تهران است. این قلعه از جمله آثارهای تاریخی است که قدمت آن به چندین سال قبل برمی گردد.امامه دو آبادی است که در کنار هم قرار گرفته، یکی را امامه بالا و دیگری را امامه پایین می‌نامند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!






 این روستا در پنج کیلومتری مشرق راه اصلی تهران به شمشک و نرسیده به فشم واقع است و راه آن ماشین‌رو است. در قدیم این روستا به علت سختی زندگی تبعید گاه عده‌ای از مبارزان مازندرانی و گرجستانی بوده است. امامه آبادی است مرتفع و کوهستانی و سردسیر در دامنه جنوبی البرز مرکزی که آبش از رود محلی و قنات و چشمه تأمین می‌گردد.




قلعه امامه مربوط به دوره زیاریان به بعد است و در شهرستان شمیرانات، بخش لواسانات، روستای امامه واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۳۹۷۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در این قلعه بقایای اتاق‌ها، برج و بارو، حصار دفاعی، غار، قنات یا آب انبار، ارگ و حاكم‌نشین دیده می‌شود.




قلعه امامه (قلا)، در شمال شرقی امامه بالا در امتداد رودخانه بافاصله‌ی حدود سه کیلومتر از جاده اصلی در ارتفاعی صخره‌ای قرار دارد. از قلعه‌های مستحکم منطقه است که در ساخت آن از سنگ لاشه، ملات، ساروج و گچ سنتی استفاده شده است.

حوادث روزگار از جمله عوامل طبیعی و انسانی باعث شد تا قسمت‌های زیادی از این بنا تخریب گردد. با توجه به نمونه سفال‌های پیدا شده از سطح و پیرامون قلعه امامه، قدمت آن حداقل به دوره اوایل اسلام می‌رسد.

در کتاب‌های تاریخی آمده که پیشینه تاریخی این قلعه مربوط به قرن سوم هجری (حدود ۱۱۰۰ سال پیش) هست و متعلق به یک حکمران محلی به اسم مازیار بوده است.

 بعضی هم شباهت این قلعه را به قلعه‌های حسن صباح دانسته که مستحکم بودن و صعب العبور بودن آن را بهترین دلیل می‌دانند. حسن صباح (از سلسله اسماعیلیان) دژهای خود را در یک مکان مرتفع و صعب العبور می‌ساخته تا از گزند دشمنان در امان بماند. نوع معماری آن هم با سنگ و ساروج است. امروزه کوهنوردان و علاقه‌مندان به طبیعت از این بنا در هنگام پیاده‌روی دیدن می‌کنند.

در زمان قاجار بعضی از پادشاهان وقت برای تفریح و شکار به امامه رفته و مدتی را آنجا اتراق می‌کردند. ناصرالدین شاه قاجار در یکی از سفرهایش با دختری به نام فاطمه که بعدها به انیس الدوله معروف شد آشنا و او را به همسری انتخاب و به حرم‌سرای خود می‌آورد. مهر انیس الدوله چنان در دل شاه می‌نشیند که به عنوان سوگلی حرم و شاه انتخاب می‌شود. بعضی‌ها گویند که همراه شاه یک بار به فرنگ هم سفر کرده است. انیس الدوله از نسل طايفه انیسی‌های امامه بوده است.

بيشتر از يك قرن از روزگار می‌گذرد و روستاي امامه از توابع شميران هنوز هم محبوب است؛ البته نه به آن دلايلي كه شاه و اطرافیانش را به آنجا مي‌كشاند بلكه به خاطر طبيعت خواستنی و آب و هواي هميشه پاكيزه‌اش در آب و هواي آلوده زمستانی تهران كه چند سالی است گلوی پايتخت‌نشينان را می‌فشارد و دود و سياهی حتی تا لواسان و فشم هم بالا می‌رود، موقعيت دره‌ای روستا مانع رسيدن آلودگی به آنجا می‌شود.

 روستايی كه قبل‌تر از ماجرای ناصرالدين‌شاه يكی از مسيرهای رفت و آمد به مازندران بوده و كتيبه‌های تاريخی، قدمت آن را تا چند هزار سال به عقب می‌برد.



منبع:کجارو

منبع: پول نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۰۴۱۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهره بسیار متفاوت و بدون آرایش بازیگر زن معروف در جنوب را ببینید | تصویر

عکسی از چهره ساده و بی‌آرایش آزاده صمدی، بازیگر سینما و تلویزیون در فضای مجازی وایرال شده است./فرادید

دیگر خبرها

  • نوای ساز ارکستر سمفونیک تهران در قلعه فلک‌الافلاک می‌پیچد
  • میزبانی قلعه فلک‌الافلاک از ارکستر سمفونیک تهران
  • عزم ملی برای حل مشکلات پایتخت شکل بگیرد/ضرورت استفاده از ظرفیت معتمدین محلات در سایر کلانشهرها
  • اولین تصاویر از آتش سوزی هتل معروف در تهران
  • فیلم| تبریک خاص قلعه نویی به بازیکنان تیم ملی فوتسال
  • خاندانی از تبار و نوادگان حذیفه‌بن‌یمان در طرشت
  • فیلم| اولین گفت و گو با پاکبانی که شب حمله ایران به اسرائیل معروف شد!
  • آب قنات؛ مهریه زنان طرشتی | ۵ قنات باغ‌های روستا را سیراب می‌کرد
  • فیلم/ بدون تعارف با پاکبان معروفِ شب حمله ایران به اسرائیل
  • چهره بسیار متفاوت و بدون آرایش بازیگر زن معروف در جنوب را ببینید | تصویر