روایت عشق و عرفان شاگرد مکتب قرآن" آیت الله آقا نجفی همدانی"
تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۳۰۵۱۷۸
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ سید محمد حسینی همدانی در ۱۳۲۲ق در نجف به دنیا آمد، پدرش سید علی بن سید کاظم همدانی معروف به میرسید علی عرب، از شاگردان آخوند خراسانی، میرزا حسین خلیلی تهرانی، سید محمدکاظم یزدی و ملا حسینقلی همدانی و از نوادگان محقق اَعْرَجی، علامه سید محسن حسینی کاظمی بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در كودكی به همراه پدر به همدان رفت و در 21 سالگی برای ادامه تحصیل، رهسپار حوزه علميه نجف شد ، و در نجف از محضر عالمان بزرگ دروس فقه، اصول، كلام و فلسفه را فراگرفت و در اين درسها با آيات عظام: سيد ابوالقاسم خويی، سيد محمدهادی ميلانی و علامه سيدمحمدحسين طباطبايی و... مباحثه ميكرد.
آیت الله آقا نجفی از تربیتشدگان دوران طلایی حوزه نجف و از شاگردان خاص مرحوم آیت ا... نائینی ، آیت ا... غروی اصفهانی وآیت ا... سید علی قاضی بود.
اين عالم ربانی به قدري از لحاظ علمی و فقهی مورد توجه ميرزای نايينی واقع شد كه به ايشان گواهی اجتهاد داد و آقانجفی نيز به شرف دامادی آن مرجع بزرگ نائل شد.
آيت اللَّه نجفی همدانی پس از اخذ اجازات متعدد اجتهاد از علماي بزرگ نجف، قصد وطن نمود و پس از اقامت 22 ساله در نجف راهی همدان شد.
آثار
برخی از آثار منتشر شده
انوار درخشان در تفسیر قرآن، مهمترین اثر وی و تفسیر فارسی همه قرآن است. این تفسیر در هجده مجلد در ۱۳۸۰ش، به اهتمام محمدباقر بهبودی در تهران انتشار یافت. از ویژگیهای تفسیر انوار درخشان، استناد و توجه فراوان مؤلف به اخبار و روایات تفسیری اهل بیت(ع) است. با این حال، وی به نقل اخبار و روایات اهل بیت(ع) بسنده نکرده و پس از پارهای توضیحات لغوی و نحوی و بیان برخی لطایف و اشارات، به تفسیر و تحلیلآیه پرداخته است.
گاهی با عبارتهایی پیچیده و سنگین و با استفاده از اصطلاحات و تعبیرهای اهل معنا و معرفت، آیات را تفسیر کرده است، همین ویژگی موجب شده که بهرهگیری از این تفسیر به گروهی خاص اختصاص یابد..
وی همچنین به روش تفسیر قرآن به قرآن توجه داشته است.پرتوی درخشان از اصول کافی، در شش جلد، شرح کتاب التوحید کافی.معاد جسمانی و روحانی مسیحا مژده مهدی موعود
آثار منتشر نشده
تقریرات درس اصول میرزای نائینی (از مباحث الفاظ تا تعادل و تراجیح)
تقریرات درس فقه محقق اصفهانی (بحث مکاسب)
تقریرات درس اصول محقق اصفهانی
رسالههای متعدد در فلسفه، کلام و شرح احادیث اخلاقی.
آیت الله نجفی همدانی اسوههای تقوا، عمل و علم
مدیر حوزه های علمیه همدان با اشاره به ویژگیهای مرحوم آیتالله آقا نجفیهمدانی گفت: افرادی مانند آیتالله آقانجفی همدانی در حوزه علمیه نجف تربیت شدند و در شهرهای مختلف منشاء خیر و برکت بودند،ماباید در حوزه های علمیه تلاش کنیم و مردم را با چهره هایی انقلابی اسلامی همچون آقا نجفی آشنا کنیم.
آیت الله سید مصطفی موسوی اصفهانی گفت: علما وارثان انبیا هستند و علمای ربانی ما با علم، ایثار، انقلابیگری، شجاعت و شهادت دین خدا را به دست ما رساندهاند و اگر این علما نبودند، قطعا آثاری از دین برای ما باقی نمیماند.
وی با اشاره به سخنان رهبری مبنی بر اینکه مسئولان حوزهها مراقب باشند حوزههای علمیه انقلابی بمانند،گفت: یکی از راههای انقلابی نگه داشتن حوزهها معرفی این چهرههای مجتهد، انقلابی و اسوه ایثارگری است.
سرانجام آن فقيه بزرگ در سحرگاه نهم مهر 1375 شمسی برابر با پانزدهم جمادي الاول 1417هجری قمری در نودوسه سالگی بدرود حيات گفت و پس از تشييع باشكوهی در همدان و مشهد، در جوار مرقد شيخ بهايی در حرم مطهر امام رضا(ع) به خاك سپرده شد.
برگزاری کنگره بزرگ آیت الله نجفی با پیام رهبر انقلاب
کنگره مفسر قرآن آیت الله آقا نجفی همدانی روز پنجشنبه هفتم دیماه با حضور شخصیت های برتر علمی کشور و مردم ولایتمدار همدان در مسجد مهدیه در حال برگزاری است.
از میان مقالات ارسال شده به دبیرخانه کنگره آیت الله نجفی در حدود ۳۵ مقاله برگزیده شده است که در روز همایش بخشی از آنها ارائه خواهد شد.
امروز مراسم اصلی کنگره آیت الله نجفی همدانی در مرکز همایش های دانشگاه علوم پزشکی همدان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و شخصیت های برجسته علمی کشوری در حال برگزاری است.
دبیر کنگره ملی آیت الله آقا نجفی همدانی(ره) گفت: آیت الله آقا نجفی(ره) شخصیتی علمی و مذهبی که از محضر بسیاری از بزرگان تلمذ کرده و در این زمینه در استان همدان کم نظیر بود، تفسیر انوار درخشان در 18 جلد بی بدیل و تقریرات ایشان در درس فقه و اصول آیت الله نایینی در خور توجه بسیاری از اندیشمندان دینی است.
محمد کاظم حجازی، دبیر کنگره ملی آیت الله آقا نجفی همدانی(ره) که در نشست خبری با اصحاب رسانه استان سخن می گفت با اعلام مطلب فوق افزود: نسلی که در سال 57 انقلاب اسلامی را به ثمر رساند، کسانی بودند که توانستند مسیری منطبق با معارف دین را به وجود بیاورند.
وی خاطرنشان کرد: مکتب امام(ره) به اقتضای شخصیتی های بزرگی حاصل شد که در کنار امام(ره) توانستند انقلاب را به مقصد برسانند.
حجازی اظهار داشت: کنگره آیت الله آقا نجفی همدانی(ره) در این راستا پایه ریزی شد، چرا که رهبر معظم انقلاب در سال 75 با تاکید بر تقویت مبانی انقلاب، بر تبیین مساله مبانی انقلاب و فرهنگ انقلاب تاکید فروان داشتند.
وی تاکید کرد: این شخصیت علمی در مسیر همراهی با انقلاب از هیچ کوششی فرو گذار نبود و در راه ترویج انقلاب و آرمان های امام تلاش فراوانی داشت.
اهداف کنگره علمی آیت الله نجفی همدانی:
هدف کلی
حفظ و نشر ارزش های انقلاب اسلامی با تاسی به نهضت دینی و تجلیل از مقام علمی و معنوی حضرت آیت الله نجفی همدانی(ره)
اهداف جزئی
تقویت بینش دینی و سیاسی جامعهمعرفی الگوهای مناسب برای طلاب، جوانان و آحاد مردم تجلیل و گرامیداشت یاد عالم ربانی و مفسر قرآن «حضرت آیت ا... نجفی همدانی»معرفی شخصیت قرآنی، عرفانی، علمی و انقلابی حضرت آیت ا... نجفی تبیین اندیشه انقلابی حضرت آیت ا... نجفی همدانی خصوصا همراهی و تعبیت ایشان از ولی فقیه زمان حضرت امام خمینی(ره) و حضرت آیت الله العظمی خامنه ای.
محورهای کنگره
زندگینامه، احوالات حضرت آیت ا... نجفی همدانی(ره)آثار و تالیفات: انوار درخشان (تفسیر قرآن) و پرتو درخشان (تفسیر اصول کافی) و سایر آثار حضرت آیت ا... نجفی همدانی(ره)بررسی دوران تحصیل به ویژه نجف اشرف، اساتیدجوانگرایی و توجه به نسل جوان در جهت مسائل تربیتی و معنوی آنانخدمت در سنگر مسجد به عنوان پایگاهی برای انقلاب اسلامی
برنامه های جنبی
سخنرانی یکی از مراجع عظام تقلید انتشار تمبر یادبود (کمیته تبلیغات)انتشار ویژه نامهنصب المان در بلوار آیت ا... نجفی همدانی (کمیته تبلیغات)برگزاری نمایشگاه از مفاخر و علمای همدان و آقا نجفی بازدید از مراکز مذهبی و تاریخی و انقلابی همدان (گلزار شهدا، باغ موزه دفاع مقدس، آرامگاه بوعلی و باباطاهر، غار علیصدر)برگزاری مراسم بزرگداشت و معرفی شخصیت آیت ا... نجفی در مساجد همدان ادای احترام در مرقد حضرت آیت ا... آقانجفی در صحن رضوی – مشهد مقدس
این کنگره ملی که با پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی ، آغاز شد، از یک جلد کتاب ویراستاری شده "انواردرخشان"، ۱۰ جلد کتابچه هایی از گزیده های ناب قرآنی تفسیر انوار درخشان، یک جلد ویرایش " درخشان پرتویی از اصول کافی"، یک جلد کتاب زندگی نامه آیت الله آقا نجفی، یک فصل از تقریرات ایشان بر دروس اصول میرزای نائینی و مجموعه مقالات برگزیده کنگره رو نمایی شد.
انتهای پیام/ص.ف
آیت الله نجفی همدانی کیست؟منبع: باشگاه خبرنگاران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۰۵۱۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مطهری؛ مدافع کیان سیاسی قرآن کریم
این رویکرد البته در زندگی علمی و سیاسی ایشان بسیار جدی است در حدی که می توان به عنوان سیره و روش علمی و عملی از آن نام برد. با این نگاه شهید مطهری را از جنبه غیرت دینی نسبت به تعرض به ساحت سیاسی قرآن کریم نیز باید معلم و الگو برای محققان و مفسران بدانیم.
سرنخهایی از جهاد علمی استاد شهید در دفاع از کیان سیاسی قرآن و همینطور فهم صحیح از آیات سیاسی را برای نمونه در کتاب «آشنایی با قرآن» شهید مطهری میتوان گزارش کرد که محصول جلسات تفسیری ایشان است و عملاً پاسخی به برداشتهای غلط گروههای التقاطی دوران شکلگیری و عصر آغازین انقلاب اسلامی همچون برداشتهای مارکسیستی منافقان، برداشتهای سوسیالیستی افرادی چون شریعتی یا افرادی لیبرال مسلک همچون بازرگان و... است. کتابهای دیگر شهید مطهری مانند امامت و رهبری، ولاها و ولایتها، علل گرایش به مادیگری و... نیز همگی در چنین فضایی قابل معرفیاند.
مبارزه با برداشتهای سیاسی نادرست از قرآن
ایشان در مواجهه با قرآن کریم آن را دارای یک نظام فکری جامع میداند که نظام سیاسی بخشی از آن است. برای همین ذیل آیاتی مثل خمس که دیگران نگاهی عادی به آنها دارند با رویکرد نظام اسلامی به آن مینگرد. بیان شهید مطهری را در مورد آیه انفال و خمس در جلد سوم آشنایی با قرآن ایشان ببینید: «چهره آیه انفال و آیه خمس آنچنانکه شیعه تفسیر میکند با آنچه اهل تسنن تفسیر میکند از زمین تا آسمان متفاوت است. آن طور که شیعه تفسیر میکند یک مفهوم بسیار عام و کلی مییابد و از یک نظر ارتباط پیدا میکند با نظام اقتصادی اسلام و از نظر دیگر ارتباط دارد با نظام حکومتی و سیاسی اسلامی». این بیان گویای نگاه دقیق سیاسی ایشان است.
آسیبهایی که تفسیر سیاسی قرآن با آن روبهرو است پرشمار است. مثلاً گاهی وضعیت زمانه و روزگار به گونهای است که مفسر را به سمت برداشت نادرست میکشاند. شهید مطهری با همه آنها مبازره دارد. مثلاً آسیبها را از منظر زمینههای انگیزشی و روانی و عاطفی میتوان گزارش کرد. برای نمونه گاهی «انفعال در برابر نظریات غیرقطعیِ دانش سیاسی موجود و تطبیق قرآن بر آنها»، بستر برداشتهای نادرست میشود. زمانی «ایجاد پوشش برای اهداف ضددینی» انگیزه اشخاص و مکاتب برای ارائه برداشتهای سیاسی نادرست از قرآن است، به گونهای که قرآن را مؤید نگاههای مکاتب و آرای آنها مینمایاند و موجب ظهور برداشتهای التقاطی از قرآن در حوزه حیات سیاسی میشود که شهید مطهری از جمله مبارزان با این رویکرد مخرب شمرده میشود.
خروشهای علمی، اوج بصیرت سیاسی
یکی از معضلات جدی که استاد شهید با آن روبهرو بود مسئله التقاط بود. ما در این دوران با بسترسازیِ «رویکرد التقاطی» برای آسیب دیدن برداشتهای سیاسی مواجه بودیم. میدانید که التقاط عنوان عامی است که گروههای متعددی ذیل آن گرد میآیند از جمله: ۱- گروههایی که برداشتهای کارکردگرایانه و جامعه گرایانه و سوسیالیستی از قرآن دارند. ۲- گروههایی که نگرش متأثر از معرفتشناسی غربی دارند.
طرفداران رویکرد مارکسیستی و سوسیالیستی، قرآن و دیگر متون اسلامی را ابزار و متنِ انقلابی (مارکسیستی، سوسیالیستی) میدانستند. از این جریانها در ادبیات شهید مطهری با عنوان «ماتریالیسم اغفال شده یا منافق» یاد میشود. بیان ایشان چنین است.
«ماتریالیسم در ایران در یکی دو سال اخیر به نیرنگ تازهای بس خطرناکتر از تحریف شخصیتها دست زده است و آن تحریف آیات قرآن کریم وتفسیرهای مادی محتوای آیات با حفظ پوشش ظاهری الفاظ است». این دست خروشهای علمی، اوج بصیرت سیاسی در عرصه تفسیری استاد را نمایان میکند و البته ادامه همین هوشیاری و آگاهیها بود که استاد را به افتخار شهادت رساند.
از مبارزه استاد با انحراف برداشتها از قرآن در مورد این جریان نمونههای بسیاری نقل شده است. یکی از آنها مربوط به مواجهه علمی استاد شهید با دکتر شریعتی است. ایشان روش فهم قرآن توسط شریعتی را آسیب دیده میدانست. البته در بحث روشنفکری دینی، شریعتی از افراد مؤثر در رویکرد علمی اجتماعی است. وی در فهم مفاهیم قرآن از روشهای «ساختارشناسی اجتماعی» و مبتنی بر دیدگاهای جامعهشناسی تأثیر پذیرفته بود و برداشتهایی تفسیری در چارچوب فضای اندیشگی جامعهشناسی غربی ارائه میکرد. نگرش طبقاتی با محوریت غنی و فقیر و تفسیر تضادهای اجتماعی و دینی بر این مبنا در آثار شریعتی حضور پررنگی دارد و البته شهید مطهری آن را نقد میکند و معتقد است گرایش فقرا و محرومان به پیامبران و رویارویی با اغنیا را نباید با تحلیل طبقاتی توجیه کرد. همچنان که همه مؤمنان و موحدان و انقلابگران توحیدی از طبقه مستضعف نبودند و پیامبران، فطرتهای ناآلوده یا کم آلوده را از طبقات استضعافگر شکار میکردند و آنها را علیه خودشان (توبه) یا علیه طبقهشان (انقلاب) برمیشوراندند، همه طبقه مستضعف نیز در زمره مؤمنان و انقلابگران توحیدی نبودند. از نظر وی قرآن صحنههای مختلفی میآورد که گروههایی از مستضعفان را محکوم و داخل تیپ کافران و مشمولان عذاب الهی معرفی میکند.
منبع: روزنامه قدس