Web Analytics Made Easy - Statcounter

استان‌ها > البرز - ایرنا نوشت:عضو هیات مدیره و رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرزبا تاکید بر نهضت مهار دیوارهای ساختمان گفت : آیین نامه های ساختمانی در ایران و خارج از کشور و حتی ژاپن پس از هر زلزله تغییرمی کنند و این تغییرات حاصل از تجربیاتی است که در زلزله ها به دست می آید.

کوروش غفاری   اظهار داشت: پس ازویرایش چهارم آیین نامه 2800 زلزله درایران بحث مهار جانبی دیوارهای غیر سازه ای جدی گرفته شد که قبل از آن تاکیدی در این خصوص وجود نداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی یادآور شد: متاسفانه اکثرساختمان ها موجود ما قبل این ویرایش آیین نامه 2800 ساخته شده است لذا تاکید فراوانی بر مقاوم سازی این بناها در بحث دیوار های غیر سازه ای وجود دارد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان البرز تاکید کرد: حدود 30 تا 40 درصد هزینه یک ساختمان به اسکلت اختصاص می یابد و حدود 60 تا 70 درصد ساختمان مانند تیغه چینی، نازک کاری و تاسیسات برقی و مکانیکی بر روی لایه دیوارهای غیر سازه ای تعبیه می شود که اگر استحکام نداشته باشند در اثر ریزش دیوار دچار تخریب می شود.
این مسئول با اشاره به اینکه پس از زلزله رودبار اولین ویرایش آیین نامه 2800 زلزله به طور جدی در دستور کار قرارگرفت، اظهار داشت:البته با نظارت مهندسان ناظر از زمان ابلاغ آئین نامه 2800 به بعد وضعیت سازه ها در کشور و البرز بهتر شده است و روند بهبود کیفیت در ساختمان ها و خدمات مهندسان در کشور مشهود است و سیر صعودی کیفیت ها از اسکلت ها را شاهد هستیم که به تبع آن صدمات مالی و جانی ناشی از وقوع زلزله کمتر شده است.
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان البرز افزود:تصاویری که پس از وقوع زلزله کرمانشاه منتشر شد، نشان داد که عموما اسکلت ساختمان سالم مانده است اما دیوارها تخریب شده و دراین بخش باید مبحث مهار دیوار ها را جدی گرفت.
وی بیان کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان البرز به عنوان استان پیشتاز،حتی قبل از زلزله های اخیر کرمانشاه و البرز با هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برای انجام یک طرح تحقیقاتی، برای مشخص کردن دیتایل های مهار دیوار های غیر سازه ای قرارداد منعقد کرد.
وی افزود: این طرح تحقیقاتی به عنوان کتابچه درخصوص جزئیات مهار دیوارها در حالت های مختلف تدوین و بزودی رونمایی خواهد شد.
غفاری به چگونگی مقاوم سازی برخی بناها پرداخت و گفت: برای ساختمان های احداث شده با رعایت برخی نکات می توان نما و دیوارها را مهار کرد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز افزود: بحث ارائه خدمات آموزشی به سرمایه گذاران و سازندگان مجتمع ها و بناها داشته ایم که قرار است به صورت منطقه ای در کرج و شهرهای اقماری برای مهندسان و سازندگان، به منظور آشنایی بیشتر آنان با نکات فنی اجرایی شود.
غفاری اظهار داشت: اگر سرمایه گذار یا سازنده ای تائیدیه ساختمان خودش را مطابق مقررات و ضوابط موجودازمهندسان اخذ کند، در زمان زلزله جای هیچ نگرانی نیست اما احداث ساختمان در اراضی قولنامه ای و بدون رعایت اصول فنی و مهندسی نگران کننده است.
این مسئول افزود: طبق برنامه ریزی مشترک با شهرداری کرج و اداره کل راه و شهرسازی استان البرز قرار است طرحی به کمیسیون ماده 5 ارسال شود که براساس آن ساخت هر بنا از ابتدا تا پایان کار، دستخوش تغییرات نشود.
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص محل های امن در ساختمان ها اظهار داشت: پیشنهاد می شود ساختمان هایی که استحکام ندارند حتی المقدور یک قسمت از ساختمان را با مقاوم سازی به محل امن جهت پناه گرفتن در هنگام زلزله تبدیل کنند.
غفاری بیان داشت: البته در این زمینه کارهای علمی خوبی توسط پژوهشگران انجام شده است.
وی به مردم توصیه کرد در هنگام زلزله ضمن حفظ خونسردی ازدیوارهای جانبی فاصله بگیرند واز آسانسور و راه پله در زمان وقوع زلزله تردد نکنند.

 

46

کلید واژه‌ها : استان البرز - حوادث شهری - زلزله -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۰۷۸۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگاه های اجرایی البرز به حالت آماده باش درآمدند

مهرور بر ضرورت هماهنگی کامل دستگاه های امدادی و خدمات رسان، نیروی انتظامی و نیروهای مردمی در جهت مقابله با هرگونه حوادث احتمالی تاکید کرد و گفت: به منظور حفظ آمادگی و استفاده از تمام ظرفیت های ممکن، فراهم کردن تجهیزات و پاسخگویی سریع به حوادث، کنترل، پایش و اقدامات پیشگیرانه از جمله مواردی است که باید رعایت شود.

وی ادامه داد: بنابراین به منظور مقابله با جاری شدن سیل در رودخانه ها و مسیلهای فصلی، رعد و برق، وزش باد شدید، ریزش سنگ، رانش کوه، لغزندگی و کاهش دید در جاده های کوهستانی ویاهرگونه حادثه احتمالی، بر آماده باش مراکز درمانی و پایگاههای امدادی، شرکتهای خدماتی ( آب و فاضلاب شهری روستایی، برق، گاز، تلفن همراه, ثابت و آب منطقه ای تاکید کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز گفت: شهروندان از تردد در محلهای پرخطر، اسکان، چادر زدن و توقف درحریم رودخانه ها، مکانهای مرتفع و تپه ها، زیر درختان، سیم برق هوایی، لوله ها، فنس های فلزی و پهنه های آبی و صعود به ارتفاعات خودداری کنند.
وی بر داشتن تجهیزات لازم و ضروری سفر از جمله لوازم گرمایشی، البسه، پتو، کمک های اولیه، برف پاک کن، بهمراه داشتن وسایل ارتباطی تاکید کرد.

مهرور تاکید کرد: تمهیدات لازم توسط جهاد کشاورزی استان و شهرستان ها جهت کشاورزان، برای حفظ محصولات کشاورزی ، کنترل دما, رطوبت و تهویه در گلخانه ها، مرغداری ها، دامداری ها و همچنین خودداری از چرای دام در مراتع و دامنه کوه ها و برای جلوگیری از خسارت های ناشی از سرمازدگی به بخش کشاورزی بعمل آید.

باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

دیگر خبرها

  • تاکید رئیس جمهور بر مردمی‌سازی و به‌کارگیری فناوری‌های روز در حفاظت محیط زیست
  • تاکید رئیس جمهور بر مردمی‌سازی و به کارگیری فناوری‌های روز در حفاظت محیط زیست
  • مهار آتش در آپارتمان چهار طبقه در زاهدان
  • آتش‌سوزی در مغازه شارژ سیلندر گاز مهار شد
  • البرز در وضعیت هشدار نارنجی هواشناسی
  • دستگاه های اجرایی البرز به حالت آماده باش درآمدند
  • ورود هیچ بازرسی را ممنوع نکردیم | آخرین وضعیت ۴ مکانی که آژانس مشکوک بود | چند بازرس مجازند در ایران باشند؟
  • عقب‌ماندگی تعرفه‌های پزشکی نسبت به رشد قیمت تمام شده خدمات
  • رشد تعرفه های پزشکی نسبت به قیمت تمام شده خدمات عقب است
  • «بمب‌های شهری» را برای کاهش ریسک زلزله شناسایی کنیم