حوزه موفق به ارائه معارف عمیق خود به زبان دنیا نشده است
تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۳۰۸۴۱۹
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) حجتالاسلام والمسلمین احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه امروز 7 دیماه در کرسی نقد و نظریه «ارزیابی دیدگاه هرش در باب اعتبار در تفسیر» در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیگفت: هر جا سخن از فهم و تفسیر و دانستن است جای دو گونه نظریهپردازی و دانش است؛ دانش هنجاری و دانش توصیفی.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: دانش هنجاری، در واقع به روشهای فهم جامعه و جهان و ... میپردازد که خروجی آن ارایه اصول و قواعد حاکم بر فهم است و شروع تاریخ هرمنوتیک نیز با نظریهپردازی هنجاری در تفسیر متن شروع شده است.
واعظی با اشاره به نظریهپردازی توصیفی گفت: خروجی این مسئله، ارایه روش فهم نیست بلکه اعتبار و ارزش فهم، عینی بودن یا نبودن و اقعی و واقعی نبودن فهم را مورد توجه و بحث قرار داده است.
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: در تفسیر متن نیز هر دو قسم نظریهپردازی وجود دارد و حتی مباحث معناشناسی نیز از قسم نظریهپردازی موضوعی در معناست.
واعظی عنوان کرد: کار اریک هرش را اگر بخواهیم طبقهبندی کنیم جزء دانش توصیفی فهم متن و نه هنجاری است؛ لذا در کلیت کتب اریک هرش،چند آورده وجود دارد که یکی، تقریری از عینیگرایی تفسیری بر محور قصد مولف است.
وی با طرح این سؤال که آیا قصد مولف در تعین معنا و پرسش از اینکه معنا کجاست یا چیست؟ نقشی دارد ادامه داد: هرش با قصدی بودن معنا تثبیت میکند که قصد مولف است که در تعین معنای متن سهیم است البته وجه معرفتشناختی هم دارد که آیا اساسا راهی برای معرفت به قصد مولف وجود دارد؟.
وی عنوان کرد: آورده هرش این است که در وجه معرفتشناختی از امکان معرفت با قصد مولف دفاع میکند و آورده سوم او نیز تقابل با هرمنوتیک فلسفی و استدلال بر اینکه تقریر گادامر در تفسیر متن سر از نسبیتگرایی و شکاکیت در می آورد است.
واعظی تصریح کرد: یکی از شاه کلیدهای هرش، تفاوت میان معنا و معناداری است؛ معنای مقصود مولف، «مینیگ» است؛ لذا من با ترجمه کلمه «تحت اللفظی» مخالف هستیم؛ بنابراین معنی المقصود، معنا می شود که امر ثابتی است.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه بیان کرد: هر گونه اتفاق معنایی که پس از آن در نسبت به معنای لفظی رخ دهد از مصادیق «سیگنیفکنس» محسوب میشود.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه بیان کرد: استنطاق از نظر هرش این است که بعد از آن که ما معنای مقصود مولف را کشف کردیم میخواهیم میان پرسشهای جدید با متن نسبت سنجی کنیم؛ مثلا معنای آیات اقتصادی را درک کرده و مقابل این پرسش هستیم که آیات اقتصادی قرآن به سوسیالیسم نزدیکتر است یا کاپیتالیسم؟.
وی عنوان کرد: هرش بسیار توانسته به خوبی در بحث عینیگرایی واقعی به میدان بیاید اگر چه بر اساس مبانی تفسیری خودمان، ما تقریری متقنتر داریم ولی امهات نظریه هرش را کاملا قبول دارم و ما هم معنی المقصود داریم.
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: معتقدیم این معنی المقصود، همگانیپذیر و توسط دیگران قابل کشف است اما اگر با هرش اختلاف داریم در نکاتی داریم که بنیاد عینیت گرایی او را مخدوش نمیکند.
واعظی بیان کرد: وی اصرار بر گره خوردن هویت معنا با قصد مولف دارد که ما بر آن اشکال داریم زیرا ما چهار مرتبه و ساحت برای معنا داریم؛ معنای انفسی، تقرر زبانی، معنی المقصود و معنای عندالمخاطب و مفسر که به لحاظ هستیشناسی ربطی به مولف ندارد.
واعظی اظهار کرد: مشکل ما این است که دریایی معانی که در فلسفه و فقه را داریم ولی آن را عرضه نکردهایم وگرنه دقائق عمیقی در معارف ما و سخن بزرگان وجود داشته و دارد ولی با زبان غرب ارایه نشده است؛ لذا مطالب هرش در مقایسه با مطالب ما، چیز عجیبی نیست.
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۰۸۴۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پرداخت بیش از ۲۱ هزار فقره تسهیلات توسط صندوقهای قرض الحسنه
مهدی صادقپور در گفتوگو با خبرنگار مهر با اشاره به فعالیت گروههای جهادی در استان قزوین اظهار کرد: یک هزار و ۴۳۳ گروه جهادی در استان قزوین به مردم استان در حوزههای مختلف درمانی، عمرانی، فرهنگی و آموزشی خدمات ارائه میکنند.
وی با بیان اینکه تلاش بسیج سازندگی ارائه خدمت در حوزههای مختلف و بر اساس سند اعتلای بسیج است، اضافه کرد: ارائه خدمات در حوزه اقتصاد مقاومتی و اشتغال زایی از دیگر خدماتی است که توسط سازمان بسیج سازندگی ارائه میشود.
مسؤول بسیج سازندگی استان قزوین عنوان کرد: گروههای جهادی نیازمند حمایت و همراهی دولت هستند و بدون شک با حمایت از آنها میتوان شاهد جهش خدمت رسانی و محرومیت زدایی در استان بود.
تعهد بسیج سازندگی در حوزه اشتغالزایی در سال گذشته ۱۵۰۰ نفر بود اما با تلاشهای صورت گرفته توانستیم برای ۱۶۰۰ نفر اشتغال ایجاد کنیم.
وی از اجرای طرحهای محرومیت زدایی به ویژه آبرسانی به روستاها در استان قزوین توسط این سازمان اشاره کرد و گفت: ۵ مجتمع آبرسانی برای ۹۶ روستا با اعتباری بالغ بر ۲ هزار و ۴۱۰ میلیارد ریال در استان قزوین ساخته شد.
صادقپور بیان کرد: سه مجتمع آبرسانی چوقور، قاقازان و الموت در استان نیز آماده بهره برداری است و در صورت حمایت میتوانیم به زودی شاهد افتتاح آن باشیم.
وی با اشاره به فعالیت بسیج در حوزه کمک به مردم سیل زده سیستان و بلوچستان تاکید کرد: ۲ کامیون کمکهای نقدی و غیر نقدی به ارزش سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال جمع آوری و ارسال شد.
این مسؤول با بیان اینکه ۳۹۹ صندوق قرض الحسنه در استان قزوین با حمایت این سازمان فعالیت میکند، تاکید کرد: بیش از ۲۱ هزار فقره تسهیلات در استان قزوین با رقمی بالغ بر ۵۸۰ میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت شده است.
وی محرومیت زدایی را یکی از اولویتهای سازمان بسیج سازندگی دانست، عنوان کرد: ۶۹۱ منزل برای محرومین کمیته امداد و بهزیستی تعمیر و بازسازی شده است.
صادقپور از احداث ۶ پل در استان قزوین خبر داد و اظهار کرد: هفت راه روستایی در استان قزوین نیز با کمک جهادگران بسیج سازندگی آسفالت شد.
وی تاکید کرد: بهسازی ۲۶ قنات و ۲۰ کیلومتر لوله انتقالل آب در کنار ساخت ۱۱ استخر کشاورزی از دیگر اقداماتی بوده که توسط بسیج سازندگی در سال گذشته عملیاتی شده است.
مسؤول سازمان بسیج سازندگی استان قزوین در پایان یادآور شد: در سال گذشته ۵۰۳ هزار بذر و اصله نهال برای مبارزه با ایجاد بیابان در بویین زهرا و آبیک کاشته شد.
کد خبر 6094954