Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-05@16:30:16 GMT

قرق شکنی غیرمجاز در 2 تالاب بابل

تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۳۱۲۰۷۹

قرق شکنی غیرمجاز در 2 تالاب بابل

نعمت الله قنبری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا زمان این قرق شکنی را بامداد امروز اعلام کرد.
وی گفت که مردم محلی و دوستداران طبیعت با شنیدن صدا شلیک گلوله موضوع را به محیط زیست اطلاع دادند و ماموران اجرایی با هماهنگی های انجام شده راس ساعت حدود پنج و نیم صبح در محل حاضر شدند.
قنبری افزود : با حضور ماموران اجرایی و همکارارن محیط زیست 15 قبضه سلاح شکاری از متخلفان کشف و ضبط شد که 1سه قبضه فاقد مجوزبود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد : همچنین در این ماموریت تعداد زیادی از پرندگان شکار شده در تالاب روستای درویش خیل و مرزون آباد از شکارچیان کشف و ضبط شد و متخلفان نیز با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.
دستکم 10 تالاب کوچک موجود در شهرستان بابل که محلی ها از آنها با عنوان آب بندان یاد می کنند در فصول سرد سال میزبان پرندگان مهاجری همچون قوهای فریاد کش، چنگر، اردک و غاز است.
قرق شکنی یکی از روش های صید پرندگان مهاجر در تالاب های مازندران است که به طور معمول در روزهای پایانی حضور این پرندگان در تالاب ها و دامگاههای انجام می شود.
بر اساس سنت دیرینه در مازندران ، هدف اصلی از قرق شکنی در زمان های قدیم بیرون راندن پرندگان از تالاب ها و دامگاهها برای آماده کردن زمین های شالیزاری برای کشت بوده است ولی در سال های اخیر قرق کردن و قرق شکنی به شیوه ای از شکار تبدیل شده است .
در این روش اهالی روستاهای همجوار تالاب ها و همچنین روستاهائی که دارای آببندان پرنده پذیر هستند بویژه در شهرستان هائی مانند فریدونکنار ، بابلسر ، محمود آباد ، بابل و دیگر مناطق همجوار ، دستکم به مدت یک هفته دامگاهها را امن نگه می دارند تا پذیرای بیشترین تعداد پرندگان شوند.
پس از این تمهیدات ، شکارچیان پیش از طلوع خورشید دستجمعی وارد منطقه قرق شده می شوند و پرندگان را شکار می کنند .
خبرنگار : فریبرز سیفی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7343/1654

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۱۲۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجات ۹ قطعه کبک وحشی از شکارچیان متخلف در سقز

ایوب شریفی اظهار داشت: با بررسی و تحقیقات محرمانه و رصد کامل محل اختفا، ۲ متخلف که اقدام به نگهداری و خرید و فروش پرندگان وحشی در مرکز نگهداری خود کرده بود شناسایی و دستگیر شدند.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست سقز افزود: با اخذ حکم از مراجع قضائی و هماهنگی و همکاری لازم با پاسگاه و همکاری یگان حفاظت محیط زیست شهرستان در تفتیش و بازرسی از محل مذکور، ۹ قطعه کبک وحشی و ۹ قفس چوبی از متهمین کشف و ضبط شد.

وی بیان کرد: عرضه، نگهداری و خرید و فروش پرندگان وحشی بدون اخذ مجوز از محیط زیست بر اساس قانون شکار و صید جرم است و با متخلفین برخورد قانونی می‌شود.

کبک‌ها ارزش اکولوژیکی بالایی در چرخه حیات دارند، در فصل پاییز و زمستان که حشره سن به زیر بوته گیاهانی مانند گون و درمنه روی می‌آورند کبک‌ها از این حشره تغذیه کرده و با کنترل بیولوژیکی آن که آفت محصولات گندم و جو است کمک شایانی به حفظ کیفیت محصولات کشاورزی می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • آغاز طرح مقابله با تخلفات صید غیرمجاز برای حمایت از تالاب و صیادان شادگان 
  • خراسان شمالی میزبان پرندگان مهاجر عبوری است
  • شکار از بالا
  • ساکت الهامی به دنبال طلسم شکنی برابر پرسپولیس
  • (ویدئو) پلنگی که کروکودیل شکار شده‌ را کشان کشان می‌برد
  • مسن‌ترین بازیکن لیگ برای طلسم‌شکنی برگشت
  • صحنه ای زیبا از تخم‌گذاری یک پرنده روی آب در تالاب انزلی | ویدئو
  • تخم‌گذاری پرنده کشیم بزرگ در تالاب بین‌المللی انزلی + فیلم
  • جنبش دانشجویی آمریکا، بن بست «بایدن» و انحصار شکنی «نسل z»
  • نجات ۹ قطعه کبک وحشی از شکارچیان متخلف در سقز