Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ مهدیس نجف زاده استاد باستان شناسی دانشگاه های آستارا و دبیر اجرایی این نشست عصر پنجشنبه در آئین اختتامیه آن در سالن شهرداری آستارا گفت: شمال ایران و شهرستان آستارا از نظر باستان شناسی پیش از تاریخ ایران، از اهمیت زیادی برخوردار است و متاسفانه به این موضوع تاکنون به صورت جدی پرداخته نشده است و نشست های علمی باستان شناسی در این شهرستان باید استمرار یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه، از عصر آهن به دلیل رمز و رازهایش به عنوان عصر تاریک یاد می شود، افزود: آستارا در مسیر باستان شناسی عصر آهن قرار دارد و ورود اقوام آریایی از منطقه قفقاز به این شهرستان مرزی، اهمیت موضوع را دو چندان کرده است.
وی افزود: پیشتر 9 مقاله علمی ایرانی و انگلیسی از استادان و اعضای هیات علمی دانشگاه های مختلف کشور برای این نشست ارائه شده بود که در قالب کتابی به چاپ رسیده است.
سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان نیز در این آئین گفت: با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان و با حمایت فرمانداری آستارا برای بررسی آثار تاریخی دوره های مختلف، در آستارا سایت باستان شناسی ایجاد خواهد شد.
ولی جهانی افزود: در ماه های آینده نشست باستان شناسی دریایی با حضور استادان و چهره های علمی دانشگاه های مختلف کشور و با شش روز کارگاه آموزشی در آستارا برگزار و به زودی از 10 جلد کتاب در زمینه ناگفته های فرهنگ و تاریخ تمدن گیلان در رشت رونمایی خواهد شد.
فرماندار آستارا نیز در این نشست گفت: با هدایت پایان نامه های علمی دانشگاه های آستارا به نیازمندی های این شهرستان، می توان در زمینه توسعه گردشگری علمی قدم های موثری برداشت.
یونس رنجکش با اشاره به اینکه تا پایان سال جاری سه همایش ملی در حوزه های اقتصادی و علمی در آستارا برگزار خواهد شد، افزود: متاسفانه تاکنون در حوزه آثار تاریخی آستارا بررسی های جامعی صورت نگرفته است و برگزاری این نشست ها می تواند این خلاء را جبران کند.
وی با بیان اینکه آستارا را با هویت فرهنگی آن می شناسند، اظهار کرد: وجود مدرسه تاریخی حکیم نظامی و نخستین کتابخانه گیلان در آستارا نشانگر غنای فرهنگی این شهرستان است.
رونمایی از مقالات چاپ شده و بازدید از بقعه شیخ محمود خیوی در روستای عنبران آستارا از برنامه های بخش اختتامیه این نشست بود.
عصر آهن از دوره ‌های پرتحول تاریخ تمدن ایران و کشورهای مجاور است و تاثیر اتفاقات آن بر حوزه های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جوامع، توجه باستان شناسان را به خود جلب کرده و آستارا به عنوان گذرگاه عصر آهن به کشورهای همسایه، به عنوان میزبان و محل برگزاری این نشست ملی انتخاب شد.
بقعه شیخ تاج الدین محمود خیوی مربوط به سده های نخستین تاریخ پس از اسلام ایلخانان و جزو آثار تاریخی و ملی ایران، به عنوان یکی از 15 جاذبه گردشگری و تاریخی آستارا در شش کیلومتری جاده آستارا به اردبیل واقع است.
شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد.
خبرنگار: یوسف هدایتی**انتشار دهنده: بابایی
7105 / 7124 /6030

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۱۴۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاوش و سامان‌دهی قلعه تپه تاریخی ابهر

به گزارش خبرگزاری مهر، سید سعید صفوی گفت: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با همکاری شهرداری و شورای شهرشهرستان ابهر ابتدا عرصه قلعه تپه را باید تدقیق کند و بعد از نامه نگاری با پژوهشگاه باستان‌شناسی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مجوز کاوش این سایت را دریافت کند و پس از کاوش، این بخش می‌تواند برای شهرستان تبدیل به سایت موزه شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان بیان کرد: برای ایجاد سایت موزه مذکور اقداماتی همچون ساماندهی فضایی، طراحی محیطی، اصلاح مسیرهای دسترسی، ورودی و خروجی منتهی به سایت و نصب تابلوهای اطلاع‌رسانی در مسیر جاده باید توسط شهرداری و شورای شهر و همکاری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان انجام شود

صفوی گفت: اجرای طرح توسعه امامزاده اسماعیل ابهر گامی مؤثر در راستای عمران و آبادانی این بنای تاریخی است که باید در این خصوص جلسه‌ای با موافقان و مخالفان طرح برگزار شود تا بتوانیم شاهد عملیات اجرایی این پروژه باشیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: با ساماندهی محوطه امامزاده شناط این مکان به محلی برای تجمع مردم در مناسبت‌های ملی، مذهبی، فرهنگی و اجتماعی تبدیل خواهد شد که تبیین این جایگاه و تبدیل آن به قطب فرهنگی کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است.

صفوی افزود: طراحی و اجرای المان تاریخی برای سر در ورودی شهرستان ابهر برگرفته از قلعه تپه و المان آسیاب آبی در میدان اصلی شهرستا ن توسط شهرداری و شورای شهر انجام خواهد گرفت که با نظارت بر طراحی و اجرای اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان در این شهرستان اجرا خواهد شد که هفته آینده جلسه‌ای در این خصوص در شهرداری شهرستان برگزار خواهد شد.

قلعه تپه ابهر مربوط به دوران تاریخی پس از اسلام است و در ابهر، خیابان خلیل طهماسبی، روبه‌روی شبکه بهداشتی واقع شده است. این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۱۷۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده

کد خبر 6082325

دیگر خبرها

  • دستگیری ۶ نفر از مخلان نظم و امنیت در آستارا
  • کاوش و سامان‌دهی قلعه تپه تاریخی ابهر
  • همه چیز درباره کشفیات مرموز باستان‌شناسی در اصفهان / از کشف یک کوره اعجاب‌انگیز تاریخی تا لوله‌های عظیم آب و فاضلاب ۱۰۰۰ ساله و یک سازه عجیب مسقف احتمالا متعلق به یهودیان (فیلم)
  • کاوش‌های باستان‌شناسی در پارس‌آباد و بیله‌سوار انجام می‌شود
  • وضعیت شناسی دقیق حلقه مفقوده در فعالیت‌های فرهنگی تخصصی است
  • کشف رود؛ اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین عامل سکونت در مشهد 
  • برگزاری نشست تخصصی تاب‌آوری بناهای تاریخی در برابر بحران‌های طبیعی در گلستان
  • برگزاری نشست تخصصی و علمی تاب‌آوری بناها و محوطه‌های تاریخی در برابر بحران‌های طبیعی 
  • متعهد به از بین بردن فساد اداری هستیم
  • مطالعه و کاوش در ۵ محوطه باستانی استان اردبیل