Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، اعتقاد به قیامت مسئله‌ای است که در همه ادیان الهی وجود دارد.در دین اسلام انسان‌ها نسبت به اعتقاد به قیامت به سه دسته تقسیم می‌شوند، دسته اول منکران قیامت هستند، یعنی افرادی‌که دنیا را برگزیده و بر آخرت ترجیح دادند و اعتقادی به قیامت ندارند، دسته دوم معتقدان به قیامت هستند یعنی افرادی‌که آخرت را بر دنیا ترجیح داده و دنیا را مزرعه‌ای برای آخرت دانستند و از آن برای آخرت استفاده کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دسته سوم افرادی هستند که هم دنیا و هم آخرت را می‌خواهند و در این بین گاهی دنیا و گاهی آخرت را دارند، این افراد هم به آخرت اعتقاد دارند و هم دنیا را می‌خواهند.
باید توجه داشت که اعتقاد به قیامت امری فطری و ذاتی بوده و همه انسان‌ها به قیامت اعتقاد دارند، فطری بودن این اعتقاد به این معنا است که انسان‌ها دنیا را کافی ندانسته و در وجود خود یک خلاء احساس می‌کنند که باید پُر شود، به همین منظور بوده است که تمام پیامبران الهی مردم را به مبداء وجود خود و اعتقاد به معاد دعوت می‌‎کردند.
هدف از آفرینش این است که انسان از بدو تولد به‌تدریج کمال پیدا کند تا به کمال نهایی برسد، خداوند متعال برای این کمال در قرآن‌کریم مثال آورده و در آیه 115 سوره مبارکه مؤمنون چنین می‌فرماید: «أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاکمْ عَبَثًا وَأَنَّکمْ إِلَيْنَا لَا تُرْجَعُونَ؛ آيا پنداشتيد که شما را بيهوده آفريده‌‏ايم و اين‌که شما به‌سوى ما بازگردانيده نمی‌‏شويد».
فطرت، حکمت الهی و عدل الهی سه دلیل برای اثبات معاد است: خداوند متعال در این رابطه در آیه 28 سوره مبارکه «ص» می‌فرماید: «أَمْ نَجْعَلُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ کالْمُفْسِدِينَ فِي الْأَرْضِ أَمْ نَجْعَلُ الْمُتَّقِينَ کالْفُجَّارِ؛ يا مگر کسانى را که گرويده و کارهاى شايسته کرده‏‌اند چون مفسدان در زمين می‌‏گردانيم يا پرهيزگاران را چون پليدکاران قرار می‌‏دهيم».
عدالت خداوند اقتضا می‌کند که نیکوکاران پاداش ببینند و بدکاران مجازات شوند، آیا این دنیا ظرفیت پاداش و کیفر را دارد؟
اعمالی که باعث فشار و عذاب قبر می‎شود
یکی از حوادث مهم عالم قبر، «فشار قبر» است. آن‌گونه که از برخی روایات استفاده می‌شود، فشار قبر برای همه مگر افراد اندکی وجود دارد؛ برای برخی شدیدتر و برای برخی ملایم‌تر است. فشار قبر به منزله کفاره گناهان و جبران کوتاهی‌هاست.
رسول خدا(ص) در این رابطه فرموده است: «یکی از عوامل فشار قبر، ضایع کردن نعمت‌هاست» و نیز امام علی(ع) فرموده است: «عذاب قبر، یا به‌خاطر سخن‌چینی است، یا به‌خاطر اهمیت ندادن به بول و نجاست است و یا به‌خاطر بداخلاقی با خانواده‌ و یا بی‌اعتنایی به آن‌ها می‌‎باشد».
از امام صادق(ع) نقل است که فرمود: «مردی از خوبان، از دنیا رفت.شب اول دفن او، مامورین نزدش آمدند و گفتند: می‌خواهیم صد تازیانه بر تو بزنیم! گفت: طاقت ندارم! آن‌ها از او دست برنداشتند و او هم می‌گفت: تحمل تازیانه شما را ندارم! تا این‌که گفتند: حداقل باید به تو یک تازیانه بزنیم! گفت: برای چه؟ گفتند: روزی بی‌وضو نماز خواندی و به ضعیفی رسیدی و او را یاری ننمودی! سپس یک تازیانه ب راو زدند که از
آن، قبرش پُر از آتش شد».
رسول خدا(ص) فرمود: هرکه نماز جماعت را ترک کند، به دوازده بلا گرفتار شود: بی‎برکتی رزق، ظلمت قبر، دشمنی مردم با او، سختی مردن، گرسنه و تشنه جان کندن، بسته بودن زبان در جواب نکیر و منکر، سختی قبر، عدم استجابت دعا، سختی حساب در قیامت، عقوبت شدید قیامت، جان کندن سخت، داشتن عذاب کافران!.
امام علی(ع) فرموده است: «وقتی نکیر و منکر از کافر و دشمنان خدا سؤال می‌کنند و آن‌ها جواب نمی‌دهند، به او ضربه‌ای می‎زنند و می‌گویند: بخواب به بدترین حال! در این موقع قبرش تنگ می‎شود و او را فشار می‎دهد، به‌طوری‌که مغز سرش از ناخن پایش بیرون آید و مارها و عقرب‌ها و حشرات زمین، بر او مسلط می‏‌شوند که او را نیش می‎زنند و او از شدت عذاب آرزوی فرا رسیدن قیامت را می‎کند!».
امام رضا(ع) بعد از مردن ابن ابی‌حمزه که امامت حضرت را قبول نداشت فرمود: او را در قبر نشاندند و از امامان سؤال کردند و او هم نام آن‌ها را تا امام موسی‌کاظم(ع) گفت و نام مرا ذکر نکرد! پس ضربه‌ای بر سرش زدند که قبرش پُر از آتش شد!.
از امام صادق(ع) سؤال شد: شخصی که به دار می‌کشند، آیا عذاب قبر دارد؟ فرمود: آری! به هوا امر می‌شود که او را بفشارد. روایت شده: کسی‌که با زنی یهودی یا نصرانی یا مجوس یا مسلمانی یا از مذهب دیگری، زنا کند خداوند سبحان در قبرش، سیصد هزار در از جهنم و آتش بر او باز می‌کند!.
امام صادق(ع) فرمود: مؤمنی که ما بین ظهر روز پنج‌شنبه تا ظهر روز جمعه بمیرد، خداوند سبحان او را از فشار قبر، نجات می‌‎دهد و در حدیث دیگری فرمود: مؤمنی که روز جمعه رحلت کند بر او نوشته می‌شود که از عذاب قبر، آزاد است.
امام پنجم فرمود: کسی‌که رکوعش را کامل به‌جا آورد دچار وحشت قبر نمی‎شود و رسول خدا(ص) نیز فرمود: هرکه مؤمن بدون لباسی را بپوشاند، او را از لباس‌های سندس و استبرق بهشت، بپوشانند و تا تاری از آن لباس باقی است در حفظ و ضمان الهی است و بر خداوند سبحان لازم است که سختی مرگ را ب راو اسان کند و قبرش را توسعه دهد و هنگامی‌که مبعوث شود، ملائکه با بشارت از او استقبال کنند.
رسول خدا(ص) فرمود: هرکه می‌‎خواهد در زیر زمین، نپوسد و تازه بماند، مسجد را فرش کند! و هرکه چراغ مسجد را روشن نماید، خداوند سبحان قبر او را روشن کند و تا آن چراغ روشن است، ملائکه برای او استغفار کنند.
رسول خدا(ص) فرمود: طالب علم تا از حوض کوثر ننوشد از دنیا نرود و قبض روح نشود! و در قبر جسد طالب علم را کرم نمی‌خورد! خوشا به‌حال طالب علم! و نیز فرمود: هرکه برای نمازجماعت، به‌سوی مسجد برود، برای هر قدم، هفتاد هزار حسنه دارد و اگر بر نماز جماعت مداومت کند، خداوند، هفتاد هزار فرشته می‌فرستد تا در قبر از او عیادت کنند و در تنهایی قبر، مونس او باشند و تا روز قیامت، برایش استغفار کنند.
امام صادق(ع) فرمود: هرکه چهار حج به‌جا آورد هرگز فشار قبر نبیند! و چون بمیرد، خداوند سبحان حج‌های او را در قبر مجسم کند که تا روز قیامت، نماز می‎خوانند و ثواب آن نمازها برای او باشد. امام صادق(ع) فرمود: وقتی رقیه دختر پیامبر(ص) از دنیا رفت پیامبر بر سر قبر او رفت و دست‌ها را به‌سوی آسمان بلند کرد و اشک از چشمانش سرازیر شد! بعدها اصحاب گفتند: ای رسول خدا ما می‎دیدیم که شما دست‌ها را به Hسمان بلند کرده و می‎گریستید! فرمود: از خداوند سبحان خواستم تا عذاب قبر را از رقیه بردارد.
به‌طور کلى کارهاى نيک، نقش بسزایى در آرامش روح در عالم برزخ و رهایى از فشار قبر دارد، ولى مطابق روايات، بعضى از اعمال در اين راستا، نقش بيشتر دارند که از جمله آن‌ها می‌توان از نماز شب و کامل نمودن رکوع‏، صدقه و نماز مخصوص، ‏نماز وحشت نام برد.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۱۶۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبدیل وضعیت کارکنان شرکتی به قرارداد کار معین در سال ۱۴۰۳

نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم از وضعیت پاسخگویی ادارات رضایت ندارند، گفت: کارکنان شرکتی در سال جدید به قرارداد کار معین تبدیل وضعیت شوند.

به گزارش ایسنا، علیرضا پاک فطرت در جلسه علنی دیروز مجلس در نطق میان دستور خود گفت: متاسفانه سیستم اداری کشور تبدیل به کلاف سردرگمی شده و به همین دلیل کارها به کندی پیش می‌رود؛ مردم از وضعیت پاسخگویی ادارات رضایت ندارند، روز به روز تمرکزگرایی در کشور بیشتر می‌شود به گونه ای که همه امور در تهران متمرکز است حال اینکه باید از این تنوع اقلیمی موجود در کشور برای رونق و جهش تولید استفاده کرد.

وی با بیان اینکه روز به روز اقتصاد دولتی‌تر می‌شود، گفت: باید طبق شعار سال، راه‌های مشارکت مردم در تولید شفاف نوشته شود که این به اصلاح سیستم اداری کشور نیاز دارد. باید قبل از هر چیز سیستم اداری کشور را پویا کرد.

پاک فطرت اضافه کرد: دولت برای اجرایی کردن شعار سال برنامه داشته و مجلس نیز برای اجرای بهتر این شعار نقش نظارتی بیشتر و موثرتری ایفا کند.

نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات حوزه انتخابیه اش گفت: عشایر برای نیازهای اولیه زندگی مانند تامین سوخت و آب شرب با مشکلاتی مواجه هستند.

وی با انتقاد از افزایش مالیات اصناف و بازاریان گفت: سازمان مالیاتی به جای کمک بیشتر به خیریه‌های مردمی حتی از آن‌ها مالیات نیز می‌گیرد که این خطر بزرگی برای ادامه حیات خیریه‌ها در آینده است.

پاک فطرت با بیان اینکه وزارت ورزش و جوانان برنامه مشخصی برای جوانان ندارد، گفت: ما امروز حدود ۳۶ میلیون جوان بین سنین ۱۵ تا ۴۰ سال داریم اما به مشکلات جوانان توجهی نمی‌شود.

وی ادامه داد: قرار بود از ابتدای سال جاری حقوق بازنشستگان در مرحله همسان سازی قرار گیرد و در ادامه طی ۳ سال به ۹۰ درصد حقوق شاغلان برسد. همچنین ۴۰ درصد این همسان سازی از ابتدای سال جاری محقق شود گه اینگونه نشد. درخواست مجلس از دولت اجرای هرچه سریع‌تر قانون است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در راستای ساماندهی کارکنان شرکتی باید آن‌ها در سال جدید به قرارداد کار معین تبدیل وضعیت شوند بنابراین اگر رضایتمندی و افزایش بهره‌وری این پرسنل را می خواهیم باید این مصوبه سال گذشته مجلس اجرایی شود.

پاک فطرت با طرح این پرسش که چرا باید همیشه کارمندان زحمتکش دغدغه معیشت داشته باشند، گفت: باید حقوق کارگران در حدی افزایش پیدا کند که آن‌ها دغدغه معیشت نداشته باشند اما امروز رضایتمندی کارگران پایین است. چرا به خواسته‌های آن‌ها توجهی نمی‌شود.

چرا باید حقوق ایثارگران و جانبازان که به دلیل جراحات ناشی از جنگ از کار افتاده شده‌اند و راه درآمد دیگری ندارند هر سال بر اثر تورم کمتر از سال قبل شود. چرا باید حقوق معلمان که تعلیم‌دهنده نسل آینده هستند و پلیس که حافظ امنیت جامعه است و کادر درمان و پرستاران که سلامت جامعه در دست آن‌ها است جزء حداقل حقوق‌های جامعه باشد؟

پاک فطرت در پایان گفت: چرا به بیمه رانندگان درون شهری و برون شهری توجهی نمی‌شود. چرا بیمه کارگران ساختمانی از طریق سازمان پرداخت نمی‌شود؟ پاسخ تمامی این چراها زمانی داده می شود که سیستم اداری ناکارآمد فعلی اصلاح و کارآمد شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • مصادیق نصرت الهی در جامعه ایران/تقدیر از فراجا بابت طرح نور
  • تبدیل وضعیت کارکنان شرکتی به قرارداد کار معین در سال ۱۴۰۳
  • تفال به حافظ چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ دو یار زیرک و از باده کهن دومنی..
  • فضای محتوایی نماز جمعه نباید وارد فضای جناحی و گروهی شود
  • آیت الله نورمفیدی در گردهمایی ائمه جمعه منطقه یک: فضای محتوایی نماز جمعه نباید وارد فضای جناحی و گروهی شود
  • ز مشرق تا به مغرب گر امام‌ است، امیرالمؤمنین حیدر تمام‌ است
  • ایرانیان در سال گذشته ۷۰۰ میلیارد تومان صدقه دادند
  • مساجد و ائمه جماعات قزوین به کانون‌های فرهنگی تبدیل شوند
  • انقلاب اسلامی ایران بر جریان‌های استعماری دنیا مسلط شد
  • ببینید | از کجا بفهمیم نماز هایی که میخوانیم بدرد قیامت می خورد؟