Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@17:18:26 GMT

ریل سراسری به بیرجند نزدیک تر شد

تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۳۱۶۹۸۲

ریل سراسری به بیرجند نزدیک تر شد

بیرجند - ایرنا - با آغاز عملیات اجرایی قطعه نخست در مسیر شمال به جنوب راه آهن زاهدان - مشهد از ایستگاه یونسی به گناباد، ریل سراسری به بیرجند نزدیک تر شد.

به گزارش ایرنا راه‌ آهن زاهدان - مشهد نقطه اتصال ریلی بین استان ‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی معرفی شده و این طرح بخشی از کریدور ترانزیتی شمال - جنوب شرقی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


استان خراسان جنوبی با اجرای خط راه آهن بیرجند - کالشور (خراسان رضوی) به شبکه راه آهن سراسری متصل خواهد شد و آرزوی به حق و دیرینه مردم این استان محقق می شود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور عصر دیروز (پنجشنبه) در آیین آغاز عملیات اجرایی این طرح در خراسان رضوی گفت: ساخت قطعه نخست از مسیر ریلی شمال به جنوب با دستور معاون اول رئیس جمهوری که به خراسان رضوی سفر کرده است، آغاز شد.
خیرالله خادمی، اعتبار لازم برای این طرح را 542 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: امیدواریم خط ریلی این مسیر طی سه سال آینده به بهره برداری برسد.
وی ادامه داد: همچنین عملیات ساخت خط ‌آهن چابهار - زاهدان از جنوب به شمال به طول 610 کیلومتر به هشت قطعه اجرایی تقسیم و از سه سال پیش آغاز شده‌ و عملیات اجرایی آن شامل زیرسازی، روسازی و ساخت ایستگاه ها توسط پیمانکاران ایرانی در دست انجام است.
وی گفت: اتصال چابهار به مشهد و توسعه ترانزیت محور شرق بخصوص به کشورهای آسیای میانه و مرکزی، دسترسی افغانستان به آبهای آزاد و ارتباط هند به آسیای میانه و مرکزی از مزایای این خط ریلی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی، اجرای راه آهن چابهار - مشهد را بزرگترین و طولانی ترین پروژه ریلی کشور توصیف و بیان کرد: تکمیل این پروژه نیازمند 100 هزار میلیارد ریال اعتبار است که دولت از منابع مختلف همچون پیوست بودجه و سرمایه گذاری خارجی تامین اعتبار آن را انجام خواهد داد.
وی در این آیین از اتمام مطالعات قطعه دوم طرح تا بیرجند خبر داد و گفت: در صورت تامین اعتبار، طرح اجرایی این بخش نیز آغاز خواهد شد.
خادمی تصریح کرد: در بودجه سال آینده دولت، در اعتبارات راه آهن تنگناهایی وجود دارد که تامین اعتبار از سایر منابع علاوه بر بودجه با استفاده از فاینانس و اوراق مشارکت توسط دولت برای افزایش اعتبار پروژه ها انجام خواهد شد.
وی گفت: با آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن زاهدان - مشهد بخش دیگری از کریدور ریلی شمال - جنوب تکمیل می‌شود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: این خط ریلی بخشی از کریدور ریلی شمال - جنوب شرق کشور است که کشورهای آسیای میانه را از طریق راه‌آهن سرخس به شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران و سپس به بندر چابهار و آب‌های آزاد متصل می‌کند.
وی بیان کرد: قطعه اول طرح راه‌آهن زاهدان - مشهد از شمال به طول 48 کیلومتر از ایستگاه یونسی از خط ریلی مشهد - بافق منشعب و پس از عبور از مسیر دشت و تپه ماهور به ایستگاه گناباد منتهی می‌شود.
خادمی گفت: سرعت طرح 90 کیلومتر بر ساعت برای قطارهای باری و 120 کیلومتر بر ساعت برای قطارهای مسافری است.
وی تصریح کرد: ‌این محور دارای 45 دستگاه پل و آب‌رو و یک دستگاه پل بزرگ است و یک میلیون و 400 هزار مترمکعب خاکبرداری، یک میلیون متر مکعب خاکریزی، 98 هزار متر مکعب بتن‌ریزی نیز احجام عملیاتی در این خط ریلی بایستی انجام شود.
به گزارش ایرنا از ابتدای تاسیس استان خراسان جنوبی موضوع اتصال استان به راه آهن سراسری همواره به عنوان یک مطالبه مهم مردمی مطرح بوده و پیگیری های فراوانی تاکنون از سوی مدیران اجرایی و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است.
نبود خط آهن در خراسان جنوبی از مهمترین موانع سرمایه گذاری محسوب می شود و وجود محصولات کشاورزی راهبردی و نیز فرآوری این محصولات و رسیدن به بازارهای هدف مستلزم وجود زیرساخت های موجود در حوزه حمل و نقل به ویژه ریلی است.
هم اکنون از 11 شهرستان خراسان جنوبی فقط شهرستان طبس در غرب استان به راه آهن سراسری متصل است و اداره کل راه آهن شرق نیز در این شهرستان قرار دارد.
با توجه به اینکه توسعه حمل و نقل ریلی یکی از مهمترین سیاست های کاری دولت تدبیر و امید اعلام شد، از ابتدای شروع به کار دولت یازدهم اقدامات و پیگیری های مناسبی در این زمینه صورت گرفته به گونه ای که اعتبار پروژه راه آهن استان در سال 94 پایدار شد و ردیف اعتباری مستقلی نیز به خود اختصاص داد اگرچه به اذعان مسئولان و نمایندگان خراسان جنوبی، مبلغ اعتبارات اختصاص یافته برای چنین طرح بزرگی کافی نیست.
به گفته مسئولان استان سال 93 برابر پیگیری هایی که صورت گرفت مبلغ 20 میلیارد ریال در خصوص انجام مطالعات اجرای راه آهن بیرجند - زاهدان و در نهایت اتصال به راه آهن سراسری بافق - مشهد اختصاص داده و تامین اعتبار شد که انجام مطالعات این طرح نیز در اولویت کاری شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربناهای راه آهن سراسری کشور قرار گرفت.
مطالعات این طرح از دو محور شامل 22 کیلومتر از سمت بیرجند و نیز 51 کیلومتر شامل محور کالشور - گناباد در خراسان رضوی انجام شد.
استاندار خراسان جنوبی 18 آذر امسال در شورای برنامه ریزی و توسعه استان گفت: سرمایه گذارانی که قصد سرمایه گذاری در این استان را دارند در بیرجند و قاین به دلیل اینکه جزو نقاط کمتر توسعه یافته نیست، سرمایه گذاری نمی کنند و در مناطقی هم مثل نهبندان به دلیل نبود راه آهن و مسیر زمینی مناسب و هوایی انگیزه ای ندارند.
محمدمهدی مروج الشریعه افزود: امروز حق این استان نیست که از محل اعتبارات ارتقای شاخص های توسعه اقتصادی 20 میلیارد تومان را صرف پروژه راه آهن کنیم اما نمی توان منتظر هم ماند، پس باید این مساله برای همیشه ختم شود.
وی اظهار کرد: برای ارتقای شاخص های اقتصادی راهی جز سرمایه گذاری در حوزه های زیرساختی نیست پس برای یکبار هم که شده هر آنچه داریم و نداریم را بگذاریم تا این پروژه شروع شود و با این کار هم با کشور اتمام حجت و هم درصد مورد نیاز جذب سرمایه گذار برای سرمایه گذاری فاینانس را مرتفع کردیم.
مسئولان استان پیشتر اعلام کردند که اعتبار مورد نیاز از سوی مشاور برای اجرای طرح راه آهن در فاز 51 کیلومتر محور ارتباطی کالشور - گناباد، 546 میلیارد ریال برآورد شده و برآورد اعتبار مورد نیاز برای اجرای محور بیرجند به طول 22 کیلومتر نیز 410 میلیارد ریال است.
از سوی دیگر خراسان جنوبی دارای کمترین میزان بزرگراه در کشور است و توسعه حمل و نقل و نیز توجه به مشکلات موجود در این بخش یکی از مهمترین نیازهای زیرساختی استان در مسیر رسیدن به اهداف توسعه ای است.
این استان 460 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد و با توجه به ظرفیت های اقتصادی استان به ویژه در حوزه بازارچه های مرزی قطعا یکی از مهمترین راه های رسیدن به بازار کشورهای همسایه و رونق اقتصادی در این استان توسعه شبکه حمل و نقل ریلی، جاده ای و هوایی است.
در صورت توجه به زیرساخت های حمل و نقل و رفع شدن مشکلات در این زمینه علاوه بر رشد و رونق اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری داخلی، زمینه های ورود سرمایه گذاران خارجی نیز به استان فراهم می شود.
خراسان جنوبی در منطقه ای قرار دارد که از گذشته های دور بخشی از جاده ابریشم بود و نقش مهمی در توسعه اقتصادی و مبادلات تجاری کشور داشته است.
اکنون که کلنگ ساخت قطعه نخست در مسیر شمال به جنوب راه آهن زاهدان - مشهد در استان خراسان رضوی به زمین زده شد، می طلبد با توجه ویژه دولت و مجلس، اعتبار لازم برای راه آهن خراسان جنوبی اختصاص یابد و از سایر منابع مالی و تعاملات بین استانی نیز بهره گرفت.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
گزارش و انتشار: رسول محمدحسنی
3028

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۱۶۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی سه شهرستان خراسان جنوبی برای دور دوم انتخابات مجلس

به گزارش خبرنگار مهر، علی فاضلی فرد صبح شنبه در ستاد انتخابات خراسان جنوبی بیان کرد: جلسه توجیهی نامزدهای انتخاباتی و رؤسای ستادهای انتخاباتی آنان برگزار شده است.

فرماندار بیرجند گفت: ظرفیت‌های تبلیغی نیز به نامزدها اعلام شده است‌

فاضلی فرد با بیان اینکه دو شعبه سیار به شعب اخذ رأی در بیرجند افزوده شده است، ادامه داد: در مجموع آمادگی لازم را برای برگزاری دومین مرحله دوازدهمین دوره انتخاب در شهرستان بیرجند وجود دارد.

وی گفت: از آنجایی که در فصل بهار بسیاری از مردم به روستاهای اطراف شهر می‌روند تدبیر لازم برای تأمین تعرفه در روستاها انجام شده است.

علی حسینی، فرماندار شهرستان خوسف نیز در این جلسه اظهار کرد: چندین جلسه ستاد انتخابات برگزار کردیم.

وی با بیان اینکه شرایط را برای تبلیغات باید بیش از گذشته فراهم کنیم، بیان کرد: شرایط تبلیغاتی در شهرستان خوسف نسبت به نوبت قبل دو برابر افزایش یافته است.

فرماندار خوسف افزود: در خوسف ۲۵ مکان، در ماژان پنج مکان و در بخش مرکزی نیز دوازده نقطه برای تبلیغات در نظر گرفته شده است.

مهدی فرجامی فرد فرماندار درمیان نیز در این جلسه با بیان اینکه در نماز عید فطر و نمازهای جمعه بحث تشویق به شرکت در انتخابات انجام شده است، گفت: با آقایان مولوی نیز در این زمینه رایزنی شده است.

وی یادآور شد: سیل اخیر به برخی از جاده‌های شهرستان خسارت وارد کرده است که برای تسهیل عبور و مرور نیاز به مرمت دارد.

فرماندار درمیان گفت: در مجموع آمادگی لازم برای برگزاری انتخابات وجود دارد.

گفتنی است انتخابات در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف به دور دوم کشیده شده و رقابت بین آقایان علی مولوی حقیقی و سید حسن هاشمی خواهد بود.

کد خبر 6089501

دیگر خبرها

  • اجرای ۷۹ پروژه بازآفرینی شهری در محلات خراسان جنوبی
  • همایش روز شوراهای خراسان جنوبی برگزار شد
  • بیش از ۱۳ درصد مساحت شهرها، محدوده هدف بازآفرینی شهری است
  • بخش خصوصی ریلی توان توسعه ندارد
  • پیش‌بینی۲۸۷ شعبه أخذ رأی برای دور دوم انتخابات خراسان جنوبی
  • آمادگی سه شهرستان خراسان جنوبی برای دور دوم انتخابات مجلس
  • ایران به هاب ترانزیت داده نزدیک می‌شود؟
  • امدادرسانی هلال احمر بیرجند به ۱۶ نفر متاثر از سیلاب
  • رقابت ۱۵هزار داوطلب کنکور سراسری در خراسان جنوبی
  • پایان آزمون سراسری با رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی