Web Analytics Made Easy - Statcounter

افخمی می‌گوید: آن کسی که بلد نیست فیلم بسازد معتقد است فیلم من را ۲۰ سال دیگر می‌فه‌مند یا می‌گویند تماشاچی‌ها مبتذل شده‌اند و فیلم مبتذل می‌بینند. آفتاب‌‌نیوز : بهروز افخمی در کارگاه فیلمنامه دوره راه‌نما که با نام «شهید مرتضی حسین‌پور» در حاشیه هشتمین جشنواره عمار برگزار شد، تسلط بر فن قصه‌گویی را از اصلیترین شیوه‌های زنده ماندن اثر ذکر کرد و گفت: هارون الرشید چون نمی‌توانست بیشتر از چهار زن داشته باشد، هر شب یکی از زن‌هایش را می‌کشت اما شهرزاد تنها زنی بود که با قصه گویی برای خلیفه هر شب قصه را در نقطه‌ای حساس تمام می‌کرد، به طوری که خلیفه که خواب آلود شده بود نه می‌توانست از دنبال کردن داستان منصرف شود و نه می‌توانست ادامه آن را حدس بزند به همین دلیل شهرزاد را زنده نگه می‌داشت تا ادامه قصه را فردا شب برای او تعریف کند و این گونه توانست هزار یک شب از خلیفه مهلت بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: گاهی ممکن است، فیلمنامه نویس هدف‌اش پول یا شهرت باشد اما برای رسیدن به هدف‌ا‌‍‌ش باید مخاطب را پای فیلم نگه دارد پس باید خوب قصه بگوید. یعنی «بعد چه شد» را در قصه‌اش لحاظ کند. اگر شما فن زنده ماندن قصه را بلد نباشید دیگر فرقی نمی‌کند هدف شما بیان یک ایده ذهنی باشد یا به تصویر کشیدن حقیقت چون در هر صورت شما به هدفتان نخواهید رسید.
افخمی اظهار داشت: ایجاد سئوال «بعد چه شد» تنها قاعده حفظ مخاطب است ولی اصلا کار ساده‌ای نیست، چون ممکن است برخی از مخاطبان علاقه‌ای به شنیدن ادامه داستان شما نداشته باشند. روزانه میلیون‌ها مخاطب در جهان در انتظار خوراک هستند و بیشتر از ۳۰ ثانیه به شما وقت نمی‌دهند چون کنترل تلویزیون دستشان است و اگر قصه آن‌ها را جذب نکند خیلی راحت شبکه را عوض می‌کنند.
کارگردان فیلم روباه افزود: خلق لحظه‌ای که در آن مخاطب طوری گرفتار شود که هم نتواند از خیرش بگذرد و هم نتواند آن را حدس بزند سخت است. در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی امکان دسترسی راحت تری برای جلب مخاطب وجود دارد. فضای مجازی یکی از بسترهایی است که این امکان را برای شما فراهم می‌کند اما به‌‌ همان میزان نگه داشتن مخاطب سخت‌تر شده است؛ چرا که او گزینه‌های متعددی برای انتخاب دارد و خیلی راحت می‌تواند شما را کنار بگذارد.
وی در ادامه به شرایط سهل الوصول و در عین حال سخت و دشوار برای فیلمسازان جوان اشاره کرد و گفت: امروزه مدارس سینمایی کارکردهای آموزشی خود را از دست داده‌اند. زمان ما حجم کتاب‌ها و اطلاعاتی که درباره سینما موجود بود از یک قفسه با ده ردیف کتاب بیشتر نمی‌شد اما امروز اوضاع تغییر کرده است و اطلاعات منحصرا در دست مدارس نیست. اگر زبان بلد باشید که کار برایتان خیلی راحت است اگر هم بلد نباشید با همین زبان فارسی ۱۰۰ برابر اطلاعاتی که زمان ما بود را می‌توانید به دست بیاورید.
افخمی با اشاره تسهیل شدن شرایط ساخت برای همگان بیان داشت: از نظر امکانات شرایط برای ساخت مهیا‌تر از قبل شده، برای همین هر کس می‌تواند فیلم بسازد و هر کسی می‌تواند از طریقی که خودش کشف کرده است مخاطب شما را بدزدد.
وی افزود: شما یا می‌توانید فیلم بسازید یا نمی‌توانید. اما آن کسی که بلد نیست با انواع و اقسام شیوه‌ها توجیه می‌کند. مثلا می‌گوید فیلم من را ۲۰ سال دیگر میفهمند یا می‌گویند تماشاچی‌ها مبتذل شده‌اند و فیلم مبتذل می‌بینند.
کارگردان شوکران در خصوص شیوه‌های تمرین و کسب مهارت گفت: هر چیزی که به صورت الگو درآمده باشد دیگر به درد نخواهد خورد چون ما در سینما به حرف تازه نیاز داریم. شما هیچ الگویی را نمی‌توانید تعقیب کنید چون شخصیت تازه‌ای هستید و با میلیون‌ها آدم دیگر فرق می‌کنید اگر در این زمینه حرف تازه‌ای داشته باشید معلوم می‌شود که این کاره هستید یا نیستید.منبع: ایلنا

منبع: آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۱۸۱۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آقای سعید آقاخانی، ما تحمل می‌کنیم، اما دل خودتان نسوخت؟

آفتاب‌‌نیوز :

صفحه اینستاگرامی «صبح سینما» در نقد کیفیت نازل فصول جدید «نون خ» و «زیرخاکی» نوشت: فصل بندی در تمام دنیا شیوه رایجی است. سازندگان یا در ابتدا نقشه راه یک روایت را در چند فصل آماده دارند یا با توجه به اقبال مخاطب مسیری را برای ادامه قصه باز می‌کنند. در سریال‌های کمدی نیز با توجه به اقبال مخاطب فصل‌های بعدی با اتاق فکری مجرب و گروه نویسنگدان خلاق طراحی می‌شود. اما گویا در صدا و سیما فصل بندی و ساخت ادامه یک سریال به چیز‌های دیگری بستگی دارد و در یک لیگ دیگر بازی می‌کنند. مدت‌هاست دیگر نه قصه مهم است و نه لزوم ساخت ادامه آن؛ همین که دوستان هر سال دور هم جمع شوند و یک «چیزی» به نام فصل چندم سر هم کنند کفایت می‌کند. سعید آقاخانی و پژمان جمشیدی هم هستند.

قبول که می‌شود در سریال‌های کمدی پیوستگی را فراموش کرد، اما آیا نباید یک مجموعه ۱۵ قسمتی هدف و قصه‌ای برای ساخت داشته باشد؟ تا کی باید روی موج موفقیت گذشته سوار شد؟ بعضا دیده شده دوست نویسنده تکه‌های بامزه سریال‌های پر مخاطب گذشته همچون «شب‌های برره»، «پایتخت»، «باغ مظفر» و... وصله می‌کند و یک کپی دست چندم و در مواردی درنیامده از آن را به دل قصه‌اش راه می‌دهد.

مخاطب هیچ سکوت می‌کند و گاه تحمل؛ خودتان دلتان برای چیزی که می‌سازید نمی‌سوزد؟ تا کجا می‌خواهید از اعتبار گذشته خرج کنید؟ اگر نمی‌توانید یا نمی‌شود به سراغ کار تازه بروید شاید نتیجه بهتری هم برای شما داشته باشد و هم مخاطب.

منبع: سایت برترینها

دیگر خبرها

  • معرفی جان سخت‌ترین خودروها در جهان (+عکس)
  • آقای سعید آقاخانی، ما تحمل می‌کنیم، اما دل خودتان نسوخت؟
  • قیمت شاهین از ۸۰۰ میلیون تومان گذشت
  • مجموعه خبری ۳۰۰ ثانیه
  • کارکرد انتقادی و راهبری فیلم های مستند کمرنگ شده است
  • «کمی دیرتر» به چاپ هفدهم رسید
  • بحران ادبیات داریم
  • کاش تلویزیون، این مدلی نبود
  • ۱۲۰ ثانیه با اخبار ایلام
  • فرصت عوامل آموزشی و تربیتی مدارس برای ثبت تجربیات خلاقانه و نوآورانه تا ۲۰ اردیبهشت