Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-25@04:32:24 GMT

سمینار معماری انسان‌گرا در اردبیل برگزار شد + فیلم

تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۳۲۰۵۲۶

سمینار معماری انسان‌گرا در اردبیل برگزار شد + فیلم

‍‍‍‍‍‍

سمینار معماری انسان‌گرا و نقش آن در جهان کنونی و دوران گذشته با بررسی فلسفه معماری ایرانی-اسلامی در دانشگاه آزاد اردبیل با حضور دانشجویان و اساتید معماری برگزار شد. ۰۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۳ استانها اردیبل نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، سمینار معماری انسان‌گرا و نقش آن در جهان کنونی و دوران گذشته، با بررسی فلسفه معماری ایرانی-اسلامی با سخنرانی، عارف امامی مهر؛ مدرس دروس دوره دکتری، زهرا دانش آرانی؛ دکتری معماری و پژوهشگر، جواد جوان‌مجیدی؛ دکتری معماری و هیات علمی دانشگاه، اسحق رسولی؛ رئیس دانشگاه آزاد در دانشگاه آزاد اردبیل و حمید لطف‌اللهیان؛ شهردار اردبیل با حضور دانشجویان و اساتید معماری برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جواد جوان‌مجیدی در آغاز مراسم به ارائه تعریفی از انسان‌گرایی و اومانیسم و معماری انسان‌گرا پرداخت و اظهار داشت: اومانیسم، یک جهالن‌بینی را ایجاد کرد که برارزش و عاملیت انسان تاکید دارد که از دوره رونسانس مطرح شده است.

دبیر علمی سمینار با بیان اینکه امروز جمع شدیم تا ارتباط معماری با معماری انسان‌مدار را تحلیل کنیم و دعوت از مدیرت اجرایی شهر، خواهان ایجاد گفتمان در این خصوص شدیم، تصریح کرد: تئوری انسان‌محور، همواره تفکر را بر پذیرش خرافات ترجیح می‌دهد و پرداختن به این مسئله در یک جلسه چند ساعته کاری ثقیل و دشوار است.

معماری؛ پاسخ‌دهنده نیازهای خودکشوفایی انسان

اسحق رسولی نیز سخنانش در مورد معماری را با بیان اینکه ما محیط‌های داریم طبیعی و محیط‌هایی که انسان ساخته و آن را محیطی فرهنگی می‌نامیم شروع کرد و اظهار داشت: ما در این دو محیط زندگی میکنیم و نصیب ما از نعات الهی که محیط‌های طبیعی هستند نصیب‌های ارزنده‌ای است.

رئیس دانشگاه آزاد اردبیل با اشاره به اینکه محیط‌هایی که در آن زندگی می‌کنیم در پاسخ به نیازهای مختلف بشری ایجاد شده و تئوریسین‌ها نظریه‌های مختلفی را ارائه داده‌اند، افزود: هرم نیازهای "مازلو" یکی از مهمترین نظریه هاست که در پاسخ به نیازهای خودشکوفایی انسان است.

وی معماری را هویت ساز و پاسخگو به نیازهای متعالی فرهنگ خواند و گفت: معماری اردبیل هویت تاریخی و فرهنگی را تداعی نکرده و هیچ احساسی از تاریخ و فرهنگ در ذهن تداعی نمی‌کند، در حالی که معماری قبل از دوره قاجار اردبیل تداعی‌گر فرهنگ و تاریخ این منطقه است اما بعد از دوره تاریخی قاجار با خلا مواجه هستیم.

رسولی تصریح کرد: معماری انسان‌گرا به نیازهای انسان با فرهنگ مناطق تاکید دارد و این خلا هویتی در وضعیتی کنونی را معماری می‌تواند با پاسخ به نیاز خودشکوفایی و زیباشناختی انسان برطرف کند.

جلوه شهر، نباید مردم ستیز و مردم گزیر باشد

حمید لطف اللهیان نیز به مسئله مردم واری و توجه به این مسئله در طراحی شهری و معماری اشاره کرد و با تاکید بر اینکه شهر نباید مردم ستیز و مردم گریز باشد، سوالاتی را مبنی بر اینکه آیا کارهایی که در شهر انجام می‌شود مردم ستیز هستند یا مردم‌وار؟ آیا توجهی به ابعاد اجتماعی پروژه می‌شود؟ آیا توجهی به این مسئله می‌شود که پروژه ها منافع مردم را می‌کنند یا خیر؟ مطرح کرد.

شهردار اردبیل تصریح کرد: در همه پروژه‌ها خرد و کلان باید به ابعاد اجتماعی توجه نمود و مسئله مهم‌تر اینکه باید حس و حال و هویت آن منطقه را در خود داشته باشد و بتواند مفاهیم مورد نظر را القا کند.

وی با بیان اینکه ما به پروژه‌هایی که خودمان اجرا کرده این انتقاد داریم، اظهار داشت: هر دانشجو و علاقه‌مندی که صاحب ایده است، حاضریم آن ایده را بعد از داوری، به مرحله اجرا درآوریم.

لطف اللهیان در پایان سخنانش گفت: همه ما گرفتار نقد شده‌ایم و باید از این درجا زدن خارج شویم و ارائه دهنده باشیم.

در ادامه، سخنرانان به ارئه مطالب تخصصی در خصوص محور سمینار پرداختند و در پایان با پاسخگویی به سوالات و اهدای جوایز، سمینار به کار خود پایان داد.

گزارش از بهرام آدشیرین پور

انتهای پیام/

برگزاری سمینار معماری انسان‌گرا در اردبیلبرگزاری سمینار معماری انسان‌گرا در اردبیلبرگزاری سمینار معماری انسان‌گرا در اردبیلبرگزاری سمینار معماری انسان‌گرا در اردبیلبرگزاری سمینار معماری انسان‌گرا در اردبیلبرگزاری سمینار معماری انسان‌گرا در اردبیلبرگزاری سمینار معماری انسان‌گرا در اردبیلبرگزاری سمینار معماری انسان‌گرا در اردبیلسمینار معماری انسان‌گرا در اردبیل برگزار شد + فیلمبرگزاری سمینار معماری انسان‌گرا در اردبیلبرگزاری سمینار معماری انسان‌گرا در اردبیلبرگزاری سمینار معماری انسان‌گرا در اردبیلبرگزاری سمینار معماری انسان‌گرا در اردبیلبرگزاری سمینار معماری انسان‌گرا در اردبیلبرگزاری سمینار معماری انسان‌گرا در اردبیلبرگزاری سمینار معماری انسان‌گرا در اردبیلبرگزاری سمینار معماری انسان‌گرا در اردبیل R41374/P1486/S6,49/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۲۰۵۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد

ایسنا/اردبیل اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها با پذیرش ۱۲۵ مقاله در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

جبرائیل رزمجو معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی و رئیس اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها ۵ اردیبهشت در این کنفرانس با اشاره به جایگاه منحصربفرد موزه‌ها در توسعه کشور، گفت: نسل جوان اطلاع چندانی از سیر تحول و پیشینه خود ندارد و در همین راستا وظیفه پیشکسوتان و یکی از مهم‌ترین کارکردهای موزه‌ها افزایش اعتماد به نفس و خودباوری نسل جدید با شناساندن گذشته و سیرتحول تاریخی است.

وی همچنین موزه‌ها را از منظر تفریحی حائز اهمیت دانست و افزود: کشورهای توسعه‌یافته به موزه‌ها بها می‌دهند؛ به گونه‌ای که یکی از اهداف گردشگران بازدید از موزه‌های این کشورهاست.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی ادامه داد: هدف دانشگاه محقق اردبیلی از همکاری با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و برگزاری این کنفرانس افزایش معلومات فرهنگی است و امیدواریم این کنفرانس تلنگری برای تفکر و افزایش خودباوری بوده و منتج به پیشرفت و توسعه شود.

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا مصلح‌نیا مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی نیز گفت: انسانی که شان ندارد خدا به او رحم نمی‌کند، خدا به کسی رحم می‌کند که قدر و شان خود را بداند. شان انسان در این است که با یک چشم به گذشته نگاه کند و با چشم دیگر به حال و آینده.

وی افزود: موزه‌داران گذشته را مقابل چشم می‌آورند و شان ما را تقویت می‌کنند.

در این کنفرانس، ارنستو اتوون معاون مدیرکل سازمان یونسکو و لایشون آن رئیس کمیته بین‌المللی موزه‌های آسیا و اقیانوسیه(آسپک) به صورت مجازی به سخنرانی پرداختند و پیام علی اکبر متکان دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران نیز معاون مطالعات کمیسیون ملی یونسکو قرائت شد.

همچنین بازدید از موزه تاریخ علوم اردبیل، مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی، رونمایی از طرح‌های موزه تاریخ علوم اردبیل، نشست‌های تخصصی و ارائه مقالات توسط پژوهشگران ایرانی و خارجی از دیگر بخش‌های این کنفرانس بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مفاهیم قرآن بینشی عمیق به انسان می‌بخشد
  • نشست تخصصی تاریخ معماری و هویت فرهنگی استان اردبیل
  • کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم
  • اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد
  • یادمان و جایزه معماری میرمیران برگزار می‌شود
  • سمینار «ابن سینا» در هفته فرهنگی اصفهان
  • توجه ویژه به معماری ایرانی_اسلامی در شهر تهران
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار می‌شود
  • تغییر معماری تاریخی اصفهان برگرفته از روحیه انسان‌ها
  • برگزاری سمینار کوچینگ ورزش‌های رینگی