Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا -مدير کل دفتر زيست‌بوم‌هاي دريايي سازمان حفاظت محيط زيست ايران مي‌گويد: نتايج بررسي‌ها در آذر ماه امسال نشان مي‌دهد نود درصد آبسنگ‌هاي مرجاني جزاير خارکو، خارک و فارسي به حدي سفيد شده‌اند که ديگر قابل برگشت نيست.

به گزارش روز جمعه ايرنا از بي بي سي ورلد، داود ميرشکار گفت:`هر ساله گزارش سفيدشدگي مرجان‌ها تهيه مي‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاکنون بررسي سفيدشدگي مرجان‌ها در چندين منطقه انجام شده است. طبق بررسي‌هاي سال 94، چهل درصد از آبسنگ‌هاي مرجاني در عمق کمتر از پنج متر سفيدشدگي داشتند که در سال 95 به حالت عادي بازگشتند و خوشبختانه اين سفيدشدگي مرجان‌ها در نايبند و چابهار کمتر بود.`
`در سال 95، پانزده تا بيست درصد مرجان‌ها در عمق کمتر از پنج متر دچار سفيدشدگي شدند که غيرقابل بازگشت بود؛ حتي در خارکو بيش از 50 درصد سفيدشدگي در اعماق کمتر از پنج متر داشتيم.`
`در سال 96 در خارک، خارکو و فارس بيش از نود درصد آبسنگ‌هاي مرجاني دچار سفيدشدگي شدند که اين سفيدشدگي غير قابل بازگشت بود. امسال سفيدشدگي مرجان‌ها بر خلاف سال‌هاي گذشته شامل همه گونه‌هاي مرجاني بود و حتي اين سفيدشدگي در اعماق بيشتر از پنج متر نيز قابل رويت بود.`
به گفته سازمان محيط زيست ايران بيشترين گسترش آبسنگ‌ها در آبهاي مجاور ايران در خليج فارس، در جزاير خارک و خارکو است. همچنين مرجان‌ها در چابهار شرايط مساعدتري داشته؛ در اين منطقه سفيدشدگي بيشتر به دليل ساخت و ساز بوده است.
اوايل امسال اعلام شد که افزايش دماي آب خليج‌فارس از سال‌هاي گذشته بيشتر بوده و اين باعث سفيدشدگي مرجان‌هاي بوشهر شده است.
در سال 2105، تحقيقات يک زيست شناس دريايي به نام جان برت نشان داد که آب‌سنگ‌هاي مرجاني خليج فارس بيش از هر جاي ديگري در دنيا تحمل نوسانات دما دارند و يافتن علت آن را اميدي براي احياي صخره‌هاي مرجاني در دنيا دانسته بود.
**صخره هاي مرجاني
صخره‌هاي مرجاني يا آب‌سنگ‌هاي مرجاني يکي از مهمترين، ظريفترين و متنوعترين اکوسيستم‌هاي آبي است که شکل‌گيري آن به زمان زيادي نياز دارد و نقش بسيار مهمي در سلامت محيط زيست و آب و هواي کره زمين دارند.
آبسنگ‌هاي مرجاني خليج فارس بيش از 200 ميليون سال قدمت دارند و هشت درصد آبسنگ‌هاي مرجاني دنيا را تشکيل مي‌دهند.
اين اکوسيستم محصول همزيستي آب‌سنگ‌ها و نوع جلبک تک‌سلولي تاژک‌دار است به نام (zooxanthellae) که در بين بافت‌هاي آب‌سنگها زندگي مي‌کنند. اين جلبک‌ها فتوسنتز مي‌کنند و براي آب‌سنگ اکسيژن، انرژي و مواد مغذي تامين مي کنند و رنگ زيباي مرجانهاي ساحلي بخاطر آنها است. علاوه بر اين آب سنگ‌ها به اين جلبک‌ها براي ساختن اسکلت کلسيمي خود نياز دارند. در مقابل آب سنگ‌ها براي اين جلبکهاي تک سلولي محيطي براي رشد و همچنين نيتروژن، فسفر و دي اکسيد کربن فراهم مي‌کنند.
در بيست سال گذشته دفعات و شدت سفيد شدن آب‌سنگ‌هاي مرجاني در تمام کره زمين افزايش يافته است. در ميان عواملي که باعث اين آسيب محيط زيستي مي‌شوند، گرم شدن آب درياها و اقيانوس‌ها نقش مهمي دارند و شواهد علمي نشان مي‌دهند که گرم شدن آب و هواي کره زمين باعث شده دماي آب اکوسيستم‌هاي آبي گرم بيشتر از معمول باشد.
آب‌سنگ‌هاي مرجاني به نوسان دما حساسند و حتي يک تا دو درجه افزايش غيرمعمول دماي آب در تابستان که بيش از پنج تا هشت هفته طول بکشد مي‌تواند روند سفيد شدن مرجان‌ها را به جريان اندازد.
وقتي که دماي آب بالا مي‌رود آب‌سنگها شروع به اخراج جلبک‌ها مي‌کنند که اين باعث مي شود اسکلت سفيد آنها هويدا و خود آنها دچار قحطي شوند چون خود قادر به تامين غذا و انرژي خود نيستند. با تغييرات شرايط، اين آب‌سنگهاي مرجاني مي‌توانند بازسازي و بازپروري شوند اما اگر شرايط دشوار ادامه پيدا کند به مرگ کامل اب سنگهاي مرجاني منتهي مي‌شود.
**چرا آبسنگ‌هاي مرجاني مهمند؟
حيات 25 درصد آبزيان مستقيم يا غير مستقيم به اين آب سنگهاي مرجاني وابسته است و زندگي بيش از نيم مليارد از مردم جهان که در مناطق ساحلي زندگي مي کنند هم به اين آب‌سنگها متکي است. گردشگري، صيادي و همچنين جلوگيري از تخريب سواحل نيز مستلزم وجود اين آب سنگهاست.
صخره‌هاي مرجاني در تعادل بخشيدن به ميزان کربن و نيتروژن، حفظ خطوط ساحلي در برابر تخريب ناشي از هجوم مداوم امواج، توفان و سيل، ايجاد محيط زيست دريايي و همچنين مواد مغذي براي زنجيره غذايي و همچنين تعادل بخشيدن به سيستم ظريف طبيعت نقش اساسي دارند.
**توده هاي جلبکي در خليج فارس -سمي- هستند
سال گذشته سي درصد آب‌سنگهاي مرجاني عظيم استراليا -بزرگترين صخره‌هاي مرجاني دنيا- سفيد شدند. اين شدت از سفيد شدگي تا به حال ثبت نشده نبود. در ابتداي سال 2017، بيست درصد صخره‌هاي مرجاني عظيم استراليا سفيد شدند. به اين ترتيب پنجاه درصد صخره‌هاي مرجاني استراليا از بين رفتند و بيم آن مي‌رود که اين ميزان بيشتر هم يشود.
بجز گرماي آب، درخشندگي زياد آفتاب، آلودگي آب (اسيدي شدن، مواد شيميايي) و آثار ناشي از گردشگري هم در سفيد شدن صخره هاي مرجاني ساحلي نقش دارند.
علمي ** 1836 ** 1418
تنظيم:يوسف درويشي ** ناشر: مريم برزآبادي
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۲۲۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی هواشناسی هرمزگان ۱۵ اردیبهشت

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خلیج فارس، کارشناس اداره کل هواشناسی هرمزگان گفت: امروز در برخی از نقاط استان از جمله مناطق غربی و شمالی، ارتفاعات، و با احتمال کمتر برخی مناطق مرکزی، شرقی و دریایی استان رگبار پراکنده باران و رعد و برق با احتمال افزایش لحظه‌ای سرعت باد پیش بینی می‌شود.

مجتبی حمزه نژاد افزود: توصیه می‌شود از قرارگیری در حریم رودخانه‌های فصلی، صعود به ارتفاعات و چرای دام در ارتفاعات بویژه در غرب و شمال استان اجتناب شود.

وی گفت: امروز خلیج فارس با وزش باد‌های جنوب شرقی و تنگه هرمز با وزش باد‌های جنوب غربی نسبتا مواج خواهد شد. همچنین در پاره‌ای نقاط بویژه در خلیج فارس احتمال وقوع تندباد لحظه‌ای همراه با رگبار باران و رعدوبرق پیش بینی می‌شود.

حمزه نژاد افزود: در ساعات بعدازظهر روز یکشنبه با افزایش باد‌های جنوب غربی- شمال غربی دریا نسبتا مواج خواهد شد. سرعت باد در تنگه هرمز و بخش‌هایی از خلیج فارس گاهی به بیش از ۳۶ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید که توصیه می‌شود در این مدت شناور‌های سبک، صیادی و تفریحی از رفت و آمد خودداری کنند و تمهیدات لازم برای رفت و آمد ایمن سایر شناور‌ها در نظر گرفته شود.

بیشتر بخوانید؛ پیش بینی هواشناسی هرمزگان ۱۴ اردیبهشت

وی گفت: به لحاظ دمایی از امروز تا اواسط هفته روند افزایشی دمای بیشینه خواهد داشت.

دیگر خبرها

  • سند اقتصاد دریامحور استان بوشهر تنظیم شد
  • استان بوشهر نماد مقاومت در حوزه خلیج‌ فارس است
  • بندر شهید بهشتی ـ چابهار
  • پشت پرده برکناری علی خطیر/ چه کسی مدیرعامل باشگاه استقلال می‌شود؟
  • پیش بینی هواشناسی هرمزگان ۱۶ اردیبهشت
  • سیر تاریخی شناسنامه‌های المثنی استقلال
  • «جدال خلیج»، خلیجی که همیشه فارس بوده+ فیلم
  • پیش بینی هواشناسی هرمزگان ۱۵ اردیبهشت
  • وضعیت بلوار خلیج فارس شهر ایلام بر اثر شدت بارش باران
  • تصادف مرگبار زنجیره‌ای در آزاد راه خلیج فارس