Web Analytics Made Easy - Statcounter

یاد اوری پیشینه نماز جمعه در سراب یاد آور خاطرات خوشی از حضور علمای گرانقدر در سراب هست که هرکدام به نوعی در تعالی فرهنگ این مرز و بوم شریک بوده و هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صدای سراب, حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم حسینی میانجی نخستین امام جمعه سراب بود که در سال 60از آباده به سراب منتقل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی حدود یکسال در امامت جمعه سراب حضور داشت و در آن موقع نمازجمعه در میدان توحید،و مدتی هم در تربیت بدنی(فضای باز)اقامه می شد و بعدها به مسجد جامع انتقال یافت.


اقای حسینی از امامت جمعه سراب کناره گرفت و با حکم امام امام جمعه خرم اباد شد وی در میان مردم به تقوی و صراحت لهجه و درستکاری معروف بود.

آیت الله سید کاظم‌ حسینی‌ میانجی‌ فرزند مرحوم‌ آقامیرحسن‌ در ۱۳۱۱ ش‌ در روستای‌ گونلو از توابع‌ شهرستان‌ میانه‌ متولد شد. در کودکی‌ پدر خود را از دست‌ داد و به‌ ناچار به‌ روستای‌ پورسخلو، نزد دایی‌ خود مرحوم‌ آخوند حسینعلی‌ احمدی‌ پدر آیت‌الله احمدی‌ میانجی‌ رفت و در محضر وی‌ به‌ فراگیری‌ خواندن‌ و نوشتن‌ پرداخت‌.

در ده‌ سالگی‌ به‌ میانه‌ رفت‌ و در خدمت‌ آیت‌الله آقا میرزا ابومحمد حجتی‌، مقدمات‌ علوم‌ اسلامی‌ را فراگرفت‌. بعد از دو سال‌ تحصیل‌ در میانه‌، به‌ قم‌ مهاجرت‌ کرد و تحصیلات‌ حوزوی‌ خود را در حوزه‌ی‌ علمیه‌ی‌ قم‌ ادامه‌ داد (اباذری‌، ۲۳۵). در قم‌ مطول‌ را از آیت‌الله مشکینی‌ فراگرفت‌ و کفایتین‌ را نزد آیات‌ مجاهد تبریزی‌ و سلطانی‌ طباطبایی‌ آموخت‌ و سپس‌ به‌ فراگیری‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ پرداخت‌.

وی‌ در دوران‌ جنگ‌ تحمیلی‌، با حضور مستمر در جبهه‌های‌ نبرد حق‌ علیه‌ باطل‌ و نیز ارائه‌ی‌ کمک‌های‌ مادی‌ و معنوی‌ به‌ رزمندگان‌، در سنگر مبارزه‌ با رژیم‌ متجاوز عراق فعال‌ بود. ایشان‌ در کنار سمت‌های‌ دینی‌ـ اجرایی‌، به‌ تدریس‌ علوم‌ دینی‌ و تألیف‌ آثار علمی‌ نیز اهتمام‌ دارند که‌ از آن‌ جمله‌ می‌توان‌ به‌ اصلاح‌ یک‌ جلد از کتابنامه‌ی‌ دانشوران‌ اشاره‌ کرد.

وی ۲۷ سال نماینده ولی فقیه در استان لرستان بوده و صبح امروز شنبه ۵ دی ماه ۱۳9۵ در سن ۸۵ سالگی به دیار حق شتافت.

 

شیخ عباس کمالی


بعدها در سال 1361 حجت الاسلام عباس کمالی از روحانیون خوشنام حوزه علمیه و اهل مرند به امامت جمعه سراب منصوب شد.

دوران امامت جمعه وی 20سال به دارازا کشید و هرچند که ابتدای امامت جمعه وی با آسیب دیدگی جدی پایش در تصادف هنگام بازگشت از دیدار با امام توامان شد اما علاقه وافر وی به مردم سراب عزم او را در ادامه مسیر ممکن ساخت.


اقای کمالی به سعه صدر،اخلاق نیکو و مردم داری شهره بود.

وی سالهاست  از اوایل خردادماه از شهرقم  به زادگاهش روستای میاب ترفته و هرصبح - ظهر- مغرب  نماز جماعت برگزار میکنند و در مراسم ختم قران دارالقرآن میاب شرکت نموده واهل قران ازبیانات وی درمورد قرائت ومفاهیم قران ومسائل شرعی واحکام  استفاده میکنند .

  حجت الاسلام امیر رشتبری


با انتصاب حجت الاسلام امیر رشتبری دو دهه امامت جمعه اقای کمالی در سراب پایان یافت و او نیز راه قم را در پیش گرفت اقای کمالی هم اینک ساکن قم است.


حجت الاسلام رشتبری با نیروی سرشار جوانی در سراب سه سال به اقامه نماز پرداخت.در دوران وی ساخت مصلای بزرگ سراب وارد فاز اجرایی شد. خلاقیت و نواوری را می توان دو خصیصه اصلی وی عنوان کرد. 

رشتبری هنوز در بین مردم سراب محبوبیت خاص خود را دارد.

 

حجت الاسلام علی اکبر اکرمی


سرانجام با انتقال وی به خلخال دوران امامت جمعه حجت الاسلام علی اکبر اکرمی از 15 دی ماه سال 90 آغاز شد.


ساخت مصلای بزرگ سراب در سال های اخیر با همت وی جدییت ادامه داشته است.


اقای اکرمی به صراحت لهجه،بی پروایی در بیان مسائل شرعی و دینی،تعامل با مدیران،جانبداری از حقوق عمومی و روحیه پاسخگری و از همه مهمتر رسانه ای بودنش مشهور است.


در ضمن برای اولین بار در زمان وی نمازجمعه سراب در کل کشور عنوان نخست را کسب کرد .

از اقدامات مهم حجت الاسلام اکرمی راه انداز یحوزه علمیه خواهران و برداران در سالهای اخیر هست که هر روز به تعداد علاقمندان به فراگیری علوم دینی در آن افزوده می شود .

البته به برکت حوزه های علمیه در سالهای اخیر کمتر مسجدی در سراب هست که در آن نماز جمعه برگزار نمی شود.

انتهایپیام/ح

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۲۴۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب توسعه سیاسی و امنیت ملی رونمایی می‌شود

همزمان با روز ملی ارتش جمهوری اسلامی ایران و برای نخستین بار توسط ستاد برگزاری نماز جمعه شیراز کتاب توسعه سیاسی و امنیت ملی رونمایی می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، احمد فخارزاده در نشست خبری رونمایی کتاب توسعه سیاسی و امنیت ملی در شیراز با بیان اینکه رسالت ستاد نماز جمعه تنها به جنبه عبادی آن خلاصه نمی شود و در سایر عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هم فعالیت دارد، اظهار داشت: امروز نگاه افکار عمومی به وظیفه ستاد نماز جمعه فقط برگزاری آیین نماز جمعه است و این گونه تصور می‌شود که این ستاد جز این مهم رسالت دیگری ندارد.

وی با تصریح بر اینکه در مرکز استان امام جمعه وظیفه نمایندگی ولی‌فقیه در استان را نیز دارد و وظایف و فعالیت‌های گسترده‌تر و بیشتری بر عهده اوست، افزود: علاوه بر این، امام جمعه در مرکز استان و شهرستان ها، رئیس شورای فرهنگ عمومی استان و شهرستان نیز است و علاوه بر رسالتی که در راستای برپایی نماز جمعه دارد، در حیطه فعالیت‌ها و تصمیم‌گیری‌های فرهنگی نیز وظایفی را عهده‌دار است.

رئیس ستاد برگزاری نماز جمعه شیراز گفت: تاکنون در ستاد نماز جمعه کمتر شاهد رونمایی از کتاب بوده‌ایم و ستاد‌های نماز جمعه چندان به این حوزه ورود نکرده‌اند، لذا معتقدیم رونمایی از کتاب جزئی از حیطه فرهنگی ستاد‌های نماز جمعه است و باید در این حوزه ورود جدی‌تری داشته باشند.

فخارزاده بیان کرد: ستاد نماز جمعه شیراز با ورود به این عرصه به دنبال فراهم کردن زمینه برای شکوفایی استعداد‌های مختلف در تمامی عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی از جمله نویسندگی است که امیدواریم این اقدام در سایر نقاط کشور نیز دنبال شود.

سید نوید اخلاقی، نویسنده کتاب توسعه سیاسی و امنیت ملی نیز در این نشست با بیان اینکه کتاب توسعه سیاسی و امنیت ملی می‌تواند به عنوان یک منبع و مرجع، مورد استفاده و رجوع دانشجویان علوم سیاسی و حقوق به ویژه حقوق اساسی قرار گیرد، گفت: این دومین اثر تولیدی ام پس از کتاب بررسی تطبیقی انتخابات ریاست جمهوری در ایران در سال 1399 است.

وی ادامه داد: در کتاب توسعه سیاسی و امنیت ملی نیز به تحلیل مکاتب سیاسی و سیاست گریزی و برداشت‌های مختلف از عالم سیاست با نگاه علمی پرداخته شده است.

اخلاقی عنوان کرد: از منتقدین منصف و اساتید متخصص تقاضا دارم که این کتاب را نقد کنند، چرا که معتقدم این کتاب می‌تواند در دانشگاه به عنوان یک منبع و مرجع مورد استفاده دانشجویان رشته علوم سیاسی و حقوق به ویژه حقوق اساسی قرار گیرد.

وی گفت: همچنین از علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی دعوت می‌کنم که روز چهارشنبه 29 فروردین ماه در آیین رسمی رونمایی از کتاب توسعه سیاسی و امنیت ملی حضور یابند.

انتهای پیام/424/

دیگر خبرها

  • خطیب نماز جمعه این هفته تهران مشخص شد
  • کتاب توسعه سیاسی و امنیت ملی رونمایی می‌شود
  • راهپیمایی «جمعه خشم» در لرستان برگزار می‌شود
  • نماز جمعه یکی از دست آورد‌های مهم انقلاب اسلامی است
  • راهپیمایی جمعه خشم در لرستان
  • کاظم صدیقی محاکمه نشد، شفاف سازی هم نکرد، اما حالا طلبکار شده است /خلوت‌ترین نمازجمعه بعد از انقلاب انجام شد و برخی فرادا نماز خواندند
  • پیام های کاهش شرکت در نماز جمعه حجت الاسلام صدیقی
  • حجت‌الاسلام توجّهی به عنوان تولیت مدرسه مطهری منصوب شد
  • حجت الاسلام توجهی به تولیت مدرسه عالی شهید مطهری منصوب شد
  • با حکم رهبر انقلاب انجام شد؛ انتصاب حجت‌الاسلام توجّهی به‌سِمت تولیت مدرسه و مسجد شهید مطهری