Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-05-02@22:48:29 GMT

کد ۱۸ رقمی برای شناسایی مواد غذایی ارگانیک

تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۳۲۶۵۴۲

کد ۱۸ رقمی برای شناسایی مواد غذایی ارگانیک

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز،  سیدرضا نورانی در مورد آخرین وضعیت تولید و توزیع محصولات کشاورزی ارگانیک در کشور و کارهای انجام‌شده برای آشنایی مردم با محصولات ارگانیک هنگام خرید، خاطرنشان کرد: قبل از آنکه تولیدکننده‌ای محصول ارگانیک را به بازار عرضه کند، مدارک خود را به کمیسیون بازرسی انجمن ارگانیک ایران ارائه می‌دهد، تا پس از تأیید، کد 18 رقمی به‌عنوان شناسه و لوگوی انجمن به تولیدکننده ارائه شود که در این کار تمام شاخصه‌ها اعم از مزرعه کشت‌شده، نوع محصول و نحوه زنجیره توزیع آن مشخص است، تا حدی که با وارد کردن کد شناسه در سایت انجمن تمام اطلاعات محصول ارگانیک قابل دسترس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی تأکید کرد: اگر فروشنده‌ای ادعا کرد که محصول او ارگانیک است، باید یکی از نمادهای استاندارد ارگانیک را روی محصول خود داشته باشد.

 

رئیس انجمن ارگانیک ایران با هشدار نسبت به شیوع سرطان در کشور، خاطرنشان کرد: همچنین بیماری‌های ناشناخته‌ای مانند آلزایمر، اوتیسم و... به دلیل استفاده از مواد غذایی نامناسب رخ می‌دهد که مصرف بیش از حد سموم و کود شیمیایی می‌تواند بی‌تأثیر نباشد و در نتیجه توسعه کشت و مصرف محصولات ارگانیک تا حد زیادی به‌جای آنکه برای درمان هزینه کنیم، می‌تواند در کاهش بار بیماری‌ها و زندگی سالم مؤثر باشد.

 

وی در توضیح بیشتر این موضوع گفت:‌ در تولید محصولات ارگانیک از هیچ‌گونه کود و سم شیمیایی استفاده نمی‌شود و تنها از سموم و کودهای زیستی (بایو) یا به مفهوم دیگر سازگار با محیط‌زیست استفاده می‌شود.

 

به گفته نورانی امروزه در کشورهای اروپایی، آمریکا، کشورهای CIS و حتی خاور دور مصرف و تولید محصولات ارگانیک روبه افزایش است تا جایی که سالانه بیش از 80 میلیارد دلار گردش مالی آن است، حال آنکه سهم ما در این حوزه کمتر از یک درصد است.

 

وی یکی دیگر از مزایای کشاورزی ارگانیک را ممنوعیت استفاده از علف‌کش‌ها، کودهای شیمیایی،‌ فرآورده‌های ژنتیکی دست‌کاری شده در هر شکل، از قبیل بذر، غذای دام و... دانست و افزود: همچنین استفاده از فاضلاب شهری و هورمون‌ها هم در تولید محصولات ارگانیک ممنوع است که همه اینها خود به خود به تولید غذای سالم کمک می‌کند.

 

رئیس انجمن ارگانیک ایران همچنین به فواید مصرف مواد غذایی ارگانیک هم اشاره کرد و افزود: این محصولات ارزش غذایی بالاتری دارند، به‌طوری‌که تا 50 درصد حاوی آنتی اکسیدان بیشتری بوده و میزان ویتامین C، کلیسیم، منیزیم، آهن و فسفر در این‌گونه مواد غذایی بیشتر است و امیدواریم دولت هم در توسعه کشت این‌گونه محصولات حمایت‌ بیشتری را انجام دهد.

 

نورانی همچنین از تشکیل تعاونی عرضه محصولات ارگانیک خبر داد و گفت: هم‌اکنون 67 فروشگاه و 25 غرفه با همکاری سازمان میادین و میوه و تره‌بار شهرداری تهران محصولات ارگانیک را عرضه می‌کنند که بر آنها نظارت ویژه‌ای داریم.

فارس

110

منبع: جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۲۶۵۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نابودی یک تن مواد غذایی غیرقابل مصرف در چناران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،مدیر شبکه بهداشت و درمان چناران گفت:هزار و ۱۶۷ کیلوگرم موادغذایی غیر قابل مصرف و غیربهداشتی در این شهرستان کشف، جمع‌آوری و نابود شد. یعقوب مظفری گلوگاهی گفت: از ابتدای فروردین ماه تا کنون بیش از هزار و ۳۴۸ مورد بازدید از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و ۷۰۱ مورد سنجش مواد غذایی انجام شده است.   وی افزود: در این بازدیدها، ۱۴۵ اخطار صادر شده و سه مورد متخلف به مراجع قضایی معرفی شده است.   مدیر شبکه بهداشت و درمان چناران با تاکید بر رعایت نکات بهداشتی در روند تهیه، توزیع و نگهدای فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی گفت: شهروندان در هنگام خرید، نکات لازم همچون شرایط نگهداری، تاریخ انقضا و برچسب اصالت کالا را مورد توجه قرار دهند.

دیگر خبرها

  • معدوم شدن بیش از ۲ تن مواد غذایی فاسد در تاکستان
  • کشف و معدوم سازی مواد غذایی فاسد در تاکستان
  • وعده صبحانه را با این مواد غذایی شروع کنید
  • این تخم‌مرغ‌ها را مصرف نکنید
  • نابودی یک تن مواد غذایی غیرقابل مصرف در چناران
  • اگر می خواهید راحت تر نفس بکشید این مواد غذایی را مصرف کنید
  • بیش از یک تن مواد غذایی غیرقابل مصرف در چناران نابود شد
  • ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • این مواد غذایی سرشار از ویتامین C هستند
  • مصرف این ۴ ماده غذایی برای مردان ضروری است