Web Analytics Made Easy - Statcounter

امید قادری، مدیرکل بهزیستی کرمانشاه، در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا به دنبال انتشار خبر ۲۰ خودکشی در مناطق زلزله زده کرمانشاه، بیان کرد: «آمار خودکشی منتشر شده در مناطق زلزله زده کرمانشاه صحت ندارد. خودکشی پدیده ای چند فاکتوری است که معمولا بعد از مشکلات روانی و زمینه های ژنتیکی، فرد دست به چنین اقدامی می زند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتی استرس ها و نمرات استرس ها از حد نرمال یک انسان بالاتر می رود ممکن است فرد خودکشی کند.»

وی ادامه داد: «در بحران  و بلایا چون استرس  بالاست، افرادی که زمینه های روانی و ژنتیکی دارند و مشکلات شخصی هم دخیل در این مسئله است، مرتکب چنین رفتارهایی می شوند.»

قادری اظهار کرد: «در همین راستا سازمان بهزیستی به عنوان یک دستگاه تخصصی اقدام به اعزام 53 تیم روانشناسی در مناطق زلزله زده کرده است. به تک تک افرادی که در مناطق زلزله زده مستقر هستند فرم هایی مخصوص داده می شود تا به سوالات پاسخ دهند. آنهایی که ریسک استرس بالایی دارند برای نظرات تخصصی معرفی می شوند.»

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه گفت: «از مجموع همه این افراد که آمار آن چهارشنبه 6 دی ماه منتشر شد، تاکنون 47700 نفر از ساکنان مناطق زلزله زده مورد غربالگری روانشناسی قرار گرفته اند که 2586 نفر نیازمند مداخله شناسایی شده اند.»

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه بررسی های صورت گرفته را به منظور شناسایی استرس حاد بعد از بلایا بر اساس جمع بندی ۱۰۶ روانشناس این سازمان در مناطق زلزله زده عنوان کرد و از دسته بندی اختلالات در مرحله دوم مداخلات خبر داد.

وی با اشاره به اینکه تنها نیم درصد از افرادی که غربالگری شده اند نیاز به مداخله روانشناسان داشتند، بیان کرد: «وقتی این آمار را  با بحران های مشابه مثل زلزله بم یا بحران های جهانی که تا سه درصد هم بوده مقایسه می کنیم متوجه بالا نرفتن این آمار می شویم که این نشان دهنده پایین بودن افکار خودکشی در حادثه اخیر است.»

قادری افزود: «پیش تر کرمانشاه از نظر آمار خودکشی جزو دومین استان کشور بوده اما آمار خودکشی پس از زلزله در کرمانشاه، بسیار محدود و کمتر از تعداد انگشت های یک دست بوده است. بر اساس بررسی های تخصصی اورژانس اجتماعی ارتباط معناداری بین خودکشی های صورت گرفته با زلزله اخیر وجود ندارد.»

این مقام مسئول اظهار کرد: «بهزیستی به عنوان دستگاه تخصصی در زمینه مداخله در بحران های فردی و اجتماعی تاکنون ۹۷ مورد مداخله صورت داده که در همه موارد منجر به پیشگیری از آسیب شده است.»

وی با تاکید بر اینکه دولت در حال حل مشکلات مردم مناطق زلزله زده است، گفت: «بالاخره فاجعه بزرگی رخ داده و مصبیت و سوگ از دست دادن عزیزانِ زلزله زدگان تا مدت ها باقی می ماند اما باورهای مردم کرمانشاه بسیار قوی است و تاکنون با هیچ بحران روانی رو به رو نیستیم. تیم های روانشناسان ما در تمام منطقه مستقر هستند و هر کسی که احتیاج به روانشناس دارد تنها با شماره گیری 1231480 می تواند در کنار خود روانشناس داشته باشد.»

قادری در ادامه از تکمیل مرحله اول غربالگری تا هفته آینده خبر داد.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در خصوص خودکشی داوطلب مددکار اجتماعی که در رسانه های مختلف به عنوان «خودکشی مددکار بهزیستی» بیان شده بود نیز چنین گفت: «این فرد لیسانس مددکاری داشت و روزهای اول به عنوان داوطلب به منطقه زلزله زده آمد و به مردم خدمت رسانی کرد. دو الی سه روز با تیم های روانشناس در مناطق زلزله زده بود و بعد به محل سکونتش در جوانرود رفت اما بعد از یک ماه دوباره به منطقه بازگشت. با توجه به تحقیقاتی که ما انجام دادیم متوجه شدیم حادثه زلزله باعث خودکشی این فرد نبوده و مشکلات شخصی داشته است.»

وی در پایان تصریح کرد: «در هر قشری از افراد جامعه ممکن است اتفاقاتی رخ دهد مثلا ممکن است یک فرد برای دیگران خوب باشد اما برای خودش خیر.»

خبرنگار: ملیکا هاشمی

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۲۷۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقوع سالانه ۱۴ تا ۱۵ هزار زلزله در سطح کشور

محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در نشست ستاد مدیریت بحران استان کرمانشاه، از حادثه‌خیز بودن کشور ایران و به تبع آن استان‌های کشور یاد کرد و گفت : از ۶۶ مخاطره طبیعی و ساخته دست انسان که در جهان شناسایی شده، ۴۴ مورد آن در کشور ما نیز رخ می‌دهد.

وی سیلاب، زلزله، فرونشست زمین، آتش‌سوزی، سرمازدگی، خشکسالی، رانش زمین و ریزگرد‌ها را چند مخاطره اصلی و مهم در کشور اعلام کرد که از بین آنها سیل و زلزله اهمیت دو چندانی دارد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از وقوع سالانه ۱۴ تا ۱۵ هزار زلزله در سطح کشور یاد کرد که حدود یک پنجم آنها بزرگی بیش از چهار ریشتر دارد و افزود: در برخی سال‌ها که شاهد وقوع زلزله‌های بزرگی مثل زلزله بم، زلزله کرمانشاه و... در کشور بودیم، تعداد زلزله‌های سالانه به ۲۰ هزار مورد نیز رسیده است.

نامی با تاکید بر لزوم مقاوم سازی ساختمان‌ها در برابرزلزله با توجه به فراوانی وقوع آن در کشور، اظهار کرد: باید سازه‌ها بگونه‌ای ساخته شود که در برابر زلزله‌های هشت ریشتری مقاوم باشد و اماکن حساس و حیاتی کشور نیز بتوانند در برابر زلزله‌های ۱۰ ریشتری مقاومت کنند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از اهمیت افزایش ضریب بیمه در منازل مسکونی شهری و روستایی برای مقابله با بلایای طبیعی هم یاد کرد و با اشاره به هزینه بالای بیمه یک ساختمان مسکونی در مناطق شهری، افزود: باید به سمت راهکار‌های نوینی برویم که مردم بتوانند با هزینه کمتر منازل خود را بیمه کنند و از سوی دیگر هنگام بروز حادثه و خسارت، یک متولی مشخص برای پرداخت خسارت به آنها وجود داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: تمامی ساختمان‌های دولتی نیز باید بیمه داشته باشند و بالاترین رده یک دستگاه در برابر این موضوع مسئول است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در ادامه با اشاره به تغییرات آب و هوایی و تاثیرات آن در شکل‌گیری بحران‌ها، اظهارکرد: در این راستا، پیشگیری از وقوع بحران را در همه زمان‌ها و مکان‌ها به عنوان مهمترین اولویت در دستورکار قرار داده‌ایم. 

وی افزود: طی چندسال اخیر بویژه در سالجاری، شاهد وقوع سیلاب در برخی از مناطق کشور بودیم که اصلا انتظار سیلاب را در آن مناطق نداشتیم که این نشان می‌دهد که وقوع بحران‌هایی مانند سیلاب مربوط به زمان و مکان خاصی نیست، چرا که نظم آب و هوایی در جهان به هم ریخته است .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • فعالیت بیش از ۷۰ مرکز خدمات مشاوره‌ای در استان اردبیل
  • رفع مشکلات مدیریت بحران کرمانشاه در گرو ۴ همت اعتبار
  • افتتاح دو پروژه راه آهن ملایر کرمانشاه و پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده
  • چهار هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل بازسازی مناطق زلزله‌زده و حل برخی از مشکلات کلانشهر کرمانشاه
  • وقوع سالانه ۱۴ تا ۱۵ هزار زلزله در سطح کشور
  • برای اتمام واقعی بازسازی زلزله کرمانشاه و ایمن سازی استان ۴ همت اعتبار نیاز است
  • کرمانشاه وارث‌دار پروژه‌های نیمه تمام افتتاح شده دولت قبل است
  • ساختمان‌های اداری باقیمانده در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بازسازی و تکمیل می‌شود
  • مبلغ مسئولان کرمانشاه برای تکمیل مناطق زلزله‌زده دقیق نیست
  • پنج هزار و ۷۸۰ خانوار تحت پوشش بهزیستی