Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-27@01:19:09 GMT

طرح کاغذی وزارت کار برای اشتغال کارورزان خیالی

تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۳۲۸۴۷۶

طرح کاغذی وزارت کار برای اشتغال کارورزان خیالی

کارورزی از جمله طرح هایی بوده که اوایل سال جاری همزمان با انتخابات از سوی دولت دوازدهم مطرح شده و وزارت کار مسئول اجرای این برنامه بوده است. سه ماه از سال باقی مانده ولی خبری از کارورزی نیست.

خبرگزاری تسنیم: «حل معضل بیکاری فارغ التحصیلان» یکی از برنامه‌های دولت یازدهم و دوازدهم در سیاست گذاری اشتغال بوده است، برنامه‌ای که به نظر می‌رسد تنها روی کاغذ هدف گذاری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«ایجاد شغل نباید با وام باشد که بیکار تبدیل به بیکار بدهکار خواهد شد، همین کارخانه‌های موجود در کشور اگر به جای ۲۰ درصد توان با ۶۰ درصد توان کار کنند، بخش عظیمی از مشکلات اشتغال‌زایی در کشور برطرف می‌شود و برنامه اقتصادی من حل معضل اشتغال به خصوص برای تحصیل‌کرده‌هاست» این جملات وعده‌ای بود که حسن روحانی در انتخابات سال ۹۲ مطرح کرد.

حسن روحانی پس از آنکه توانست رأی حداکثری را از آن خود کند با ارائه طرح‌های کلی مانند (طرح مشاغل عمومی، طرح حرکت، طرح تکاپو، رشد اشتغال فراگیر، هر روستا یک محصول، هر خانه یک کارخانه، حمایت از مشاغل خرد و اشتغال ضد فقر و...) تلاش کرد تا نرخ بیکاری را کاهش دهد، اما از آنجایی که هیچ کدام از این طرح‌ها با پشتوانه قوی تهیه نشده بود، نتوانست از ۳ میلیون بیکار بکاهد.

تمام این طرح‌ها در حد حرف باقی ماند و در نهایت با ابلاغیه‌ای کاغذی به دستگاه‌های دولتی ختم شدند. وضعیت اقتصادی تا جایی به سمت رکود پیش رفت و نرخ بیکاری افزایش یافت که نه تنها کارخانه‌هایی که آقای روحانی برای آن‌ها برنامه ریزی شعاری کرده بود نتوانستند ظرفیت خود را به ۶۰ درصد برسانند، بلکه کارخانه‌های زیادی مانند ارج، داروگر، قندورامین، لوازم برقی پارس، چیت ری و... تعطیل شدند و این تعطیلی بی سابقه کارخانه‌ها و بیکاری کارگران در دولت روحانی رکوددار شد.

حسن روحانی همزمان با انتخابات دولت دوازدهم باز هم وعده‌های جدیدی برای حل مشکل فارغ التحصیلان بیکار بیان کرد و در این راستا طرح کارورزی و اشتغال فراگیر در دستور کار دولت قرار گرفت.

اما تا حدی این طرح‌ها بدون پایه و اساس بود که روحانی در برنامه‌های انتخاباتی خود درباره طرح‌های اشتغالی، تنها توانست از اجرای آزمایشی و محدود برخی طرح‌ها در برخی استان‌ها صحبت کند و به معنی واقعی طرح جدی و جامع برای اشتغال ارائه نشد.

انتظار می‌رفت که با وجود عدم تحقق وعده‌های اشتغالی دولت یازدهم، در دولت جدید طرح جدی برای اشتغالزایی ارائه شود. ۴ تیر ماه ۹۶ طرح اشتغال فراگیر از سوی معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد. همچنین اول تیر ماه، وزیر کار از آغاز اجرای طرح کارورزی که بخشی از طرح اشتغال فراگیر بود خبر داد. با وجود این ابلاغیه و اظهارات وزیر کار و تأکیدات سازمان برنامه و بودجه تا ۱۵ تیرماه خبری از اجرای طرح‌ها و منابع تخصیص آن نبود.

خلاصه بعد از کش و قوس‌های فراوان برای تخصیص بودجه از سوی بانک مرکزی در ۲۶ شهریور ماه مراسم "آغاز اجرای دو برنامه ملی اشتغال" برگزار شد. اما همچنان این سوال باقی ماند که مگر ابلاغ طرح اشتغالی در ۴ تیرماه ۹۶ به معنی اجرا نیست؟

در مراسم "آغاز اجرای دو برنامه ملی اشتغال" رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد که ۲۰ درصد منابع لازم برای طرح کارورزی تخصیص یافته است. اما درست چند روز بعد از برگزاری این مراسم (بعد از ۲۶ شهریور) پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از ربیعی اعلام کرد که آیین نامه اشتغال روستایی در دستورکار هیئت دولت است.

در همان مراسم علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اولین قسط طرح کارورزی، شب گذشته به حساب وزارت تعاون واریز شد و بر این اساس، ۱۲۰ هزار کارورز، آماده ورود به بازار کار هستند.

باز هم این سوال مطرح است، مگر می‌شود مراسمی با عنوان «آغاز اجرای برنامه اشتغالی» برگزار شود، اما هنوز آیین نامه آن تدوین نشده باشد؟!

همچنین با وجود اینکه رئیس کل بانک مرکزی و وزیر کار خبر از تأمین بخشی از منابع مالی اجرای طرح‌های اشتغالی دادند، اما شنیده‌های غیر رسمی حاکی از این است که هنوز اعتبار لازم به وزارت کار برای اجرای طرح‌های اشتغالی داده نشده است.

وزارت کار همزمان با رونمایی از طرح اشتغال فراگیر تأکید بر رشد فراگیر را محور این طرح قرار داد و همین موضوع باعث دلخوشی تعداد زیادی از جویندگان کار شد. اما در عمل اقدامی برای تحقق رشد فراگیر صورت نگرفت که به اعتقاد بسیاری از کارشنان اقتصادی این طرح چیزی جز پول پاشی بدون هدف نیست.

با توجه به اینکه هدف طرح اشتغال فراگیر ایجاد ۹۷۰ هزار شغل در سال ۹۶ بود و اکنون وضعیت تولید و اقتصاد در شرایط رکود به سر می‌برد ضرورت دارد که وزارت کار و تیم اقتصادی دولت توضیحاتی درباره برنامه ریزی برای رشد فراگیر بیان کنند، چرا که از مهلت ایجاد ۹۷۰ هزار شغل برای دولت کمتر از ۳ ماه باقی مانده است.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۲۸۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خدمت به محرومین و توانمندسازی آنان، اولویت مهم کمیته امداد 

ایسنا/خراسان رضوی معاون نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری خدمت به محرومین و توانمندسازی آنان را اولویت مهم کمیته امداد دانست. 

محمدجواد ایروانی امروز ۶ اردیبهشت‌ماه، در آیین افتتاح زائرسرای کرامت ویژه خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) خطاب به دست‌اندکاران این حوزه اظهار کرد: این تاج افتخاری است که به محرومان خدمت می‌کنید و نه تنها مانند فرزندان خود، بلکه بیشتر به آن‌ها توجه دارید؛ شما علمدار خدمت به محرومان هستید.

وی کمیته امداد را یکی از بزرگترین نهادهای مردمی دانست و بیان کرد: گستره خدماتی که در سراسر کشور به مردم ارائه می‌کند، این نهاد را از تمامی نهادهای دیگر متمایز می‌کند که از جمله موهبت‌های جمهوری اسلامی است که در تاریخ سابقه ندارد.

ایروانی با اشاره به سخنانی از امام خمینی (ره) یادآور شد: کمیته امداد به همت مردم ایران و دولت ایران می‌تواند ریشه فقر را در سراسر کشور برکند. ساز و کار شتابنده این نهاد در ظرفیت‌های دولتی و مردمی است و می‌تواند در جهت توانمندسازی محرومان و رسیدگی به مستضعفان آن‌ها را بسیج کند. روش‌ها و الگوهایی که به صورت اهرمی از این منابع استفاده کند و ساختارهای خودش را که به صورت مجموعه‌ای ایجاد شده‌اند در خدمت محرومین و توانمندسازی آنان و پایدارسازی آن به خدمت بگیرد که این موضوع اولویت مهم کمیته امداد در سال‌های اخیر بوده است. 

در ایجاد اشتغال برای محرومان موضوع تامین مالی مطرح است

وی افزود: عدالت امری آسمانی و فضیلتی بر سر زبان‌ها نیست، عدالت بر زمینیان است و گسترش و چگونگی تحقق آن مهم است. در ایجاد اشتغال برای محرومان علاوه بر مهارت‌آموزی مددجویان، موضوع تامین مالی مطرح می‌شود، نظام مالی ما توان تأمین مالی را ندارد، بنابراین به ساختار متفاوتی نیاز دارد که صندوق امداد ولایت شکل گرفت با یک گستره فراوان و طهارت مالی بالا بسیار دقیق و روشن که حسابرسی منظم می‌شود. صندوق تضمین اشتغال را تأسیس کردیم.

معاون نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد: اهرمی عمل کردن همچون بسیج گروه‌های کثیری از مردم بدان دلیل است که امداد سرمایه اجتماعی نزد مردم دارد. راهبران شغلی ایجاد شده نیز از دستاوردهای عظیم کمیته امداد است که می‌توانند به خانواده‌های ضعیف آموزش دهند و با روپاآوری که بزرگترین دستور کار نهادهای مهم جوامع و دولت‌ها است. 

وی با اشاره به مطالعات دانشگاه هاروارد و برنامه‌ای که بر ایجاد آفرینش، توانمندسازی و بهبود زندگی صورت گرفته یادآور شد: برخلاف تصور رایج عمده هرم جمعیتی جهان فقیر هستند و برای این کار باید به آن‌ها آموزش داد و برخلاف تصور عامه نشان می‌دهد که بهره‌وری در آنان بالا است.

زنجیره‌سازی کسب‌وکارهای مددجویان

ایروانی با اشاره به ماده ۳، ۲۱ و اصل ۴۳ قانون اساسی بیان کرد: این اصل عنایت به این موضوع دارد که دولت در فراهم آوردن امکانات برای کسانی که استعداد و نیروی کار دارند، کمک کند. این کارها دشوار است و اراده‌های آهنین می‌خواهد. در نگاه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری است که مستمندان و محرومان در صف مقدم جامعه هستند. آن‌ها بودند که این انقلاب را به ثمر رساندند و در جبهه فداکاری کردند و لایق این هستند که ما با تواضع به خدمت آن‌ها برویم و معتقدیم یکی از جهات خدمت به انقلاب، خدمت انسان‌های محروم است.

وی درباره دستاوردهای کمیته امداد در حوزه اشتغال محرومان گفت: ایجاد کسب‌وکارهای خرد و عرضه محصولات تولیدی با توجه به فناوری اطلاعات امکان ‎پذیر شده است و زنجیره‌سازی کسب‌وکارهای مددجویان از اقدامات حیاتی کمیته امداد است تا ان‌شاءالله بتوانیم چرخه فقر را در کشور بشکنیم. امیدواریم کمیته امداد با امداد مردم، دولت و دیگر نهادها بتواند از عهده این مهم برآید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نقاط حادثه خیز با احکام برنامه و منابع مالی مناسب رفع می شود
  • اجرای ۱۶ طرح طبقه بندی مشاغل جدید در کارگاه های گیلان
  • بیش از ۱۹۰۰۰ واحد کارگری و کارگاه‌ تولیدی در کردستان وجود دارد
  • خدمت به محرومین و توانمندسازی آنان، اولویت مهم کمیته امداد 
  • فیلم| تلاش مجدد بایدن برای دست دادن با موجود خیالی!
  • اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران
  • نقش مهم تعاونی ها در جهش تولید
  • بازنگری تعهدات وزارت نفت نسبت به طرح‌های درمانی بوشهر
  • تحقق ثبات اقتصادی با کم شدن هزینه‌های دولت
  • اجرای سند توسعه اشتغال در ۵۰۰ روستای خراسان شمالی