Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@12:14:58 GMT

جادويي به نام جان بخشي به عروسک‌ها

تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۳۲۸۵۳۳

جادويي به نام جان بخشي به عروسک‌ها

خبرگزاري آريا - ديروز اولين سالگرد درگذشت دنيا فني‌‌ زاده بود. هنرمندي که بيشتر بچه‌ها و حتي بزرگ‌تر‌ها او را به نام «مادر کلاه‌قرمزي» مي‌شناختند.
زنده‌ياد فني‌ زاده که خيلي زود از اين دنيا خداحافظي کرد و رفت، نزديک به 20 سال به عروسک محبوب کلاه‌قرمزي جان داد و به اصطلاح او را بزرگ کرد.
عروسک‌گرداني از آن کارهايي است که به نظر مي‌آيد فقط بايد عاشقش باشي تا بتواني در آن دوام بياوري.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرگز ديده نمي‌شوي و به کمک گوينده عروسک به موجودي ديگر جان مي‌دهي. اما دنيا فني‌ زاده به کلاه‌قرمزي وفادار ماند و با او پله به پله در دل مردم جا باز کرد.
محمد لقمانيان، عروسک‌گردان فاميل دور هم مانند مرحوم فني‌زاده، عروسک‌گردان خلاقي است که با طراحي حرکات ريز و هوشمندانه توانست به فاميل‌دور شخصيتي باور‌کردني بدهد.
با لقمانيان که صدا‌پيشگي بچه فاميل دور را نيز به‌عهده داشته درباره زنده‌ياد فني‌زاده و حرفه عروسک‌گرداني هم‌صحبت شديم.
چه عاملي باعث شد که عروسک‌گردان شويد، حرفه‌اي که خود واقعي شما ديده نمي‌شود اما به يک عروسک جان مي‌دهيد؟
وقتي براي تحصيل در رشته تئاتر، وارد دانشکده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران شدم، گرايش تئاتر عروسکي را انتخاب کردم. گرايشي که تکنيک جان بخشيدن به اشيا را ياد مي‌دهد. وقتي اين تکنيک را ياد مي‌گيري در ظاهر تخصصي را آموخته‌اي، اما به مرور انگار جادويي رخ مي‌دهد چون به يک شيء بي‌جان،‌جان مي‌دهي و او را به حرکت درمي‌آوري و آن شيء پيامي را منتقل کرده و بر مخاطب تاثير مي‌گذارد. وقتي به اين کار علاقه‌مند ‌شوي، به مرور عاشق کارت مي‌شوي و با عروسک‌ها ارتباط صميمانه‌اي برقرار مي‌کني.
بازار کار عروسک‌گرداني چطور است، راضي هستيد؟
تا زماني‌که توليد کارهاي عروسکي در مراکز استان صداوسيما زياد بود اوضاع کار ما هم خيلي خوب بود و خيلي‌ها وارد اين حرفه شدند اما الان اين توليدات خيلي کم شده اما نسبت به برخي حرفه‌ها هنوز هم بازار کار خوب است چون ما علاوه بر کارهاي تلويزيوني در تئاتر عروسکي هم فعاليت داريم.البته عروسک‌گردان‌ها مي‌توانند در شاخه‌‌هاي ديگري مثل ساخت عروسک و گويندگي عروسک و... هم فعاليت کنند که همه اينها باعث مي‌شود کمتر بيکار بمانند. واقعيت اين است که اگر دل به اين کار بدهي و عاشقش شوي هم از کارت لذت مي‌بري و هم هيچ‌وقت بيکار نمي‌ماني درست مثل زنده‌ياد خانم فني‌زاده که واقعا عاشق کارش بود، با خنده‌‌هاي کلاه‌قرمزي مي‌خنديد و با گريه‌هايش، اشک مي‌ريخت. درست است که خودش ديده نمي‌شد اما پشت‌صحنه عروسک‌گرداني دنياي عجيبي دارد. هميشه مي‌گفت، کلاه‌قرمزي بچه من است! وقتي وارد حرفه عروسک‌گرداني مي‌شوي فراتر از شغل به آن نگاه مي‌کني!
اما به نظر مي‌رسد براي يک‌سري عروسک‌ها اين اتفاق مي‌افتد. براي خانم فني‌زاده، کلاه‌قرمزي با عروسک‌هاي ديگر فرق داشت و براي شما فاميل دور.
وقتي خود عروسک خوب بوده و صداپيشه‌اش هم کاربلد باشد و براي عروسک وقت بگذارد و خلاقيت نشان دهد، عروسک‌گردان هم همه تلاش خود را مي‌کند جوري عروسک را بچرخاند که او را کامل‌تر و دوست‌داشتني‌تر کند. البته کارگردان هم نقش اساسي در اين‌ جان‌بخشي دارد همان‌طور که ديگر عوامل سازنده و حتي مسائل مالي کار اين حس را در عروسک‌گردان به وجود مي‌آورد که عروسک را دوست داشته باشد يا نه؟ کلاه‌قرمزي براي خانم فني‌زاده عزيز بود چون سال‌هاي زيادي احساس خوبي را در کنار اين عروسک تجربه کرده بود.
شما هم اين تجربه را در کنار عروسک فاميل دور به‌دست آورده‌ايد؟
بله! چون همه عوامل سازنده مجموعه کلاه‌قرمزي عالي بودند، از خانم مرضيه محبوب؛ عروسک‌سازش بگير تا کارگردان و بقيه‌عروسک‌گردان‌ها و گوينده‌هاي عروسکي. همه اينها باعث شد من هم تلاش کنم اندازه و لِوِل کارم را بالا ببرم و به حرکات فاميل دور فکر کنم و حرکات جديد برايش طراحي کنم. وقتي صداپيشه بانمک و دوست‌داشتني است تو هم تلاش مي‌کني بامزه شوي و زحمات او و بقيه گروه را هدر ندهي.
در فضاي مجازي و شبکه‌هاي اجتماعي هم فعال هستيد و عروسک‌گرداني يک شخصيت عروسکي را به‌عهده داريد که به نوعي دابسمش اجرا مي‌کند و طرفداراني هم پيدا کرده، فعاليت در اين حوزه را که گسترده است و خط قرمز خاصي هم ندارد، چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟
من تحصيلکرده رشته تئاتر هستم و از پايه و آکادميک اين رشته را شروع کرده‌ام.مسلما کاري نمي‌کنم که به اعتبار تئاتر و خودم لطمه‌اي وارد شود. الان تصميم ندارم از اين راه پول دربياورم و... اما شايد در آينده اين عروسک آنقدر محبوب شود و طرفدار پيدا کند و بتواند درآمدزايي هم کند. واقعيت اين است که جوان‌‌هاي کشور ما اوقات بيکاري زيادي دارند و دنبال جايي هستند که خودي هم نشان دهند. به همين دليل خيلي از آنها ويدئو و دابسمش ضبط مي‌کنند و در فضاي مجازي منتشر مي‌کنند، برايشان هم مهم نيست چه چيزي را به اشتراک مي‌گذارند. اما حتي فعاليت در شبکه‌‌هاي اجتماعي هم بايد برنامه‌ريزي شده و هدفمند باشد که اين نياز به آموزش و فرهنگ‌سازي دارد. کشور ما وارد کننده است، معمولا فناوري وارد مي‌شود و بعد به مرور درباره آن فرهنگ‌سازي مي‌شود که البته گاهي در اين فرهنگ‌سازي موفق هستيم و گاهي نه! مثلا سال‌هاست واردکننده و استفاده‌کننده خودرو هستيم، اما هنوز فرهنگ چگونگي استفاده از آن را نمي‌دانيم‌! فضاي مجازي هم دقيقا همين‌گونه است! معلوم نيست بتوانيم در اين زمينه درست عمل کنيم، اما بايد آموزش چگونگي حضور شبکه‌‌هاي اجتماعي به فرهنگ تبديل شود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۲۸۵۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | گردان‌های قسام: فشار نظامی به کشته شدن ده‌ها اسیر صهیونیست منجر شده است

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • خط قرمزی که به «نون.خ» کمک کرد/ ماجرای شکایت آقای خواننده چه بود؟
  • داداش کلاه یادت نره 
  • بغض و تشکر مردم از حضور کولبرها در «نون.خ»/ خط قرمزی که کمک کرد
  • چرا هیچ دستگاه نظارتی به داد مستاجران نمی‌رسد | اختیار آینده زندگی ما دست صاحبخانه هاست! | مستاجران به ناچار اجازه می‌دهند بر سرشان کلاه برود
  • رونمایی فراری از کلاه ایمنی ویژه گرندپری میامی + عکس
  • تصویر سخنگوی گردان‌های القسام در یکی از دانشگاه‌های آمریکا
  • بیانیه جدید گردان‌های قسام درباره دلیل عدم آزادی اسیر آمریکایی
  • همه چیز درباره روغن جادویی سی بی دی
  • عدد جادویی ۹۹۷ تهران!
  • ببینید | گردان‌های قسام: فشار نظامی به کشته شدن ده‌ها اسیر صهیونیست منجر شده است