Web Analytics Made Easy - Statcounter

دهلی نو-ایرنا- نپال به عنوان کشوری که تنها دو همسایه دارد همواره به عنوان دریچه اطمینانی برای جلوگیری از برخورد مستقیم هند و چین عمل کرده، اما قدرت گرفتن حزب کمونیست در این کشور با گرایش بیشتری که به سوی چین نشان می دهد، زنگ خطر را برای هند به صدا در آورده است.

به گزارش ایرنا، در اوایل ماه جاری ائتلافی از احزاب کمونیست نپال به رهبری 'کی پی شرما اولی' نخست وزیر سابق این کشور در یکی از تاریخی ترین انتخابات این کشور به پیروزی رسیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تحلیل گران سیاسی نتایج انتخابات مذکور را بسیار مهم ارزیابی کردند، چرا که اکنون مشخص خواهد شد تصمیم نپال برای جایگزینی چین به جای هند تا چه حد برای آن سودمند خواهد بود. هند به طور سنتی حامی نپال و در عرصه سیاسی 'برادر بزرگ' آن محسوب می شود، پس با توجه به تحولات اخیر، افزایش رقابت آن با چین برای کسب نفوذ بیشتر بر کاتماندو امری قطعی خواهد بود.
در طول دهه های متمادی ، هند در نپال نفوذ گسترده ای داشت. دو کشور دارای مرزهای باز تجاری و ادیان و آداب و رسوم مشترک می باشند. اما در چند سال گذشته، چین سرمایه گذاری های خود را در نپال دو برابر کرده است و قصد دارد تا از زیرساخت های گسترده و دست نخورده آن برای ساخت نیروگاه های برق آبی استفاده کند که این امر می تواند تجارت بین دو کشور را افزایش دهد.
پپروزی ائتلاف چپ گرای کمونیست ، سیاست خارجی هند را در نزدیک ترین کشور همسایه خود با چالش سختی مواجه کرده است.
شرما اولی که سال گذشته مجبور به استعفا از مقام نخست وزیری خود شد، هند را متهم کرده که با ترغیب احزاب 'مائویست' آنها را مجبور به پایان حمایت از دولت نپال کرده و در تغییر دولت این کشور تاثیر گذار بوده است.
اولی همچنین سعی کرده است روابط خود را با چین که یک کشور رقیب برای هند محسوب می شود افزایش دهد.
تحلیلگران مسائل راهبردی هند، می گویند، بازگشت وی به قدرت یک خبر بد برای هند است.
اولی سال گذشته با هدف کاهش وابستگی به هند یک توافق حمل و نقل با چین امضا کرد چون معتقد بود این قرارداد به دوره محاصره اقتصادی نپال پایان خواهد داد. نپال در سال 2015، پس از آغاز اعتراضات یک گروه اقلیت نژادی به نام مدهسی به قانون اساسی اصلاح شده این کشور مورد محاصره اقتصادی هند قرار گرفت.
برای هند که هم اکنون با افزایش حضور چین در منطقه روبروست، چالش اصلی جلوگیری از تبدیل نپال به یک مرکز حضور چین است. هند نمی خواهد نپال به یک سریلانکا و یا مالدیو دیگر تبدیل شود.
چین در سریلانکا سرمایه گذاری های عظیمی کرده و در حال ساخت یک شهر بندری در این کشور است. مالدیو نیز در ماه جاری ، یک توافق تجارت آزاد با چین امضا کرد.
نپال بخشی از طرح یک جاده یک کمربند چین است. پکن از این طرح برای افزایش نفوذ خود در منطقه استفاده می کند. این کشور همچنین اعلام کرده است که میلیاد ها دلار در زیرساخت های دست نخورده نپال سرمایه گذاری خواهد کرد.
اما هند تاکنون با این طرح چین در منطقه مخالفت کرده است.
کاتماندو نقش محدودی در عرصه جهانی دارد اما برای هند و چین این کشور 29 میلیون نفری از لحاظ اقتصادی بسیار راهبردی است. نپال همچنین با منطقه تبت چین دارای مرز مشترک است.
با این حال، هر چند کنار آمدن با نخست وزیر آینده نپال ، یک گزینه سخت برای هند است اما دهلی نو باید توجه داشته باشد که تمام دولت های نپال در گذشته سعی کرده اند با چین رابطه برقرار کنند بنابراین، اولی نیز آخرین نخست وزیر نپالی نخواهد بود که در راستای گسترش روابط با چین قدم برداشته است.
آساق**267*1144*وحیده دینداری* انتشار دهنده: علیرضا جباری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۲۹۳۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسائل معیشتی، محور اصلی مطالبات مردم است

به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، آیت‌ الله سید احمد علم‌ الهدی، در دیدار با سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که روز دوشنبه به میزبانی دفتر نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی برگزار شد، با تأکید بر ضرورت رسیدگی دولت به سفره و معیشت مردم اظهار کرد: طرح کالابرگ الکترونیک از جمله طرح‌های موفق اقتصادی در سال‌های اخیر بود که نفع آن به صورت مستقیم به سفره‌های مردم رسید. با وجود این، نباید محدود به اجرای این طرح‌های معیشتی بمانید. در هر شرایط، تمرکز و توجه اصلی شما باید ناظر بر کنترل گرانی باشد. گرانی را باید به هر طریق کنترل کنید ولو اینکه زبان زور پای کار باشد.

وی ادامه داد: اقتدار حکومتی باید در دو عرصه ارز و گرانی پای کار بیاید. البته در سال‌های اخیر، سیاست‌هایی اتخاذ شده که مردم به چشم دیده‌اند تهدیدهای دشمن همچون هویت آن‌ها توخالی است اما در هر حال، تثبیت اقتصاد کشور و معیشت ملت همچنان باید در دستورکار دولت باشد.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: این یک حقیقت است که با وجود تلاش‌های مستمر و مجدانه در دولت سیزدهم، همچنان دستاوردهای دولت برای مردم به مرحله تجسم عینی نرسیده و ملموس نشده است. به همین دلیل، تأکید ویژه ما بر رسانه و انعکاس فعالیت‌هاست تا بر مردم روشن شود که در چه حوزه‌هایی کار شده و در چه عرصه‌هایی نیاز به فعالیت وجود دارد.

وی افزود: عمده مطالبه مردم در شرایط فعلی متمرکز بر عرصه‌های اقتصادی است و این‌طور نیست که شما تصور کنید همه‌چیز با ارائه آمار و اعداد و ارقام حل می‌شود. خیر؛ در شرایط فعلی کشور نیازمند بکارگیری قدرت اقناع هستیم تا حقیقت موضوع برای مردم تشریح شود. جامعه باید به طور واضح، زیر و بم ماجرا را بداند و تحقق این هدف جز با تقویت اطلاع‌رسانی و به‌کارگیری قدرت رسانه صورت نمی‌گیرد.

امام جمعه مشهد تأکید کرد: در همه قضایا، رمز موفقیت شما مقارن با میزان اخلاصی است که در عمل دارید. وقتی انسان در عمل مخلص باشد، کار او کار خدا می‌شود و در این شرایط، ذات اقدس پروردگار به اراده قاهر خودش اجازه نخواهد داد کار بر زمین بماند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فرمان علم الهدی به دولت رئیسی درباره گرانی ها
  • قدرت پایدار در جامعه فقط با علم ایجاد نمی‌شود
  • (ویدیو) رئیسی: ما پای کار ایرانیم؛ کارگران ایران با روحیه جهادی پای کار ایران هستند
  • نگاهی به وضعیت بودجه احزاب در لایحه بودجه 1403 / مرکز پژوهش های مجلس: وزارت کشور گزارشی از نحوه توزیع کمک مالی به احزاب ارائه کند
  • سفیر چین: روابط پکن و کابل در بهترین حالت قرار دارد
  • ظهور و اثبات قدرت ایران در عرصه بین‌المللی!
  • مسائل معیشتی، محور اصلی مطالبات مردم است
  • دهم خرداد ماه، انتخابات نمایندگان احزاب در کمیسیون ماده ۱۰ برگزار می‌شود
  • اعلام زمان بندی انتخابات عضویت در کمیسیون فراقوه‌ای احزاب
  • زمان بندی انتخابات عضویت در کمیسیون فراقوه‌ای احزاب اعلام شد